Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Noteren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Noteren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aangezien er afgelopen zaterdag iets mis ging met de notatie (het is ditmaal geheel langs mij heen gegaan) misschien handig om hier een discussie te starten (die andere draad is daar misschien niet de meest geeingende plaats voor.

Quote

Afkomstig uit het FIDE-reglement

Artikel 8: Het noteren van de zetten
  1. Tijdens de partij is elke speler verplicht zijn eigen zetten en die van zijn tegenstander op de juiste wijze te noteren, zet na zet, zo duidelijk en leesbaar mogelijk, in de algebraïsche notatie (aanhangsel E), op het notatieformulier dat voor de wedstrijd is voorgeschreven.
    Een speler mag een zet van zijn tegenstander beantwoorden alvorens die te noteren, als hij dit wenst. Hij moet zijn vorige zet opschrijven voordat hij een nieuwe doet. Het aanbieden van remise moet door beide spelers worden genoteerd (E12).
    Als een speler niet in staat is te noteren, dan wordt de hem toegewezen bedenktijd bij het begin van de partij zoveel verminderd als de arbiter juist acht.
  2. Het notatieformulier moet tijdens de hele partij zichtbaar zijn voor de arbiter.
  3. De notatieformulieren zijn eigendom van de organisator van de wedstrijd.
  4. Als een speler minder dan 5 minuten over heeft op zijn klok en er niet minstens 30 seconden per zet wordt toegevoegd, dan is hij niet verplicht zich aan de vereisten van artikel 8.1 te houden. Onmiddellijk nadat een vlag is gevallen, moet de speler zijn notatieformulier volledig bijwerken, alvorens een zet op het schaakbord te doen.
  5. a) Als beide spelers volgens artikel 8.4 niet behoeven te noteren, dan moet de arbiter of een assistent proberen aanwezig te zijn en te noteren. In dit geval moet de arbiter de klokken, onmiddellijk na het vallen van een vlag, stilzetten. Beide spelers moeten dan hun notatieformulier bijwerken, gebruik makend van het formulier van de arbiter of van de tegenstander.
    b) Als slechts één speler volgens artikel 8.4 niet behoeft te noteren, dan moet hij zijn notatieformulier volledig bijwerken zodra een vlag is gevallen alvorens een zet op het schaakbord te doen. Indien hij zelf aan zet is, mag hij het formulier van zijn tegenstander gebruiken, maar hij dient dit terug te geven alvorens een zet te doen.
    c) Als er geen volledig notatieformulier beschikbaar is, dan moeten de spelers de partij reconstrueren op een tweede schaakbord onder toezicht van de arbiter of een assistent. Hij dient eerst de bereikte stelling in de partij, de kloktijden en het aantal gedane zetten, als deze informatie beschikbaar is, te noteren, alvorens de reconstructie plaatsvindt.
  6. Als niet kan worden aangetoond dat een speler het vereiste aantal zetten heeft gedaan, omdat de notatieformulieren niet kunnen worden bijgewerkt, dan wordt de eerstvolgende zet beschouwd als de eerste van de volgende periode, tenzij het duidelijk is dat er meer zetten zijn gedaan.
  7. Aan het eind van de partij dienen beide spelers beide notatieformulieren te ondertekenen, waarbij de uitslag van de partij wordt aangegeven. Zelfs als dit incorrect is, blijft deze uitslag gehandhaafd tenzij de arbiter anders beslist.


Comform artikel 8.5 dient de arbitrage iemand aan tegeven die de notatie bijwerkt. Het staat er niet direct, (maar wel indirect) de persoon die met deze taak belast is dient daarvoor een ander notatieformulier te gebruiken dan dat van een van de spelers. (Ja, ik heb dat onlangs zelf fout gedaan).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2004 14:35 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet of er nou zoveel over gediscussieerd KAN worden. Bij nader inzien zijn de regels best wel duidelijk. Maar daar zit de clou: "bij nader inzien". Dat betekent dat een wedstrijdleider de taak heeft een assistent vooraf goed te briefen (zoals Michiel in een mailtje al terecht aangaf).

Maar even los van die regels, een wedstrijdleider dient in elk geval:
- de regels te handhaven;
- de stand bij te houden;
- de spelers zo weinig mogelijk te storen (een ideale wedstrijdleider zie je m.i. nauwelijks);
- (belangrijk) te constateren als er een vlag is gevallen, en dan (laten) controleren of er 40 zetten zijn gedaan.

Overigens ben ik het met Kees eens: het was een ongelukkig incident, dat niet nogmaals voor moet komen. Maar laten we van een mug nou ook weer geen olifant maken.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

20-12-2004 15:18 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat is er mis met de oplossing die ik in het andere draadje voorstelde? De teams achter touwen, publiek op veilige afstand: probleem opgelost. De reglementen zijn inderdaad duidelijk genoeg, dat is ook niet de issue.

20-12-2004 15:22 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Michiel
Hoezo overdrijven? Zoals bij veel internationale toernooien ingevoerd is, wordt het publiek daar d.m.v. de bekende touwen op veilige afstand gehouden. Erg verstandig, zoals maar weer eens blijkt en ook andere zaken worden dan voorkomen, zoals het verplaatsen van stukken, voorzeggen (dat zou dan voor-schreeuwen moeten worden) en ga zo maar door. Ook een stuk rustiger voor de spelers; nu loopt jan en alleman maar rond en dat is niet erg bevorderlijk voor de concentratie.


Ook naar mijn mening is dit een overdreven reactie van Michiel. Ik zou er niet aan moeten denken met DSC3 (of een ander DSC-team) achter touwen te moeten spelen. Let wel, het gaat hier om team-wedstrijden, je vertegenwoordigd een club. Dan hebben de clubgenoten naar mijn mening ook het recht de wedstrijden te volgen. Bij de internationale toernooien waar Michiel aan refereert gaat het om individuele spelers die een toernooi spelen, of om bijvoorbeeld landenwedstrijden. Daar is geen thuis- en uit-ploeg.

Als er een afscheiding zou moeten komen bij DSC1, zou dat ook bij DSC9 moeten, het gaat immers om precies hetzelfde: clubcompetitie. Op welk niveau maakt niet uit, de gevolgen zijn hetzelfde. Maar we zijn gewoon allemaal amateurs die voor onze lol een potje schaken, en het leuk vinden om de prestaties van onze clubgenoten te volgen. Dat daarbij wel eens iets mis gaat (bijna altijd goedbedoeld), hoort erbij. Wat dat betreft sluit ik mij graag aan bij de wijze woorden van Kees:

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik werkte op het bord ernaast. Ook ik heb me druk gemaakt over die curieuze actie.
Laten we het probleem niet erger maken dan het is. Ik zou het echter op prijs stellen als dit gedrag duidelijk en aantoonbaar afgekeurd wordt.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-12-2004 15:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De prestaties van de spelers valt prima te volgen, maar dan wel van een afstand. Ook bij indivuele wedstrijden of landenwedstrijden zullen club-of landgenoten de wedstrijden willen volgen, en dat kan prima vanaf een afstand.

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik ben het zat om nog langer lastig gevallen te worden door clubgenoten. Laten we de zaken dus vooral niet omdraaien, dat clubgenoten het 'recht' hebben de wedstrijden te volgen...

Trouwens: ieder weldenkend mens pakt niet iemands anders notatiebiljet en gaat daarna zeker niet in discussie daarover als betreffende speler in tijdnood zit en wel wat anders aan zijn hoofd heeft!!

Bovenstaande was zaterdag het geval en vandaar mijn oplossing.
Als dat niet doorgaat, speel ik dus niet meer.

20-12-2004 15:40 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu goed, discussieren is misschien niet helemaal het goede woord. Schijnbaar is het nuttig/wenselijk om het een en ander bij iedereen goed onder de aandacht te brengen. En over 'achter de touwen': ik heb de charme van schaken nu altijd gevonden dat het er sportief aan toegaat. Een dergelijke maatregel lijkt me - zoals al gerefereerd - zwaar overtrokken.

Wat me overigens niet kan herinneren (ik kwam bij de partij van Richard staan toen er reeds keihard gevluggerd werd) is of er op dat moment een arbiter bij aanwezig was, en of deze (ook) noteerde.

Als ik zelf wedstrijdleider ben probeer ik altijd - voor dat de daadwerkelijke tijdnood zich voordoet - onder het publiek wat 'slachtoffers' uit te zoeken (liefst bevoegde arbiters) die bij verschillende borden kunnen assisteren indien nodig. Dat had in dit geval veel (onnodige) irritatie kunnen voorkomen. Twee aribiters lijkt misschien ruim, maar als er op 12 van de 18 borden (lichte) tijdnood ontstaat omtrent de eerste tijdcontrole wordt dat toch wat krapjes...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2004 15:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De arbiter van DSC1 - Voerendaal had inderdaad een hulparbiter aangewezen, en die noteerde keurig (als hij het bij kon houden Knipoog ). Van die notatie is ook gebruik gemaakt bij de reconstructie, waar bleek dat er liefst 45 zetten waren gedaan.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-12-2004 15:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn punt wordt blijkbaar nog steeds niet begrepen. Het gaat er blijkbaar niet 'sportief' aan toe (Corniel) en het 'recht' (Arno) dat clubgenoten hebben om partijen te kunnen zien, is door deze incidenten (2x hetzelfde) nu verspeeld, lijkt me.

We hebben nog geluk gehad, dat de arbiter niet 2x een 10-0 voor de tegenstanders op het bord heeft laten komen! Ik heb de indruk dat dit niet erg goed overkomt en men het afdoet als 'ach, kan gebeuren, volgende keer gebeurt het niet'. Onder dezelfde omstandigheden gebeurt het namelijk wel! Vandaar mijn oplossing. En helaas, heel jammer dat dsc-ers de wedstrijd dan misschien niet kunnen zien, daar hebben sommigen onder hen het dan naar gemaakt.

20-12-2004 16:04 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Notatiebiljet eigendom organisator Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een ander punt: volgens artikel 8, lid 3 zijn de notatiebiljetten eigendom van de organisator. I.g.v. KNSB wedstrijden dus van KNSB, i.g.v. interne competitie DSC van DSC. Is dit inderdaad het geval of gelden afwijkende bepalingen, bijvoorbeeld in het KNSB competitiereglement?

Andere vraag: kan iemand Aanhangsel E (het notatiebiljet) op het forum zetten [de informatie is dan compleet].

Derde punt: het biljet dient zichtbaar te zijn voor de arbiter; dient het echter ook zichtbaar te zijn voor de tegenstander? Dienen de namen van de spelers vermeld te worden? Zelf ben ik wel eens naar een naam op zoek - niet alle spelers noteren echter hun eigen naam.

Draaiend hoofd

20-12-2004 16:23 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ga vanavond eens rustig aan de betrokkenen vragen wat er nou precies gebeurd is. Ik zat naast Kees (dus twee borden verder), maar mij is het zaterdag volledig ontgaan. Op 1 puntje wil ik wel reageren:

Quote

Originally posted by Michiel
We hebben nog geluk gehad, dat de arbiter niet 2x een 10-0 voor de tegenstanders op het bord heeft laten komen! Ik heb de indruk dat dit niet erg goed overkomt en men het afdoet als 'ach, kan gebeuren, volgende keer gebeurt het niet'.


Ongeacht wat er is gebeurd, een arbiter kan nooit een wedstrijd of zelfs maar een partij verloren verklaren wegens inmenging van derden. Hij kan de persoon die storend optreedt de zaal uitsturen, maar dat kan geen gevolgen hebben voor de betrokken partij of de wedstrijd.

Verder, op verzoek van de voorzitter:

Quote

E. De notatie van schaakpartijen
FIDE erkent voor haar eigen toernooien en matches slechts één systeem van noteren, het algebraïsch systeem, en beveelt het gebruik van deze uniforme schaaknotatie ook aan voor boeken en tijdschriften. Notatieformulieren met een andere notatie mogen niet worden gebruikt als bewijs in gevallen waarin normaal het notatieformulier van een speler daartoe wordt gebruikt. Een arbiter die ziet dat een speler een andere notatie gebruikt, moet hem wijzen op wat vereist is.

Beschrijving van het Algebraïsch Systeem

E1. Elk stuk wordt aangeduid door de beginletter -een hoofdletter- van zijn naam, Voorbeelden: K = koning, D = dame, T = toren, L = loper en P = paard.

E2. Een speler mag als eerste letter de letter gebruiken van de naam die gemeengoed is in zijn land. In gedrukte publicaties wordt het gebruik van figurines aanbevolen.

E3. Pionnen worden niet aangeduid door een beginletter; ze zijn herkenbaar door het ontbreken van zo'n letter. Voorbeelden: e5, d4, a5.

E4. De acht lijnen zijn (voor wit van links naar rechts, voor zwart van rechts naar links) aangeduid door de kleine letters a, b, c, d, e, f, g en h.

E5. De acht rijen zijn (voor wit van onder naar boven, voor zwart van boven naar onder) genummerd met 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8. In de beginopstelling staan de witte stukken dus op de 1e en 2e rij, de zwarte op de 7e en 8e rij.

E6. Uit het voorgaande volgt dat elk veld onveranderlijk wordt aangeduid door de combinatie van een letter en een cijfer.
8 a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
7 a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
6 a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
5 a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
4 a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
3 a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
2 a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
1 a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
a b c d e f g h

E7. Elke zet wordt aangeduid door: (a) de beginletter van het stuk, en (b) het veld van aankomst. Tussen (a) en (b) wordt geen koppelteken geplaatst. Voorbeelden: Le5, Pf3, Td1. Bij pionzetten wordt alleen het aankomstveld genoteerd. Voorbeelden: e5, d4, a5.

E8. Wanneer een stuk slaat, wordt een x geplaatst tussen (a) de beginletter van het stuk, en (b) het veld van aankomst. Voorbeelden: Lxe5, Pxf3, Txd1. Wanneer een pion slaat, wordt niet alleen het aankomstveld opgeschreven, maar ook de lijn van vertrek. Voorbeelden: dxe5, gxf3, axb5. Als een pion 'en passant' slaat, dan is het aankomstveld het veld waar de pion na deze zet staat en wordt 'e.p.' aan de notatie toegevoegd. Voorbeeld exd6 e.p..

E9. Wanneer twee identieke stukken naar hetzelfde veld kunnen worden verplaatst, wordt de zet als volgt genoteerd:
1) indien beide stukken op dezelfde rij staan door (a) de beginletter van het stuk, (b) de lijn van vertrek en (c) het veld van aankomst;
2) indien beide stukken op dezelfde lijn staan door (a) de beginletter van het stuk, (b) het nummer van het veld van vertrek en (c) het veld van aankomst;
3) indien de stukken op verschillende lijnen en rijen staan, dan heeft methode (1) de voorkeur.
Indien er sprake is van slaan, wordt een x ingevoegd tussen (b) en (c).
Voorbeelden:
1) er zijn twee paarden, op g1 en e1, een ervan gaat naar f3: Pgf3 resp. Pef3;
2) er zijn twee paarden, op g5 en g1, een ervan gaat naar f3: P5f3 resp. P1f3;
3) er zijn twee paarden, op h2 en d4, een ervan gaat naar f3: Phf3 resp.Pdf3..
Als er op f3 iets wordt geslagen, dan veranderen bovenstaande notaties door invoeging van een x: (1) Pgxf3 resp. Pexf3; (2) P5xf3 resp. P1xf3; (3) Phxf3 resp. Pdxf3.

E10. Wanneer twee pionnen hetzelfde stuk of dezelfde pion van de tegenstander kunnen slaan, wordt de zet aangeduid door: (a) de letter van de lijn van vertrek, (b) een x, (c) het veld van aankomst. Voorbeeld: op c4 en op e4 staat een witte pion. Op d5 staat een zwarte pion of een zwart stuk. De notatie van de witte zet is cxd5 resp. exd5.

E11. In geval van promotie van een pion wordt de feitelijke pionzet genoteerd, onmiddellijk gevolgd door de beginletter van het nieuwe stuk. Voorbeelden: d8D, f8P, b1L, g1T.

E12. Een remiseaanbod wordt genoteerd als (=).
Belangrijke afkortingen:
0-0 = rokade met toren h1 of toren h8 (korte rokade)
0-0-0 = rokade met toren a1 of toren a8 (lange rokade)
x = slaan
+ = schaak
++ of # = mat
e.p. = 'en passant' slaan
Voorbeeldpartij:
1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.Ld2 0-0 5.e4 d5 6.exd5 exd5 7.cxd5 Lxc3 8.Lxc3 Pxd5 9.Pf3 b6 10.Db3 Pxc3 11.bxc3 c5 12.Le2 cxd4 13.Pxd4 Te8 14.0-0 Pd7 15.a4 Pc5 16.Db4 Lb7 17.a5 ....etc.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 20-12-2004 at 16:36.

20-12-2004 16:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Notatiebiljet eigendom organisator Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Derde punt: het biljet dient zichtbaar te zijn voor de arbiter; dient het echter ook zichtbaar te zijn voor de tegenstander? Dienen de namen van de spelers vermeld te worden? Zelf ben ik wel eens naar een naam op zoek - niet alle spelers noteren echter hun eigen naam.

Draaiend hoofd

Volgens ome Geurt is de regel duidelijk: zichtbaar voor de arbiter.
Fine had de gewoonte om het notatiebiljet af te dekken (horloge, kopje koffie) en zodra de arbiter langsliep dit even weg te halen.

Touwen? Lijkt me niet slim met een halfblinde toeschouwer als Torenstra, zeker niet als ie met een groen bakje vol koffiekopjes langs Michiels bord loopt. Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-12-2004 17:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
De arbiter van DSC1 - Voerendaal had inderdaad een hulparbiter aangewezen, en die noteerde keurig (als hij het bij kon houden Knipoog ). Van die notatie is ook gebruik gemaakt bij de reconstructie, waar bleek dat er liefst 45 zetten waren gedaan.
hij noteerde inderdaad keurig maar dat was danwel nadat ik mijn notatiebiljet heb kunnen redden uit zijn handen en nadat ik en blijkbaar dus ook nog buurman kees hierdoor behoorlijk gestoord werden in hun partij in reeds bestaande vliegende tijdnood ( nog 18 zetten te doen in 3 minuten). en nadat de betreffende persoon er door mij en (gelukkig zeer correcte ) tegenstander op gewezen werd op een LEEG vel te noteren (terwijl mijn klok doorliep). Prima als een arbiter assistenten aanstelt maar dan niet elke willekeurige passant maar wel mensen die er verstand van hebben en voorts goed geinstrueerd worden door de betreffende arbiter.

20-12-2004 17:30 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Michiel
Mijn punt wordt blijkbaar nog steeds niet begrepen. Het gaat er blijkbaar niet 'sportief' aan toe (Corniel) en het 'recht' (Arno) dat clubgenoten hebben om partijen te kunnen zien, is door deze incidenten (2x hetzelfde) nu verspeeld, lijkt me.

We hebben nog geluk gehad, dat de arbiter niet 2x een 10-0 voor de tegenstanders op het bord heeft laten komen! Ik heb de indruk dat dit niet erg goed overkomt en men het afdoet als 'ach, kan gebeuren, volgende keer gebeurt het niet'. Onder dezelfde omstandigheden gebeurt het namelijk wel! Vandaar mijn oplossing. En helaas, heel jammer dat dsc-ers de wedstrijd dan misschien niet kunnen zien, daar hebben sommigen onder hen het dan naar gemaakt.



als clubgenoten het recht hebben om de partijen te zien dan ook de PLICHT de spelers niet te storen. Met arno ben ik het eens dat het niet uitmaakt of het nu om het 1e of het 9e gaat. Echter het is nu wel al tweemaal bij het 1e voorgekomen. HEt veschil met de hsb-competitie is dat we drie keer tijdnood hebben ipv 1 maal. Voor het eerst bij zet 40 dan bij zet 60 en vervolgens tot er een vlag valt. bij de hsb is er alleen de derde fase. Het is dus in fase 1 en 2 in de knsb van belang om streepjes te kunnen zetten om zo te kunnen zien dat je de 40 of 60 zetten hebt gehaald. Bij de hsb heb je dat niet en wellicht dat daar de verwarring bij de benoemde assistent vandaan komt.

Aan het bestuur de schone taak om dit verschil duidelijk te maken aan alle leden (clubblad ?!)

VErder ben ik er nu wel klaar mee en touwen hoeven van mij ook niet.

20-12-2004 17:36 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Touwen? Lijkt me niet slim met een halfblinde toeschouwer als Torenstra, zeker niet als ie met een groen bakje vol koffiekopjes langs Michiels bord loopt.


Als het goed is, kom je dan niet meer langs mijn bord Glimlach

20-12-2004 17:42 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou weet ik niet wat er precies allemaal gebeurd is, maar volgens mij helpt een touw niet tegen assistent-arbiters Michiel.

Ik ben het er mee eens dat je niet zomaar mensen moet vragen. Zeker gezien het feit dat we genoeg mensen met diploma's hebben volgens mij. Ik heb overigens ook het scheidsrechter-diploma (niet voor indelingsdeskundige, dus ik ben geen WL), dus als het nodig is ...

20-12-2004 19:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vraag me af hoe mensen het in hun hoofd halen om zich dermate actief met een partij te bemoeien dat ze een notatieformulie van een van de spelers pakken. Volgens mij is het probleem dat sommige mensen denken iets van de regels te weten, maar ze feitelijk niet voldoende onder de knie hebben en dus in de overtuiging dat ze goed handelen hele domme dingen doen.

Wat mij betreft worden dergelijke acties is de meest sterke bewoordingen veroordeeld. Ook het spannen van een touw lijkt me geen overbodige luxe. Het is weliswaar een ingrijpende actie, maar kennelijk is er dus al 2 keer een incident geweest. Laten we vooral voorkomen dat het driemaal scheepsrecht wordt. Daarnaast lijkt het me nuttig op de leden van DSC eens regeltechnisch op te voeden, want er zijn de laatste tijd m.i. iets teveel incidenten geweest. Nee!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

21-12-2004 02:46 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick.
Als iemand door de wedstrijdleider gevraagd is om te assisteren (noteren), dan zal deze noteren. Natuurlijk moet deze hiervoor een apart blaadje pakken, maar een touw zal dus niets helpen. Dat heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken.

21-12-2004 03:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om deze discussie meer privé te houden verwijs ik DSC-leden graag naar de DSC-privé draad: hier.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-12-2004 05:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Patrick.
Als iemand door de wedstrijdleider gevraagd is om te assisteren (noteren), dan zal deze noteren. Natuurlijk moet deze hiervoor een apart blaadje pakken, maar een touw zal dus niets helpen. Dat heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken.
wel als je ze vasbindt Glimlach

22-12-2004 17:13 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Tom Bus Tom Bus is a Male
forumlid


geregistreerd: 26-12-2004
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beste DSC-ers, misschien ietwat laat maar ik wil toch voor de volledigheid mijn versie van het notatiebiljetincident melden:
1) Toen Richard en ik elk nog zo'n 3 minuten hadden , kwam een voor mij vreemde persoon met LEEG notatiebiljet links van Richard staan. Hij heeft van iemand (wellicht de arbiter) het lege notatiebiljet gekregen.
2) Hij nam vervolgens het notatiebiljet van Richard van tafel en wilde daarop verer noteren
3)Richard en ik hebben duidelijk edoch vriendelijk aangegeven dat dit niet de juiste gang van zaken was. (Ik heb de hulparbiter er persoonlijk nog op gewezen waar hij moest beginnen met noteren!)
4)Tijdens de reconstructie vertelde de hulparbiter dat hij dit bij zijn team vaker oploste.(Verbazing alom bij Richard en mij)
5)Overpeinzing a) Heeft de arbiter het LEGE notatiebiljet aan de hulparbiter gegeven?
Overpeinzing b)Wat dacht de hulparbiter met dit lege notatiebiljet te moeten doen?
Overpeinzing c)Hoe kan het zijn dat deze hulparbiter echt dacht dat hij correct handelde?
Overpeinzing d)Wat was de rol van de hoofdarbiter in deze? Meteen na de tijdnoodfase van Richard en mij zag ik hem aan het hoofd van de tafel (Bord Wiersma-Merx) naar onze partij kijken.


Ik wens u allen een voorspoedig 2005 toe.

Met vriendelijke groet, Tom Bus


P.S.1
Michiel, ik hoop dat dit incident je niet te zwaar op de maag valt. Bijna alle spelers schaken voor hun hobby en het gebeuren stoorde mij ook zeer. Het plezier in het spel acht ik echter hoger dan dit voorval. Ik hoop dan ook dat je volgende keer er weer gewoon bij bent.
P.S.2
Ik verwacht en hoop dat DSC probeert dit soort voorvallen te mijden.
P.S.3
Storender dan het notatiebiljet-incident vond ik het vlak voor de tijdnoodfase luidkeels schreeuwen onder in de gang van de Delftse jeugd.

__________________
T.Bus

28-12-2004 01:56 Tom Bus is offline Send an Email to Tom Bus Search for Posts by Tom Bus Add Tom Bus to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller