Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (21): Joram op den Kelder neemt koppositie over
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (21): Joram op den Kelder neemt koppositie over Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram op den Kelder heeft in de éénentwintigste ronde de koppositie overgenomen van Gert Legemaat. Hij won het onderlinge duel van Gert. Richard Oranje blijft op zeer korte afstand volgen. Hij versloeg Pieter Buzing. Knap was de overwinning van Rick Beekenkamp op Simon Broos.

Speciale vermelding deze ronde verdient Roel Visser, die zijn telefoon was vergeten uit te zetten. Dat hebben we met zijn allen gemerkt: Foei! Gelukkig is de sanctie in de interne competitie geen directe nederlaag, maar de volgende keer toch maar de mobiele telefoon uit Roel.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Joram op den Kelder-Gert Legemaat1-0
2Richard Oranje-Pieter Buzing1-0
3Hora Vlam-Arno Wiersma1-0
4Arend van Dop-Kees van der Meer½-½
5Walter Anema-Rob Smits1-0
6Roland ten Have-Ted Barendse0-1
7Joost Michielsen-Dolf Beltz1-0
8Edgar Huisman-Jan van de Donk0-1
9Frans Palm-Annamaria Dokman1-0
10Naomi Snikkers-René Torenstra1-0
11Rick Beekenkamp-Simon Broos1-0
12Lito van Reede-René Poots0-1
13Roel Visser-Herman Zonderland½-½
14Jaap Flohil-Tabitha Snikkers0-1R
15Rob Scherpenisse-Bert Zwemstra½-½
16Steven van der Weele-Ernst Hanewald1-0
17Ben Sedee-Leo Zuijdgeest0-1R
18Bram van der Leije-Jan Swart0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-03-2007 02:38 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

pessi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik lijk niet meer te kunnen winnen... klaag...
Mijn uiterste best gedaan remise te vermijden en toch niet te verliezen... klaag... tegenstander speelde het net zo super-nauwkeurig als ik... klaag... van de 21 ronden heb ik er ongeveer 22 meegedaan waarvan pakweg 23 met remise als resultaat... klaag...
Ik heb nu zoveel remises dat ik niet allleen dit jaar het melkpak win, maar met het overschot aan remises ten opzichte van nummer twee dat van volgend jaar ook al bijna binnen heb... klaag...
In acht dagen tijd twee keer interne, een keer externe en een keer tegen studentenvereniging; vier keer gespeeld, vier keer zwart gehad, vier mindere stellingen en vier keer remise.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 16-04-2007 at 14:43.

27-03-2007 08:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

opti Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En weer niet verloren!
Mijn tegenstander gisteren is een sterke FIDE-meester en een ervaren rot, een sterke oude rot, zeg maar gerust een rotte ouwe!
Hij speelde dat nauwkeurig en goed, maar het lukte weer om een wat mindere stelling netjes in balans te houden. Ik word onverslaanbaar!
Het melkpak wordt mijn!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by winfvdm on 16-04-2007 at 14:43.

27-03-2007 08:53 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

kort Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dop-Meer K-I, afwikk. Pd5, DL eindspel +=, 1/2

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 27-03-2007 at 08:58.

27-03-2007 08:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

opti tikvoutje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En weer niet verdorie!
Mijn tevenstander gisteren is een sterk FIDE-beest en een ervaren zot, een sterke oude zot, zeg maar gerust een zotte ouwe!
Hij speelde dat nauwzeurig en zoet, maar het lukte weer om een wat mindere stelling zetjes in balans te houden. Ik word onverstaanbaar!
Het melkpak wordt wijn!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 16-04-2007 at 14:44.

27-03-2007 09:11 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de rest alles goed Kees?

27-03-2007 10:27 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat onze onverslaanbare gewaardeerde clubkampioen met 23 remises uit 21 wedstrijden zich door deze ongenaakbare prestatie in het elitaire rijtje van de heer van Dop plaatst. Draaiend hoofd

27-03-2007 11:02 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En dan vraag ik me weleens af of ik niet teveel tijd vergooi achter de computer...

Maar een kleine blik op dit draadje en men ziet weer dat alles slechts relatief is. Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-03-2007 14:06 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Big Grin Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goh ben ik dan de enige die van Kees gewonnen heeft Grijns Afijn gisteren een nieuwtje bedacht tegen Pieter Buzing. Na 1 d4 Pf6 2 Pc3 d5 3 Pf3 Lg4 4 Pe5 Lh5 kwam ik met 5 Dd3 uit de hoge hoed. Na 5... c6 bleek de pointe 6 Dh3 ! en nu moet na een later afgedwongen Lg6 zwart met de f pion terugnemen met een geruineerde structuur. Uiteindelijk greep pieter in het middenspel mis , waarna ik een pion en l,ater het eindspel won, mede onder de tijdsdruk van Pieter.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 27-03-2007 at 16:17.

27-03-2007 16:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Na 1 d4 f6 2 c3 d5 3 f3 g4 4 e5 h5 kwam ik met 5 d3 uit de hoge hoed. Na 5... c6 bleek de pointe 6 h3! (..)


Grijns Draaiend hoofd Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-03-2007 16:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Richard
Na 1 d4 f6 2 #n#c3 d5 3 f3 g4 4 e5 h5 kwam ik met 5 d3 uit de hoge hoed. Na 5... c6 bleek de pointe 6 h3! (..)


Grijns Draaiend hoofd Grijns


Je bedoelt 1 d4 f6 2 c3 d5 3 f3 g4 4 e5 h5 kwam ik met 5 d3 uit de hoge hoed. Na 5... c6 bleek de pointe 6 h3!

Ziet er goed uit die figurinesGlimlach

27-03-2007 16:36 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is weer een tijdje geleden dat ik een van mijn partijen in de interne hier heb laten zien. Mijn partij tegen Gert had wel een aantal interessante kanten waarvan het me leuk lijkt ze te laten zien. Speciaal voor de aanhangers van de Tijgerfilosofie, zal ik uitleggen hoe ik deze partij tegen mijn tegenstander speelde, en niet tegen de stukken! Ja!

Ik rekende erop dat Gert zich wel weer goed zou hebben voorbereid, zoals voor onze eerste partij deze interne, toen hij me achteraf allerlei bijzonderheden over mijn partijen uit databases kon vertellen die ik zelf niet eens wist Draaiend hoofd . Gert wist in die partij dus al in de opening beter wat hij moest doen en was al snel op alle fronten in het voordeel, op zowel het bord als de klok, en scoorde een verdiende overwinning. Onze tweede partij verliep al een stuk beter voor mij; ik richtte me erop Gert uit zijn voorbereiding te halen en speelde daarom iets wat ik nog nooit had gespeeld; dat ging erg goed, ik kreeg een gewonnen stelling en 40 minuten meer op de klok, maar ik wist dit niet te verzilveren en de partij eindigde remise. Die interessante partij heb ik hier ook al eens geanalyseerd.

Vooraf was het plan voor deze partij dat ik iets soortgelijks zou doen als de vorige partij; natuurlijk plande ik om deze keer het eventuele voordeel wel in een punt om te zetten!

Op den Kelder-Legemaat
1. Nf3 Zo, meteen mijn tegenstander uit zijn voorbereiding! Aangezien ik dit nooit eerder had gespeeld, kon ik vrij zeker zijn dat voorbereiding weinig zin had!

1...Nc6 Nu moest ik wel even nadenken. Ik zou nu 2. e4 kunnen spelen, maar dan zou ik in een voor Gert bekende stelling terechtkomen, omdat hij soms 1. e4 beantwoord met 1...Pc6. Die variant vond ik niet echt een probleem, maar ik bedacht dat het mogelijk was dat Gert een Spaanse variant had voorbereid, en wilde daarom het Spaans voorkomen. Vandaar:

2. d4 d5 Ik moest nu opnieuw even nadenken. Ik wist dat Gert tegen 1. d4 soms varianten met Pc6 speelde, en als ik niet uitkeek zou ik daarin terecht kunnen komen. Dit was de reden dat ik hier serieus 3. Bf4 overwoog. Maar uiteindelijk besloot ik toch de tekstzet te spelen, omdat het me echt de beste zet leek in de stelling. Ik weet het, misschien niet echt Tijgerachtig, maar ik kan niet hopen zomaar van Gert te winnen door zetten te spelen waarvan ik denk dat ze echt minder goed zijn!

3. c4 Bg4 Achteraf vertelde Gert me dat hij hier normaal 3...e5 speelt. Het was me dus toch niet helemaal gelukt uit stellingen te blijven die voor Gert bekend waren, maar in ieder geval had ik met succes mogelijke voorbereiding omzeild. Achteraf had Gert er spijt van dat hij toch niet gewoon zijn normale repertoire had gevolgd.

4. cxd5 Bxf3 5. dxc6 Gert vertelde met dat in plaats van de door mij gespeelde zet 5. gxf3 gebruikelijk is. Na 5...Qxd5 6. e3 e5 7. Nc3 Bb4 8. Bd2 Bxc3 9. bxc3 hebben we een interessante stelling gekregen.



Wit heeft een centrum en een loperpaar, maar zwarts paarden zijn ook niet slecht en zijn koning komt ietwat veiliger te staan. Objectief gezien is dit beter voor wit dan de tekstzet, maar ik wilde een stelling waarin ik zo veel mogelijk dynamische elementen in de zwarte stelling zou beperken, omdat Gert dat soort type stelling graag en goed speelt.

5... Bxc6 6. Nc3 e6 7. e4 Bb4

Dit lijkt me de beste manier om tegenspel te zoeken tegen het witte centrum. Zwart heeft een lichte ontwikkelingsvoorsprong en kan deze gebruiken om snel met f5 het witte centrum te gaan aantasten. 7... Nf6 is ook een redelijk goede manier voor zwart om zijn
stukken neer te zetten, maar hij moet inventief spelen om niet het kleine nadeeltje als gevolg van het witte centrum groter te zien worden. Bijvoorbeeld 8. f3 Qd7 9. Be3 O-O-O 10. Bc4 h5 Op zoek naar tegenspel! 11. Qc2 en wit staat iets beter; zijn centrum is erg mooi.


Een belangrijk voordeel van uitstel van de rochade is zichtbaar; nu zwart klaarstaat om de witte koningsvleugelformatie aan te vallen met zijn h-pion, verkast wit zijn koning gewoon naar de andere kant!
Dit is het type stelling dat ik erg graag wilde tegen een speler als Gert. Vergelijk dit type stelling met het diagram boven. Objectief gezien is de evaluatie van beide stellingen ongeveer gelijk, maar voor een dynamische speler als Gert biedt deze stelling veel minder rommelkansen dan de bovenste stelling.

Genoeg Tijgeroverwegingen voor nu, terug naar de partij.
8. f3 Ne7 9. Be3 f5!? Dit is de meest ambitieuze manier om het witte centrum aan te pakken. Zwart blijft echter wel met een zwakte op e6 zitten, en in het algemeen met de diagonaal a2-g8. Rustige alternatieven beloven wit een klein plusje vanwege zijn centrumcontrole.



Op dit moment had Gert ongeveer een kwartier meer tijd gebruikt dan ik, wat nog wel te verklaren viel. Ik was een minuut of vijf achterstand opgelopen door mijn tijgerbespiegelingen, maar dit had Gert ingehaald door tijd te besteden aan het aanvallen van het witte centrum met Ne7 en f5. Zwart doet een vrij scherpe poging om het witte centrum aan te tasten ten koste van wat zwaktes, maar ik besteedde in deze stelling niet genoeg tijd aan het doorgronden van de stelling; slechts een paar minuten. Dit bleek te weinig, en ik speelde een oppervlakkige zet:

10. Bd3?! Ik wilde zo veel mogelijk controle houden en niet ingaan op de varianten na 10. Qb3 in een poging meteen gebruik te maken van de zwarte zwaktes. Toch was het beter geweest om meteen de zwarte verzwakkingen aan de kaak te stellen. Wit beschikte over het sterke pionoffer 10. Bc4! Als zwart het pionoffer niet aanneemt met bijvoorbeeld 10...Qd6, rocheert wit kort en staat zijn loper actiever dan na de partijzet. Kritiek moet het aannemen van het offer zijn. 10...fxe4 11. fxe4 Bxc3+ 12. bxc3 Bxe4 en nu kan wit zich het beste niet drukmaken om een pionnetje meer of minder en gewoon verder gaan met ontwikkelen met 13. 0-0.



Ik denk dat wit hier al duidelijk voordeel heeft. Wit heeft nu opeens een ontwikkelingsvoorsprong in plaats van zwart, zijn loperpaar is helemaal opgebloeid, zwart heeft problemen met zijn koning en e6 is erg zwak. Zwart kan niet en deze problemen oplossen en materiaal voorblijven, bijvoorbeeld 13...Qd6 14. Bg5 0-0-0 15. Qe2 en wit wint zijn materiaal terug, waarna hij een prachtige stelling overhoudt.

10... O-O?! Dit lijkt me niet de beste zet. Nu komt de witte koning comfortabel op de koningsvleugel te
staan. Het lijkt me logischer om eerst de f-lijn te openen met 10... fxe4 11. fxe4 O-O omdat de witte koning nu niet zo'n veilige plek kan vinden als op de koningsvleugel.



12. Qb3 (12. Qg4 is zwakker, maar ook interessant) 12... Qd6 13. O-O-O met een soortgelijke stelling als in de partij, maar met belangrijke
verschillende details die maken dat deze stelling me beter lijkt voor zwart dan de partijstelling. De geopende f-lijn maakt dat zwarts toren actiever is, en nog belangrijker is het feit dat wit nu minder makkelijk e5 kan spelen, omdat de lange diagonaal voor zwarts witveldige loper dan open komt. Wit houdt echter wel een lekker plusje.

Het lijkt me interessant te weten wat Gerts beweegredenen waren om de f-lijn gesloten te houden; in de analyse na afloop was hij daar niet heel duidelijk over. Hij besteedde wel een dikke tien minuten aan deze zet, en inmiddels begon het tijdsverschil op de klok aardig op te lopen.

11. Qb3!?

Mogelijk was ook het natuurlijke 11. O-O fxe4 12. fxe4 Rxf1+ 13. Qxf1 en wit houdt een lekker plusje.

11... Qd6

11... fxe4 !? is een interessante poging om om het initiatief te grijpen.

Het impliceert een pionoffer, maar wit doet er het beste aan om dit niet aan te nemen en gewoon op e4 terug te pakken en dan soortgelijke stellingen te krijgen zoals in de vorige noot beschreven, met een plusje. Als wit probeert het offer te weerleggen door het aan te nemen, kon hij wel eens het deksel op de neus krijgen. 12. Qxe6+?! Kh8



13. Bxe4 (13. fxe4 is de zet die wit eigenlijk wil spelen, maar zwart profiteert nu van de wat hangende posities van de witte stukken: Nf5! en opeens valt alles de zwarte kant op) 13... Bd5 (Dit is de beste manier om voort te zetten 13...Nd5 is waarschijnlijk ook voldoende om genoeg compensatie te krijgen voor de pion om de stelling te houden, maar met 13...Bd5 houdt zwart eventuele winstkansen open)14.Qg4 Bxe4 15. fxe4 Qd6



en zwart heeft compensatie voor de pion; de witte koning komt niet goed weg uit het centrum.

Na deze interessante varianten, die wit beter uit de weg kan gaan, gaan we terug naar de partij.

12. O-O Nu is eigenlijk alles in orde voor wit; hij heeft zijn centrum geconsolideerd, zijn stukken ontwikkeld en zijn koning in veiligheid gebracht.



12...Ba5 Zwart wil eigenlijk nog steeds graag de f-pionnen ruilen met 12... fxe4 maar nu kan wit goed met het paard terugslaan: 13. Nxe4 Bxe4 14. fxe4 en wit staat iets beter; zwart kan niet echt lekker tegen wits hangende pionnen spelen en het witte loperpaar is mooi.

13. Bc4 Al na 13 zetten zijn de zwarte problemen niet onaanzienlijk. Dat de witte stelling zich gedurende de afgelopen paar zetten makkelijker speelde, bleek ook wel uit het tijdverbruik: inmiddels had ik een dik half uur meer op de klok. Van zijn resterende 51 minuten besteedde Gert er 27 aan de volgende zet. Er was voor zwart ook wel iets om naar te kijken; hij moet al bijna materiaal verliezen, maar zal moeten kijken hoe hij welk materiaal op de slimste manier kan investeren. Uiteindelijk speelde Gert de beste zet.

Bd7 13...Bxc3 14. Bxe6+ Kh8 15. e5 Qd8 16. bxc3 Bd5 17. Bxd5 Nxd5 18. c4 en wit heeft een gezonde pion meer. Zwart heeft ook nog een scala aan mogelijke offervarianten, maar deze voldoen geen van allen volledig, wat Gert tot de tekstzet deed besluiten.

14. Nb5 Bxb5 15. Qxb5 Bb6



16. e5 !? Dit lijkt het sterkst, maar het moet nu wel meteen goed gaan voor wit, anders heeft hij nodeloos zijn controle over het blokkadeveld d5 opgegeven. Pogingen om het witte centrum te consolideren blijken echter niet goed te werken. Als wit niks doet, staan zwarts stukken zometeen prima en kan hij bijvoorbeeld met e5 het witte centrum onder druk gaan zetten, gebruikmakend van de penning over de diagonaal g1-a7.

16... Qc6 17. Qb3 ?! Maar dit is niet wits beste mogelijkheid; zwart kan zich nog op creatieve wijze verdedigen. Na 17. Qxc6 kan wit zijn pion niet houden, vanwege de ongedekte positie van de witte loper op e3. Toch kan wit door zijn betere lichte stuk voordeel
houden, bijvoorbeeld Nxc6 18. Bxe6+ Kh8 19. Rae1 Nxd4 20. Bd7 Rf7 21. e6 Re7 22. Rd1 Nxe6 23. Bxb6 Nf8 24. Bxc7 Rxd7 25. Rxd7 Nxd7 26. Rd1 en wit houdt de betere kansen vanwege het betere lichte stuk.



Zeker praktisch gezien, maar misschien ook wel objectief was deze variant beter dan wat ik in de partij speelde.

Terug naar de partij



17... Nd5? Na deze zet kan zwart niet op meer hopen dan op remise door een vesting. Veel beter was het enigzins verrassende 17... Kf7! dat door beide spelers werd gemist tijdens de partij en door Gert tijdens de post-mortem werd geopperd. Plotseling blijkt dat nu wit niet direct iets heeft, het feit dat hij d5 heeft weggegeven zich wel eens kan gaan laten voelen. 18. Kh1 Dit is een nuttige zet; een profylaxe tegen mogelijk op e3 pakken met schaak in sommige varianten, en een voorbereiding op activiteit ontplooien op de koningsvleugel. Door het centrum gaat het nu niet meer lukken voor wit, omdat zwart de controle heeft over veld d5. Wit moet nu om dat veld heen gaan
spelen. Hij blijft misschien een tikje beter staan, maar het grootste voordeel is verdwenen. 18... a6 en wit heeft misschien nog een heel klein voordeeltje, maar ik geloof niet dat het erg veel is. De computer is nog wel optimistisch voor wit, maar ik zelf geloof in de verdedigbaarheid van de zwarte stelling met behulp van het verkregen blokkadeveld d5.

18. Bb5 Qxb5 19. Qxb5
Nxe3




Het stof is enigzins opgetrokken. In deze stelling had ik nog 1 uur en 16 minuten op de klok, tegen 14 minuten voor Gert, en ik besloot nu wat tijd te investeren om de stelling zo soepel mogelijk uit te spelen.

20. Qb3! Een sterke zet! De kwaliteit is niet van belang; het actieve zwarte paard doet concreet absoluut niks onder voor een van de witte torens en het is daarom niet verstandig om tijd te investeren om zo'n ruil te verhinderen. Ik wilde graag proberen e6 mee te pakken, omdat mijn vrije e-pion dan een belangrijke extra troef zou worden voor de witte stelling.

Bxd4 ?! Mist zijn beste kans. Zwart moet proberen op een vesting te spelen. 20... Nd5 gooit de zwarte stelling stevig in het slot. Zoals Gert al na de partij aangaf, speelt zwart bijvoorbeeld a5 en verdubbelt zijn torens op de d-lijn, waarna het wit niet makkelijk zal vallen om verder te komen. Ik denk dat wit objectief gezien nog wel moet kunnen winnen, maar het zou een allesbehalve gemakkelijke technische klus zijn geworden.

21. Qxe6+ Kh8 22. f4 Nu wit een extra troef heeft
in de vorm van de verstevigde vrijpion op e5, kan zwart niet echt meer hopen. Gert speelde nog een tijdje door, totdat zijn tijd op was.

22...g5 23. g3 Rae8 24. Qd7 Rd8 25. Qb5 gxf4 26. Rxf4 c5 27. Kh1 Bxe5 28. Qxc5 Bxf4 29. Qc3+ Kg8 30. gxf4 Ng4 31. Rg1 Rd6 32. h3 Rh6 33. Rg3 Kf7 34. Qc7+ Ke8 35. Qc8+ Kf7 36. Qxb7+ Kg8 37. Kg1 Rb6 38. Qd5+ 1-0

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

28-03-2007 04:48 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller