Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Hoe streng is het mobiele telefoon reglement
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Question Hoe streng is het mobiele telefoon reglement Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Olivier in een andere draad al aangaf:

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik hoop dat ze die regel waarin staat dat je een 0 krijgt bij het afgaan van een mobiel zsm schrappen. Wat een heksenjacht is dat zeg. Waar blijft de eerste wedstrijdleider die deze flauwekul aan zijn laars lapt...


Woorden van gelijke strekking hoorde ik van Pieter de Groot (Wellicht beken van Schaakrecht op de HSB). Zijn stelling was kort geformuleerd. Op alle vormen van hinderen staan een arbiter de volgende middelen ter beschikking: eerst een waarschuwing, daarna een tijdstraf en slechts als dat allemaal niet genoeg is kan een speler evenuteel een nul krijgen. Een mobiele telefoon - aan of niet/trilstand of niet - levert direct een nul op. Volledig uit balans. De Groot sprak zelfs van een sharia. (Iets wat ik dan zelf niet zou doen, maar dit geheel terzijde).

De HSB heeft - in de tijd dat ik nog in het bestuur zat - besloten de keuze over dit reglement aan haar leden voor te leggen. De visie was (en voor zover ik weet is) dat dit regide beleid niet passend is in een onderbond competitie.

Hoe langer ik er over nadenk - en dat heb ik na dat gesprek met De Groot veel gedaan over dit onderwerp - des te meer ik er voorstander van ben om bij de HSB in te dienen het artikel over de mobiele telefoon niet van toepassing te laten zijn binnen de HSB competitie. Het reglement voorziet zowel in overlast als in valsspelen prima. Misbruik van een mobiel kan met beide artikelen worden bestreden en die middelen zijn mijnsinziens zwaar zat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-01-2007 15:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mee eens.

Voor de wedstrijd verzoeken om mobiele telefoons uit te zetten. En bij het afgaan tijdens de wedstrijd een tijdstraf uitdelen.

10-01-2007 16:04 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij een voorzet, uit het competitiereglement van de Schaakbond Groot Amsterdam (SGA):

Artikel 13. Reglementen
2) .... Voorts is artikel 12 lid 2 sub b van de FIDE-spelregels niet van toepassing en wordt deze tekst vervangen door de volgende:
Als de mobiele telefoon van een speler tijdens de partij in het spelersgebied hoorbaar afgaat, dan krijgt de betreffende speler 5 minuten straftijd, terwijl de tegenstander 5 minuten extra tijd krijgt. Indien de betreffende speler echter na toediening van de tijdstraf minder dan 2 minuten op de klok zou overhouden, wordt de tijdstraf zodanig beperkt dat de speler 2 minuten op de klok overhoudt. Het verschil tussen 5 minuten en de daadwerkelijk toegediende tijdstraf wordt als extra tijd bij de tegenstander opgeteld. Gaat de mobiele telefoon van dezelfde speler voor de tweede maal tijdens de partij in het spelersgebied hoorbaar af, is de partij voor deze speler verloren.

10-01-2007 17:06 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi plan, een (beperkte) tijdstraf vind ik een meer gepaste oplossing.

@Teun: bestaat die regel in de SGA al sinds het begin in deze vorm, of was het voorheen de regel zoals wij die nu hebben?

10-01-2007 17:19 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie regel, lijkt me goed als die binnen het HSB-reglement ook zou worden geïmplementeerd.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-01-2007 17:41 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

@Teun: bestaat die regel in de SGA al sinds het begin in deze vorm, of was het voorheen de regel zoals wij die nu hebben?


Ik meen dat deze regel ongeveer twee jaar geleden is ingevoerd na eenzelfde discussie als hier nu gevoerd wordt. Er zijn ook andere bonden waar een soortgelijke regel is ingevoerd, welke weet ik zo even niet.

10-01-2007 18:38 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit je woorden begrijp ik dat het 2 jaar na invoering niet tot grote veranderingen heeft geleid (iets wat ik ook niet verwacht, maar sceptici kunnen dat aanvoeren als argument om de huidige regel te handhaven).

Wat mij betreft een positieve verandering, hoop dat het erdoor komt tijdens de ALV van de HSB. Dien jij het in Corniel?

10-01-2007 21:24 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Dien jij het in Corniel?

Ik weet niet of ik de aangewezen persoon ben. Ik ben op dit moment erg bezig met de ZHSB, maar ik ben daarbuiten eerstvolgende vergadering geen partij in de ALV. Noch vanuit het betuur noch vanuit DSC ben ik een vertegenwoordiger. Wat je kan doen is dat je een voorstel formuleert - zoals ik met de ZHSB heb gedaan - en dat indienen via het HSB forum, of ander kanaal.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-01-2007 08:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Hsb Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het HSB bestuur was toen verdeeld en heeft deze zaak daarom zonder voorkeursstandpunt in de AV (Algemene vergadering) van de HSB gebracht.
Een van de argumenten voor is dat men dan niet meer speelt volgens de FIDE reglementen.
Een van de argumenten tegen is dat de straf oneigenlijk hoog is; dat stukje reglement is duidelijk niet voor amateurs als wij bedoeld.
Als de DSC ALV vergadering dat besluit, brengt de vertegenwoordiger van DSC bij de HSB (meestal de voorzitter en/of de secretaris) dit punt in, in de volgende HSB AV als een evaluatie achteraf.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-01-2007 09:38 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat in deze moderne tijden een 'burger initiatief' door de HSB ook gehonoreerd zal worden. Het lijkt me in ieder geval een snellere weg dan de door Kees voorgestelde weg. Hoewel die weg mij ook prima lijkt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-01-2007 10:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben voor (voor wat dat waard is)...

11-01-2007 19:57 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een draadje gemaakt op het HSB forum, neem aan dat het meegenomen wordt tijdens de volgende ALV (hopelijk met positief resultaat).

12-01-2007 12:30 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik heb een draadje gemaakt op het HSB forum, neem aan dat het meegenomen wordt tijdens de volgende ALV (hopelijk met positief resultaat).

Ik zou je dan toch aanraden om het echt op de agenda te zetten. De ALV bespreekt echt niet alles wat er op het HSB-forum staat.

12-01-2007 21:20 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Paul Koppens

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik heb een draadje gemaakt op het HSB forum, neem aan dat het meegenomen wordt tijdens de volgende ALV (hopelijk met positief resultaat).

Ik zou je dan toch aanraden om het echt op de agenda te zetten. De ALV bespreekt echt niet alles wat er op het HSB-forum staat.


Heb ook een mail naar de HSB secretaris gestuurd.

13-01-2007 14:00 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller