Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 sleept 4-4 voor de poorten van de hel weg bij DD 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC5 sleept 4-4 voor de poorten van de hel weg bij DD 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft in Den Haag tegen DD 5 slechts een gelijkspel weten te boeken. Eerst werd aan de borden 5-8 verloren, daarna aan de borden 1-4 gewonnen. Een nederlaag hing zelfs in de lucht maar in de laatste partij wist de teamleider zijn tegenstander in de slotseconden te ‘trucen’ in een remise­eindspel.



P. Kievoet - W.J. van den Broek , stelling na zwart's g4-h3

Wit speelde hier h1??? (f1 maakt remise) en nu is het mat in 3 na zwart's e4-e3!

Van het basisnegental ontbraken Toine Prangers en Jan van de Donk doch met Jouke van Gosliga hadden we een capabele vervanger beschikbaar. Met drie auto's en tram lijn 1 togen we naar het Nationale Schaakgebouw alwaar we allen ongeveer gelijkertijd arriveerden. Het gebouw ademt historie maar ook een zekere belegenheid uit. Donner liep er rond, Euwe ook, de beheerder is dezelfde als halverwege jaren tachtig toen ik er met Eindhoven (inclusief Loek van Wely) speelde. Afgelopen zaterdag won DSC1 er van DD 1.

De tegenstanders oogden gretig: toen wij plaatsnamen zaten zij allen al achter het bord klaar. De wedstrijd was nog maar net onderweg, ik had zelfs nog geen gelegenheid gezien een 'rondje langs de velden' te maken, toen de stukken van Roel Visser na een onherstelbare fout al weer in het doosje konden. Hij verzekerde mij na afloop voortaan wat minder snel te spelen (de meesten zijn hier aan het eind van een partij toe genoodzaakt maar Roel houdt er al bij aanvang een straf tempo op na).

Geen nood want een gelijkmaker lag in de lijn van verwachting. Willem-Jan van den Broek had al snel een gezonde pion gewonnen, Arno Wiersma had dit weliswaar verzuimd maar stond beter en Albert Kemeling had (op het eerste oog) groot voordeel. Gert-Jan Baas stond marginaal beter, terwijl Jouke van Gosliga een pion had geofferd om extra kansen tegen de niet gerokeerde witte koning te creëren.

René Torenstra was het juiste spoor echter al in de opening bijster, was materiaal kwijtgeraakt en probeerde het nu zijn tegenstander met complicaties zo moeilijk mogelijk te maken. De partij van de avond werd wellicht gespeeld door Corniel Nobel die zich eerst secuur moest verdedigen toen een witte loper op f7 geoffered werd, maar een uur later fraai gewonnen stond: hij stond als ik het goed geteld heb een stuk en twee pionnen voor! Toen hij echter met zijn paard op d5 (dat zijn loper op f6 extra verdediging verleende) speelde bracht wit de mokerslag xf6 op het bord en was het snel gedaan: een wel erg ongelukkige nederlaag waarmee we op een 2-0 achterstand werden gezet.



Het volgende drama speelde zich af bij Albert: hij stond gewonnen maar veronachtzaamde de verdediging van zijn eigen koning. Dit besliste de partij, zeker toen deze naar het midden van het bord werd gedreven. René had extra materiaal in ruil voor koningsaanval geinvesteerd maar zwart wist deze secuur op te vangen en zo stonden we halverwege de avond al met 4-0 achter, een domper op onze kampioensaspiraties.

Willem-Jan had ondertussen een tweede pion gewonnen - een zekere winst?!



De eerste tegentreffer kwam op naam van Gert-Jan; toen zijn tegenstander een mindere voortzetting koos was het snel gedaan: 4-1. Ook Arno verzilverde zijn solide gespeelde partij - zijn tegenstander kwam niet onder de druk vandaan, verloor materiaal en even later de partij. Jouke had de druk verder opgevoerd en zijn tegenstander bracht het motto dat verdedigen vaak moeilijker is dan aanvallen in de praktijk: na vele goede verdedigingszetten volgde uiteindelijk een misser en stukverlies en zo stond we nog slechts met 4-3 achter.



Ondertussen had zich in de partij van Willem-Jan echter een drama afgespeeld.



Geheel gewonnen stelling maar hier volgde 42. ... Dc7 43. De8 Tf7?? 44. De6 en nu valt na Dg6+ pion h6 en zwart moet verdedigen. Hoewel zwart daarmee niet verloren stond was het lastig remise (bijvoorbeeld door eeuwig schaak) te vermijden. Er moest echter gewonnen worden. Ik bespaar de lezer de details en vermeld slechts dat ik mijn koning via e7 aan eeuwig schaak liet ontsnappen; inmiddels stond het materieel gelijk.



Uiteindelijk liet ik dameruil toe om de stelling uit het diagram bij aanvang van het verslag mogelijk te maken en hielp mijn tegenstander ons met zijn foutzet aan een zwaarbevochten 4-4!

We staan nog steeds aan kop, maar wel vergezeld van Promotie 3 en SHTV 3.

Gedetailleerde uitslag:

1. J. Bartel - Gert-Jan Baas (wit) 0-1
2. A. Lopies - Jouke van Gosliga 0-1
3. M. van Herpen - Arno Wiersma 0-1
4. P. Kievoet - Willem-Jan van den Broek 0-1
5. T. Vokurka - René Torenstra 1-0
6. M. Vosooghi Dizaji - Corniel Nobel 1-0
7. H. Noija - Albert Kemeling 1-0
8. F. Wentholt - Roel Visser 1-0

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by Corniel on 20-12-2015 at 19:47.

18-12-2015 00:48 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een behoorlijk foutenfestival gisteren in Den Haag, waarbij het aan onze kant met name op de staartborden mis ging. Daar tegenover stond dat Jouke op bord twee een stuk cadeau kreeg. Ook Gert Jan kreeg op bord 1 materiaal, maar dat was in een stelling waarin (kleiner) materiaalverlies voor zijn tegenstander al niet meer te voorkomen was.

Zelf verzuimde ik na de opening gratis een belangrijke pion op te halen, maar hield ik een gezonde stelling waarmee ik druk zette op een aantal zwarte zwaktes. Dat betaalde zich uiteindelijk uit in eerst één en even later een tweede pion, met behoud van druk op de zwarte koning. Dat levered niet veel later een vol punt op.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-12-2015 11:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de titel geupdate naar zoals ik het ervaarde. Als onze upperdog dat geen goed idee vindt hoor ik het graag. Vanavond thuis zal ik mijn partij even invoeren en de dramatische blunder die de partij kostte met u delen. Ter leeringh ende vermack.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-12-2015 13:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Blij met de matchpoint. Mijn Mijn partij was erg leuk. Ik speelde op de compensatie vanaf zet 5, maar kon het niet verzilveren. Gaf nog een pion weg, voor nog meer compensatie. En alhoewel het oordeel van de computer de hele partij aan mijn kant stond, was ik toch bang dat elk moment de partij weg kon glippen. Gelukkig werd ik geholpen door mijn tegenstander op het laatste moment.

Ik krijg de pgn niet in de chess-view-applicatie. Zal wel met engelse notatie of komma's in het commentaar te maken hebben. Mocht er interesse zijn, moet hij/zij de partij zelf even naspelen op zijn/haar platform of schaakbord:

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 18-12-2015 at 13:27.

18-12-2015 13:14 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geprobeerd je pgn te fixen, hopelijk klopt het zo.

18-12-2015 13:28 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dank je Henrik.

18-12-2015 13:48 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij toegevoegd aan het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2015 15:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Mijn partij toegevoegd aan het nieuwsbericht.


Heb je die onder de digitale onzichtbaarheidsmantel verstopt? Zo erg kan het toch niet geweest zijn? Verward

20-12-2015 18:08 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, maar Upperdog had iets iets gemist bij zijn edit. Geen probleem, ik heb hem nogmaals ingevoegd. En ja, het was heel erg zoals je nu kan zien.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2015 19:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil nog mijn excuses aanbieden aan mijn teamgenoten. Ten eerste omdat ik wegging, wat ik nooit doe, maar ik ging weg om de tweede reden: ik verloor een pion in de opening op zet 8. Op zichzelf is dit gewoon stom en geen reden om walgend weg te stormen, maar ...

Op het moment dat ik zag dat ik een pion ging verliezen herinnerde ik me een partij van 4 jaar geleden, waar ik op precies dezelfde wijze een pion verloor. Dezelfde stelling!

Ik had het even gehad Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-12-2015 00:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Verslag DD Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het uitgebreide verslag van DD (met 4 cruciale partijfragmenten en 2 foto's) is onder de titel “The underdog strikes again” te zien op http://www.dd1852.nl/news.php?i=1773 . Inclusief de strike van de upperdog natuurlijk...

26-12-2015 22:26 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller