Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2012-2013 » Interne competitie (N9): Ook Bob Voogt kan Matthieu Freeke niet stoppen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N9): Ook Bob Voogt kan Matthieu Freeke niet stoppen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de negende ronde heeft Matthie Freeke wederom een punt aan zijn totaal toegevoegd. Bob Voogt moest in een ingewikkelde partij zijn meedere erkennen. Ted Barendse en Kees van der Meer deden goede zaken met hun overwinningen op Jan Peter van Zandwijk en Arno Wiersma.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bob Voogt-Matthieu Freeke0-1
2Ted Barendse-Jan Peter van Zandwijk1-0
3Kees van der Meer-Arno Wiersma1-0
4Rob Smits-Ivar de Hoogt0-1
5Richard Oranje-Hora Vlam1-0
6Diederik van Heijgen-Luciėn van de Lisdonk0-1
7Simon Broos-Willem-Jan van den Broek0-1


In de B-groep waren in verband met de twee thuiswedstrijden (DSC7 en DSC8) maar 4 partijen. Gert-Jan Baas deed goede zaken met een overwinning op Martin Verolme. De duels tussen Ton Vissers en Corniel Nobel, en Sofya Blanter en Kees Korving, eindigden in remise.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Martin Verolme-Gert-Jan Baas0-1
2Ton Vissers-Corniel Nobel½-½
3Sofya Blanter-Kees Korving½-½
4Karel Vandenberghe-Dolf Mulder1-0


In de C-groep eveneens maar 4 partijen; ook hier speelden veel deelnemers in de externe. Zoals gebruikelijk geen remises in de C-groep. Joop van Ham boekte een knappe overwinning op Jordy Krempel. Ook Ernst Hanewald, Kees Venema en Aad de Jong deden met hun overwinning goede zaken.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Joop van Ham-Jordy Krempel1-0
2Ernst Hanewald-Gabe Hoekstra1-0
3Leo Zuijdgeest-Kees Venema0-1
4Wilco Lourens-Aad de Jong0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-12-2012 at 00:30.

04-12-2012 02:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hoop met hulp van Sofya deze week de indelingsprogrammatuur van de interne weer aan de praat te krijgen. Als dat is gelukt zal ik weer standen online kunnen zetten.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

04-12-2012 02:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Intuitie! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander kwam niet opdagen, en ik mocht tegen Arno Wiersma spelen.
Hij leidde ook de twee externe wedstrijden, en net als vorige keer, toen ik tegen Henrik Tamerus mocht spelen die zijn tijd moest verdelen tussen zijn partij en zijn externe wedstrijd, moest Arno nu zijn tijd verdelen tussen die twee. Een niet erg eerlijke overwinning voor me.

Na een vlot gespeelde opening van de soort: We zien wel en het type Op hoop van zegen werd Arno verrast door een scherpe aanvalswending. Hij nam een kwartier de tijd om dat door te rekenen. In plaats van de door mij voorziene afwikkeling waarbij ik een pionnetje overhoud - stelt niet zoveel voor, het is niet eenvoudig te winnen - koos Arno voor een kwaliteitsoffer waarmee hij gevaarlijke aanvalskansen kreeg.
Het werd een chaos die ik niet kon overzien. Edoch: een van de dingen die je oefent met schaken is je intuitie. Bij schaken leer je niet alleen goed rekenen, je leert ook vertrouwen op je intuitie. Ik heb het vaak verkondigd en het is ook echt zo.
Ik kon de stelling niet meer doorrekenen, heb op intuitie zonder veel rekenwerk de kwaliteit terug gegeven. Ik heb zojuist even naar de stelling gekeken, het tegenoffertje lijkt correct, ik zie zo gauw niets beters.

Weer een bewijs dat schakers het maar gemakkelijk hebben.
Je oefent bij het schaken ook nog je intuitie!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 04-12-2012 at 13:28.

04-12-2012 13:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Simon Broos - Willem-Jan van den Broek , interne competitie 3 december 2012

Zwart begint en wint snel.

34. ... h5! (of 34. ... Le7 met hetzelfde idee: de loper naar de diagonaal c1-h6). 35. gxh5 Lh6! 36. Lxh6 a3 en wit geeft op: zwart haalt een dame. Het proberen waard was nog 37. hxg6 (met de dreiging 38. Ph5 en mat) maar 37. ... Le8 haalt dit eruit.

Overigens kwam mijn oorspronkelijke tegenstander niet opdagen... Geen slecht seizoen tot dusver (1 nederlaag slechts: regelrechte kandidaat voor de pepermolen); ben dus ook benieuwd naar de stand.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 05-12-2012 at 01:35.

05-12-2012 01:30 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1..h5 wint ook na 2 g5, h4 ( op le7 komt h4)
en wit kan le7xg5 niet verhinderen

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 05-12-2012 at 14:50.

05-12-2012 14:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

voor de tweede maal dit jaar speelde ik met wit tegen hora de zgn anti-grunfeld met h4.
ditmaal wist hora er goed uit te komen door een benoni achtige structuur te hanteren. echter hij miste een paar keer de beste voortzetting en in het toreneindspel wist ik een gedekte vrijpion te creeren welke uiteindelijk de overkant haalde. hora wil het wel nogmaals spelen. ik zal mijn benoni-boek er eens bijpakken Draaiend hoofd
plus twee nu intern. degradatie lijkt me afgewend , al weet je nooit wat de kapotte computer er van vindt. wellicht zit er een nieuwe in arno,s schoen

05-12-2012 14:56 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de stelling van Willem-Jan, wat gebeurt er na 1. ... h5 2. g5 h4! 3. Pe2!?

zwart staat waarschijnlijk nog steeds gewonnen, maar er is ineens aardig wat techniek voor nodig..

bijvoorbeeld: 3. ... Lxe2? 4. Kxe2 Le7 5. Kd1! niks aan het handje. Remise?

3. ... Le7 4. c4! dxc4 5. Pc4 (daarom is Lxc4 minder sterk) en ga het maar aantonen. Ik betwijfel of ik die stelling zelf zou kunnen winnen als ik een beetje tijdproblemen zou krijgen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 07-12-2012 at 18:41.

07-12-2012 18:39 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ivar, na 34. ... h5 35. g5 h4! 36. Pe2 Le7 37. c4! dxc4 38. Pc3 Lc6 (hetgeen we direct na afloop nog even bekeken hebben)



heeft zwart een gezonde pion gewonnen en nog belangrijker: wit is tot passiviteit veroordeeld. De zwarte koning loopt naar de damevleugel en uiteindelijk zorgen de 'stukkenbinderpionnen' a4 en b3 voor de winst'; de winst is recht-toe-recht-aan. Computers geven -2 na 38. Pc3 en dit loopt vervolgens na elke beste zet van wit op naar -3, -4 etc.

08-12-2012 14:15 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller