Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Zomervariantentoernooi R2: Siciliaans Taimanov - Ponomariov Gambiet
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Zomervariantentoernooi R2: Siciliaans Taimanov - Ponomariov Gambiet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag was de tweede ronde van het zomervariantentoernooi en. Hoewel het kwik steeg tot 28 graden waren er toch nog 20 schakers afgekomen op de belofte van een tweetal rapid partijen in een spannende openingsvariant. Oud clubkampioen Bram van der Velden verzorgde de opening en geheel in de oorspronkelijke geest van het zomertoernooi, dat ooit begon als gambiettoernooi, had hij een variant uitgezocht met scheve materiaalverhoudingen en complexe dynamiek. Deze avond geen opening vernoemd naar een Engelse amateur (zie vorige week) maar een variant die de naam draagt van een meervoudig kandidaat voor het wereldkampioenschap en een (FIDE) wereldkampioen. Het Ponomariov gambiet in de Siciliaanse Taimanov wordt bereikt na de volgende zetten: 1.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3. d4 cxd4 4.Pxd4 e6 5.Nc3 Dc7 6.Pdb5 Db8 7.Le3 a6 8.Lb6! axb5 9.Pxb5 dit is tevens de uitspeelstelling (diagram)


Wit heeft een stuk opgegeven maar dreigt wel op de volgende zet de dame te winnen met Lc7 (Pc7+ Ke7 Pxa8 is niet goed voor wit). Zwart kan dit op twee manieren oplossen. Of er moet een vluchtveld voor de dame gemaakt worden, of c7 moet gedekt worden. We kijken eerst naar de eerste optie en bekijken daarna de hoofdvariant. Zwart kan met 9...Ta5 het a8 veld vrijmaken voor de dame. 10. Pc7+ (10. Lxa5 Pxa5 is voor wit, die al een stuk heeft opgegeven, onvoldoende) Ke7 11. Df3 (wit bereidt lange rokkade voor) Pf6 12.0-0-0 (wit biedt ook nog eens de a2 pion aan!) is een voorbeeld van hoe de variant zich kan ontwikkelen. Op deze Lichess link kan je rondklikken in deze variant. Ik heb hieronder nog een partij tussen twee redelijke sterke spelers (~2400) in de 9.Ta5 van wat commentaar voorzien. Lichess link.



Zoals gezegd is 9...Ta5 niet de hoofdvariant. Zwart kan namelijk ook het c7 veld verdedigen met 9...Lb4+ 10.c3 La5. (diagram)

Nu staat wit op een tweesprong. Wit kan kiezen om 11.Pc7+ te spelen waarop zwart met Dxc7 12.Lxc7 Lxc7 drie stukken heeft voor de dame. Normaliter zijn drie stukken beter dan de dame maar wit is van plan om de slechte coördinatie van de zwarte stukken en de witte meerderheid op de damevleugel te gebruiken om dat te compenseren. Wit kan echter ook besluiten om met 11.Pd6+ geen materiaal terug te pakken maar te blijven spelen op de aanval. Details en wat links naar voorbeeldpartijen vind je op Lichess. Hieronder staat een voorbeeldpartij van Ponomariov in de 11.Pc7+ variant. Ook deze kun je met de engine op Lichess naspelen.


Zoals al gezegd waren er op deze warme zomeravond 20 schakers die de strijd aangingen in deze opening. De interessante wisselwerking tussen materiaal en tijd leverde mooie partijen op. De uitslagen volgen spoedig.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lars Visser on 22-07-2022 at 12:08.

22-07-2022 11:13 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde maandag in de uitspeelstelling (1 f6??) en na Lc7 kon ik opgeven. Dus weer geen stelling voor sufferds. Daarna kreeg ik van mijn tegenstander nog een herkansing. (1 Ta6??) Pc7 en ik kon weer opgeven maar speelde toch nog even door. 2. Ke7 3. Lc5 Kf6 en hier was het volgens mij mat in 4 of 5. Maar mijn tegenstander zag het niet.

22-07-2022 16:59 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 1...Ta6?? Pc7+ Ke7 Lc5+ sta jij toch juist heel goed met wit? De beste zet is Kd8 maar dan heb je Lxf8 en sta je compleet gewonnen, immers op Dxc7 volgt Lxg7 en zoals je terecht zelf al zegt is Kf6 mat in een paar. Of heb ik het verkeerd begrepen en mocht je de zet terugnemen?

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 22-07-2022 at 19:44.

22-07-2022 19:42 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja ik mocht de zet min of meer terugnemen en speelde daarom twee keer met zwart. Eerste partij speelde ik met wit en dat was een redelijk normale partij. Dus eigenlijk drie partijen gespeeld. Maar alle drie verloren.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 22-07-2022 at 21:19.

22-07-2022 21:16 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller