Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC2 begint seizoen met een overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 begint seizoen met een overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 wint met 2½-5½ bij Charlois Europoort.Overwinningen waren er voor voor Pieter Buzing, Leo Hofland, Richard Oranje en Bob Voogt. Remises voor Walter Anema, Patrick de Bas en Ted Barendse.

Aan bord 1 zet Leo Hofland zijn partij rustig op. In een stelling waar nagenoeg niets aan de hand is, gaat zijn tegenstander op zet 10 meer dan een uur in de denktank om een plan te vinden. Dit lukt niet echt goed, Leo houdt een licht druk en weet de stelling van zijn tegenstander, die uiteraard niet heel veel tijd heeft, uiteindelijk te slopen.

Ted Barendse speelt een knappe partij aan bord twee, maar mist helaas diverse mogelijkheden om het ook definitief af te maken. Hij blijft proberen tot ver in de tweede tijdscontrole (de derde tijdscontrole is dit seizoen afgeschaft), maar zijn tegenstander weet af te wikkelen naar een potremise toreneindspel.

Kim Meulenbroek krijgt een fatsoenlijke stelling. Zijn tegenstander heeft een sterk paard, maar de dynamiek van Kim zou voldoende tegenwicht moeten bieden. Helaas speelt Kim een iets onnauwkeurige zet, waardoor zijn tegenstander wat materiaal kan ruilen. Dynamiek verdwenen, sterk paard blijft en een logische nul.

Mijn (Patrick de Bas) tegenstander koos voor een rustige opbouw. Na wat schuifwerk over en weer in een stelling die nog steeds in evenwicht is, wil hij Pf3-h2 spelen, maar pakt per ongeluk mijn paard op f4 en speelt Pf4-h2(!). Nadat hij het paard heeft teruggezet, geeft hij uit eigen beweging aan ‘aangeraakt is zetten’ en slaat mijn paard, wat leidt tot een voor hem aanzienlijk minder goede stelling dan na Pf3-h2. Mijn complimenten gaan uit naar mijn tegenstander; ik denk dat er voldoende spelers zouden zijn die hadden verzocht alsnog Pf3-h2 te mogen spelen. In een redelijk gecompliceerd stelling worden uiteindelijk wat stukken afgeruild, win ik een pion, maar kan ik in het verre eindspel met L+3 tegen P+2 net niet winnen vanwege de ongelukkige positie van mijn loper.

Bob Voogt krijgt zijn tegenstander al snel onder druk. De stukken van de tegenstander staan verkrampt en hij moet de rochade opgeven. Daar weet Bob wel raad mee: stuk-offer, lijnen open en alle witte stukken komen de zwarte stelling binnen, waarna zwaar materiaalverlies niet meer te vermijden was.

Richard Oranje krijgt wat complicaties op het bord en heeft op een gegeven moment 2 stukken tegen een toren en 2 pionnen. Maar de witte koning staat op de tocht en als de tegenstander niet helemaal accuraat verdedigd, kan Richard extra materiaal winnen en bovendien een beslissende mataanval op de vijandelijke koning lanceren.

Pieter Buzing toont u hier het slot van zijn partij:



Buzing - Leer na 22. ... f5

Lastige stelling. pion c4 is (lijkt) verdoemd, maar wit kan nog wel wat rommelen. Pion e5 en La6 staan bijvoorbeeld ongedekt en met g4 kunnen lijnen worden geopend. Beide partijen hebben nog 10 minuten op de klok.
Fritz geeft na lang wikken en wegen deze variant: 23. fxe5 dxe5 24. Tfe1 Dd6 25. Lf1 Tc5 26. Dc3 Tfe8 27. Kg1 Te7 28. h3 Dc7 (+0.02).
Ik deed het anders:
23. fxe5 dxe5 24. g4?!
Lekker agressief, maar niet goed. Zwart kan ongestraft 24. ... Lxc4 spelen. Bijvoorbeeld 25. gxf5 Txf5 26. De4 Txf1+ of 25. Tfe1 Dd4 26. gxf5 Txf5 27. De4 Tc5. Maar zwart durfde gelukkig niet. (En daarmee kom ik mooi weg)
24. ... Dd4?

Ziet u de weerlegging?

25. gxf5 Txf5 26. Da3!
Precies, binnenkomen op e7. En bonuspunten voor u als u ook zag dat het niet wint! (Ik dacht zelf dat het helemaal uit was namelijk...)
26. ... Db6?
Volle kracht achteruit? Aangewezen was 26. ... Txf1+! 27. Txf1 Lxc4! 28. De7+ Kh8 29. Df6+ (29. De6!?) Kh7 30. Df7+ Kh8 31. Te1 en Fritz kan geen directe winst vinden (+0.24)
27. De7+ Kg8 28. Txf5 gxf5 29. Tg1 Lxc4 30. Lf3+ Dxg1+ 31. Kxg1 en even later promoveerde de d-pion.
1-0

Ook Walter Anema kreeg een vergelijkbare opstelling tegen zich als ik op het bord tegen me kreeg. Walter stond de gehele partij wat minder, leek bijna ten onder te gaan, maar wist zich uiteindelijk eruit te rommelen en in een volledig gelijke stand werd tot remise besloten.

Persoonlijke resultaten:
 Charlois Europoort2077-DSC220682½-5½
1Dick de Wit2209-Leo Hofland22060-1
2Ben Boog2124-Ted Barendse2124½-½
3Michel de Wit2249-Kim Meulenbroek20401-0
4Valery Maes2093-Patrick de Bas2077½-½
5Kresna Soerjadi2010-Bob Voogt20280-1
6Cor de Wit1970-Richard Oranje20240-1
7John Leer1979-Pieter Buzing20110-1
8Bert van Ael1981-Walter Anema2036½-½

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 25-09-2006 at 07:31.

23-09-2006 22:13 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed nieuws!

Hadden ze dit jaar weer het idee dat ze 'wel even' zouden promoveren?

23-09-2006 22:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Hadden ze dit jaar weer het idee dat ze 'wel even' zouden promoveren?


Wie, Charlois?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-09-2006 08:32 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wie was de (un)lucky looser in het tweede?

(Verliezen als je team wint is gelukkig nooit zo erg...)

24-09-2006 09:25 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Martin
Hadden ze dit jaar weer het idee dat ze 'wel even' zouden promoveren?


Wie, Charlois?


Ja vorig jaar liepen ze voor de eerste ronde (in Charlois, tegen Leiderdorp, 150 ratingpunten meer) te verkondigen dat ze wel even kampioen zouden worden. Toen het er naar uit zag 5-3 voor ons te worden werden ze ineens erg stil. Uiteindelijk werd het met geluk 4-4 en was dat 1 van de slechts 8 matchpunten.

24-09-2006 09:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

De achtste man Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Teun telt goed en komt tot 7 man - de achtste was Kim (0). Uit mijn hoofd was de uitslag als volgt:

1. M. de Wit 2249 - Hofland 2206 (wit) 0-1
2. Boog 2124 - Barendse 2124 rem
3. D. de Wit 2209 - Meulenbroek 2040 1-0
4. Maes 2093 - de Bas 2077 rem
5. Soerjadi 2010 - Voogt 2028 0-1
6. C. de Wit 1970- Oranje 2024 0-1
7. Leer1979 - Buzing 2011 0-1
8. van Ael (?) 1981 - Anema 2036 rem

Wij waren met 2 toeschouwers (Frank van Zutphen en ikzelf).

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 24-09-2006 at 09:50.

24-09-2006 09:45 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Buzing - Leer na 22. ... f5

Lastige stelling. pion c4 is (lijkt) verdoemd, maar wit kan nog wel wat rommelen. Pion e5 en La6 staan bijvoorbeeld ongedekt en met g4 kunnen lijnen worden geopend. Beide partijen hebben nog 10 minuten op de klok.
Fritz geeft na lang wikken en wegen deze variant: 23. fxe5 dxe5 24. Tfe1 Dd6 25. Lf1 Tc5 26. Dc3 Tfe8 27. Kg1 Te7 28. h3 Dc7 (+0.02).
Ik deed het anders:
23. fxe5 dxe5 24. g4?!
Lekker agressief, maar niet goed. Zwart kan ongestraft 24. ... Lxc4 spelen. Bijvoorbeeld 25. gxf5 Txf5 26. De4 Txf1+ of 25. Tfe1 Dd4 26. gxf5 Txf5 27. De4 Tc5. Maar zwart durfde gelukkig niet. (En daarmee kom ik mooi weg)
24. ... Dd4?

Ziet u de weerlegging?

25. gxf5 Txf5 26. Da3!
Precies, binnenkomen op e7. En bonuspunten voor u als u ook zag dat het niet wint! (Ik dacht zelf dat het helemaal uit was namelijk...)
26. ... Db6?
Volle kracht achteruit? Aangewezen was 26. ... Txf1+! 27. Txf1 Lxc4! 28. De7+ Kh8 29. Df6+ (29. De6!?) Kh7 30. Df7+ Kh8 31. Te1 en Fritz kan geen directe winst vinden (+0.24)
27. De7+ Kg8 28. Txf5 gxf5 29. Tg1 Lxc4 30. Lf3+ Dxg1+ 31. Kxg1 en even later promoveerde de d-pion.
1-0

24-09-2006 10:11 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: De achtste man Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Teun telt goed en komt tot 7 man - de achtste was Kim (0). Uit mijn hoofd was de uitslag als volgt:

1. M. de Wit 2249 - Hofland 2206 (wit) 0-1
2. Boog 2124 - Barendse 2124 rem
3. D. de Wit 2209 - Meulenbroek 2040 1-0
4. Maes 2093 - de Bas 2077 rem
5. Soerjadi 2010 - Voogt 2028 0-1
6. C. de Wit 1970- Oranje 2024 0-1
7. Leer1979 - Buzing 2011 0-1
8. van Ael (?) 1981 - Anema 2036 rem

Wij waren met 2 toeschouwers (Frank van Zutphen en ikzelf).


Ik dacht dat de gebroeders De Wit aan de borden 1 en 3 omgekeerd zaten.

Een kort verslag van de verschillende borden.

Aan bord 1 zet Leo zijn partij rutig op. In een stelling waar nagenoeg niets aan de ahnd is, gaat zijn tegenstander op zet 10 meer dan een uur in de denktank om een plan te vinden. Dit lukt niet echt goed, Leo houdt een licht druk en weet de stelling van zijn tegenstander, die uiteraard niet heel veel tijd heeft, uiteindelijk te slopen.

Ted speelt een knappe partij aan bord twee, maar mist helaas diverse mogelijkheden om het ook definitief af te maken. Hij blijft proberen tot ver in de tweede tijdscontrole (de derde tijdscontrole is dit seizoen afgeschaft), maar zijn tegenstander weet af te wikkelen naar een potremise toreneindspel.

Kim krijgt een fatsoenlijke stelling. Zijn tegenstander heeft een sterk paard, maar de dynamiek van Kim zou voldoende tegenwicht moeten bieden. Helaas speelt Kim een iets onnauwkeurige zet, waardoor zijn tegenstander wat materiaal kan ruilen. Dynamiek verdwenen, sterk paard blijft en een logische nul.

Mijn tegenstander koos voor een rustige opbouw. Na wat schuifwerk over en weer in een stelling die nog steeds in evenwicht is, wil hij Pf3-h2 spelen, maar pakt per ongeluk mijn paard op f4 en speelt Pf4-h2(!). Nadat hij het paard heeft teruggezet, geeft hij uit eigen beweging aan 'aangeraakt is zetten' en slaat mijn paard, wat leidt tot een voor hem aanzienlijk minder goede stelling dan na Pf3-h2. Mijn complimenten gaan uit naar mijn tegenstander; ik denk dat er voldoende spelers zouden zijn die hadden verzocht alsnog Pf3-h2 te mogen spelen. In een redelijk gecompliceerd stelling worden uiteindelijk wat stukken afgeruild, win ik een pion, maar kan ik in het verre eindspel met L+3 tegen P+2 net niet winnen vanwege de ongelukkige positie van mijn loper.

Bob krijgt zijn tegenstander al snel onder druk. De stukken van de tegenstander staan verkrampt en hij moet de rochade opgeven. Daar weet Bob wel raad mee: stuk-offer, lijnen open en alle witte stukken komen de zwarte stelling binnen, waarna zwaar materiaalverlies niet meer te vermijden was.

Richard krijgt wat complicaties op het bord en heeft op een gegeven moment 2 stukken tegen een toren en 2 pionnen. Maar de witte koning staat op de tocht en als de tegenstander niet helemaal accuraat verdedigd, kan Richard extra materiaal winnen en bovendien een beslissende mataanval op de vijandelijke koning lanceren.

Het slot van de partij van Pieter kan hierboven worden bekeken.

Ook Walter kreeg een vergelijkbare opstelling tegen zich als ik op het bord tegen me kreeg. Walter stond de gehele partij wat minder, leek bijna ten onder te gaan, maar wist zich uiteindelijk eruit te rommelen en in een volledig gelijke stand werd tot remise besloten.

@martin: ik heb weinig gemerkt van een stemming bij Charlois dat 'ze wel even kampioen zouden worden'. Ik denk het feit dat Charlois en DSC op papier slechts 4 ratingpunten verschilden in plaats van de 150 tussen Charlois en Leiderdorp een mogelijke verklaring is. Of ze zijn door schade en schande de afgelopen jaren wijzer geworden. In ieder geval kan ik niet anders concluderen dat de sfeer tijdens de wedstrijd uitermate goed was.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-09-2006 14:10 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie ook het verslag van Charlois

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-09-2006 14:13 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De sfeer was vorig jaar ook prima, alleen dachten ze wel even te winnen. Dat er een duidelijk verschil in rating en uberhaupt in poule is, lijkt me duidelijk :-)

24-09-2006 14:17 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

aangezien de bas al sneller was geen verslag meer van deze kant. Mijn tegenstander ging overigens pas met Lg3 inderdaad de mist in. Daarna springt Fritz vrolijk mijn knat op en is geen redden meer aan , ook met LE3 niet. Zie voor het vrolijke potje de site van charlois. Die alles online zetten. Zit er geen copyright op je zetten vraag je je dan af Glimlach Maar goed een hele mooie overwinning tegen op papier een vand e zwaartse tegenstanders. HWP 2 is de andere en die wonnen met 7.5-0.5 van Souburg. Onze volgende tegenstander. Die jongens zullen nu wel straftraining hebben dus pas op voor onderschatting. Ted miste overigens in ieder geval damwewinst in 1 zet en later paardwinst. Maar dat mocht de pret niet meer drukken. Strakke overwinning van Bobby en Leo trouwens.

24-09-2006 14:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het verslag van Patrick in het eerste bericht toegevoegd, zodat het ook op de site (en niet alleen op het forum) te lezen is.

Knappe overwinning van DSC2! Vorige seizoenen werden er echter regelmatig tegen "de kleintjes" punten verspeeld, dus blijf waakzaam! De volgende tegenstander is er zoeentje, Souburg ging vorig jaar met de matchpunten aan de haal. En ze hebben inderdaad iets goed te maken na hun eerste ronde (½-7½ tegen HWP Sas van Gent 2).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

24-09-2006 17:55 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller