Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 wint tegen Rijswijk
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

DSC-H1 wint tegen Rijswijk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was dan zover: de clash met mede-koploper Rijswijk. Zij hadden ook nog geen puntverlies en het zelfs op bordpunten wat beter gedaan dan wij, dus gewonnen moest er worden. Ze hadden het professioneel aangepakt met een tactische opstelling en een gezamenlijk trainingskamp, dus we moesten aan de bak.

Lange tijd stond het gelijk. Op bord 3 had Enrico een dubbele aanval gebaseerd op mat achter de paaltjes op het bord, waarna tegenstander Thakoerdien, op papier hun sterkste speler, de strijd meteen moest staken. Ricardo was echter op bord 4 met een stuk achter uit de opening gekomen en moest al snel zijn koning omleggen.

Martin op bord zeven kreeg een remise-aanbod, dat hij aan mij voorlegde (dank namens de teamcaptain!). Het was een goed moment om even een rondje langs de borden te doen.

Superinvaller Gert op bord één had een van zijn systeempjes op het bord en was met veel activiteit en een sloot tijd meer uit de opening gekomen. Ikzelf op het bord daarnaast had een dameloos eindspel met wat mogelijkheden tot druk; Ted op vijf stond een pion achter, maar in ruil daarvoor wel een droomstelling, Richard op zes had een stuk minder maar wel drie sterke pionnen meer, en bij Kees leek niet zoveel aan de hand. Remise bij Martin was dus geen probleem.

Daarna gebeurde er een tijdje niet zoveel. Ted had inmiddels zijn pion terug en was bezig met het melken van een toreneindspel met ongelijke lopers, dat zijn tegenstander actief leek te verdedigen. Deze claimde op een gegeven moment remise door drie keer dezelfde stelling (was dit gepland Ted? ). Kees liet zich opeens mat zetten in een stelling waar nog niet zoveel aan de hand was. 3-2 voor hen dus!

Gert en ik waren inmiddels al wel materiaal voor gekomen en dat ook aan het afwikkelen, waardoor de 4-3 op een gegeven moment viel, voor ons dus.

En dan Richard nog. Hij stond inmiddels serieus minder: met een toren en zes pionnen probeerde hij het te houden tegen een toren, loper en vier pionnen. Zijn tegenstander bleek wel heel erg bereidwillig om die loper weer te geven voor twee pionnen, maar hij stond nog steeds wel beter. Het leek mogelijk voor hem om een eindspel met toren en vier pionnen (waaronder een vrijpion) tegen toren en drie pionnen te krijgen.

Maar onze Richard kreeg je niet zo snel klein! Met snode trucs wist hij opeens zijn toren te activeren, waardoor zijn tegenstander besloot dan de torens dan maar te ruilen, maar Richard had goed gezien dat de tegenstander buiten het vierkant van één van zijn pionnen stond, en zo werd het zelfs nog 5-3. Goed nieuws, want met nog maar twee wedstrijden te gaan staan we nu twee matchpunten los. Op 18 maart wacht Promotie 1.

Al mijn indrukken zijn misschien verkeerd, ik word graag verbeterd door mijn teamgenoten!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 30-01-2019 at 11:25.

30-01-2019 01:10 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn oartij was tegen Bas Kommer een al jaren stabiele factor bij SG RIjswijk. Ik kon een stukoffer wat ik de avond tevoren al tegen Diederik in de Interne met succes speelde en dat zelfs in een betere versie. Ik kreeg er drie pionnen voor ipv de twee tegen Diederik. End at allemaal dankzij een opnerking van Gert Legemaat over dit systeem.

Ik speelde de stelling rustig met stukken achter de oprukkende pionnen. Echter ik raakte ergens het juiste pad kwijt, dacht een truc te hebben maar die werkte niet zoals bedacht en kwam in een eindspel met toren plus 5 tegen toren , loper en 3 pionnen terecht. Aangezien mijn pionnen superonhandig stonden had zwart ineens de winstkansen. met een 4-3 voorsprong moest ik dus remise maken. Bas drong echter aan en offerde zijn loper voor twee pionnen en dacht de klus geklaard te hebben . Een echte uitvluggerfase heb je niet met 10 seconden per zet. Dus tijd genoeg om een val te zetten. Bas trapte er met open ogen in en plots stond ik gewonnen ipv voor remise te vechten. HEt pionneneindspel was door de vierkant-regel eenvoudig gewonnen voor mij.
Nou ja voortaan beter uitspelen dit middenspel. Want daar had zeker meer ingezeten Glimlach AL met al natuurlijk wel de matchwinnaar in deze weedstrijd om de koppositie. Tevens revanche voor mijn nederlaag tegen RIjswijk in de KNSB competitie. Op naar de volgende rondes en wie weet val ik nog eens in als het nodig is.

30-01-2019 23:07 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

supersubs! (LGM's) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het belang dat zowel Rijswijk als DSC hechten aan het kampioenschap van de HSB blijkt ook aan de super-invallers (supersubs) bij de opstelling van de belangrijke wedstrijd Rijswijk (HSB) 1 - DSC (HSB) 1. (Deze wedstrijd is mogelijk beslissend voor het HSB kampioenschap).
Rijswijk (HSB) 1 had drie spelers opgesteld in deze wedstrijd, die wel opgegeven waren voor een KNSB-team, en niet voor Rijswijk (HSB) 1: De Ruiter, Van Liempt en Bulthuis.
DSC (HSB) 1 deed daar nauwelijk voor onder: Legemaat en Oranje zijn wel opgegeven voor KNSB-teams en niet voor DSC (HSB) 1. N.B.: De door DSC eveneens opgestelde Ricardo Slaa is sterk genoeg voor een KNSB-team, maar is daar niet voor opgegeven (en speelt daar heel weinig).

Ik vind zelf niet dat daar veel op tegen is. Ik speel voor mijn genoegen en heb met plezier tegen Jelle Bulthuis gespeeld (en verbaas me over mijn eigen, fraaie, helpmat-in-1).
Ik wijs echter op de reactie van Han Nicolaas. Een HSB-team van een vereniging met KNSB-teams kan desgewenst een blik Lokale GrootMeesters opentrekken (supersubs of LGM's). Een vereniging zonder KNSB-teams kan dat niet. Dat kun je zien als een vorm van competitievervalsing binnen de HSB. Nicolaas wees een half jaar geleden op deze wedsite al erop, dat dat niet de bedoeling kan zijn.

Ik sta open voor uw reacties!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 01-02-2019 at 11:24.

31-01-2019 10:59 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik neem aan dat deze regel daartegen is bedacht:

Quote

6. Een speler die niet is opgegeven voor een bepaald team (reserve) mag alleen invallen in een willekeurig
team als:
- zijn rating niet meer dan 150 punten hoger is dan de gemiddelde rating van dat team. (voor zowel speler
als team gaat het om de rating ten tijde van de opgave van het team); of
- zijn rating lager is dan de rating van de speler met de laagste rating in het eerstvolgende hogere team.

https://haagseschaakbond.nl/pdf/20180920_Competitiereglement_2018.pdf


Gemiddelde rating DSC1: 2065
Rating Gert: 2222

2222 - 2065 = 157

Oeps..........

__________________
Erro ergo sum.

31-01-2019 17:37 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dan wordt de uitslag 4-4, ook mooi toch Tevreden

31-01-2019 18:59 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De gemiddelde rating van DSC1 bij opgave is 2088, dus er is geen probleem Glimlach.

31-01-2019 19:09 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die regel zou ook misschien nog wat gefinetuned kunnen worden.

Novelty Destroyers 2 speelde dit seizoen een keer zonder Cesar Joao (basisspeler van ND2, 2083 bij het begin van het seizoen) maar met Paula Craciun (2026) als invaller.

Ongeveer "klimaatneutraal", zou je dus kunnen zeggen. Eigenlijk werd het team hierdoor dus alleen maar licht verzwakt, als je puur kijkt naar de ratings. (Wel is het zo dat Cesar's rating nog hard fluctueert.)

Toch kreeg Paula een nul, door de genoemde regel. (Gelukkig maakte het niet uit voor het matchresultaat van DD3- ND2.)

Ik was even niet op de hoogte van de "gemiddelde"-regel. Ik had Cesar juist basisspeler gemaakt van ND2 om wat vrijer te zijn in het opstellen van invallers.

Nu kun je je afvragen waarom Cesar dit seizoen (of ikzelf vorig seizoen) in de tweede klasse, (resp. derde klasse) speelden. Tja, als kleine club heb je niet altijd de luxe om iedereen op zijn/haar niveau te laten spelen. Er moeten wat concessies gedaan worden, willen we met twee teams competitie spelen.

De regel zou misschien aangepast kunnen worden. Bijvoorbeeld:

6. Een speler die niet is opgegeven voor een bepaald team (reserve) mag alleen invallen in een willekeurig
team als:
- zijn rating niet meer dan 150 punten hoger is dan de gemiddelde rating van dat team. (voor zowel speler
als team gaat het om de rating ten tijde van de opgave van het team); of
zijn rating lager is dan de rating van de speler met de laagste rating in het eerstvolgende hogere team; - of
- het gemiddelde van het team hiermee niet hoger wordt dan 20 punten in vergelijking met dat van het opgegeven basisteam.


Het getal 20 is misschien niet goed gekozen, kan ook een ander getal zijn...

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Derk Dekker on 04-02-2019 at 12:59.

04-02-2019 12:57 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens wel een beetje nalatig dat er gerept wordt over "willekeurig" team, waarbij verwezen wordt naar de mogelijkheid van een gat met ratings in het "hogere" team. Er is geen provisie opgenomen over hoe de regel zou moeten werken in geval van het sterkste team van de vereniging. Dus als Anish wilt invallen in de HSB, dan is er legaal geen duidelijke nul toe te wijzen? Draaiend hoofd

Overigens ben ik wel eens met Derk dat de invaller gelimiteerd zou kunnen worden in termen van de versterking (en dus de "competitievervalsing") die deze brengt aan het team. Dan vang je automatisch ook de ingevlogen grootmeester af. Het getal 20 is ook zo gek nog niet gekozen...bij een team van allen precies de gemiddelde sterkte, waarbij een invaller met 150 punten extra komt versterken, heb je 150/8 = 18.75 gemiddelde-verhoging.

06-02-2019 09:50 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vint de regel compleet onzinnig voor het sterkste team van een vereniging. Waarom zouden mensen die vrijwel nooit spelen niet een keer mogen invallen omdat ze per ongeluk wat ratingteveel hebben. Zeker nu dat de HSB competitie is losgekoppeld van de KNSB competitie. De minder sterke clubs hebben hier toch ook voor gekozen ?!. Voor de 2e en lagere teams moet jnderdaad wel wat regelen en lijkt me de regel niet sterker dan het vooraf opgegeven teamgemiddelde prima.

10-02-2019 12:19 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De HSB was uiteindelijk juist de enige bond die - in mijn ogen terecht - tegen het loskoppelen van de KNSB en de regionale bonden was, en alles wat daarmee samenhangt...

13-02-2019 16:48 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Ik vint de regel compleet onzinnig voor het sterkste team van een vereniging. Waarom zouden mensen die vrijwel nooit spelen niet een keer mogen invallen omdat ze per ongeluk wat ratingteveel hebben. Zeker nu dat de HSB competitie is losgekoppeld van de KNSB competitie. De minder sterke clubs hebben hier toch ook voor gekozen ?!. Voor de 2e en lagere teams moet jnderdaad wel wat regelen en lijkt me de regel niet sterker dan het vooraf opgegeven teamgemiddelde prima.


Het bovenstaande zou ik niet vreemd vinden als vrijwel alle sterke spelers van de verenigingen ook op regionaal niveau zouden spelen. Dat is echter niet het geval, ook al omdat bij veel verenigingen spelers uit de KNSB-teams niet in de buurt wonen. Als je ook voor de eerste teams geen beperkingen oplegt, krijg je situaties waarin clubs voor de belangrijke wedstrijden hele sterke spelers kunnen gaan opstellen die verder niet spelen. Je kunt zeggen dat dat erbij hoort, of je kunt zeggen dat dat als competitievervalsing voelt. Beide zijn valide meningen.

Wat er zou kunnen gebeuren zonder zo'n regel kan je zien in de RSB. Daar heeft Charlois Europoort (dat overigens geen opstelling heeft op moeten geven omdat het maar 1 team regionaal heeft) de eerste ronden steeds gespeeld met een team van ronde de 2000 gemiddeld. Maar tegen het op papier sterkste team in de klasse, Dordrecht, kwam het ineens op met een team van gemiddeld 2140.

Zie:
http://r-s-b.nl/competitie-promotieklasse/

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-02-2019 at 17:24.

13-02-2019 17:23 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller