Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Interne Prometheus(7): René Torenstra nieuwe koploper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne Prometheus(7): René Torenstra nieuwe koploper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zevende ronde heeft René Torenstra de koppositie overgenomen van Arno Wiersma. René boekte een overwinning op Rob Scherpenisse, terwijl Arno de mist in ging tegen Marco Anink.

Arno liep in de opening met open ogen in een val en verloor twee pionnen. Marco gaf er eentje terug en Arno leek weer terug in de partij. Er ontstond een scherpe stelling waarin Arno vervolgens mistastte en opgaf.

René offerde in zijn partij een stuk tegen twee pionnen, en wist in het vervolg van de partij het punt naar zich toe te trekken.

Pieter Buzing was als eerste klaar. Ger Honderd overspeelde in de opening zijn hand, en kwam een gezonde toren achter. Hij speelde dat niet verder.

 wit-zwartuitslag
1Arno Wiersma-Marco Anink0-1
2Rob Scherpenisse-René Torenstra0-1
3Ger Honderd-Pieter Buzing0-1
4André van der Weide-Corniel Nobel0-1
5Henk van Huizen-Gerben van der Heide1-0
6Jan van der Kolk-Adriaan ter Mors1-0
7Gabe Hoekstra-Leo Zuijdgeest0-1

24-11-2006 01:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kom ik speciaal meedoen om wat te sandbaggen (ratingpunten verliezen om zodoende bij het volgende toernooi weer in een lagere categorie mee te kunnen spelen), win ik met zwart van de koploper.
Veel gekker moet het niet worden.

Arno trapte inderdaad in een trucje wat hem 2 pionnen kostte. Nou blunderde ik er al snel 1 terug, en overzag vervolgens iets waardoor de afgelopen 2 zetten nutteloos waren geweest en Arno leek compleet hersteld.

Na de partij had ik Martin aan de lijn en die liet Fritz een woordje meespreken. Om mijn voordeel van dat moment (-1.00) rond die marge te houden moest ik (in mijn ogen) schitterende zet uit de hoge hoed toveren.

Daarentegen speelde ik een combinatie waarbij ik het idee had dat er wel een lek moest zijn, maar die nog niet had bespeurd.

Dat was die schitterende zet, bleek achteraf. Fritz had er ook geen weerwoord op. Jammer dat Arno echter vervolgens een stuk weggaf en daarom opgaf.
Wellicht dat hij echter nog een korte analyse kan publiceren?

Al was het maar een eerbetoon aan Lg4! ...

Overigens merkwaardig dat 1 ronde voor het einde door een toevallige passant het hele kampioenschap van Prometheus overhoop is gehaald...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

24-11-2006 01:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Overigens merkwaardig dat 1 ronde voor het einde door een toevallige passant het hele kampioenschap van Prometheus overhoop is gehaald...


Hoezo? Ik ben weer terug op mijn plek Grijns Knipoog

Overigens was het Rob die het paard voor twee pionnen offerde, en het was een uitstekende keuze. Als Wit de voor de hand liggende zetten had geprobeerd, had Zwart in alle gevallen goed en makkelijk spel gehad, daar de Witte stukken dan niets zouden doen op de eerste drie rijen.
Het offer, onverwacht voor mij (Pg5 spelen als het duidelijk is dat f6 die knol direct verliest) was dus interessant. Fritz gaf Zwart slechts een heel klein plusje, en Fritz kennende betekent dat dat Wit ruime compensatie had.
Ik moest een tijd zeer accuraat verdedigen om het te overleven, maar toen ik de dames kon ruilen was het uit. Dat Rob met de laatste zet een paard kado deed, deed niets af aan een prima pot.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-11-2006 02:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

nou Marco, dan ben je dus verplicht de volgende ronde weer te komen en te proberen ook Rene te verslaan, dan is alles weer ok toch?! Glimlach

24-11-2006 12:50 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er komen altijd weer kansen. Na een niet al te beste partij van mijn kant was ik in een eindspel terecht gekomen van toren en koning tegen toren, koning en twee pionnen. Ik speelde door tot het bittere einde (afgelopen maandag had dat nog een half punt opgeleverd tegen Corniel), hopend dat er nog een kans zou komen. En die kwam ook:

Jan van der Kolk - Adriaan ter Mors, na 67. Kf2-f3??



Nu had zwart de mogelijkheid Txb6!! en na 68. Txb6 staat zwart pat, midden op het bord. Helaas voor mij zag ik het niet, maar ik had het halve punt deze wedstrijd ook niet verdiend. Echter, niet alle schaakuitslagen zijn verdiend.

26-11-2006 17:10 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oeh! Chesspad werkt perfect, bedankt Oli en Albert!

Mijn geniale zet in de partij tegen Arno kwam hier:

Na Te1-e4, d7-d6 en Te4-h4 kwam:

Lc8-g4!!



En wit blundert vervolgens een stuk weg, maar meer dan Dc2 met het behoud van de pion meer voor zwart heeft hij niet.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Marco on 26-11-2006 at 19:14.

26-11-2006 19:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe is het met de stand van de interne, sorry bedoel van dsc, verkeerd draadjeGlimlach

27-11-2006 12:31 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller