Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Derde ronde interne Prometheus: Arno Wiersma alleen aan kop
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Derde ronde interne Prometheus: Arno Wiersma alleen aan kop Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de derde ronde kent de interne van Prometheus nog 1 koploper. Arno Wiersma won moeizaam van Gerrit Bussmann, en is daarmee de enige die nog op 100% staat.

Arno kwam niet goed uit de opening, maar wist daarna toch het initiatief naar zich toe te trekken. Het leverde geen beslissend voordeel op, waarna Gerrit in tijdnood zich in het eindspel verslikte.

Jack Duijvestijn en Lieuwe Boskma deelden het punt. Lieuwe mocht daarmee het meest content zijn, het was Jack die de hele partij het spel leek te maken. René Torenstra won in het middenspel tegen Gerben van der Heiden een stuk, en kwam daarna niet meer in de problemen.

Henk van Huizen won zijn eerste partij in de interne. Hij kwam actiever te staan in het middenspel, en toonde zich vervolgens handiger dan Hans Hendriks. Corniel Nobel verloor ongelukkig van Adriaan ter Mors. Na een scherpe opening had Corniel een kwaliteit tegen een pion gewonnen, maar vergat een dreiging van zwart te blijven dekken en ging mat. Het duel tussen Jan van der Kolk en Gabe Hoekstra leverde Jan zijn eerste punt op. Toen zijn dame en paard de zwarte stelling in kwamen was het snel bekeken.

Uitslagen:
 wit zwartuitslag
1Arno Wiersma-Gerrit Bussmann1-0
2Jack Duijvestijn-Lieuwe Boskma½-½
3René Torenstra-Gerben van der Heiden1-0
4Henk van Huizen-Hans Hendriks1-0
5Corniel Nobel-Adriaan ter Mors0-1
6Jan van der Kolk-Gabe Hoekstra1-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

06-10-2006 01:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel begon de partij als altijd aanvallend:

1. e4 e5
2. f4 exf4
3. Nf3 Be7
4. Bc4 Bh4+




In een aantal voorgaande rapid en snelschaakpartijen waren we een theoretisch debat begonnen over de Cunningham Defense / Bertin Gambit :

5. g3 fxg3
6. O-O gxh2+
7. Kh1

5. Kf1

Wellicht in de veronderstelling dat ik de opening zoals aangekondigd zou bestuderen, waar ik overigens nog niet aan toe was gekomen.

6. d4 Qf6
7. e5 dxe5
8. dxe5 Qh6
9. Nc3 Ne7
10. Ne2 Ng6
11. Qd4 Nc6
2. Bb5 Bd7
13. Qe4 O-O-O
14. Nxf4 Nxf4
15. Bxf4 Qh5
16. Qe3 Kb8
17. Nxh4 Qxh4
18. Bg5




De problemen van de opening leken opgelost, al laat ik me hier toch verleiden tot het geven van de kwaliteit (wat overigens niet nodig was na 18. ... Qd4)

18. ... Qb4!?

In overeenstemming met de aanbeveling van Chessmaster 10, wat heden ten dage wel weer verdacht is. Ik heb echter nog niets vernomen van de manager van Corniel.

19. Bxc6 Bxc6
20. Bxd8 Rxd8
21. b3 Qg4
22. Qe2 Qf4+
23. Qf2




De reden voor Chessmasters aanbeveling is dat de blootstelling van de witte koning in combinatie met de ideale positie van zwarts witveldige loper directe materiaalwinst mogelijk maakt. Hier geeft chessmaster:
23. ... Bxg2+!
De witte dame staat gepend
24. Kxg2 Rd2!

23. ... Qxe5

volgens chessmaster een equivalente zet - de evaluatie blijft -1.3 - maar de juiste voortzetting is minder duidelijk en ik wist hem niet te vinden.

24. Re1 Qh5?
25. h4 g5
26. Rh3 g4
27. Rhe3 Qg6
28. Re7 Bd5
29. Qc5 Bc6
30. Qe5 Rc8
31. c4 g3
32. b4 Qc2
33. Qe2 Qf5+
34. Kg1




Al tien zetten lang waande ik me verloren, maar volgens chessmaster is wit na
34. ... Qf4+
gedwongen tot
35. Re4
en de positie wordt geevalueerd met -1.5.

34. ... a6?
nu sta ik wel verloren wegens 35. Rf1; volgens CM mijn grootste fout van de partij: de evaulatie schiet naar 2.1.
35. Qe5?? Qf2+
Oeps! De volgende partij, zo beloofde Corniel, is voor hem.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 07-10-2006 at 12:08.

07-10-2006 12:06 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

indeling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie tot mijn verbazing dat Lieuwe Boskma voor de derde keer zwart heeft gekregen. Het is leuk dat Prometheus zijn competitie wil opwaarderen door de resultaten aan de KNSB ratingCie door te geven, maar op dit soort (illegale) indelingen zitten ze niet te wachten.
Hopelijk zullen ze een oogje dichtknijpen...

Leuke partij trouwens, Adriaan!

Volgende ronde speel ik uiteraard weer mee!

09-10-2006 12:09 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De compu viel uit en er is met het handje in gedeeld.

Over die partij kan en wil ik nog wel een keer veel zeggen, maar ik heb mijn eigen analyse niet bij de hand. Wel wil ik nu al zeggen dat de partij veel meer omvatte dan wat Adriaan ons hier laat zien.

Wordt vervolgd...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-10-2006 14:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij heeft Adriaan hier alle zetten neergezet Glimlach

09-10-2006 16:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Volgens mij heeft Adriaan hier alle zetten neergezet Glimlach


Een partij is wat mij betreft meer dan de zetten alleen...

Varianten, overwegingen, omstandigheden. Maar stiekem snaptje je dat prima denk ik. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-10-2006 17:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller