Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Etc
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Etc Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het gaat best lekker met Nederland Grijns

http://www.goteborgchess2005.se/index.htm

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-08-2005 14:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nederland is met een gelijkspel tegen Griekenland alleen aan de leiding gekomen, omdat Israel zich verslikte in Georgiê. Eén van mijn favoriete spelers, GM Sutovski, verloor van IM Luvan.

Nederland had dus aan een gelijkspel genoeg. Een opvallende partij werd gespeeld door Van Wely, die aldoor al moeilijkheden had. In deze positie



speelde hij echter 32 Kg1?, hetgeen na veel complicaties verliest. De enige zet die Wit hier rest, hoe vreemd ook, is 32. Te2 en Zwart staat veel beter.

Er volgde 32...Pc6! -+ 33.Dc4?! (Df1 is beter maar verliest ook.) Ld4+! 34.Txd4 Pxd4 en Wit verliest: hij kan niet terugslaan.
(35. Dxd4? Txg2! 36.Kxg2 Da2+ 37.Kg1 Dxh2+ 38.Kf1 enzovoort. Iets dergelijks was uiteindelijk ook niet te voorkomen.)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-08-2005 20:02 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naar ik begreep hebben de beide heren eerder dit jaar die variant ook al eens geprobeerd. Toen werd het remise, en ze waren blijkbaar nog niet "uitgepraat op de 64 velden".

Wel apart overigens, om tegen een hele rits 2700+ grootmeesters niet te verliezen, en dan tegen zo'n relatief zwakke Griekse GM onderuit te gaan. Maar dit was ook wel een heel spannend variantje.

Morgen mogen ze tegen Polen zag ik. Dat team is kampioen gelijkspelen. Hopelijk weten de heren de Polen te verslaan, in welk geval ze Europees Kampioen zijn. Een grootse prestatie, zeker ook gezien de tegenstand die ze gehad hebben: ze hebben de nummers 1 tot en met 5 en de nummer 7 van de plaatsingslijst ontmoet (Nederland is zelf nummer 6).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

06-08-2005 20:47 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



In deze stelling speelde Van Wely 28. a3, wat mijns inziens tot grote ellende leidde doordat zwart makkelijk op de tweede rij binnenkwam. Mijn voorkeur gaat uit naar 28. b*a5, waarna zwart in ieder geval niet direct op a5 mag slaan (e7 hangt dan). Fritz geeft 28. ..., Te8 29. Lf1, T*a5 30. L*b5, T*b5 31. D*b5, D*f3+ 32. Kg1 met waardering - 0,5 voor zwart (32. ..., Pe4 33. Df1). Dit lijkt me in ieder geval beter te verdedigen dan de partijvoortzetting, maar zwart blijft duidelijk beter staan.

Goed staaltje Grieks huisvlijt, gezien het feit dat dezelfde variant al een maand geleden in het EK individueel tussen beide heren op het bord is geweest.

06-08-2005 22:22 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Teun


In deze stelling speelde Van Wely 28. a3, wat mijns inziens tot grote ellende leidde doordat zwart makkelijk op de tweede rij binnenkwam. Mijn voorkeur gaat uit naar 28. b*a5, waarna zwart in ieder geval niet direct op a5 mag slaan (e7 hangt dan). Fritz geeft 28. ..., Te8 29. Lf1, T*a5 30. L*b5, T*b5 31. D*b5, D*f3+ 32. Kg1 met waardering - 0,5 voor zwart (32. ..., Pe4 33. Df1). Dit lijkt me in ieder geval beter te verdedigen dan de partijvoortzetting, maar zwart blijft duidelijk beter staan.

Goed staaltje Grieks huisvlijt, gezien het feit dat dezelfde variant al een maand geleden in het EK individueel tussen beide heren op het bord is geweest.


Deze variant werd door Aagaard et al. als winnend voor Zwart gegeven in Radio ChessBase, vlak nadat ik gepost had. Waarom is me niet helemaal duidelijk, maar zij kennen de variant vast beter. Er blijven problemen op de damevleugel. Vreemd genoeg vonden zij ook Kg1 de enige zet op de plek waar Fritz een vraagteken plaatste.
Feit blijft dat Te8 een hele fijne zet was, waarna de uitroeptekens voor Zwart bleven komen.
Na de live partij grapte iemand op chessbase dat Zwart 45 zetten voorbereiding op het bord had gehad Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-08-2005 22:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nederland is Europees Kampioen! Met drie remises en een overwinning van Sokolov is dat een feit. Een uitermate knappe prestatie, aangezien ze de hele top van het de deelnemerslijst gehad hebben.

Opvallend vind ik verder het dramatische toernooi voor Rusland. Het op papier sterkste team verloor liefst drie maal (van Nederland, Frankrijk en Hongarije) en speelde gelijk tegen Armenië. De uitslag van de laatste ronde is nog niet volledig bekend op het moment dat ik dit schrijf, maar Rusland staat met 2-1 achter tegen het op papier zwakke gastland Zweden.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-08-2005 18:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller