Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2005-2006 » Eerste avond zomertoernooi levert Spaans spektakel op het schaakbord
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Eerste avond zomertoernooi levert Spaans spektakel op het schaakbord Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ted Barendse was de eerste ‘docent’ op het DSC Zomervarianten Ontdekkingstoernooi. Hij schotelde de deelnemers slechts 6 zetjes Spaans voor, maar daarmee tevens een stelling die alles in zich had om uit te groeien tot een groots spektakel.

Wat er op het bord kwam was het volgende:
1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 a6 4.Lxc6 dxc6 5.0-0 Lg4 6.h3 h5



Uiteraard vertelde Ted het nodige over de ideeėn in de opening, en toonde enige varianten. Vervolgens werd de stelling in partijen uitgespeeld, waarbij iedereen een keer met wit en een keer met zwart tegen dezelfde (gelijkwaardige) tegenstander speelde.

Het leverde in het danig uitgedunde deelnemersveld - er zit een contingent DSC-ers bij het ACT-toernooi in Amsterdam en een contingent bij het toernooi in Gent - de volgende uitslagen op:

wit zwartuitslag
Ted Barendse-Arend van Dop1-1wit wint 2 maal
Gert Legemaat-Jan Peter van Zandwijk1-1zwart wint 2 maal
Pieter Quist-Arno Wiersma0-2 
Steef van der Weele-Frans Palm1-1zwart wint 2 maal
Gerard Bilars-Corniel Nobel1-1zwart wint 2 maal
Ernst Hanewald-Leo Zuijdgeest0-2R 


De zwartspelers scoorden dus maarliefst 70 procent.

Zie ook de toernooipagina: www.delftseschaaksite.nl/dsc/activiteiten/zomertoernooi.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 19-07-2005 at 08:49.

19-07-2005 00:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel tien rapidpotjes op zo'n avond natuurlijk bij lange na niet voldoende zijn om het gelijk dan wel ongelijk van deze opening aan te tonen, weet ik wel dat ik deze opening veel liever met zwart dan met wit speel. De kans dat ik dit binnenkort op het bord krijg is overigens nul, maar dit geheel terzijde.

In mijn witpartij dacht ik het juiste moment te hebben afgewacht om het stuk te slaan, maar dat bleek een misvatting:

Corniel Nobel-Gerard Bilars
DSC Zomervarianten Ontdekkingstoernooi 2005 (1.1)

Vanuit de uitgangsstelling:

7.d3 Df6 8.Pbd2 Pe7 9.Te1 Pg6
Dit is volgens mij in het merendeel van de partijen op het bord gekomen. Ted en Arend die naast ons zaten waar net iets verder en ik besloot om Ted te volgen. (Deels omdat hij tot dan toe de zetten had gespeeld die ik ook bedacht had te willen gaan spelen en deels om dat het handig is om je zetten 'getest' te zien worden.)
10.d4 Pf4
Daar sta je dan met je goede gedrag, wijkt Gerard gewoon af...
11.hxg4?
Toch niet goed, in de partij had ik het idee dat doordat ik d4 had gespeeld wel de mogelijkheid had, om het stuk te winnen aangezien Lc5 nu niet kon.
11.dxe5 Dg6 12.Ph4 Lxd1 13.Pxg6 Pxg6 14.Txd1 0-0-0 leek me iets beter voor zwart, maar is welicht objectief toch de beste voortzetting voor wit.
11...hxg4 12.Ph2



12...Dh4?

De reden dat slaan niet goed was, ligt in het feit dat zwart hier het zeer sterke 12...Pxg2! heeft. Na 13.Kxg2 volgt een fraai mat: Txh2+! 14.Kxh2 Dxf2+ 15.Kh1 g3 16.Te2 g2+ 17.Kh2 g1D+ 18.Kh3 Dgg2 mat.
Wit mag het paard dus niet slaan en dan heeft zwart overweldigend spel wat normaal gesproken tot wints leidt.
13.Pdf1 0-0-0? 14.Dxg4+ Dxg4 15.Pxg4 Txd4 16.Lxf4 exf4 17.c3
Er is nu heel veel van het bord en wit staat een gezond stuk voor. Hierdoor werd ik achterloos en dat kon er voor zorgen dat mijn I smell danger gevoel even helemaal verloor. Ter leering ende vermack:
17...Td8 18.Pe5 Th5 19.Pf3 Lc5 20.g3 Td6 21.gxf4??
Er was niets mis met mijn eerste plan 21.Kg2.
21...Tg6+ 22.Pg3??? Txg3+ 23.Kf1 Txf3 24.Ke2 Txf2+ 25.Kd3 Th3+ 26.Kc4 La7 27.f5 Txb2 28.a4 b5+! 29.axb5 axb5 mat

Ik had u gewaarschuwd. Gerard speelde met verwisselde kleuren echter nog dramatischer dan ik zojuist van een toch op het oog vrij eenvoudig gewonnen stelling:

Gerard Bilars-Corniel Nobel
DSC Zomervarianten Ontdekkingstoernooi 2005 (1.2)

Gerard week af van de vorige partij met
9.b3?! Pg6 10.Lb2 0-0-0 11.Kh2??
Een hele slechte zet. Wit gaat vrijwillig een kostbaar tempo opofferen om in een potentieele aftrekaanval te gaan staan.
11...Ld6 12.g3?
Wel consequent, maar niet goed.



12...h4!
Als een mes door de spreekwoordelijke boter.
13.hxg4
Op 13.gxh4 volgt 13...Txh4! en dat dat over is behoeft geen toelichting lijkt me.
13...hxg3+ 14.Kxg3
14.Kg1 g2! 15.Kxg2 Pf4+ 16.Kg1 Dh6 17.-- Dh1 mat
14...Df4+ 15.Kg2 Dxg4 mat

Al met al een geweldig enerverende avond. Als de rest van de avonden ook zulke leuke potjes opleveren kan mijn vakantie niet meer stuk.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-07-2005 10:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Corniel (1e partij)

Wit moet natuurlijk geen 12.Ph2 doen, maar 12.g3. De elfde zet van wit is prima speelbaar en verdient geen vraagteken. Zie de bekende voorbeelden.

19-07-2005 12:20 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt gelijk, Tanx!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-07-2005 12:53 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller