Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC3 boekt belangrijke zege op Botwinnik 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 boekt belangrijke zege op Botwinnik 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 heeft een kleine maar zeer belangrijke overwinning geboekt op het eerste team van Botwinnik. Botwinnik was nog ongeslagen (1 wedstrijd gespeeld en gewonnen), en op papier het sterkste team in de promotieklasse. Er zijn echter een stuk of 6 teams die mee kunnen spelen voor de titel.

Aan het einde van de avond was het resultaat een zwaarbevochten 4½-3½ overwinning voor DSC3. Daarvoor moesten echter de nodige mindere stellingen worden verdedigd.

De vorige editie was geëindigd in een eclatante 6½-1½ overwinning voor DSC, waarbij de eerste vijf borden waren gewonnen. Nu behaalden de eerste vijf Delftse borden 3½ punt, hetgeen tegen de sterke topborden van Botwinnik een uitstekende prestatie is.

Het duurde echter lang voordat de eerste uitslagen zich meldden. Koert was als eerste klaar, toen zijn tegenstander groot materiaal in de aanbieding deed. De stelling was toen nog onduidelijk geloof ik. Jaap won op het derde bord vervolgens. Hij kwam langzaam onder de druk uit die zijn tegenstander vanaf het begin van de partij had, en sloeg vervolgens toe.

Henrik won op het laatste bord. Hij kwam niet best uit de opening, investeerde een boel tijd, en wist vervolgens de boel goed bij elkaar te houden. Toen er dames werden geruild stond hij wel weer prima, en speelde het daarna handiger dan zijn tegenstander.

Remises waren er voor Richard, Willem-Jan en Arno. Richard stonde de gehele partij een pion achter, maar zijn tegenstander had lange tijd ontwikkelingsachterstand. Uiteindelijk resulteerde een paard-loper-eindspel met een pion minder, dat remise was. Bij Willem-Jan duurde het tot in de uiterste tijdnoodfase eer de vrede kon worden getekend.

Arno kwam in het middenspel in de problemen en vluchtte naar een eindspel met dame-paard tegen dame-loper. Zijn tegenstander had ondertussen echter wel 3 pionnetjes meegesnoept, maar in de tijdnoodfase wist hij eeuwig schaak niet te voorkomen.

Nederlagen waren er voor Filip Borst en Peter Pilgrim. Filip ging uiteindelijk door zijn vlag in een stelling die er wel goed uit zag. Peter had lange tijd duidelijk beter gestaan, maar had dat voordeel niet verzilverd. In de tijdnoodfase gaf hij met minder dan een minuut op de klok in een al niet zo voordelige stelling een volle dame weg.

 DSC31948-Botwinnik 119404½-3½
1Richard Oranje2073-E.T.P. Verwiel2097½-½
2Willem-Jan van den Broek1944-S. Buchly1946½-½
3Jaap Flohil1988-J.W. Duijzer20701-0
4Arno Wiersma1936-S.J.H.M. Pouwels2108½-½
5Koert ter Veen1997-L. Smaal19091-0
6Peter Pilgrim1899-J.D. Eijsbroek18860-1
7Filip Borst1911-C.W.T. Ebben19580-1
8Henrik Tamerus1835-S. van der Vlugt15471-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-11-2005 03:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Elke wedstrijd een finale

De Promotieklasse is spannender dan ooit en het derde doet nog steeds mee voor de hoofdprijs. Jammer dat Filip en Peter hun betere stellingen niet in winst om konden zetten. Dat moet dan de volgende keer, als het wel noodzakelijk is.

Zelf kwam ik uitstekend uit de opening en wist mijn voordeel op de dertigste zet te verzilveren. Dat hij zijn dame in de aanbieding deed was sympathiek, maar mijn tegenstander stond al verloren.

Nu naar Haagse Toren, op 15 december.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Koert on 22-11-2005 at 08:45.

22-11-2005 08:04 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Niks voor mij! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste partij van de wedstrijd van DSC3 werd beeindigd toen beide spelers samen geen 20 minuten meer op de klok hadden.
De andere partijen werden beeindigd met voor beide spelers samen minder dan 10 minuten op de klok. Het is wel aardig te zien hoe de spelers in de promotieklasse aan het einde van de partij veranderen van houtjesschuivers in tijdnoodmeppers.
Mijn complimenten aan de spelers van DSC3, maar ik hoop dat ik niet naar DSC3 promoveer. Niks voor mij!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 22-11-2005 at 12:45.

22-11-2005 09:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We willen zo snel mogelijk landelijk spelen. Niet om de reden die Kees noemt, maar omdat DSC het aan haar stand verplicht is met minstens drie teams in de KNSB-competitie uit te komen.

Je hebt inderdaad gelijk: de vechtlust van het derde is net als vorig jaar een lust voor het oog. Het is wel slecht voor het hart van de teamleider.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Koert on 22-11-2005 at 10:16.

22-11-2005 10:15 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voordeel van KNSB is wel het langere tempo. Zeker voor mensen die vaak in tijdnood komen (en die heeft DSC3 volgens mij wel) is dat dus zeer fijn.

Goed gedaan iig mannen!

22-11-2005 10:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik betwijfel of dat winst is: in de KNSB kan je drie keer per partij in tijdnood komen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-11-2005 10:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik merk bij Leiderdorp dat het voor bepaalde mensen echt een voordeel is.
Voor mij niet echt denk ik. Ik probeer altijd een voordeeltje in tijd op te bouwen zodat ik speling heb als ik het niet meer weet, en anders de druk bij de tegenstander kan leggen.

22-11-2005 12:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Andere uitslagen in de promotieklasse:

WSC 2 - De Vogelwijk 1: 5½-2½
HSV 1 - DD 1: 4-4

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-11-2005 17:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kon er helaas niet bij zijn gisteren. Teamgenoten, gefeliciteerd! We blijven in de race voor promotie, met WSC 2 en Scheve Toren 1 voorlopig als grootste concurrenten.

22-11-2005 20:40 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er staat nu ook een verslag van de wedstrijd op de site van botwinnik:

Quote

BOTWINNIK 1 VERLIEST OP RARE AVOND
Door DSC3 is het eerste van Botwinnik weer met beide voeten op de grond gezet. Na de eclatante overwinning tegen Haagse Toren waren de verwach-
tingen hoog gespannen. DSC3 is echter geen Haagse Toren.

Het werd een rare avond waarin schijnbare zeges niet wonnen of zelfs andersom draaiden en iedere voorspelling van de einduitslag bleek tevergeefs. Het duurde even voor de eerste uitslag genoteerd kon worden.

Die kwam op naam van Lourens Smaal op bord 5. Die kwam goed uit de opening, maar gaandeweg verslechterde zijn stelling met iedere zet. Op een gegeven moment verloor Lourens een stuk. Een poging om nog wat te rommelen werd door de tegenstander koel beantwoord en Lourens verloor groot materiaal. 1 - 0 voor DSC dus.

Iets soortgelijks overkwam Jan Willem Duijzer op bord 3. Ook hij kwam goed uit de opening en zette de stelling van de tegenstander onder druk. Toen deze zich onder de druk wist uit te worstelen viel de stelling van Jan Willem als een kaartenhuis uit elkaar. 2 - 0 achter.

Het werd nog erger. Invaller Sander van der Vlugt speelde op bord 8 goed en geconcentreerd. Hij begon een niet te stuiten koningsaanval en leek te gaan winnen. Toen ik even later verbaasd een nul voor hem constateerde meldde hij dat de aanval weliswaar een toren opgeleverd had, maar dat hij die uiterst knullig twee zetten later weer had weggegeven. Ja, dan schiet het niet op. Wel voor DSC: 3 - 0.

Eugène Verwiel op bord 1 mocht zowat vanaf de opening een extra pion koesteren. Daarmee ging hij ook nog steeds het eindspel in, maar kon het uiteindelijk allemaal net niet winnen. Remise dus het resultaat.

Zelf schaam ik mij diep. Het spel op bord 4 was goed, het afmaken uiterst bedroevend. Op een gegeven moment geeft Fritz! mij een voordeel van 5,5. Zeg maar ongeveer een toren en een halve pion meer. Toch heb ik de tegenstander in slechts beperkte tijdnood laten ontsnappen met remise.

Ook Stefan Buchly op bord 2 kon een iets betere stelling niet tot winst manoevreren. Ook hier remise het resultaat. 4½ - 1½ dus, weg matchpunten en visioenen van het 6½ - 1½ verlies van vorig jaar doemden huizenhoog op. Vooral omdat Caspar Ebben en Dave Eijsbroek ook een nul leken te worden.

Caspar had op bord 7 een geweldig goede stelling, die de tegenstander de nodige hoofdbrekens en tijd kostte. Dat schatte Caspar op de juiste waarde, de materiaalverhouding was minder belangrijk. Dat bleek toen de tegen-
stander in een inmiddels voor hem voordelige stelling door de vlag geduwd werd.

Bij Dave Eijsbroek (6) ging het punt ook niet naar de gewonnen staande speler. Dave verloor een belangrijke pion, maar de tegenstander bleef maar wachten met oppeuzelen en bleef zijn stelling versterken. In een huizenhoog gewonnen stelling, maar met wat weinig tijd gaf de tegenstander in plaats van mat in twee zijn dame weg in één zet.

Uitslag derhalve 4½ - 3½ voor DSC en in Delft dromen ze na deze winst al van een gang naar de landelijke competitie. Eventuele aspiraties bij ons in die richting kunnen voorlopig de koelkast in.

John Pouwels


Had jij nou een toren geofferd Henrik? Of klopt het verslag van Botwinnik?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-11-2005 23:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zijn aanval (zonder ooit enige matpotentie zover ik gezien heb) had hem een pion opgeleverd die hij (idd) knullig terug gaf.
Daarna "offerde" ik in het eindspel een toren voor een paard en 3 pionnen, en die toren gaf hij 2 zetten later weg voor een pion...

23-11-2005 23:57 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Matthijs Matthijs is a Male
forumlid




geregistreerd: 31-05-2003
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vreemd hoe de belevingen van de spelers zoals weergegeven in het verslag zo kunnen afwijken van wat de neutrale toeschouwer ( een rol die ik noodgedwongen dit seizoen speel) meent te hebben gezien.
Wat mij wel opviel was dat een beroerde stelling (en op een gegeven moment telde ik er daarvan wat meer aan DSC-kant) niet zo veel uitmaakt als je in de laatste 10 á 20 minuten van de partij maar goed speelt/ minder fouten maakt.

DSC3: "When the going gets tough, the tough get going!"


Mijn complimenten! Op naar Scheve Toren (mag ik opmerken dat een scheve toren maar een klein tikje nodig heeft om om te vallen?)

24-11-2005 08:53 Matthijs is offline Send an Email to Matthijs Search for Posts by Matthijs Add Matthijs to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, er waren de nodige partijen die niet helemaal uitkwamen op het resultaat waar iedereen gedurende de avond op rekende. Ikzelf was geen uitzondering, dat ik met eeuwig schaak weg kwam is een klein wonder. Ik stond op een gegeven moment drie pionnen achter. De combinatie van tijdnood, een nuttig opgesteld paard en een onveilige zwarte koning bleken echter net voldoende om met een halfje weg te komen.

Maar voordat we zetjes gaan geven aan die Scheve Toren, moeten we eerst nog een Haagse Toren afbreken. Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

24-11-2005 16:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aardig stukje over de promotieklasse op de Site van de HSB

29-11-2005 19:32 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is er iemand van DSC die iets dergelijks ook voor de klassen van het vierde, vijfde, zesde, zevende, achtste, negende of tiende wil schrijven?

30-11-2005 09:52 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ja hoor, is goed.
DSC5-pomar 1 is vooruitgeschoven naar 12 december,
dus dan schrijf ik daarna wel een stukje, want dan is de gehele derde ronde afgelopen

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

30-11-2005 15:06 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller