Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC2 wint eindelijk van HWP Haarlem
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC2 wint eindelijk van HWP Haarlem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een aantal nederlagen tegen de Haarlemmers trok DSC2 dit maal aan het langste einde. Met 5-3 werd er in eigen huis gewonnen.

Gisteren het verjaarsfeestje van mijn dochtertje, 5 jaar en warempel 5 bordpunten tegen HWP. Zullen dat er zes worden volgend jaar ?. Afijn we begonnen slecht door een snelle nederlaag van Ted tegen de sterke GIjswijt 0-1. Vervolgens stonden alle borden wel redelijk goed behalve hans en ik. Ik offerde noodgedwongen een pion n de opening. Dit resulteerde in een zwarte Dame die alle hoeken van hetbord zag. Ik kreeg mijn pion terug maar er een zwakte op d3 bij (volgens de computer -0.4). ONdertussen hadden JP en Gert gescoord. Gert zelfs tegen 2400 plusser de jager die in de opening iets niet goed deed. Gert speelde het prima uit. JP had ogenschijnlijk ook een makkelijk punt. 2-1 voor. mijn tegenstander ondertussen loste mijn problemen op door zijn dame te ruilen via veld e4, waardoor mijn zwakke pion omgetoverd werd in een winnende vrijpion. Zware stukken eraf en vervolgens de zwakke broeder op f4 opgepeuzeld.
3 uit 3 voor de captain, wel even een ander gevoel dan de 0-0-0-0 van vorig seizoen.
Afijn een 3-1 voorsprong tegen het favoriete Haarlem, we zouden toch niet eindelijk van ze gaan winnen ? Maar even later was het walter die een houdbaar ? eindspel verloor en het was 3-2. Nu moesten er uit de stellingen van hans (pion minder, gelijk loper eindspel, de bas (erg ingewikkeld_ en Bob (pakte materiaal maar kan niet meer rokeren) 1.5 punt komen. De bas verloste ons want hij had erg goed gerekend , beter dan zijn oppo en won dame +paard tegen twee torens, 4-2 ! matchpunt binnen. Nu nog een halfje erbij. Bob was ondertussen op de hoogte gebracht en hans ook dat een remise het tweede mo zou opleveren. BOb werd uiteindelijk de matchwinnaar door eindelijk uit de vele schaakjes te kunnen komen middels dameruil of mat. 5-2 en de enige zware winst. Hans tenslotte moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen en verloor zijn debuut partij.

Het eten was prima, sushi, spa lood en veel biel bij de wokkel.
Een vijfde plaats nu en 4 mp voor op de twee degradatieplekken. Volgende keer naar het op papier weer sterkere caissa 2. We zullen maar weer met houten borden spelen !

 DSC22088-HWP Haarlem 121515-3
1Hans Zwartveld2080-René Duchêne21720-1
2Patrick de Bas2106-Jan-Willem van Prooijen21481-0
3Ted Barendse2173-Bart Gijswijt22990-1
4Gert Legemaat2172-Jaap de Jager24051-0
5Bob Voogt2048-Hubrecht van den Brekel19341-0
6Richad Oranje2085-Pieter de Jager20731-0
7Walter Anema1995-Max Merbis21450-1
8Jan-Peter van Zandwijk2044-Almar Sternau20281-0


Sfeer impressie van eten na afloop:


 

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Henrik on 07-11-2012 at 15:02.

05-11-2012 12:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van www.hwphaarlem.nl

DSC Delft II - HWP Haarlem 5 - 3
In voorgaande jaren konden vrij duidelijke overwinningen worden genoteerd tegen het tweede team van DSC Delft. Dit keer trekken de Delftenaren aan het langste eind. Drie witspelers van ons winnen. Bart als eerste en overtuigend tegen Ted Barendse. Max als tweede in een wisselvallige partij en tenslotte wint René een eindspelletje na een zorgvuldig opgebouwde partij . Lees verder.

Het was weer eens afzien voor de teamleider. Hondenweer op de heenreis en weinig hartverwarmends op de borden. Althans collectief gezien. Want Bart was ouderwets op dreef en schoof Ted Barendse overtuigend opzij. Initiatiefrijk gespeeld en al in het restaurant zagen we met het mobiele schaakprogramma, dat hij veel, zo niet alles gezien had.
Bij Max ging het iets anders. Hij mistte in de late opening al een kansrijke doorbraak en kon eigenlijk alleen wachten op de plannen van zijn tegenstander. Deze dwong hem tot een kwaliteitsoffer, dat sterk en kansrijk bleek en uiteindelijk sneller dan verwacht een punt opleverde.
René leverde een puike partij af. Vanaf zet 1 had hij een voordeeltje wat hij in de eerste tijdnoodfase omzette in pionwinst. Vervolgens wist hij technisch bekwaam het lopereindspel met de pion meer in winst om te zetten.

Waar ging het dan mis? Vooral bij Hubrecht waren er kansen. Hij had zijn tegenstander volledig klem. Een pionnetje kon hij er makkelijk bij inschieten, maar een zwakke zet bevrijdde de stelling van de tegenstander en kostte nog een pion. Het dame-eindspel duurde nog even, maar was toch kansloos.
Ook Pieter had wel kansen. Met het van hem bekende onnavolgbare spel, kwam er al snel een moeilijk te doorgronden stelling op het bord, waarin hij een zwakke pion op d3 op de korrel nam. Dit leek even voldoende voor beslissend overwicht, maar er glipten hem een paar onnauwkeurigheden uit de vingers en de kansen keerden gelijk. Vol zelfwalging kon hij het spel op de andere borden gaan volgen.
Ook broer Jaap deelde in de malaise. Een totale offday zullen we maar zeggen. Jaap mistte iets in de opening en ging op zoek naar een weerlegging. Hij investeerde zeeën van tijd en moest in een toch al niet geweldige stelling zo'n 20 zetten in 3 minuten volbrengen. Iets te veel gevraagd.

De gifbeker was nog niet leeg. Almar ging er waarschijnlijk nog het hardst af. Zijn openingsopzet had ik een paar weken geleden ook in handen en ik kon na 22 zetjes opgeven. Hier ging het ongeveer net zo hard.
Jan-Willem had wel initiatief, investeerde een pion, maar zag deze nooit meer terug. Hij werd vakkundig weg gecounterd.

Kortom niets hoogstaands, het diner in restaurant Het Koningshuis was duidelijk het hoogtepunt van de dag (voor mij in ieder geval).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 05-11-2012 at 12:59.

05-11-2012 12:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha het forum weer online. Gisteren het verjaarsfeestje van mijn dochtertje, 5 jaar en warempel 5 bordpunten tegen HWP. Zullen dat er zes worden volgend jaar ?. Afijn we begonnen slecht door een snelle nederlaag van Ted tegen de sterke GIjswijt 0-1. Vervolgens stonden alle borden wel redelijk goed behalve hans en ik. Ik offerde noodgedwongen een pion n de opening. Dit resulteerde in een zwarte Dame die alle hoeken van hetbord zag. Ik kreeg mijn pion terug maar er een zwakte op d3 bij (volgens de computer -0.4). ONdertussen hadden JP en Gert gescoord. Gert zelfs tegen 2400 plusser de jager die in de opening iets niet goed deed. Gert speelde het prima uit. JP had ogenschijnlijk ook een makkelijk punt. 2-1 voor. mijn tegenstander ondertussen loste mijn problemen op door zijn dame te ruilen via veld e4, waardoor mijn zwakke pion omgetoverd werd in een winnende vrijpion. Zware stukken eraf en vervolgens de zwakke broeder op f4 opgepeuzeld.
3 uit 3 voor de captain, wel even een ander gevoel dan de 0-0-0-0 van vorig seizoen.
Afijn een 3-1 voorsprong tegen het favoriete Haarlem, we zouden toch niet eindelijk van ze gaan winnen ? Maar even later was het walter die een houdbaar ? eindspel verloor en het was 3-2. Nu moesten er uit de stellingen van hans (pion minder, gelijk loper eindspel, de bas (erg ingewikkeld_ en Bob (pakte materiaal maar kan niet meer rokeren) 1.5 punt komen. De bas verloste ons want hij had erg goed gerekend , beter dan zijn oppo en won dame +paard tegen twee torens, 4-2 ! matchpunt binnen. Nu nog een halfje erbij. Bob was ondertussen op de hoogte gebracht en hans ook dat een remise het tweede mo zou opleveren. BOb werd uiteindelijk de matchwinnaar door eindelijk uit de vele schaakjes te kunnen komen middels dameruil of mat. 5-2 en de enige zware winst. Hans tenslotte moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen en verloor zijn debuut partij.

Het eten was prima, sushi, spa lood en veel biel bij de wokkel.
Een vijfde plaats nu en 4 mp voor op de twee degradatieplekken. Volgende keer naar het op papier weer sterkere caissa 2. We zullen maar weer met houten borden spelen !

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Richard on 06-11-2012 at 13:08.

05-11-2012 19:05 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Maar even later was het walter die een houdbaar ? eindspel verloor

Met actief spel kwam ik terug in de partij en wit offerde in paniek een kwaliteit. Ik zag een open h-lijn en speelde mijn toren om. Niet handig, want daarmee liet ik eerst winst glippen en daarna had ik nog remise in handen.
Wit daarentegen speelde het sterk uit, ik zou eigenlijk moeten schrijven dat hij wel verdiend gewonnen heeft.
Nu deelde ik het lot met 7 andere zwartspelers, alleen Bob wist met zwart te winnen.

06-11-2012 23:33 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
De Bas (erg ingewikkeld)


Inderdaad een interessante partij bij mij. Na de opening stond ik lekker: meer ruimte, beter opgestelde stukken en druk tegen een verzwakte pion. Ik besloot een pionnetje mee te snoepen, waarmee ik mijn tegenstander wel tegenspel gaf. Dat tegenspel bleek sterker te zijn dan ik had verwacht. In wederzijdse tijdnood kon ik de stelling houden onder behoud van de pluspion.

Quote

Originally posted by Richard
De Bas verloste ons want hij had erg goed gerekend


Vlak na de tijdnood de kritieke fase in de partij, die ik zal presenteren als klein puzzeltje voor de lezer.



Vraag 1: Werkt 43. .. Td8 voor zwart?
Vraag 2: Heeft zwart een (nog) betere voortzetting?

Ik kan de spoiler functie even niet vinden, dus maar op de oude manier: tekst onder (highlight om zichtbaar te maken).
1: Werkt niet. 43. .. Td8 44. Txd4 Dxd4 45. exd4 Txe1+ 46. Kf2 Th1 (dreigt Th2) 47. d5+ Kg8 48. Df6! met materiaalwinst. Dit was het partijverloop De Bas - Van Prooijen.

2: Beter is 43. .. Txe3 44. Txe3 Txe3 45. Txd4 Txb3! 46. Txd7 Txb2 47. Txf7 Kg8 en wit moet nog maar aantonen dat de zwarte stelling te kraken is

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

07-11-2012 14:30 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller