Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Paul Platzek overleden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Paul Platzek overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag mailde Kees Huijgen mij het bericht dat Paul Platzek is overleden. Meer details ontbreken op dit moment. Zodra meer is bekend wordt dat hier bekendgemaakt.


 


Een eerste reactie: Paul heeft heel veel voor DSC betekent, en is een groot deel van zijn leven actief geweest, o.a. in diverse bestuursfuncties. De betrokkenheid met de Delftsche Schaakclub blijkt uit zijn erelidmaatschap,en uit het feit dat hij tot dit seizoen vrwijwel elk jaar trouw aanwezig was op de ledenvergadering van de club.

Hij is op 21 maart 2007 gestorven in Benidorm, op de laatste dag van zijn vakantie. Met zijn heengaan is een belangrijk man in de historie van DSC verdwenen.

Zo is hij er indirect verantwoordelijk voor dat ik bij de club ging spelen. Hij benaderde mij in 1985 om als schaaktraining aan de enthousiaste schakers van de club te geven. Die kennismaking met de club beviel zo goed dat ik het jaar daarop bij DSC ben gaan spelen. Overigens met mij enige andere (sterke) Delftse schakers die net zoals ik daarvoor bij andere clubs in- en extern speelden: Dolf Beltz, Max Viergever, Auke Punter en Pieter Goossens. Omdat DSC1 net naar de KNSB was gepromoveerd kwamen die versterkingen de club goed van pas.

Paul kwam al lang niet meer met regelmaat op de club, daarvoor speelde zijn leeftijd hem op. Maar hij bleef DSC wel volgen, en vertrouwde mij enige jaren geleden toe dat hij (net als Jan Rebel overigens) trots was op de groei die de club de laatste jaren op diverse gebieden had doorgemaakt.

Paul werd geboren op 23 september 1915, en is dus 91 jaar geworden.

Het DSC-bestuur zal uiteraard zijn familie de condoleances van de club overbrengen.

Paul, bedankt!

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 02-04-2007 at 16:28.

21-03-2007 19:17 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zomer van 2003 heb ik Paul (en Steven van der Weele) geintervieuwd voor AxiomA (nummer 32). Ik kan me dat gesprek nog goed herinneren. Steven als de vrolijke noot en Paul met naar mineur neigende klanken.

Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik binnenkwam voor dat intervieuw ik beiden heren vroeg of ze gevousvoyeerd wensten te worden of niet. Tot die tijd had ik Steven altijd met jij, en Paul steenvast als mijnheer Platzek aangesproken. Dat zou de laatste keer zijn.

Ik heb door de jaren heen ook naast dat intervieuw veel gesprekken met Paul gehad. Zo droeg hij me eens zijn administratie omtrend de aanschaf van de huidige DSC schaakborden over, uiteraard begeleid door fraaie annekdotes.

Paul is 91 jaar oud geworden en kon terug kijken op een mooi leven. Hij miste zijn overleden vrouw (ik meen nu 10 jaar terug) en woonde al geruime tijd in een verzorgingshuis (ook in 2003 al).

Ik had Paul zeker nog een aantal goede gezonde jaren gegund, maar heb vrede met zijn dood. Als club zijn we veel dank aan hem verschuldigd en zelf ben ik blij hem gekend te mogen hebben.

Zijn vrienden - Steven in het bijzonder - en zijn familie wens ik sterkte met dit verlies.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-03-2007 21:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Droevig nieuws, al kon je wel verwachten dat het een keer zou gebeuren. Paul was een enorm betrokken clubman die nooit te beroerd was om de kar te trekken, als dat nodig was. Hij ging daarbij principieel en vasthoudend te werk. Je wist als clublid en als medebestuurder altijd precies wat je aan hem had. Ook buiten DSC heeft hij veel werk verzet o.a. als wedstrijdleider. Toen we samen in het bestuur zaten was hij - naast vele andere zaken - van mening dat een vast persoon nieuwkomers moest begeleiden en opvangen, precies de functie die hijzelf op zich nam, toen ik me de eerste keer op de clubavond van DSC meldde. Hij was de eerste die me aansprak en me vervolgens wegwijs maakte in het clubgebeuren. En passant droeg hij daarbij zijn betrokkenheid over, iets waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. De laatste jaren zag ik hem af en toe wandelen in de buurt van zijn verzorgingshuis, heel voorzichtig lopend. De laatste keer dat ik hem sprak was op de laatste ledenvergadering. Nogmaals : een echte clubman.

__________________
GB

22-03-2007 22:20 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Overlijden Paul Platzek Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een van de motoren van de Delftsche Schaakclub is heengegaan. Vanaf de jaren vijftig tot begin negentig is Paul Platzek een van de grote stimulatoren geweest voor de Delftsche SchaakClub. Vele bestuursfuncties heeft hij gehad.
Al voor de oorlog (ik meen 1939) werd hij lid en is dat tot zijn dood gebleven, dus meer dan zestig jaar.
Hoewel Paul best wel eigenwijs was heeft dat wel bijgedragen aan de bloei van de club.
We moeten respecteren dat Paul in stilte is begraven, ik denk wel dat we a.s. maandag even stil moeten staan bij het overlijden van deze animator voor de Delftsche SchaakClub.

Paul is 91 jaar geworden, dit in tegenstelling tot de eerdere berichtgeving van Ted. Hij is geboren op 23 september 1915, aldus onze ledenlijst

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Dolf on 23-03-2007 at 18:45.

23-03-2007 18:44 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor deze bevestiging en aanvullingen Dolf.

Ik heb het in Teds stukje (nieuwsbericht ten slotte) ook maar even aangepast.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-03-2007 22:41 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Crematie Paul Platzek Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Anders dan in het bericht van Ted Barendse stond, lees ik vanavond in de Delftsche Post het overlijdensbericht van Paul Platzek het volgende:

Hij is op 21 maart 2007 gestorven in Benidorm, op de laatste dag van zijn vacantie.

De crematieplechtigheid zal plaatsvinden op vrijdag 30 maart om 13.00 uur in de aula van crematorium Hofwijk, Delftweg 230 te Rotterdam-Overschie.

28-03-2007 22:57 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller