Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K3 opnieuw onderuit; nu tegen DD2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC K3 opnieuw onderuit; nu tegen DD2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook de 2e ronde van de KNSB competitie (klasse 4D) heeft DSC3 geen punten opgeleverd. Tegen DD2 werd met 5,5 - 2,5 verloren.

Hier de persoonlijke verslagen.

Michael

Ik speelde met zwart een QGD met een snelle Lg5 van wit. Ik kwam iets beter uit de opening maar blunderde later een kwaliteit. De kwaliteit wet een zet of 20 later weer teruggewonnen en kwam in een beter eindspel terrecht. Hier blunderde ik opnieuw en ging van winst naar verlies in een pluspion positie. Al met al, een partij om snel te vergeten..

Martin

Mijn tegenstandster speelde in en na de opening vrij voorzichtig en liet mij met zwart het initiatief. Ik kwam steeds beter te staan, won een pion en kreeg een gevaarlijke vrijpion en een vervelende penning. Ik had het gepende paard mogelijk kunnen winnen, maar in tijdnood koos ik net een onhandige manier, die nog net een verdediging toeliet.
In de tussentijd stond ik een pion achter en op de beruchte 41e zet dacht ik direct te winnen, maar controleerde ik mijn combinatie pas achteraf; net alsof ik voor de eerste KNSB speelde... aldus verloor ik pardoes mijn vrijpion en het resterende eindspel (TL+3 tegen TP+5) was kansloos, maar werd niet afgemaakt. Met een gunstige ruil won ik de centrumpion en kon mijn toren achter de resterende witte vrijpion krijgen. Ik deed nog een verliespoging, maar het bleef remise. Al met al een enerverende partij.

Timo

Ik kwam met wat voordeel uit de opening maar het was heel lastig om voortgang te boeken. Uiteindelijk verdedigde mijn tegenstander gewoon goed en wikkelden we af naar een toreneindspel waarin we allebei niet meer hadden dan zetherhaling.

Jouke

Terwijl wit langzaam probeerde mijn verdediging te breken, was ik ervan overtuigd alles onder controle te hebben. Veel te overmoedig speelde ik een aantal zetten op rij te snel. Ondanks dat er weinig aan de hand was verloor ik daardoor heel knullig een pion. Daarna moest ik hard vechten voor maximaal remise. Het lukte me in een toreneindspel terecht te komen met een pion minder. Een zeer interessant en moeilijk eindspel volgde, waarbij ik heel dicht bij kwam, maar het was net niet goed genoeg. Goede leerstof om thuis nog eens naar te kijken, maar daar had ik deze dag helemaal niks aan.

Alexander

Uit een Frans, kreeg mijn tegenstander langzaam een beetje iniatief en begon met aanvallen. Het was allemaal heel complex met allemaal tactische zetten en hangende stukken van mijn tegenstander. Ik bleef verdedigen en kreeg toen een mogelijkheid voor eeuwig schaak. Ik nam de remise met weinig tijd omdat ik dacht dat mijn tegenstander anders een stuk beter zou staan. Leuke partij maar als ik er later met de computer naar kijk, denk dat ik terug naar de basisschool moet voor rekenles.

Kasper

Ik kwam met een gelijke stand uit een voor mij onbekende opening, en was dus tevreden met het begin van de partij. Het middenspel bracht een complexe, tactische schermutseling met zich mee, waar we allebei uiteindelijk met een hoop stukken minder, maar zonder kleerscheuren uit kwamen. Op het moment dat we in gezamenlijke tijdnood aan het gelijke eindspel begonnen, kreeg ik het voor elkaar om vrij vlot mijn loper weg te geven. Het eindspel was daarna niet meer te redden.

Lars

Ik speelde met wit het Konings-Indisch tegen David Madularea. Hij bleek al vroeg uit zijn voorbereiding te zijn en kwam vanuit de opening in serieuze problemen. Ik offerde in de volgende stelling een pion

. Wat volgde was Nxef4 - Txf3 -Le2 - Tf8 - h4 - Pg8 met het resultaat dat de zwarte stukken haast geen zetten meer hadden. In de volgende stelling besloot ik dat ik de partij concreet kon beslissen
. Ik speelde 24.Lg5 en na ... De8 volgde 25.h5 hxg5 26.hxg4+ Lh6 27.Dxg5 Kxg7. Ik had de combinatie van tevoren uitgerekend en speelde hier zonder na te denken Txh6, ervan overtuigd dat ik alles uitgerekend had en dat het won... Tot mijn stomme verbazing volgde op 27...Pxh6 28.Th1 Dxg6. Ik had in mijn berekening helemaal gemist dat de g6 pion hing. Ik stond nu een toren achter en hoewel ik nog wat doorspartelde, en zelfs de kans had om nog wat materiaal terug te winnen was het kwaad al geschied. Om met Willem-Jan te spreken "Ik heb nog nooit zo gewonnen gestaan".
In plaats van het afgrijselijke Txh6?? was Pg3! en prachtig einde van de partij geweest. Als ik heel even de tijd had genomen dan had ik nu een prachtig verhaal geschreven kunnen hebben over een van mijn mooiste aanvalspartijen ooit.

Lucien

Mijn tegenstander liet met wit toe dat ik vrij eenvoudig zijn centrumpionnen kon aanvallen en na een onnauwkeurigheid van hem er ook eentje won. Daarna kon ik de dames ruilen en een eindspel ingaan waarbij ik er nog een pion bij won. Hij dacht (of hoopte ?) dat afwikkelen naar een ongelijk loper-eindspel met 2 pionnen minder remise te houden was. Niets was minder waar. Mijn verbonden pionnen op de koningsvleugel waren ijzersterk en zorgden voor de winst na bijna 5,5 uur spelen. Ik bleek die middag helaas de enige DSC-speler die van een DD-speler had gewonnen, Ook bij DSC1 had immers niemand het volle punt meer naar Delft weten te nemen...

Het etentje na afloop bij een restaurant in Den Haag (samen met een aantal spelers van het 2e) en het terrasje in Delft waren er desalniettemin niet minder gezellig door voor ons allemaal..... :-)


De uitslagen:

DD 2 Rating DSC Delft 3 Rating Ronde 2
Eerens, P. (Pim) 1981 Bottema, T. (Timo) 2028 ½ - ½
Waard de, J.A.M. (Jos) 1944 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 1980 0 - 1
Madularea, D. (David) 1959 Visser, L. (Lars) 1972 1 - 0
Khatniuk, A. (Anastasiia) 1911 Glimmerveen, M.A. (Martin) 1949 ½ - ½
Bos, N. (Niels) 1981 Bruschke, A. (Alexander) 1878 ½ - ½
Timmermans, R. (Raymond) 1935 Gosliga van, J.S. (Jouke) 1830 1 - 0
Romkes, G. (Gosse) 1975 Uithof, K. (Kasper) 1831 1 - 0
Happel, H.A. (Henk) 1838 Stoops, M. (Michael) 1809 1 - 0

Gemiddelde Rating: 1941 Gemiddelde Rating: 1910 5½-2½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 10-10-2023 at 11:48.

08-10-2023 12:06 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hierbij wat actiefoto's van die middag:

https://photos.google.com/share/AF1QipNT...VdKUjRvbWVKNm93

09-10-2023 21:22 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 104

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En omdat een kruispenning altijd de moeite waard is om te laten zien, hierbij het einde van mijn partij.

--
Ik dacht dat dit wellicht remise te houden is, maar wit wint eenvoudig. De verliezende zet was 55. .., Th3. In plaats van pionnen af te ruilen, had ik mijn g-pion moeten behouden met 55 ..,Th4. In dat geval volgt logischerwijs promotie voor zowel de witte f als de zwarte g-pion. En dat dame eindspel is zonder twijfel potremise.

10-10-2023 19:37 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller