Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC9 behaalt nuttige overwinning op DD 7
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC9 behaalt nuttige overwinning op DD 7 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC9 behaalde gisteravond een krappe, maar nuttige overwinning. Met het krapst mogelijke verschil, 4½-3½ toog men huiswaarts.

Simon, René en Herman verloren. Jan, Antoon, Edgar en Fred pakten de volle zege. Het halve punt dat onze invaller Tjerk Albregtse behaalde, bleek van groot nut.

Zelf was ik één van de weinigen die geen last van tijdnood had, ik was zelfs het eerste klaar. Door een verkeerde keuze had ik een vanuit de opening opgebouwd groot voordeel weggegeven, waarna ik tijdens een combinatie bij de pointe overzag dat mijn paardvork niet opging. Weg paard, weg punt.

Naast mij deed Antoon het niet beter door in de opening een pion weg te geven en Fred gaf halverwege een heel stuk cadeau. Invaller Tjerk stond wat minder door een slechte loper tegen een goede van zijn opponent en Simon zat al rap in zijn overbekende tijdnoodfase. Er stond lang niemand echt beter, op Jan na die een klein voordeel met misschien wat hulp van zijn tegenstander goed uitbouwde naar winst.

Tjerk remiseerde en Fred kreeg de opdracht voor het volle punt te gaan. Dit deed hij met verve. Het paard extra van zijn tegenstander stond lang niets te doen, terwijl Fred de vijandelijke stelling zo onder druk zette, dat diens Dame zelfs op veld a1 werd opgesloten. Het werd de mooiste overwinning van de avond: eerst werd het stuk teruggewonnen en daarna mooi afgewikkeld naar een gewonnen eindspel. Vechtschaak dat we graag zien.

Simon ging in een wat mindere positie door zijn vlag en Herman kon geen potten breken met een pion en kwaliteit achter. Even leek hij een mat in twee te kunnen forceren, maar zijn tegenstander loste dit keurig op.
Antoon echter was door zijn pion te verliezen onbedoeld in een voordelig middenspel terechtgekomen, wat hij met mooie stabiele zetten gedegen afwikkelde naar een gewonnen eindspel met lopers van verschillende kleur. Toen de tegenstander zijn loper moest gaan offeren om promotie uit te stellen, gaf hij op.

Edgar stond lang gelijk, maar won ergens in het middenspel een volle toren. Hij maakte het daarna bijna nog spannend door in het gewonnen eindspel zomaar een pion weg te geven. Gelukkig kon hij zijn zenuwen onder controle krijgen en zijn tegenstander op tijd over de knie leggen. Hiermee staat hij met vijf gewonnen wedstrijden uit vijf partijen fier bovenaan de ranglijst van best scorende speler uit de derde klasse B.

Een lastige klip is dus genomen, waarbij de voorsprong langzamerhand comfortabel genoeg lijkt om net als onze sportieve collega’s uit Rotterdam in een Delftse Coolsingel te mogen gaan geloven.

 DD 71492-DSC915373½-4½
1D. Hennink1572-J. v/d Donk17110-1
2A.J. van Weel1561-T. Albregtse1699½-½
3N. Engelen1457-A.P. Frehe15910-1
4T.J.M. van Vorselen1514-R.P Poots15911-0
5A. de Vries1427-S. Dirkse14731-0
6R. de Ruiter1473-E. Huisman14640-1
7R. van Eibergen1482-H. Zonderland13621-0
8J. Shin1450-F. Laven14050-1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 08-02-2017 at 16:49.

08-02-2017 09:24 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Frehe - Engelen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad René, altijd een klein feestje om bij DD te spelen. In het begin van mijn partij zat ik er nog niet lekker in en door onoplettendheid verloor ik een pion. Mijn tegenstander kon die wel behouden maar dacht er misschien iets te licht over waardoor hij op zijn beurt de pion weer verloor en ik eigenlijk best een prima stelling kreeg. Lang heb ik plezier gehad van mn pion-loper combinatie op a4 en b5. Dat moet zwart toch een beetje pijnlijk hebben gevonden na zijn pion voorsprong.




Thanks Henrik en Martin voor het fixen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 10 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 08-02-2017 at 19:12.

08-02-2017 14:07 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeker een zeer nuttige overwinning, en een heel eind op weg nu!

08-02-2017 17:34 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Frehe - Engelen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Antoon Frehe
He, waarom zie ik geen analyse bordje nu?? Vanavond maar ff checken.


Geprobeerd te fixen, maar zie het ff niet

08-02-2017 17:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

gefixed 'hulp'-> "hulp"
En wat typo's

08-02-2017 18:09 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als Sveshnikovspeler protesteer ik ten zeerste tegen 9...Le6!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-02-2017 22:22 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begrijp 1 c5 al niet eens. In de achttiende en begin negentiende eeuw werd zo'n zet nauwelijks gespeeld.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 09-02-2017 at 12:28.

09-02-2017 12:04 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Ik begrijp 1 c5 al niet eens. In de achttiende en begin negentiende eeuw werd zo'n zet nauwelijks gespeeld.


Dat heet "vooruitgang"! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-02-2017 12:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

De Ruiter - Huisman Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op verzoek van Edgar bij deze zijn partij:

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 10-02-2017 at 08:17.

09-02-2017 18:31 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik neem aan dat Wit in de slotstelling opgaf Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-02-2017 00:34 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Match De la Bourdonnais - MacDonnell, 1834 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De match van De la Bourdonnais en McDonnell (of, zoals het uitstekende boekje van Max Pam uit 1976 over de tweekamp schrijft, MacDonnell) van 1834 geeft allerlei openingen te zien, waaronder een aantal Sicilianen. In de eerste match speelde De la Bourdonnais vijf maal de Siciliaanse verdediging; daarvan won hij er vier en een werd remise. Zoals Van den Belt terecht aangeeft, ze begrepen niets van die opening.
De door Van den Belt aangegeven partij is uit de vierde match de twaalfde partij, in totaal partij nummer 58.

De beide combattanten speelden zes matches, achter elkaar. Er is slechts eenmaal een pauze genomen, van drie dagen, en dat was toen MacDonnell voor het eerst het Evans gambiet speelde; hij won! Toen nam De la Bourdonnais drie dagen rust om die opening te analyseren. Hij ging het zelf ook spelen, en met succes.

De la Bourdonnais won de eerste match plus de derde t.m. vijfde match; MacDonnell won de tweede match alsmede de zesde en laatste match.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 10-02-2017 at 14:49.

10-02-2017 14:45 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Bijna daar. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu Pomar en Botwinnik beiden punten laten liggen, komt het kampioenschap wel erg dichtbij.

11-02-2017 17:30 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beetje mostert na de maaltijd. Hier de miraculeuze overwinning van Fred Laeven tegen J. Shin van DD 7.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

24-02-2017 22:42 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was een leuke wedstrijd. In de partij van Antoon ziet 9. ..., Le6 (ipv 9. ..., Le7) er inderdaad onlogisch uit. 10. Lf6:+ straft het misschien af.

De partij van Fred was een mooi spektakel. Een goed getimede c4 lijkt inderdaad, zoals hij gisteren op de clubavond zei, erg sterk.

Hierbij nog mijn partij:

__________________
Erro ergo sum.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Untagonklik on 01-03-2017 at 16:27.

01-03-2017 14:12 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het even aangepast. De lege regel plus de twee regels die met % begonnen moesten worden verwijderd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-03-2017 16:28 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller