Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Ivar de Hoogt presenteert Konings-Indisch
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Ivar de Hoogt presenteert Konings-Indisch Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ivar de Hoogt presenteerde tijdens de vijfde avond een Konings-Indiėr. Een opening die op het hoogste niveau wordt gespeeld, en waarin in de loop der tijd verschillende varianten zijn weerlegd en verbeterd. Aan de hand van een aantal partijen liet Ivar de voornaamste ideeėn in de opening zien.

De uitspeelstelling was:



Een verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 09-08-2016 at 08:36.

09-08-2016 01:10 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een leuke sessie, met een ingewikkelde en bijzonder scherpe uitspeelstelling. Goed om aanval op de koningsvleugel en aanval op de damevleugel eens te spelen.

Het werd ook al tijdens de explicatie gezegd: de zwarte aanval op de witte koning ziet er overweldigend uit (en is vaak ook bijzonder sterk). Goed verdedigen is bijzonder lastig, je hebt ook stalen zenuwen nodig en dus is de koningsaanvaller in het voordeel.
In mijn eerste partij tegen Richard - waarin ik zwart had - offerde ik een volle toren, maar mijn aanval was zo sterk dat de witte koning mat ging, ondanks Richard's creatieve verdediging.

Maar: toch wonnen de witten vaker dan de zwarten, en dat suggereert dat de witte stelling makkelijker speelbaar is.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

09-08-2016 11:05 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de partijen die ik zelf tegen Jouke speelde, lag het niet aan de opening die makkelijker of moeilijker speelde voor een zijde, maar eerder aan de blunders.

Met zwart soepel een betere stelling bereikt, maar toch wat laten verwateren richting het eindspel. Vervolgens mezelf mat in 3 laten zetten door een blunder was een beetje jammerlijk einde.

Mijn witpartij was een principiėle wedren aan weerszijden.
De witte aanval bleek hierbij in zeer complexe stelling iets doorslaggevender, mede omdat Jouke een grapje had gemist hetgeen een vol stuk cadeau deed.

Op ons beperkte niveau blijken blunders vaker een partij te beslissen dan goed spel. Nee!

09-08-2016 12:19 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller