Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Slecht begin DSC-K3 tegen Promotie 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Slecht begin DSC-K3 tegen Promotie 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e team van DSC is de KNSB competitie slecht begonnen.
Na een goede start (voorsprong van 2,5-1,5) werd er alsnog verloren met 3,5-4,5 van Promotie 2.
Vooral de topborden lieten het afweten door slechts 0,5 uit 4 te scoren. De goede prestatie van de onderste borden (3 uit 4) werd hiermee teniet gedaan.

Hieronder de persoonlijke scores:


DSC Delft 3 Rating Promotie 2 Rating Ronde 1
Bottema, T. (Timo) 2047 Ouwens, H.C. (Bert) 1849 0 - 1
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 1982 Swart de, S. (Sipke) 1936 ½ - ½
Dusseldorp van, B. (Brent) 1818 Hettfleisch, M. (Maurice) 1908 0 - 1
Randic, P. (Petra) 1842 Nepveu, M. (Manuel) 1894 0 - 1
Uithof, K. (Kasper) 1820 Heskes, J.M. (Johan) 1769 1 - 0
Belt van den, H.T. (Henk) 1783 Eggink, G. (Gerhard) 1875 1 - 0
Stoops, M. (Michael) 1794 Sibbing, J.G.F. (Sjaak) 1854 1 - 0
Breton, M.R. (Mark) 1667 Berg van den, J. (Jaap) 1685 0 - 1
Gemiddelde Rating: 1844 Gemiddelde Rating: 1846 3½-4½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 17-09-2023 at 13:30.

17-09-2023 13:22 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij het verslag van de tegenstander:

(MH) - Het tweede KNSB-team moest het seizoen openen tegen DSC3: zoals wel vaker afgelopen seizoenen troffen we DSC in een uitwedstrijd. DSC heeft een sterk team, maar een blik op het scoreformulier liet zien dat DSC de nodige invallers had. Er waren dus kansen op punten.

Toen ik zo’n 12 zetten gespeeld had, vroeg Johan aan me, of er bij mij al iets gebeurd was. Zelf vond hij dat dat in zijn partij niet het geval was. Vond ik dat toch wel een opvallende uitspraak, omdat ik bij het passeren van het bord had gezien dat hij kort had gerokeerd, maar ondertussen zijn pionnen op de koningsvleugel ook al op de vierde en vijfde rij stonden. Een nieuw bewijs dat als Johan oordeelt dat er niet zo veel gebeurd is, dat voor veel schakers een synoniem is voor dat het bord in de fik staat. Uiteindelijk bleef van beide partijen de f-pion over, en verloor Johan in deze open stelling een kwaliteit. In het eindspel bleek die kwaliteit funest.

Bij Sipke was de partij de hele tijd in balans. In het eindspel werd op bord 2 dan ook tot remise besloten. Op bord 6 en 8 hadden zowel Gerhard, als Jaap een aanval over de g-lijn opgebouwd. Bij Jaap sloeg deze aanval door, toen zijn tegenstander de g-lijn niet genoeg had verdedigd en een zet op de damevleugel had gedaan. Gerhard’s aanval was in zijn gedachten gevaarlijker dan op het bord: zijn tegenstander wist een pion op f6, die al gedoubleerd was, weg te snoepen, en Gerhard dolf onder ander daardoor het onderspit. Tussenstand 1½ - 2½.

Op dat moment leken de andere partijen in balans, behalve bij Manuel, die een pionnetje achter stond. De matchpunten leken dan ook ver weg, maar dit veranderde toen Manuel zijn tegenstander mat wist te zetten: het door blijven zoeken naar tegenspel had zijn vruchten afgeworpen!

Net op dat moment wist ook Maurice een gewonnen stelling op het bord te krijgen. Hij had al een pion voorgestaan, maar zat echter wel met een loper op c3 die gebonden was aan d4, en het loperpaar van zwart. In de tijdnoodfase van de 40e zet raakte hij deze echter kwijt, toen hij in een poging een toren op de zevende rij te krijgen een te trage tussenzet deed. Een onnauwkeurigheid van zwart maakte wits loper weer actief en mee hierdoor kon ik over de zwarte velden een stuk en de partij winnen. Ook bij deze overwinning kwam een beetje mazzel kijken.

Bert en Sjaak waren nog bezig. Sjaak was op bord 7 in een minder toreneindspel beland, waar hij een tempo te weinig bleek te hebben om remise te houden. Op bord 1 had Bert een dame, toren en 4 pionnen, tegen een dame, paard en 5 pionnen. Het spande erom, wie er met zijn stukken bij de koning kon komen. Uiteindelijk was het Bert die met vernuftig manoeuvreren zijn dame en toren in de zwarte stelling wist te krijgen en tegelijkertijd geen dreigingen van wit mogelijk te maken. Zwarts koning en paard kwamen in de problemen en Bert wist een bordpunt, én twee matchpunten bij te schrijven: 4½ - 3½ voor Promotie!

Hiermee maakte Bert de belofte van maandagavond waar. We bespraken toen, of een eventuele tactische opstelling nuttig zou zijn, waarop Bert zei: zet mij maar op één. Een opofferingskeuze wil ik dat niet noemen, want ondanks dat zijn rating wat gezakt is, heeft Bert in het verleden prima resultaten op de hoge borden gehaald. Maar het lef betaalde zich wel uit!

17-09-2023 13:28 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller