Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 verliest weer nipt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

DSC-K4 verliest weer nipt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zat weer niet mee. Invaller Walter gaf vrij snel pardoes een toren weg. De andere invaller Sander van Gennip won een pion maar moest in remise berusten.
Toen was het lang stil. Evert had geen actief spel en dat is niks voor hem. Zijn tegenstander deed het heel rustig aan maar won helaas wel. Gert vergat een kwartier zijn klok in te drukken, wat hem in een lastig, maar remise, eindspel de kop kostte.
De tussenstand dus ½-3½ en dat zijn we niet meer te boven. Ik (Pieter) kreeg een saaie gelijke stelling op het bord die mijn tegenstander toch wat handiger aanpakte dan ik. Het werd uiteindelijk toch remise. Jan aan bord een speelde weer een puike partij. Met zwart overleefde hij soepel het koningsgambiet en dan sta je met zwart al snel beter. Hij liet zich de kaas niet van het bord eten, dat doet hij trouwens nooit, en won gedecideerd.
Arno won zoals gewoonlijk weer. Als hem remise aangeboden wordt mag hij van de teamleider doen wat hij wil. Hij speelt dan altijd door en wint dan ook: altijd. Zo ging het nu dus ook.
Willem Jan heeft heel lang een goed paard tegen slechte loper proberen te winnen, maar moest helaas in remise berusten. Einduitslag 3½-4½

De gedetailleerde uitslagen:

 DSC41895-De Drie Torens 119303½-4½
1Bosma, J. (Jan)2033-Kocken, W.G.R.M. (Wilbert)20591-0
2Hooven van den, E.C. (Evert)1907-Bighelaar van den, J.H.A.M. (Joost)20460-1
3Anema, W.J. (Walter)2026-Zegveld, R. (Rick)19730-1
4Broek van den, W.J. (Willem-Jan)1863-Feelders, A.J. (Ad)2010½-½
5Wiersma, A.A. (Arno)1899-Jansen, A.G.J. (Arnoud)19511-0
6Goossens, P.A. (Pieter)1845-Leemans, H.M.C.A. (Huub)1928½-½
7Dijkstra, G.J. (Gert)1747-Weel, J.J.M. (Jaap)18710-1
8Gennip van, A.D. (Sander)1842-Schouten, F.A.J. (Frank)1605½-½

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Untagonklik on 04-02-2020 at 01:04.

02-02-2020 14:07 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn pluspionnetje, hoewel die er sterk uitzag, was eigenlijk ten dode opgeschreven... en toen bleef er een volstrekt gelijke stelling over met allebei nog 5 minuten op de klok. Nadat ik eerder een remiseaanbod had afgeslagen heb ik in een volstrekt gelijke eindstelling met weinig tijd toch maar alsnog een remise aangeboden die mijn tegenstander accepteerde.

De meest cruciale stelling was denk ik deze:


 


Hier had ik het beste kunnen spelen:

1.Pxe5 Pxe5 2.dxe5 Pg4 3.Lg5

Maar in plaats daarvan speelde ik:

1.Pxc8 Txc8 2.Pxe5, en in de stelling die daaruit volgt sta ik weliswaar een pion voor, maar aangezien die niet gehouden kan worden op de lange termijn is de stelling volstrekt gelijk.

Dus ja... jammer, gemiste kans. Maar ik vond deze stelling best lastig, en mijn tegenstander speelde verder sterk.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

02-02-2020 20:19 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een interessante partij, waarin ik tevreden was over hoe ik uit de opening kwam. Mijn tegenstander offerde een kwaliteit omdat hij bang was met een permanente zwakte op b3 te blijven zitten die ik een keer zou winnen. Dat kwaliteitsoffer pakte echter niet goed uit voor hem.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

04-02-2020 00:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Gemiste kans Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het middenspel pakte ik de kans af te wikkelen naar een eindspel van goed paard tegen slechte loper; enkele zetten later miste ik echter de kans dit voordeel te verzilveren.



Willem-Jan van den Broek - Ad Feelders, 1 februari 2020, stelling na 49. ... Lf7-h5

Winnend was hier 50. Pe6+!: op Kd5 volgt dan 51. Pf4+ met loperwinst, op Kc6 of d6 volgt 51. Kd4 met winst van pion e4 en op Kb5 volgt sterk 51. Pf8! h6 (Kxa5 52. Pxh7 Lg4 53. Pxf6 Lxf5 54. h5 b5 55. h6 en wit wint) 52. Kd4 Kxa5 53. Pd7 Lg4 54. Kxe4 b5 55. Pxf6 Ld1 56. Kd4 b4 57. Pd7



analysediagram

en ook hier trekt wit aan het langste eind.

In plaats hiervan speelde ik vanuit het eerste diagram 50. Pb3+ met als vervolg Kd5 51. Kb4 Le8 52. Pd4 Ld7 53. Pe2 Lxf5 54. Kb5 Lc8 55. Pf4+ Kd6



en ondanks verwoede pogingen bleek dit eindspel nu niet meer te winnen.

04-02-2020 11:20 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller