Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Stanislascollege eerste en TUDelft tweede bij Royal Haskoning NK Schoolschaken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Stanislascollege eerste en TUDelft tweede bij Royal Haskoning NK Schoolschaken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag was de laatste dag van het NK schoolschaken en er kwamen heel wat DSC'ers in actie. Een team van de TUDelft speelde een match met een team van de Rijksuniversiteit Groiningen, als voorproefje op de nieuwe categorie van hoger onderwijs die volgend jaar aan het NK schoolschaak toegevoegd zal worden.

Hierin speelden voor de TUDelft vier DSC'ers mee: Marten, Mark, Henrik en Olivier. De eerste wedstrijd werd met 3-1 verloren. Marten won en de anderen verloren, waarbij opgemerkt moet worden dat vooral Mark en Olivier goed zouden hebben gestaan. De tweede partij herpakte het team zich en won met 2½-1½ (Marten 1; Mark 0; Hernik 1; Olivier ½ ), maar dat was dus net te weinig. Een troost was dat zelfs deze 2e plaats 400 euro opleverde.

Het Stanislascollege prolongeerde de titel voor de bovenbouw categorie van de middelbare scholen. Er hebben in de hele aanloop naar de finaledag 7 verschillende mensen meegespeeld : Joram, Jan-Pieter, Roland, Marianne, Giordano, Fabian Secker (enig niet DSC-lid) en ik.

Op de finaledag speelden Jan-Pieter, Roland, Giordano en ik mee. We waren dus niet eens in de sterkste opstelling gekomen. De overgebleven vier teams speelden een halve competitie tegen elkaar. De eerste wedstrijd tegen het Cambreur College uit Dongen werd redelijk soepel met 3½-½ gewonnen. De tweede wedstrijd tegen Stedelijk Gymnasium Leiden team 2 (het eerste team hadden wij de zaterdag ervoor al uitgeschakeld), verliep stroever. Bij een 2-1 voorsprong stond Roland wat minder, maar hij hield het remise en we wonnen die wedstrijd dus.

De laatste wedstrijd tegen het Gertrudis College uit Roosendaal zou voor de beslissing zorgen, aangezien zij tot nu toe ook hun twee wedstrijden gewonnen hadden en bovendien evenveel bordpunten hadden. Een 2-0 achterstand werd door Roland (vanuit straalverloren stelling) en mij omgebogen naar 2-2. Matchpunten en bordpunten gelijk en dus viel het vierde bord af in de onderlinge partij. Die hadden wij verloren en dus waren wij winnaar.

Meer informatie is te vinden op http://www.schaakbond.nl/royalhaskoningnkschoolschaken/

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-06-2005 at 23:23.

11-06-2005 22:28 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, zo goed kwam ik dus te staan:



Hier speelde ik cxd5 en zwart nam terug met exd5, want na Dxd5 kan Txf7 Txf7 Pc4 en mag de zwarte dame niet weg.

Vervolgens is een aantal goede zetten mogelijk (e6, Pf6 maar vooral Tf6), maar ik had al besloten eerst m'n andere paard er ook bij te halen: Pc4.

Het slaan van een paard gaat mat in 2 en het idee was om op de volgende zet Pd6 te kunnen spelen, zwart kan daar dan 2x slaan (Pd6+ Lxd6 Pxd6+ Pxd6 exd6) maar mag vervolgens de pion op d6 niet nemen, (Want: Txd6 Dxf7# of Dxd6 Te1+ Kf8 Tfe3) dus ik speel de zet daarop (na 0-0 ofzo) Le7 en het punt is zo goed als binnen.

Helaas mocht zwart eerst een zet doen en na Dg6 (oh ja, de e-pion is nu weg Frons ) is de witte aanval min of meer over en hield ik
van m'n mooie stelling alleen een flinke tijdsachterstand over.
(ook na g6 Pf6+ Dxf6 staat het totaal gelijk, dit hadden we allebei gemist)

Met nog enkele minuten op de klok ging het hard bergaf richting de uiteindelijke 0.

In de tweede partij ging het vrij vroeg fout, in een volgens Marten toch al mishandelde stelling verloor ik een pion en besloot toen tot een paardoffer waarvan ik zelf de weerlegging allang had gezien. M'n tegenstander geloofde er echter wel in gaf het paard direkt weer terug, waardoor het weer behoorlijk gelijk stond. Aangemoedigd door dit vooral besloot ik meteen tot nog een stukoffer wat ik er een stuk kansrijker uit vond zien. Na verre van optimale reacties leek het weer spannend te worden, maar toen m'n tegenstander dameruil kon forceren bleef ik achter met 2 extra pionnen tegen een loper. Dit kon ik helaas niet remise houden (wat genoeg zou zijn geweest voor de teamwinst) en zo was mijn effectieve bijdrage van de dag gereduceerd tot het besturen van de auto...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

12-06-2005 22:28 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller