Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 speelt gelijk tegen Haeghe Ooievaar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC5 speelt gelijk tegen Haeghe Ooievaar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na enerverende strijd tot in de laatste seconden heeft DSC5 een gelijkspel behaald tegen Haeghe Ooievaar 1.

We vangen aan met een diagram: wit geeft mat in 3 (oplossing onderaan)!



W.J. van den Broek - J.H. Langerak, 16 november 2015, stelling na 25. ... Pg2?

Hiermee werd de voorsprong naar 3-1 uitgebouwd; een overwinning lag in het verschiet. Na twee bloedeloze remises (Albert Kemeling en Roel Visser die hierdoor wel beiden ongeslagen bleven) had René Torenstra ons op voorsprong gezet. Zijn tegenstander verloor één of meerdere tempi waardoor onze man initiatief op de damevleugel kon ontplooien. Kwaliteitswinst volgde en toen ook nog eens een stuk werd gewonnen was de partij over: een puike partij!

Arno Wiersma was echter slecht uit de opening gekomen en Toine Prangers kreunde achter het bord en in de wandelgangen. Aan het topbord was er in de partij van Gert-Jan Baas nog weinig van te zeggen maar vast stond dat zijn tegenstander hier de betere papieren had. Willem-Jan van den Broek had in de opening een pion geofferd en moest nog maar zien te bewijzen dat zijn spel gerechtvaardigd was. Rob Smits had een plezierige stelling bereikt; het was wachten op de doodssteken.

Zoals gezegd bracht de teamleider de 3-1 op het bord. Bij goed spel van zwart had het pionoffer dubieus kunnen blijken maar dit goede spel kostte hem veel tijd. In plaats van Pg2 (zie diagram aan het begin) had hij d5! kunnen doen (overigens beiden niet gezien); met de gespeelde zet kon het mat (dat al 6 zetten in de lucht hing) worden uitgevoerd.

De grootste tegenvaller betrof de nederlaag van Rob. Vanaf het moment dat hij een beslissende vrijpion op de c-lijn creëerde leek het wel of hij overmoedig werd. In plaats van stukwinst of andere voordelige transacties volgde een afwikkeling naar een paardeindspel waarin zijn tegenstander beter stond. We hebben dit eindspel in de bar nog tot in de kleine uurtjes geanalyseerd en konden - net als Rob - geen verdediging meer vinden.

Omdat ook Toine verloor (hij was er eerst een pion bij ingeschoten, probeerde er met een stukoffer nog wat van te maken, maar moest daarna al snel concluderen dat hij hiervoor onvoldoende compensatie had) was het nu plots 3-3.

Arno was de ergste problemen weliswaar te boven gekomen en mocht ondanks achterstand van een pion - mede vanwege ernstige tijdnood van zijn tegenstander) hopen op remise (of meer). Petje af voor de witspeler die ondanks de tijdshandicap goede zetten bleef spelen (al miste hij tweemaal mat in 1) en Arno met een mat op de knieën kreeg.

Alle ogen waren nu gericht op de partij van Gert-Jan. Zijn tegenstander had te verstaan gekregen dat remise voldoende was; Gert-Jan had begrepen dat slechts winst volstond. Hij stond echter zeker niet beter doch had het geluk dat de Hagenaar moeite had in de omschakeling naar het snelschaak dat in de laatste seconden noodzakelijk is. Beiden hadden zettenlang steeds nog zo'n 20-30 seconden op de klok (elke zet komt er 10 seconden bij). Uiteindelijk trok Gert-Jan door tijdsoverschtijding van zijn tegenstander aan het langste eind: 4-4. Al met al een terechte uitslag, hoewel er gedurende de avond meer in leek te zitten.

Overigens: het mat in 3 uit de partij Van den Broek - Langerak(zie begin van het verslag) ging als volgt: 26. Dxh6+! Kxh6 27. Lf6+ Ph4 28. Txh4++.

Gedetailleerde uitslag:

1. Gert-Jan Baas (zwart) - R. Warmerdam 1-0
2. Toine Prangers - H. van Huizen 0-1
3. Arno Wiersma - M. Bons 0-1
4. Willem-Jan van den Broek - J. Langerak 1-0
5. René Torenstra - E. van der Leij 1-0
6. Rob Smits - D. Nierop 0-1
7. Albert Kemeling - A. van Eijk remise
8. Roel Visser - F. Boersma remise

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 17-11-2015 at 10:36.

17-11-2015 01:49 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooruit, ik hap: Dxh6+!

17-11-2015 09:30 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij zat aan bord 1 Warmerdam, niet Warmenhoven. Staat ook verkeerd ingevuld op de Haagseschaakbond.

17-11-2015 10:08 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn eigen aantekeningen staat inderdaad R. Warmerdam; Warmenhoven heb ik (waarschijnlijk onterecht) overgenomen van de HSB site - gecorrigeerd in verslag.

17-11-2015 10:36 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik bespeur nu nóg een fout op de HSB site: in de tweede ronde speelde niet Jan maar René Torenstra voor het 5e team. Daarmee ontbreekt tevens de naam van René ten onrechte in de lijst van topscorers in klasse 1A.

Wie corrigeert beide fouten?

17-11-2015 10:43 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal er vanavond naar kijken.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-11-2015 11:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Ik bespeur nu nóg een fout op de HSB site: in de tweede ronde speelde niet Jan maar René Torenstra voor het 5e team. Daarmee ontbreekt tevens de naam van René ten onrechte in de lijst van topscorers in klasse 1A.

Wie corrigeert beide fouten?


Haha! Dat had ik nog niet gezien. Ik zal mijn vader vertellen dat hij een TPR van 2251 heeft Prodent

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2015 11:43 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar jullie staan nog mooi bovenaan, mannen! Goed gedaan.

17-11-2015 22:29 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

van der Leij-Torenstra ( jr.! Ja! )



Er is hier niet zoveel aan de hand. Wit heeft Ld3 gespeeld in de opening. Niet zo'n rare zet in de Benoni, maar niet als je eerst Le2 hebt gespeeld. Pc1 lijkt hier voor de hand te liggen, en we gaan rustig verder. Maar:
26. Lc1? Pa3 29.Dd3? c4 en wit speelde nog een tijdje door, maar zonder enige kans.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-11-2015 01:47 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voorsprong van matchpunt blijft gehandhaafd want gisteravond speelden concurrent Promotie 3 en DD 5 ook gelijk.

18-11-2015 10:25 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller