Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » hoe relatief is je rating?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

hoe relatief is je rating? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote Walter uit een ander draadje:
"Legemaats Lemma Vrij naar GL: "Als je gemotiveerd speelt tegen een hele sterke oppo, dan krijgt je ELO een boost van 200 punten. Als je beschaamd speelt tegen een hele zwakke speler, dan krijgt je ELO roest van -200 punten"."

Ik wil dit Forum de volgende 2 mogelijkheden voorleggen (inzake ELO):

Legemaats Lemma: boost +150, roest -150

Anemaas Aanname: boost +200, roest -200

Wie heeft gelijk of ongelijk en waarom? Welke gewone of bijzondere ervaringen heeft men op het gebied van grote of kleine rating-verschillen. Kortom wat is de waarheid in dezen. Of ligt de waarheid in het midden (of erboven of eronder)? Of om het nog anders te formuleren: wat is de regel en wat zijn de uitzonderingen?

__________________
Homo Caïssapiens

13-11-2004 09:51 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, de regel is dat ik verlies van iemand met meer dan 200 elopunten meer, de uitzondering is dat ik dat niet doe. Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-11-2004 11:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jaja u lacht er wel om, meneer Nobel, maar ondertussen onderschrijft u dus Anemaas Aanname. U had ook kunnen kiezen voor Legemaats Lemma of met een eigen idee (Nobels Notie?) kunnen komen. Dank u beleefd voor uw reactie Knipoog

__________________
Homo Caïssapiens

13-11-2004 11:40 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er wordt natuurlijk vanuit gegaan dat de rating een betrouwbare maat is voor iemands speelsterkte. Maar dat is een andere discussie.

Het is me meer dan eens opgevallen dat als ik van een sterkere speler verloor (Dolf Beltz, Hora Vlam), ik volgens Fritz geen blunders maakte maar meer langzaam van het bord werd geschoven. Terwijl ik tegen zwakkere spelers (1500 en omstreken) wel won maar in de partij grotere blunders had begaan. (Maar mijn tegenstander had dat ook niet gezien)

De conclusie is dus dat je tegen sterkere tegenstanders beter speelt.

Dat komt natuulijk door de gedachte als je tegen een zwakkere speler speelt eerder geneigd bent om te denken. "Hij maakt toch nog wel een fout, dus ik hoef niet zo goed mijn best te doen".
Terwijl tegen een sterkere speler de gedachte is "Goed opletten want het kleinste foutje kan fataal zijn"

Verder is het zo dat de competitievorm ook een rol speelt. Extern speel ik beter dan intern. De TPR vorig jaar extern van mij was boven de 1800 en intern onder de 1600.

Ik ben geneigd Anemaas aanname in deze te volgen en de grens op 200 punten te leggen.

13-11-2004 11:44 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René's raadsel:
Boost -500 roest +500,

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-11-2004 15:05 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

tja, wat zal ik zeggen Gert...

Ik had een goede seizoenstart: 2½/3 tijdens Druivenschaak (tegen 1630) een goede pot tegen Kees van der Meer (verlies) en een fraaie winst op Walter Anema. Daarna verloor ik 4 keer op rij tegen tegenstanders die broert speelde.

Maar van onderschatting was geen sprake in mijn geval. De concentratie was gewoon op... Huil Frons Huil

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-11-2004 16:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zij je vergeven Corniel Glimlach
Ondertussen hoop ik op meer bijdragen a la Albert Goed zo!

__________________
Homo Caïssapiens

13-11-2004 22:13 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller