Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 wint met moeite van DSC5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC4 wint met moeite van DSC5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4, gedegradeerd uit de KNSB competitie, speelde haar eerste wedstrijd in de Promotieklasse tegen DSC5, gepromoveerd vanuit de 1e klasse. Het werd een zinderend duel waarin DSC5 brutaal de leiding nam door zeges van invaller Theo Rekveldt op Willem-Jan van den Broek (afgestrafte openingsfout) en Gert-Jan Baas op Jan-Pieter de Vries (koningsaanval vanuit het middenspel). Tussendoor had Peter Lode een remise geboekt tegen Jaap Flohil: 2,5-0,5 dus. De resterende partijen konden nog vele kanten op: Kees van der Meer stond tegen Corniel Nobel een pion voor en had de betere loper, bij Arno Wiersma - Ivar de Hoogt stond het op het eerste gezicht gelijk, idem bij Henrik Tamerus tegen Jouke Gosliga (nieuw lid!) en bij René Torenstra - Diederik van Heijgen. Marco Anink maakte er vanuit de opening tegen Rob Smits een aanvalspartij van; hierbij werden meerdere pionnen geofferd.

Alle vijf resterende partijen werden uiteindelijk pas na de klok van elven beslist: eerst werd Kees werk bespaard door een jammerlijke misgreep van Corniel en vervolgens bekroonde Marco zijn ondernemende spel met een matnet waaraan door Rob niet meer te ontkomen viel: 2,5-2,5. Aan het tweede bord was inmiddels een interessante materiaalverhouding ontstaan: Ivar twee lopers en Arno toren en pion met beiden ook nog een dame; hier liet Arno pardoes zijn dame vangen en nu zag het er voor DSC4 plots gunstig uit. Diederik had met mooi spel een pion buitgemaakt in een eindspel met beiden een toren en licht stuk - dit had hem echter de nodige tijd gekost. Met voor Diederik nog een minuut op de klok werd de partij (mede gegeven de stand) remise gegeven. Resteerden Henrik en Jouke. In het verre middenspel had Henrik een mooi ruimtevoordeel bedongen, even later resulterend in pionwinst. Ondanks bekwame verdeding van Jouke wist Henrik dit naar winst te leiden. Eindstand 5-3.

DSC5 - DSC4 gedetalleerd:

 DSC51806DSC419153-5
1C. Nobel1701K. van der Meer19760-1
2A.A. Wiersma1928I. de Hoogt19930-1
3P. Lode1894J.A. Flohil1994½-½
4G.J. Baas1866J.P. de Vries19461-0
5J.S. van Gosliga1786H.A. Tamerus18780-1
6R. Torenstra1775D. van Heijgen1855½-½
7R.C.M. Smits1759M.F.J. Anink18490-1
8M.Th. Rekveldt1739W.J. van den Broek18291-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 30-09-2014 at 16:13.

30-09-2014 14:38 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Halverwege de partij heb ik Henrik gevraagd of zowel Diederik als ik niet beter een paar teams lager konden spelen, zo oogstrelend was ons beider spel.

Over het eindspel: ik heb nog niet gekeken, maar Diederik ruilde (terecht denk ik) zijn loper tegen een paard om ongelijke lopers uit de weg te gaan, maar daardoor was uiteindelijk de slotstelling ook potje remise (KTL tegen KTP+1). Over het algemeen bied ik alleen remise aan als ik denk dat het remise is, niet als ik slechter sta. Dat moet ik toch ook eens leren Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

30-09-2014 16:01 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rene, als wedstrijdleider had ik juist het idee dat het eindspel voor Diederik gewonnen was. Of in ieder geval een eind in die richting.

En de stelling van Corniel leek mij juist behoorlijk kansrijk in de praktijk, hoewel waarschijnlijk objectief niet voldoende compensatie voor de pion. Ook bij Ivar klopt de beoordeling denk ik niet. Het was lang spannend, maar toen die materiaalverhouding op het bord was kwam Arno er volgens mij niet meer in. Dat hij zijn dame liet vangen was in de analyse niet nodig, maar toch kwam Arno er niet goed meer uit.

01-10-2014 10:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Rene, als wedstrijdleider had ik juist het idee dat het eindspel voor Diederik gewonnen was. Of in ieder geval een eind in die richting


Ik zeg natuurlijk niet dat ik het remise had gehouden, maar Komodo 8 (jawel, ik ga mee met de mode) heeft het over 0.0. Denkelijk vanwege het feit dat je de loper voor de laatste pion kan geven en TP-T overhoudt.


Zwart aan zet.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 01-10-2014 at 23:46.

01-10-2014 23:42 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Martin, de stelling heeft eerder zo zijn momenten gekend, maar het is de hele tijd binnen de marge (-0.8, 0.8) gebleven tot Qf3-f6+.

Als Arno in plaats van dat schaakje direct de pion op h5 meeneemt (in de analyse speelt hij de maneuvre Qf3-f6-h4-h5) blijft er een 0.00 beoordeling over <- eeuwig schaak dreigingen die enkel te pareren zijn door een verliezende stelling te bouwen.

Draaiend hoofd

02-10-2014 11:16 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra

Quote

Originally posted by Martin
Rene, als wedstrijdleider had ik juist het idee dat het eindspel voor Diederik gewonnen was. Of in ieder geval een eind in die richting


Ik zeg natuurlijk niet dat ik het remise had gehouden, maar Komodo 8 (jawel, ik ga mee met de mode) heeft het over 0.0. Denkelijk vanwege het feit dat je de loper voor de laatste pion kan geven en TP-T overhoudt.


Zwart aan zet.


Rene, uiteraard had ik het over de stelling een paar zetten eerder, met wat meer pionnen op het bord. Deze stelling zal inderdaad wel remise zijn.

02-10-2014 21:37 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller