Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 wint met speels gemak van LSG K5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K3 wint met speels gemak van LSG K5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e KNSB team van DSC heeft, zoals verwacht, eenvoudig gewonnen van LSG5. Toen ik om 16 uur kwam kijken stond er al een 4-0 voorsprong op het scorebord, dankzij Petra, Mark, Timo en Kasper. Een half uur later zorgde Martin voor de 2 matchpunten door op bord 1 zijn wedstrijd te winnen met een fraai torenoffer.
Daarna volgden een nederlaag voor Paul, winst voor Alexander en een nederlaag voor David.

Met een 6-2 winst op zak werd er lekker gegeten (en gedronken uiteraard) bij een bekend studentencafe in Leiden.
Kortom: dit smaakt naar meer.....

Een verslagje volgt later nog.

Dit zijn de persoonlijke resultaten.


 LSG 51648-DSC318472 - 6
1Don van den Biggelaar1724-Martin Glimmerveen19210 - 1
2Lucas Philippi1542-Timo Bottema20440 - 1
3Efstathios Tavridis1598-Petra Randic18720 - 1
4Robin Schenkelaars1675-Kasper Uithof18000 - 1
5Jeroen Peper1645-Alexander Bruschke18440 - 1
6Arne Kuijper1672-David Boersma18001 - 0
7Juri Agaian1704-Paul Henselmans-1 - 0
8Stef Dubbeldam1626-Mark Breton16470 - 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 07-11-2022 at 10:31.

06-11-2022 12:51 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hieronder de verslagen van de spelers

Paul

Na de opening had ik een stabiel openingssysteem op het bord staan. Mijn dame leek aanvankelijk op de rechterflank de overhand te krijgen, maar mijn tegenstander wist haar op afstand te houden en uiteindelijk via een vork mijn paard te bemachtigen; het kantelpunt in de wedstrijd. Het bleef nog een tijd spannend, tot ik mijn Dame blunderde en de partij was gespeeld. Wat begon als een iets wat saaie, maar degelijke pot, kende een verrassend spannend slot!

Mark

Wij speelde een opening, waarbij mijn tegenstander erg voorzichtig speelde. Hij maakte daarbij wat onhandige keuzes waardoor ik al snel zijn zwartveldige loper kon ruilen met mijn paard. Daarna blokkeerde ik het veld f3 voor de ontwikkeling van zijn paard, maar mijn tegenstander probeerde het toch. Dit resulteerde via een dubbele aanval met de dame tot stukwinst en vrij snel daarna gaf mijn tegenstander op.

Alexander

Ik speelde een opening, waar mij tegenstander licht voordeel kreeg in de vorm van het loperpaar en later een pion. Het werd een lastige stelling voor mij. Op een gegeven moment besloot ik wat risico te nemen terwijl we weinig tijd hadden. Mijn tegenstander stond vervolgens erg gewonnen maar kon de afmaker niet vinden. Vervolgens ruilde we af en won ik een paar pionnen en toen gaf mijn tegenstander op.

Timo

Ik won al vrij snel in de opening een pion, wist veel stukken af te ruilen en kwam na wat manoeuvreren in een goed dubbel toreneindspel terecht. Toen er ook nog een tweede pion gewonnen werd, vond m’n tegenstander het wel mooi geweest.


David

Mijn tegenstander speelde een bepaald systeem en wilde dat met een dubbel fianchetto tegemoet treden. Maar toen mijn tegenstander h4 speelde, besloot ik toch de witveldige lopers op e6 af te ruilen om de dreigende koningsaanval in de kiem te smoren. Het stelde mijn tegenstander wel in staat om via een tactische wending af te wikkelen naar een eindspel waarin hij een toren en twee pionnen had tegen een paard en loper bij mij. Dat leek op het oog redelijk in balans maar ik vond het in de tijdnood voor de 40e zet moeilijk om mijn stukken coördineren en voldoende eigen pionnen op het bord te houden. Mijn tegenstander maakte daar vakkundig gebruik van om de partij te winnen.

Kasper

Ik kwam goed uit de opening en wist al snel een centrale pion van mijn tegenstander te winnen. Zijn koningsaanval liep op niets uit, en toen kon ik het initiatief overnemen. Mijn koningsaanval, over de andere flank, was echter een stuk dreigender: Onder druk van al mijn zware stukken kon mijn tegenstander wel een infiltratie door de koningin voorkomen, maar zag een infiltratie door de toren over het hoofd. Toen ik de vesting rond de koning op die manier af begon te breken, zag mijn tegenstander het niet meer zitten en kon er een puntje bijgeschreven worden.

Martin

Al na een zet of 5-6 moesten beide spelers al op eigen kracht verder. Ik dacht dat zwart wat te veel wilde en pakte een pion op e5. Deze kon zwart pakken, maar dan zou ik met een thematisch vorkje het stuk weer terugwinnen. De complicaties kostten beide spelers erg veel tijd. Uiteindelijk won wit een pion, en dreigde de zwarte koning in het midden te moeten blijven. Voeg daarbij toe dat er nog 30 zetten te spelen waren met zo'n 30 vs 15 minuten op de klok. Ik speelde misschien iets teveel op zijn tijd en was onnauwkeurig.

Daardoor kon de zwarte koning ontsnappen met een late rokade en wellicht hopen op remise vanwege de ongelijke lopers. Vervolgens werkte ik mijzelf vermoedelijk nog verder in de nesten, want ik liet mijn koningsstelling verzwakken. Echter, net toen zwart de druk op mijn koning op had moeten voeren besloot hij tot het onbegrijpelijke ..b5, waarna juist zwart's koning onder vuur genomen werd. Dat kon ik afronden met een mooi torenoffer, waarbij de toeschouwers zagen dat het ook al een zet eerder had gekund. Over de hele partij een verdiende overwinning, maar wel een die ik zomaar had kunnen weggeven in nota bene zijn tijdnood.

Petra

We played an opening in which he developed his queen too early which helped me develop my pieces with a tempo. In only few moves my king was already in castle and the rooks were on the c and d line while his king was still in the center. In the 20th move he blundered the check mate

07-11-2022 18:23 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller