Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (5): Gert Legemaat en Vashish Sukul aan kop
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

OPK (5): Gert Legemaat en Vashish Sukul aan kop Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep won koploper Gert Legemaat van de nummer twee Selman Ercan. Gert staat nu een vol punt voor op Jan Willem Koelmans, die na een overwinning op Roman Bojanowski ongedeeld tweede staat. Wijnand Rijnders won verrassend van Ted Barendse, en Rachid Schrik kwam verrassend niet langs Arno Wiersma.

In de B-groep won Vashish Sukul van René Weerts. Doordat Corniel Nobel en Fausto Molinari in hun partij het punt deelden, staat Vashish met 5 uit 5 een vol punt voor op een vijftal achtervolgers. Naast Corniel en Fausto kwamen ook René Torenstra, René Poots en Rens ter Veen op 4 uit 5.

Kijk voor de uitslagen en standen op de toernooipagina.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 10-03-2017 at 11:20.

10-03-2017 02:00 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Houdini-act Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na onnauwkeurigheden in de openingsfase hing ik al snel in de touwen.



W.J. van den Broek - P. Tjioe, 9 maart 2017, stelling na 15. ... Dd8-d7

Zwart heeft alles (aanval over de witte velden, betere ontwikkeling, etc.), wit geheel niets (afzijdige dame, toren, en loper; kwetsbare koning). Zwart dreigt 16. ... Dh3, 17. ... Pf3+ en 18. ... Dxh2 mat. Ter afwending van vele gevaren speelde ik mijn koning naar g2, het paard naar f4 en probeerde ik los te komen met b2-b4. Zwart zat natuurlijk niet stil, gebruikte wel veel tijd en na wit's 18e zet stond het als volgt:



Ik sta hier straal verloren; met bijvoorbeeld 18. ... g5 19. bxc5 gxf4 20. cxb6 e3+ 21. f3 e2! wint zwart een volle toren of loopt het mat. Hij speelde echter 18. ... Le7 (wat de winst overigens niet in de weg had hoeven te staan). Na 19. Lb2 e3+ 20. f3 was de volgende stelling bereikt:



Hier kwam 20. ... Pxf3, een schijnoffer; zwart krijgt het materiaal met woekerrente terug. Het beste was nu nog 21. De6+ Dxe6 22. Pxe6 maar dan volgt 22. ... Txd2+ 23. Kxf3 Txb2 en zwart blijft twee pionnen voor en wint (24. Pxg7 Tf8+ wint immers een toren). Ik speelde achter 21. Txf3 en nu volgde 21. ... Txd2+ 22. Kh3 (Kg1 Dxf3 was niet beter geweest) Dh6+ (Dxf3 was ook goed geweest) 23. Kg4 Dg5 24. Kh3; wit hangt in de touwen en wordt uitgeteld (ware het niet dat nu ook zwart een inzinking krijgt!).



Vanwege de stand op de klok (zwart nog minder dan een halve minuut) wild ik remise aanbieden; dit dient echter direct vóór het uitvoeren van een eigen zet te gebeuren - ik deed het niet omdat dit als onsportief (storen van de tegenstander) kan worden uitgelegd.

De meest directe winst voor zwart is 24. ... Df5+ 25. g4 Dg5 met de gruwelijke dreiging 26. ... Dh4 mat; hiertegen helpt slechts dameverlies (26. De6+ en 27. Dxe7) of terugtrekking van het paard naar g2 (26. Pg2 Dh6+ 27. Ld6+ is met mat in 6 echter uitstel van executie en 26. De6+ Kb7 27. Pg2 h5! verliest ook hebben en houden.

Vanuit de laatste diagramstelling speelde zwart echter 24. ... Dh6+ 25. Kg4 Dxh2 en nu is het ineens zwart die beter staat: 26. De6+ Kd8 (hoewel wit ook dan beter staat was Td7 beter geweest) 27. Lxg7 h5 28. Kf5



Een wonderlijk positie met de witte koning min of meer onkwetsbaar midden op het bord. Mijn computer waardeert het witte voordeel met +3; na het gespeelde 28. ... Th7 (beter Td6) 29. Dg8+ Kd7 30. Dxh7 Td6 was het voor zwart wachten op een inzinking van wit.



Die had geen tijdnood en zag de dreiging (31. ... Dc2+ met dameverlies), speelde daarom 31. Dxh5 en na Dc2+ 32. Kg4 (ook daar staat hij veilig!) e2 33. Df5+ Dxf5 34. Kxf5 Td1 35. Pg2 Txa1 36. Lxa1 gaf zwart het op.

Ik heb weinig zo verloren gestaan en toch gewonnen (wel andersom...).

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Upperdog on 10-03-2017 at 12:31.

10-03-2017 12:22 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat was een mooi spektakel! Leuk voor de toeschouwers dat Patrick eeuwig schaak uit de weg ging. Maar ik zag ook niet dat Df5+ won. Ik zou eerder in de partij voor Dxf3 gekozen hebben, in plaats van Dh6+, uit praktisch oogpunt (omdat ik dus het vervolg niet zag). Na Dh6+ zou ik met 26 seconden op de klok tegen 26 minuten voor Willem Jan (mooi plaatje en nee, het leek me niet gepast om hier een foto van te maken en daarmee de gladiatoren te storen...) voor remise door eeuwig schaak hebben gekozen. Om me vervolgens thuis de haren uit mijn hoofd te trekken na door de computer op het toch vrij simpele Df5+ te worden gewezen...
Patrick zal gemist hebben dat met Lxg7 het anders vernietigende Tf8+ uit de stelling gehaald wordt. Met een beetje gevoel voor overdrijving toch wel een diep menselijk drama te noemen voor Patrick, na het eerste deel zo goed gespeeld te hebben.

11-03-2017 12:08 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb niet eerder dan gisteren tijd gehad om naar mijn partij uit ronde vijf te kijken. Ik speelde zeer wisselvallig, met een aantal zeer sterke, maar ook aan aantal zeer zwakke zetten. Typerend voor de fase waarin mijn schaakcariere zich op dit moment bevind vrees ik.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 25-03-2017 at 20:38.

25-03-2017 20:35 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller