Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 speelt na bewogen avond gelijk tegen DD-H2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC-H2 speelt na bewogen avond gelijk tegen DD-H2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-H2 heeft na wat een gemakkelijke avond leek te worden uiteindelijk gelijkgespeeld in de uitwedstrijd tegen DD-H2.

Ons team is er in vergelijking met vorig seizoen weer wat sterker op geworden. Puntenpakkers vader en zoon Gijs en Sam van Dongen zijn er helaas niet meer bij maar daar staat tegenover dat de nieuwe leden Bent Schleipfenbauer en Wybe Evenhuis (elk met rating van zo'n 1900) voor versterking zorgen. Ook Lucien van de Lisdonk (2000+) komt voor het team in actie!

Voor de tegenstanders waren we vorig jaar reeds goed gewaarschuwd: toen kon ondanks een ratingsurplus van gemiddeld 100 punten per bord slechts een gelijkspel voor de poorten van de hel worden weggesleept. Het surplus was ook dít jaar van dezelfde orde van grootte.

De avond begon voorspoedig met overwinningen van achtereenvolgens Bent (torenwinst), Jorick Laan (goed uitgevoerde koningsaanval) en Arjan Drenthen (die enkele pionnen had buitgeaakt). De remise van Jouke van Gosliga was vervolgens mooi meegenomen (wij vreesden voor zijn lot) maar zie wat er vervolgens gebeurde in de partij Willem-Jan van den Broek - Wim Reimer:



Onze man had na grootschalige stukkenruil in de opening het spel met sterk paard tegen zwakke loper goed gespeeld maar beging hier een enorme blunder: 59. Pxh7?????????????????????????????????? (met de gedachte enkele pionnen op de damevleugel te verorberen en vervolgens dame te halen). Te gretig want na Kxh7 60. Ke6 Lg3! belandde de zwarte loper op b4 en kwam wit van een koude kermis thuis. In plaats daarvan had het logische 59. Kf5! eenvoudig gewonnen, bijvoorbeeld Lh2 (Kg7 60. Pe6+ met stukwinst) 60. Ke6 Kg7 61. Kd7 Kh6 62. Pxh7 (Pe4 is ook goed) Kxh7 63. Kc6 en wit haalt wél twee pionnen op en haalt een dame (1-0).

Ook Evert van den Hooven moest een flinke teleurstelling incasseren: hij bewandelde in betere stelling het verkeerde pad en kreeg vervolgens het deksel op zijn neus en zo was onze voorsprong bijna verdampt (2,5-3,5).

De hoop was nu gevestigd op Wybe en Lucien maar in beide gevallen was het de tegenstander die beter stond.

Aanvankelijk waren de meeste ogen op de partij van Lucien gericht. Deze was in een mindere stelling terechtgekomen - na elven betrof dit nog een middenspel met vele (waaronder alle zware) stukken op het bord. Iedereen meende te zien hoe zijn tegenstander de winst naar zich toe kon trekken maar deze koos voor een andere voortzetting, Lucien de gelegenheid gevend de dame en een toren te ruilen. Dit leverde een geheel ander beeld op en nu meenden we dat winst in het verschiet lag. Tijdnood en daarmee een onnauwkeurigheid leverden tenslotte een remisestelling op.

Wybe was verzeild geraakt in een eindspel met kwaliteit minder: TLpp tegen PPppp (Wybe). Onze man speelde deze fase sterk en een remise leek toch nog in het verschiet te liggen. De tegenstander speelde echter ook erg sterk en beperkte gaandeweg de bewegingsvrijheid van de zwarte stukken. Een foutje is dan snel gemaakt en zo stond het plotseling mat: eindstand 4-4.

Gedetailleerde uitslag:

1. Remko de Waard (1814) - Lucien van de Lisdonk (2019, wit) remise
2. Jaap van Eesteren (1824) - Jouke van Gosliga (1839) remise
3. Reinhard Henn (1801) - Evert van den Hooven (1937) 1-0
4. Herman Arends (1849) - Bent Schleipfenbauer (1898) 0-1
5. Wim Reimer (1791) - Willem-Jan van den Broek (1895) 1-0
6. Daniel Diaz Maguiña (1700) - Wybe Evenhuis (1890) 1-0
7. Adri Voermans (1728) - Arjan Drenthen (1848) 0-1
8. Lilian de Martin (-) - Jorick Laan (1825) 0-1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 18-10-2019 at 11:11.

09-10-2019 09:11 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag aangevuld; zie tevens onder voor verslag van tegenstanders:

HSB klasse 1a: DD2 – DSC2: 4-4

Op 8 oktober ontvingen we DSC2. De eerste helft van de avond verliep ronduit negatief voor ons. Na drie individuele nederlagen en een remise zag het ernaar uit dat we ook als team tegen een (forse) nederlaag zouden oplopen. Het lot besliste echter anders. Er volgden een winst, nog een winst, een remise, en op het allerlaatst nogmaals een winst. Eindresultaat een gelijkspel tegen het vooraf toch als flink sterker ingeschatte team uit Delft (gemiddelde rating ruim 100 punten hoger dan de onze). Een goed begin van de competitie voor DD2!

Bord 1: Remko de Waard
Aan bord 1 kreeg Remko te maken met een tegenstander die in een Siciliaanse Najdorf met e4, f4 en later nog weer f5 ruimte op de koningsvleugel zocht. Remko stelde zich compact op en wachtte op het juiste moment om het bevrijdende d5 te kunnen spelen. Die kans kwam waarna hij enige zetten later – met de zware stukken nog op het bord – zijn eigen e-pion kon doorspelen naar e3. In de tijdnoodfase vielen er kansen over en weer. Uiteindelijk werd de vrede getekend en tot remise besloten (met nog één andere partij aan de gang).

Bord 2: Jaap van Eesteren
In een tamelijk gesloten stelling wist Jaap via de f-lijn de stelling van de tegenstander binnen te vallen. Na afruil van de zware stukken ontstond een stelling met aanvankelijk twee en later één licht stuk en één pion meer voor Jaap. Die (dubbel-)pion meer bleek niet te kunnen worden omgezet naar winst. Een gezonde remise was het resultaat.

Bord 3: Reinhard Henn
Ook Reinhard kreeg te maken met een tegenstander die de e- en f-pion naar voren bracht. Met rokades op verschillende vleugels ontstond een tactisch steekspel, waarbij het er voor mij op leek dat zwart (Reinhard) een wit paard had gevangen. Dat paard bleek nog te redden voor de tegenstander, maar er ging een pion verloren. Er resteerde een pionneneindspel, dat Reinhard met één tempo verschil tot winst wist te voeren.

Bord 4: Herman Arends
Ik besloot met wit een nieuwe opening te proberen. Ervaring in wat snelschaakpartijtjes gaf me het idee dat ik de opening voldoende beheerste. Ik offerde een kwaliteit voor koningsaanval en bereidde me voor op een leuke wedstrijd. Enkele zetten later blunderde ik echter een vol stuk weg, waardoor ik een volle toren achter kwam en mijn aanval doodbloedde. Ik spartelde nog wat, maar nadat de tegenstander mij tot afruil van de dames dwong, gaf ik op.

Bord 5: Wim Reimer
De partij van Wim verliep zonder veel problemen. Er werd veel afgeruild en bij een stelling met pionnen en ieder één licht stuk bood Wim remise aan. De tegenstander sloeg dat voorstel af. Vervolgens trachtte die tegenstander met zijn paard alle mogelijkheden om de stelling van Wim binnen te dringen. Wim verdedigde zich geduldig en voorkwam problemen. Uiteindelijk beet de slang zich hier in eigen staart. Het paard ging verloren en de resterende stelling was onverdedigbaar voor de tegenstander.

Bord 6: Daniël Díaz
Daniël was bereid in te vallen om Alexander Münninghoff – die in de USA verblijft en daar zijn gouden huwelijk viert – te vervangen. In een stelling met vele tactische mogelijkheden wist Daniël een kwaliteit te winnen ten koste van een tweetal pionnen. Hij had goed gezien dat die beide pionnen relatief eenvoudig konden worden opgepikt. Het eindspel van loper en toren tegen 2 paarden leek mij echter lastig. Er dreigden nogal wat vorkjes hier en daar. Daniël bezwoer alle dreigingen en intussen liep de zwarte koning naar een veld met minimale bewegingsruimte. Daar kon hij met een simpele pionzet worden mat gezet. Het was de laatste partij van de avond, die ons enigszins onverwacht nog op een gelijkspel bracht.

Bord 7 Adri Voermans
Ik zag een redelijk open spel, waarbij al snel de zware stukken en de paarden werden afgeruild. Intussen was Adri een tweetal pionnen kwijtgeraakt. Het resterende eindspel met vier lopers op het bord bracht de tegenstander bekwaam naar een overwinning.

Bord 8 Lilian de Martín
Lilians eerste wedstrijd voor DD leidde tot een geïsoleerde pion op d5 voor de tegenstander, maar ook tot gevaarlijke aanvalsmogelijkheden voor die tegenstander. Er werd afgewikkeld naar een eindspel waarbij Lilian de kwaliteit en een pion achterstond. Een poging van Lilian met een herhaling van zetten remise af te dwingen liep mis en ze werd mat gezet.

Herman Arends

18-10-2019 11:15 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller