Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC4 wint riant van Rijswijk 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC4 wint riant van Rijswijk 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een degelijke 6-2 overwinning heeft DSC4 gewonnen van Rijswijk 3. Op de eerste vier borden werd gewonnen.

De wedstrijd in Rijswijk liet al snel een prettig beeld zien. Rob Smits en Bart Meulemans kwamen elk een pion voor, en de andere borden lieten geen grote problemen zien, al was de stelling op bord 1 onoverzichtelijk. Toen Rob na ruim 2 uur spelen won was er aan het beeld op de borden niet veel veranderd.

Het tweede en derde punt werden binnengehaald door Bart Meulemans en Pieter Goossens. Bart had zijn pion voorsprong weten uit te bouwen naar een kwaliteit, en dat was wel voldoende. Pieter had in het late middenspel een pion meegesnoept en speelde het eindspel daarna soepel uit.

Arno Wiersma stond ondertussen op bord 1 wel goed, nadat hij lange tijd in een complexe stelling waarschijnlijk wat minder had gestaan. Bij René van Alfen leek de stelling in evenwicht. Simon Broos en Gerard Bilars hadden een prettige drukstellingen. Alleen Diederik was even in de problemen geweest en had een pion ongeleverd. Die won hij echter vlot weer terug.

De partijen van René en Diederik eindigden in remise. Simon wist zijn drukstelling te verzilveren, maar bij Gerard ging het mis. Gerard stond na de opening zeer goed en had koningsaanval. Toen hij de witveldige lopers ruilde kwam hij echter in een aftrekaanval terecht die materiaal en de stelling kostte.

Als laatste was Arno klaar. Na een moeizame opening had hij wat voordeel verkregen. Michaël van Liempt, die ook bij DSC lid is, verdedigde zich echter goed, en pas in de uiterste tijdnoodfase kreeg Arno echt voordeel. Toen hij dit niet greep stond hij nog wel een fractie beter, maar had Michaël geen tijd meer op de klok.

 Rijswijk 31690-DSC418252-6
1Michaël van Liempt1681-Arno Wiersma19080-1
2K. den Otter1648-Pieter Goossens19000-1
3E. Mulders1709-Bart Meulemans18690-1
4C. Gijsen1748-Rob Smits18230-1
5O. Berger1691-René van Alfen1837½-½
6F. van den Bos1737-Gerard Bilars17491-0
7D. Huitema1647-Simon Broos17770-1
8N. Praagman1658-Diederik van Heijgen1697½-½

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 08-11-2006 at 16:07.

08-11-2006 00:26 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! De score staat trouwens verkeerd om...
Enne, Diederik: schuiver! Tong

08-11-2006 09:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en bovendien won simon en verloor gerard (bord of uitslagen verwisseld)

Een mooie overwinning natuurlijk! Deze is ook wel volgens verwachting overigens...

08-11-2006 13:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook nog even Gerard bedanken voor het meespelen: hij werd pas in laatste instantie opgeroepen als invaller om een zieke Pieter (beterschap, trouwens!) te vervangen.

Mijn partij ging relatief vlot: na een kleine onnauwkeurigheid van mijn tegenstander veroverde ik het loperpaar en kreeg er een (vrij)pion gratis bij. Later nog een zet gedaan die verkeerd leek, maar mijn electronisch hulpje vond (later thuis, niet tijdens de partij in het toilet) een mooie winstweg die noch ik, noch mijn tegenstander in de analyse achteraf hadden gezien. Een minder sterke voortzetting dan maar, en gelukkig bezweek zwart aan de mentale druk van tegen het loperpaar te moeten vechten: kwaliteit voor wit en de vrijpion deed de rest.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

08-11-2006 16:45 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Rob Rob is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2004
aantal berichten: 28

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was zoals vermeld weer als eerste klaar, dit keer met een beter resultaat dan de vorige keer. Kreeg in de opening een pion cadeau plus het loperpaar. Toen het leek dat wit nog tegenkansen kreeg gaf deze zijn pion op h6 ook nog cadeau en liet zich even later zelfs mat zetten! Altijd lekker natuurljk Prodent

__________________
Het is mogelijk van lucht dik te worden, als je maar ballon bent.

08-11-2006 17:01 Rob is offline Send an Email to Rob Search for Posts by Rob Add Rob to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Ook nog even Gerard bedanken voor het meespelen: hij werd pas in laatste instantie opgeroepen als invaller om een zieke Pieter (beterschap, trouwens!) te vervangen.

Niet Pieter (Quist), maar Jan Pieter (de Vries) meldde zich anderhalf uur voor de wedstrijd ziek af. Gelukkig was Gerard bereid om in te vallen en speelde een goede partij. Jammer dat hij te vroeg wilde gaan oogsten en een aftrekaanval overzag. Ook invaller Diederik bedankt. In een lastige stelling wist hij voldoende tegenkansen te creeren en een verloren gegane pion terug te winnen. Zoals Mark Versteegh me maandag al zei verliest Diederik zelden en wint er af en toe eentje. Bewaar die winstpartij voor het vijfde.

Mijn avond was, ondanks de ruime teamoverwinning, niet heel erg geslaagd. De inspanningen om twee invallers te regelen (waarvan dus een op het allerlaatste moment) en een gebroken ketting tijdens mijn fietstochtje naar Rijswijk maakten dat ik met enige vertraging achter het bord plaatsnam en niet echt lekker 'in de wedstrijd' zat.

Na de opening had ik een klein voordeeltje, omdat mijn tegenstander vrijwillig een dubbelpion op de f-lijn accepteerde. Door een pionoffer kreeg ik een sterk paard op f5, maar op het moment dat mijn tegenstander een mindere zet doet weet ik niet te profiteren. Na zwarts 19e zet staat het als volgt.

Na zwarts laatste, mindere zet 19. ... Te5 had ik moeten toeslaan met 20. f4. Dat ik deze voor de hand liggende zet mis is tekenend voor het 'niet lekker in de wedstrijd zitten'.

Zowel na 20. ... Lxf4 21. Txf4 Te1+ 22. Txe1 Dxf4 23. Kg1, als na 20. ... Te4 21. Kxh2 Txf4 22. g3 Txf1 23. Txf1 Te8 24. Dd2 krijg ik een stuk tegen twee pionnen met behoud van aanval.

Na het gespeelde 20. g3 komt eenvoudig 20. ... Dd7 en nu leek slaan op h6 me te gevaarlijk. Het blijkt gewoon te kunnen, maar na 21. Kxh2 Txf5 22. Kg2 blijf ik een pion achter. In lichte tijdnood (beiden nog een minuut of twee) tenslotte remise gegeven.

De overige teamleden benutten hun kansen gelukkig wel en zo liggen we na twee ronden nog steeds op schema. Ronde 3 is op 4 december, thuis tegen Promotie 3.

__________________
I play against pieces

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by René van Alfen on 08-11-2006 at 21:33.

08-11-2006 17:35 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René van Alfen
Niet Pieter (Quist), maar Jan Pieter (de Vries) meldde zich anderhalf uur voor de wedstrijd ziek af.


Het wordt ingewikkeld: bij het wachten aan het Denksportcentrum was ik verwonderd Pieter G. te zien opduiken, omdat ik had gedacht dat hij de zieke was Glimlach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

08-11-2006 18:43 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Hij gaat lekker Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allen proficiat met deze florissante start van het seizoen! Nu Promotie 3 waarop we weliswaar 4 bordpunten voorsprong hebben doch dat sterk genoeg moet worden geacht om zich (bij winst op de onzen) nog in de titelrace te mengen - krtomL een 'vierpuntenwedstrijd'.

10-11-2006 17:17 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller