Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Weinig verrassingen in tweede ronde Open Prometheus Kampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Weinig verrassingen in tweede ronde Open Prometheus Kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de tweede ronde van het Open Prometheus Kampioenschap hebben de hoogstgeplaatste spelers wederom gewonnen. Jan-Willem de Jong, Dennis Ruijgrok, Timon van Dijk en Mark Irwin wonnen ieder hun partij en gaan nu met 2 uit 2 aan de leiding.

In de B-groep won Jaap van der Heijden van Ruud van Manen. Hij deelt de eerste plaats met Nadeem Taverne en Jan-Pieter de Vries, die beiden eveneens hun tweede partij wonnen. Op de hoge borden eindigden in deze groep veel partijen remise.

De uitslagen:
Groep A
 wit zwartuitslag
1Kees Dekker-Jan-Willem de Jong0-1
2Dennis Ruijgrok-Ted Barendse1-0
3Clement van de Laar-Timon van Dijk0-1
4Mark Irwin-Robbert Fokkink1-0
5Cor de Wit-Dolf Beltz½-½
6Arend van Dop-Johan 't Hart1-0
7Hora Vlam-René van Alfen1-0
8Dave Kent-Willem-Jan van den Broek0-1
9Arno Wiersma-Gert Dijkstra1-0
10Henk van Huizen-Lieuwe Boskma½-½
11Simon Broos-Rens ter Veen½-½


Groep B
 wit zwartuitslag
1Jaap van der Heijden-Ruud van Manen1-0
2Gerrit Bussmann-Jack Duijvestijn½-½
3Ton Paalvast-Peter Riemersma½-½
4Nadeem Taverne-Jan van Lier1-0
5Lito van Reede-René Torenstra½-½
6Broer Akkerboom-Jan-Pieter de Vries0-1
7Ger Honderd-Monique Keuzenkamp½-½
8Rob Scherpenisse-Gerbrand Beekman0-1
9Jan Koop-Marten Kats½-½
10Bart Germeys-Rein Thiery1-0
11Diederik van Heijgen-Pieter Struiksma1-0
12Herman van Wegen-Martin Neuteboom0-1
13Farshang Ansari-Ernst Hanewald1-0
14Jan Kaan-Hans Hendriks1-0
15Jan Nienhuis-Leo Zuijdgeest1-0
16Ronald Bokhove-Jan van de Kolk0-1

27-01-2006 02:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb voor het eerst in mensenheugenis een stukoffer gepleegd. Althans, een stukoffer waarvan in niet volledig kon overzien of het correct was, en dat niet uit nood geboren was.

Arno Wiersma (1936) - Gert Dijkstra (1821)
Open Prometheus Kampioenschap (2), 26.01.2006


Ik had zelf 13.Ta3 gespeeld, met het idee de toren naar de koningsvleugel te brengen. Zwart heeft vrijwel alle stukken op de damevleugel ondergebracht, dus een koningsaanval leek me wel een idee. Zwart antwoordde met 13...f6.

14.Th3!?
In mijn optiek was het nu of nooit. Als ik Pf3 (of Pd3) speel stop ik de derde rij dicht. Daarnaast lijkt de witte aanval meteen al erg dreigend met Dh5 na.

14...fxe5 15.Dh5 h6
Na enig nadenken besloot mijn tegenstander toch maar te slaan op e5. Na het logische Dh5 volgde de beste zwarte verdediging: h6.

16.Lxh6

Nemen mag uiteraard niet vanwege Dg6+ en Txh6 mat. Mijn tegenstander investeerde hier drie kwartier (!) in de stelling. De klok bood nu dus ook een vorm van compensatie.

16...De8
Tf5 is een goede optie voor zwart. Zwart kan de stelling net verdedigen, maar wit houdt druk en slaat tevens op e5, waardoor hij twee pionnen heeft voor het stuk.

17.Dg4 Df7?!
De dame valt op deze manier wel vervelend f2 aan, maar zwart kan g6 nu ook niet goed meer dekken. Tf7 was duidelijk beter geweest.

18.dxe5
Een kreng van een pion, aangezien f6 nu voor zwart niet meer beschikbaar is voor een stuk. Echter, na Tg3 was g7 gesneuveld met vreselijke gevolgen.

18...Pc6 19.Tf3?!

Tg3 was nog steeds voldoende geweest. Deze zet is echter niet echt goed, aangezien zwart zijn dame kan geven voor een toren en loper.

19...Pxe5 20.Txf7 Pxg4?
Als zwart met de toren terugneemt op f7 wint hij vervolgens nog een stuk (de loper op c4 of die op h6). De resterende stelling is moeilijk in te schatten.

21.Txg7+ Kh8 22.Txg4

Wit heeft zijn stuk teruggewonnen en staat twee gezonde pionnen voor. Mijn tegenstander gaf hier op.

Een leuke en leerzame partij voor me, aangezien ik eigenlijk nooit in dit soort stellingen terecht kom. En het is wel bevallen, dus wellicht dat ik in de interne binnenkort nog wel eens iets offer Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-01-2006 19:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Een leuke en leerzame partij voor me, aangezien ik eigenlijk nooit in dit soort stellingen terecht kom. En het is wel bevallen, dus wellicht dat ik in de interne binnenkort nog wel eens iets offer Glimlach


Leuk he Glimlach

Ik had tegen Lito van Reede groot voordeel, en wist dat om te zetten in een stuk tegen twee pionnen. Lito wist echter twee verbonden vrijpionnen los te wurmen. Ik speelde het niet helemaal secuur.
Toen de mogelijkheid van een stukoffer met eeuwig schaak zich voordeed heb ik het maar gepakt. Volgens Fritz was alles prima, maar ik vertrouwde het helemaal niet meer.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-01-2006 23:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller