Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC6 met speels gemak langs RHC-Arena 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

DSC6 met speels gemak langs RHC-Arena 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Den Haag heeft DSC6 met 7-1 gewonnen van RHC-Arena 2. Alleen teamleider Rene Gelpke en Simon Dirkse kwamen niet verder dan remise.

Gerard Bilars opende het bal door de op papier verreweg sterkste speler (Elo van 1890) te verslaan. Hij had vanuit de opening een mooie plus gekregen en de zwarte stukken werkten niet lekker samen. Toen zwart dacht een stuk tussendoor te kunnen ophalen kwam hij bedrogen uit: De matdreiging was zo sterk dat zwart direct de vlag streek.

Als tweede was Edgar Huisman klaar. Zijn tegenstander offerde een stuk tegen twee pionnen. Dit leek niet genoeg ondanks dat het drie vrijpionnen betrof.

Als uw verslaggever het zich goed herinnert staat het zo (en heeft wit dus tijdelijk een pion extra voor het stuk):



1...xd4!
Fraai gezien door de zwart speler. Voor zover ik weet volgde er
2.xd4 xf3 3.a1 xg2 en zwart won verder geruisloos.

De andere borden boden ook hoop op een goede afloop. Johan van de Pol (invaller) stond misschien iets minder, Corniel Nobel had een stukoffer gepleegd met onduidelijke compensatie, maar de rest stond lekker tot zeer goed.

Op bord zes kreeg Corniel het uiteindelijk een beetje in de schoot geworpen. Hij kwam goed uit de opening kreeg de kans om een loper of toren te offeren tegen spel en pionnen, en koos daarbij helaas de minst kansrijke voortzetting. Gelukkig ging zijn tegenstander in de fout:


na 25.e2-f4?


25...xf4!! 26.e2
Wit durft niet eens terug te nemen. Zijn inschatting dat dat winnend is voor zwart is juist: 26.exf4 Dxf4+ 27.Kg2 e3 en zwart behoudt druk en wint minstens het paard terug. Het gespeelde alternatief is echter zeker niet beter:
26...g4 27.df1?? a6+
En opgegeven. Sterker nog dan de tekstzet is 27...g2+.

Rene Gelpke had inmiddels een stelling op het bord met ongelijke lopers en beiden een toren. Zijn tegenstander zag geen heil in een winstplan, probeerde nog wat (er stond immers 3-0 op het scorebord) maar besloot uiteindelijk toch remise aan te nemen.

Kort daarop stelde Sydney Cadot de overwinning veilig. Na een dappere rokkade in een franse doorschuifstelling wist hij met actief stukkenspel zijn plus pion te verzilveren.

Simon Dirkse had net als teamleider Rene een ongelijke lopereindspel (inclusief toren) op het bord. Hij had echter twee verbonden vrijpionnen meer en daarmee dus serieuze winstkansen. Een onoplettende zet en hij gaf dit voordeeltje weg. Remise dus.

De overgebleven teamgenoten Albert Kemeling en Johan konden het feest compleet maken. Beiden stonden zeer goed, maar Johans stelling was niet eenvoudig. Dat van Albert inmiddels wel en hij maakte dan ook de 6-1. Niet veel later won Johan middels een truukje en kon het zesde tevreden met 7-1 naar huis.

Gedetaileerde uitslagen
 RHC-Arena 21585-DSC616821-7
1Sjaak van As1655-Albert Kemeling17620-1
2Henk Bijkerk1746-Edgar Huisman17540-1
3Felix Geraets1890-Gerard Bilars17230-1
4Jan de Pree1627-Johan van de Pol17050-1
5Rob Kniesmeijer1619-Rene Gelpke1700½-½
6Klaas Stuut1499-Corniel Nobel16460-1
7Adriaan Zwartendijk1446-Sydney Cadot16530-1
8Nel Lindhout1197-Simon Dirkse1516½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 27-03-2007 at 16:01.

17-11-2006 01:10 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Opvallend vond ik overigens dat RHC-Arena Gereats opstelde. Op papier de nummer drie van die vereniging en vorig jaar nog spelend in het eerste. Vermoedelijk mag het, maar appart is het wel.

Wanneer je de nummer acht buiten beschouwing zou laten was de gemidelde tegenstand opeens 1640 (en dan is het verschil niet zo groot).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-11-2006 11:30 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wederom een eclatante overwinning voor DSC, well done heren!

En idd een flinke ratingspreiding binnen 1 team; een nieuw recordje 700 punten binnen 1 team ? (okay die bord 8 speler zal wel een invallert zijn)

17-11-2006 12:38 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zou zomaar kunnen dat ze beiden invaller zijn. Gereats als algemene invaller en Lindhout als reserve van het tweede (ze hebben volgens mij maar twee teams). Haar interne rating was trouwens 1350 ofzo.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-11-2006 12:55 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was weer een fijne avond. ik kwam goed uit de openig en na 12 zetten stond het zo:



Lang gekeken naar mogelijkheden op f7. Niets gevonden terwijl het toch zo eenvoudig is:

Pxf7 Txf7, Db3 De8, Lxf7 Dxf7, Txe7 Dxb3, axb3

Dus maar Pf3 gespeeld.

Twee en een halve zet later zag het er zo uit:





En na ..e6 volgt: Lxe6 fxe6, Pxe6 Df6, Pxf8 Dxf8

en is onderstaande stelling bereikt:


En de rest is een kwestie van techniek...

17-11-2006 14:04 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe bedoel je, de rest is een kwestie van techniek? Ik zou niet weten voor wie dan...
Volgens mij is het gewoon een spannende stelling, met misschien een lichte plus voor wit.
Als je bedoelt dat het met een perfecte techniek van beide spelers remise zal worden, kan ik het ermee eens zijn, maar dat geldt in de beginstelling ook...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 17-11-2006 at 17:06.

17-11-2006 17:04 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben om eerlijk te zijn ook wel benieuwd naar je techniek AlbertGlimlach Zwarte stukken doen niet allemaal even hard mee, maar dat kan ook van wit gezegd worden. Maar je klinkt alsof het totaal geen spannend eindspel is geworden....of Tevreden maakte zwart een bok een paar zetten later?

18-11-2006 01:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Albert heeft het redelijk goed uitgespeeld, maar ik ben met Joram eens, dat de geposte stelling verre van duidelijk is. Ik denk dat het vooral een stelling is waarin de handigste schaker wint.

Ik kan me herinneren dat Kees van der Meer ooit sprak over de kwaliteiten van Karpov:

Quote

In stellingen van twee lopers tegen toren is het altijd Karpov die wint (..)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-11-2006 13:47 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uiteraard ligt een en ander iets genuanceerder dan ik eerder schreef. Het was niet voor niets dat ik mijn bijdrage afsloot met een paar puntjes (...).

De stelling beschouw ik als beter voor wit. Wit heeft een materiaal voordeel, meer ruimte.
Daarnaast vind ik het voor wit makkelijker om een goed plan te bedenken dan voor zwart.
Het plan dat ik in gedachte had was globaal als volgt: loper en dame ontwikkelen, torens verdubbelen, en binnen komen op de zevende rij.
Door niet al te handig tegenspel kon ik dit plan ook vrij soepel uitvoeren.

De slotstelling zag als volgt uit:

20-11-2006 18:04 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller