Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Hans, Herman, Jan en Sander winnen in Klassieke competitie (R1) - 11 mei 19:45 uur
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Hans, Herman, Jan en Sander winnen in Klassieke competitie (R1) - 11 mei 19:45 uur (t/m 17 mei) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

UITSLAGEN RONDE 1:

Gabe Hoekstra ( Sidonica ) - Paul van der Meer ( Paulski25 ) niet gespeeld

Bert van der Willik ( pinkelman ) - Hans Hendriks ( hansh249 ) 0 - 1

Herman Zonderland ( hzfd ) - Lito van Reede ( livrede1 ) 1 - 0

Shyam Balasubramanian ( thelittlekoning ) - Sander van Gennip ( Molurus ) 0 - 1

Jan Torenstra ( Jan_Torenstra ) - Joop van Ham ( JoopvanHam ) 1 - 0


De online blitz en rapid toernooien zijn een groot succes. We hebben echter gehoord dat er onder een aantal leden meer behoefte is aan het spelen van klassieke partijen. Meld je hier aan voor een klassieke partij, zodat we bij voldoende animo een competitie kunnen starten. De procedure is als volgt:

1. Maak een account aan op Lichess.org
Als je al een account hebt kun je gewoon inloggen op https://lichess.org/ . Heb je nog geen account, dan kun je dit doen door deze link te volgen: https://lichess.org/signup . Rechtsboven kun je desgewenst de taal veranderen in Nederlands door op het op het tandwiel te klikken. Kies een gebruikersnaam en wachtwoord, geef je emailadres op en ga akkoord met de voorwaarden en bevestig door op de knop registreren te klikken. Jouw account is nu actief, en je kan inloggen. Deelname is gratis.

2. Meld je op lichess aan bij het Team "Delftse Schaakclub"
Doe dit via https://lichess.org/team/delftse-schaakclub . Dit maakt het gemakkelijker om elkaar te vinden en uit te dagen. De aanmelding moet goedgekeurd worden, dus dit kan enige tijd duren.

3. Aanmelden klassieke competitie
Meld je uiterlijk op maandag om 19:00 uur aan voor de klassieke partij. Doe dit door een email te sturen naar tjerkalbregtse@gmail.com of door op dit bericht te reageren met je echte naam en lichess-gebruikersnaam, zodat er een indeling gemaakt kan worden.

4. Indeling en afspraak maken
Bij genoeg animo wordt de indeling hier bekendgemaakt.

Speel de partij op maandag om 19:45 uur of spreek onderling een andere datum en tijd af. Het is aan te raden om dat zo snel mogelijk af te spreken, zodat de partij binnen een week afgerond is.

5. Uitdagen voor een partij
De witspeler daagt de zwartspeler op de volgende manier uit.

a.) Ga naar https://lichess.org/ en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

b.) Klik op de zoekfunctie (het vergrootglas) rechts bovenin.

c.) Typ de gebruikersnaam van de zwartspeler in het tekstvak en druk op Enter.

d.) Klik op het symbool ("Uitdagen voor een partij") met de gekruiste degens.

e.) Selecteer onderstaande instellingen. Uiteraard kunnen er in onderling overleg ook andere instellingen besloten worden.
Variant: Standaard
Speelduur: Live
Minuten per speler: 75
Seconden extra per zet: 10
Met rating
Kleur: Wit

6. Uitslag doorgeven
Geef de uitslag door door een email te sturen naar tjerkalbregtse@gmail.com of door op dit bericht te reageren. Als dit van de grond komt, zal er een stand worden bijgehouden.

__________________
Erro ergo sum.

This post has been edited 15 time(s), it was last edited by Tjerk on 23-05-2020 at 13:08.

05-05-2020 15:44 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi initiatief. Maar laten we rapid en blitz dan op andere dagen van de week zetten. Aan deze toernooitjes doen al vaak weinig spelers mee, waardoor je steeds tegen de zelfde schakers speelt. Bovendien kun je dan aan alle toernooitjes deelnemen. Dit houdt je mooi van de straat!

07-05-2020 11:38 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed idee, maar ik denk dat er meer animo is voor de Blitz en Rapid toernooien, dus misschien kunnen we beter dit naar een andere dag verschuiven dan?

__________________
Erro ergo sum.

07-05-2020 21:32 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We gaan vanavond sowieso een eerste poging doen om een ronde te spelen en elkaar uit te dagen via lichess. Volgende week kunnen we dan naar een andere dag in de week. Ik heb voorlopig bevestiging van onderstaande schakers:

Bert van der Willik - pinkelman
Hans Hendriks - hansh249
Gabe Hoekstra - Sidonica
Lito van Reede - livrede1
Shyam Balasubramanian - thelittlekoning
Sander van Gennip - Molurus
Herman Zonderland - hzfd
Paul van der Meer - Paulski25
Jan Torenstra - ?
Joop van Ham - ?

__________________
Erro ergo sum.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Tjerk on 11-05-2020 at 18:11.

11-05-2020 12:34 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lijkt me leuk! Als er vanavond al zo'n klassieke ronde wordt gedaan dan meld ik me bij deze daarvoor aan:

Sander van Gennip - Molurus

https://lichess.org/@/Molurus

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 11-05-2020 at 14:34.

11-05-2020 14:02 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is het een idee om eenieder een week de tijd te geven om een partij af te spelen, vergelijkbaar met het OPK. Dan kan eenieder zelf bepalen wanneer hij de lange partij wil spelen. Dus wel aanmelden op maandag voor 19.00 uur. Dan met je opponent een dag en tijdstip afspreken. Als de partij maar op zondagavond uiterlijk gespeeld is. Met Jan Torenstra heb ik het al eerder over deze variant gehad en dat heeft volgens hem ook de instemming van enkele anderen. Het zou ook een mooi antwoord zijn op het voorstel van Simon Broos.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

11-05-2020 14:10 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland
Is het een idee om eenieder een week de tijd te geven om een partij af te spelen, vergelijkbaar met het OPK. Dan kan eenieder zelf bepalen wanneer hij de lange partij wil spelen. Dus wel aanmelden op maandag voor 19.00 uur. Dan met je opponent een dag en tijdstip afspreken. Als de partij maar op zondagavond uiterlijk gespeeld is. Met Jan Torenstra heb ik het al eerder over deze variant gehad en dat heeft volgens hem ook de instemming van enkele anderen. Het zou ook een mooi antwoord zijn op het voorstel van Simon Broos.


Dat idee had ik ook; lijkt mij het handigst.

Ik heb Tjerk's lijst trouwens bijgewerkt / verbeterd.

11-05-2020 16:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

RE: Klassieke competitie (R1) - 11 mei 19:45 uur Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Prima idee. Ik heb het volgende toegevoegd aan de aankondiging:

Speel de partij op maandag om 19:45 uur of spreek onderling een andere datum en tijd af. Het is aan te raden om dat zo snel mogelijk af te spreken, zodat de partij binnen een week afgerond is.

__________________
Erro ergo sum.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Tjerk on 11-05-2020 at 16:48.

11-05-2020 16:47 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

INDELING RONDE 1:

Gabe Hoekstra ( Sidonica ) - Paul van der Meer ( Paulski25 )

Bert van der Willik ( pinkelman ) - Hans Hendriks ( hansh249 )

Herman Zonderland ( hzfd ) - Lito van Reede ( livrede1 )

Shyam Balasubramanian ( thelittlekoning ) - Sander van Gennip ( Molurus )

Jan Torenstra ( ? ) - Joop van Ham ( ? )



Hier is dan de allereerste indeling! De witspeler daagt de zwartspeler om 19:45 uur (tenzij jullie onderling een andere dag / tijd afspreken) uit op de volgende manier:
a.) Ga naar https://lichess.org/ en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

b.) Klik op de zoekfunctie (het vergrootglas) rechts bovenin.

c.) Typ de gebruikersnaam van de zwartspeler in het tekstvak en druk op Enter.

d.) Klik op het symbool ("Uitdagen voor een partij") met de gekruiste degens.

e.) Selecteer onderstaande instellingen. Uiteraard kunnen er in onderling overleg ook andere instellingen besloten worden.
Variant: Standaard
Speelduur: Live
Minuten per speler: 75
Seconden extra per zet: 10
Met rating
Kleur: Wit

__________________
Erro ergo sum.

11-05-2020 18:20 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uitslag:

Shyam Balasubramanian ( thelittlekoning ) - Sander van Gennip ( Molurus )

0-1

Voor de geinteresseerden de partij:

https://lichess.org/CzKXpTID

Het moment van de partij:


 


11. ... Lxc2 was volgens Stockfish niet de beste zet, maar ook niet direct slecht. Stockfish heeft duidelijk moeite met het inschatten van deze zet.

13.Dxc8 was slecht, maar na 13.Dd1, 13.Da4 of 13.Pxd4 zou het min of meer gelijk moeten zijn.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 11-05-2020 at 21:35.

11-05-2020 20:44 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Uitslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman Zonderland ( hzfd ) - Lito van Reede ( livrede1) 1-0

Zie: https://lichess.org/ZZBBf1TswBnC

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 11-05-2020 at 21:55.

11-05-2020 21:53 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is wel leuk aan online schaak, je kunt de partij makkelijker delen.

a4 was een beetje opportunistisch, maar aan het eind een leuke mataanval moet ik zeggen!

12-05-2020 08:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moet zeggen dat het online spelen van partijen in 'normaal tempo' mij uitstekend bevalt.

Ik hoop dat dit voor meer mensen geldt en dat we dit blijven doen.

Persoonlijk ben ik nooit een groot fan geweest van snelschaak / rapid schaak. Online speel ik vaak 15+15, maar zelfs in dat relatief snelle tempo is het vaak nog best lastig om tegenstanders te vinden.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom zo veel mensen er de voorkeur aan geven om online te blitzen, en niet gewoon serieuze partijen te spelen. Het is alsof ze het geduld dat ze normaal achter een echt bord wel hebben online ineens kwijt zijn.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 12-05-2020 at 11:15.

12-05-2020 10:56 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben zelf vrij slecht in snelschaak, dus voor mijn prestaties is het niet per se handig om snel te spelen. Echter, voor lange partijen heb ik thuis het geduld niet. Dan speel ik altijd wel een (paar) zet(ten) te snel, en dan kan de tegenstander ineens alles uitrekenen.
Daarnaast herbergt de computer veel afleidingen in zich, dus dat is toch wel een valkuil. Op de schaakclub kun je ook wel externe prikkels krijgen, maar in ieder geval niet als je achter het bord zit.

Misschien probeer ik het een keer, maar ik denk niet dat het iets voor mij is.

12-05-2020 22:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was erg blij om weer eens een serieuze lange partij te spelen. Ik ben bepaald geen snelschaker, dus waar wordt ik niet vrolijk van. Het is wel wennen om lang achter een scherm te zitten voor een potje schaak, maar als alternatief tijdens de huidige situatie is het prima.
Ik denk dat vertrouwen maakt dat veel mensen juist via internet snelschaken, de kans op hulpmiddelen gebruik is dan veel kleiner. Want hoe dan ook, daar valt of staat het spelen van een lange partij via de computer mee. Heb je het volledige vertrouwen dat je echt tegen iemand speelt die zich niet ook via een ander programma laat instrueren?

Hoe dan ook, maandag ben ik weer van de (lange) partij.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 13-05-2020 at 17:48.

13-05-2020 17:47 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De angst dat tegenstanders mogelijk gebruik maken van computer software is iets dat ik wel vaker hoor en is vaak een reden voor mensen om dan maar bullet en blitz te spelen.

Mijn ervaringen daarmee:

1) Lichess is buitengewoon goed in het herkennen van cheaters, en grijpt daar tamelijk snel op in.

2) Ik speel zelf vrij veel 15+15, een tempo dat zich bij uitstek goed leent voor valsspelen. Echter kom ik verrassend weinig cheaters tegen. (Ik vermoed omdat de valsspelers meestal worden betrapt ruim voordat ze in de buurt zijn van mijn huidge rating.) Het lijkt er zelfs op dat dit misschien nog wel vaker voorkomt bij blitz en rapid dan bij classical.

3) De mensen die daadwerkelijk valsspelen gebruiken daar vaak interface software voor, en daarmee is de kans op valsspelen in lange partijen niet noodzakelijk groter dan in snelschaak. Het 'spelen' is dan eigenlijk volledig geautomatiseerd.

Lang verhaal kort: zover ik kan zien is er geen echte reden om bang te zijn voor valsspelers in langere partijen. Het komt voor, maar heel weinig.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 14-05-2020 at 14:16.

14-05-2020 14:06 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller