Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC3 begint het seizoen goed
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

DSC3 begint het seizoen goed Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 is begonnen met een 3½-4½ overwinning tegen het op papier sterkere ASC in Alphen aan de Rijn.

Het zag er lange tijd redelijk tot goed uit, tot Kees Voorberg ineens verloor en Ivar een stuk tegen 2 pionnen kwijt raakte. Gelukkig wist Ivar in het eindspel met een stuk minder aan beide kanten van het bord een vrije randpion te creëren en de overwinning alsnog binnen te slepen. Een lekker begin van het seizoen, zeker aangezien we op papier tegen de 3 sterkste tegenstanders starten.

Hieronder de ervaringen van de spelers zelf:

Bord 1 (Ciprian, wit):
With White, I was facing the Chigorin, an opening I almost never have to play. Sacrificing a pawn, I took over the initiative and put my opponent under pressure. He reacted well and found some ideas of counter-play. But in doing so, his pieces became uncoordinated. I converted the space advantage into a direct mating attack and in the difficult position emerging Black made some inaccuracy. That was enough to tear open his King position in 5 short moves. 1-0

Bord 2 (Onno, zwart):
Op bord 2 speelde ik tegen Dennis Helvesteijn. Beide spelers deden het rustig aan en echt vuurwerk bleef uit. Dennis had in het begin wat meer initiatief, maar dat werd door mij overgenomen. Uiteindelijk had ik meer risico mogen nemen (bleek achteraf in de thuisanalyse). Maar goed, we deelden het punt en het halfje was nodig...

Bord 3 (Jan-Pieter Vos, wit):
Ik wilde een actief plan spelen in de opening, maar op het moment suprême kwam ik erachter dat dat geen goed plan was. Dit leidde tot passief spel. Objectief gezien had ik toen al moeten keepen, maar ik probeerde actief te worden. Helaas kwam dit als een boomerang terug en na 18 zetjes en 2,5 uur spelen had ik al een 0 te pakken.

Bord 5 (Kees van der Meer, wit)
Ik mocht tegen Eric Fraikin, een speler uit Den Haag die ik van naam kende maar waar ik nooit tegen gespeeld had. Hij had in de jaren '90 een rating van tegen 2100.
Ik kreeg een opening tegen me die ik in al die jaren dat ik schaak nog nooit in een serieuze partij tegen me heb gehad.
Ik reageerde erop in het centrum, en zag kans de vijandelijk pionnenstelling te versplinteren. Ik kon echter geen winstplan vinden en mede omdat wij thuis met een ziek kleinkind zaten (en met de verjaardag die wij gisteren vierden - een huis vol visite - in het vooruitzicht) bood ik remise aan.
Dat werd geaccepteerd. Ik ben meteen naar huis gegaan. Dat was maar goed ook.
Fritz zegt op zijn eigen manier dat we goed gespeeld hebben, de waardering is steeds nul komma een beetje.

Bord 6 (Kees Voorberg, zwart):
Ik kwam met zwart goed uit de opening, maar blunderde toen mijn
belangrijkste pion weg. Als wit meteen een pion had teruggegeven had hij heel goed gestaan. Maar hij probeerde zijn pluspion te houden en toen had ik een kansrijk kwaliteitsoffer, dat in ieder geval goed was voor remise en misschien voor meer. Gezien de stand van de wedstrijd ging ik voor meer, en dat was ook gezien de stelling terecht. Maar in tijdnood miste ik een waarschijnlijk winnende voortzetting en verloor alsnog.

Bord 7 (Henrik, wit):
Na een normale eerste 6 a 7 zetten komt er wat gemanoeuvreer van beide kanten, waardoor de vlam ineens in de pan dreigt te slaan. Mijn tegenstander koos er uiteindelijk toch maar voor dit te vermijden, waarna er een relatief rustig en gelijke stelling overblijft met beiden 2 torens, 2 lopers en een paard. Met waarschijnlijk een licht voordeel voor mij wegens achtergebleven d-pion van hem. Deze wil hij te snel oplossen, waardoor ik beter kom te staan, hij besluit de knuppel in het hoenderhok te gooien en offert een pion voor aanval. Deze accepteerde ik, aangezien ik qua tussenstand waarschijnlijk moest winnen en hij ook nog weinig tijd had (10 tegen 40 min). Deze aanval speelde hij niet helemaal nauwkeurig, mede door zijn weinige tijd, en uiteindelijk kom ik eruit met 2 pionnen meer en win ook nog een derde waarna het eindspel niet moeilijk meer was.

Bord 8 (Ivar, zwart):
Na een ietwat passieve opening van beide kanten kom ik langzaamaan steeds beter te staan tot ik in het middenspel gewoon een stevige plus heb.
Terwijl de tijd wat begint te dringen maak ik de vergissing om voor een koningsaanval te gaan, waar wel perspectief in zit, maar vooral als de tegenstander mee werkt. Het helpt niet voor de positie. Hier laat ik ook een stuk insluiten bij een onoplettendheid. Uiteindelijk omdat mijn tegenstander verkeerd afwikkelt (ruilt dames te vroeg) houd ik ondanks het stuk achter een interessant remise-eindspel over. Door ditmaal wat te gretig spel van mijn tegenstander win ik dit eindspel nog.

 ASC2045-DSC319993½ - 4½
1Dinard van der Laan2241-Ciprian Padurariu21610-1
2Dennis Helvensteijn2212-Onno Verbaken2085½-½
3Clement van de Laar2027-Jan-Pieter Vos20561-0
4Norbert Jansen2078-Roland ten Have2019½-½
5Eric Fraikin2013-Kees van der Meer1966½-½
6Wouter Dambrink2010-Kees Voorberg19561-0
7Alexander van der Kuijl1882-Henrik Tamerus18610-1
8Rudolf Kat1899-Ivar de Hoogt18900-1

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Henrik on 19-09-2011 at 10:38.

17-09-2011 21:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel (of iemand anders) tekst bold maken lijkt momenteel niet te werken? (in IE wel, FF en chrome niet).

18-09-2011 14:44 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mannen, complimenten voor deze enigszins onverwachte overwinning! Met twee invallers (Kees en Kees voor Ricardo en ondergetekende (ivm een begrafenis verhinderd)) en gemiddeld 46 ELO-punten minder, erg knap! Een goed begin.... Glimlach

Hieronder het verslag van ASC:

Valse start ASC 1

Zondag 18 September 2011 11:14 Clement van de Laar

Het eerste team van de Alphense schaakclub is het seizoen slecht begonnen. Tegen DSC3 uit Delft werd nipt verloren met 3,5-4,5.

Even na 1 uur werd er begonnen met de wedstrijd waarin invallers Eric Fraikin en Rudolf Kat meespeelde voor Wouter Hennink en Paul de Vries.
Eric was als eerste klaar met een remise aan bord 5. In een iets mindere stelling kreeg hij remise aangeboden.
Norbert Jansen aan bord 4 speelde ook remise. Hij had een plezierige stelling, maar kwam er helaas niet doorheen. Voordat zijn tegenstander tegen kansen kreeg werd tot een puntendeling besloten.
Clement aan bord 3 kwam goed uit de opening en met een sterke pionen opmars door het centrum werd de stelling van zijn tegenstander gatenkaas. Na 3 uur spelen kwam het eerste voledige punt op het scorebord.
Dennis speeld aan bord 2 remise. Met nog een hoop stukken op het bord werd tot een puntendeling besloten.

Dinard op bord 1 kwam plezierig uit de opening, maar wist verder geen voordeel te vinden. Zijn tegenstander echter wel. Dinard verloor na een goed opgebouwde koningsaanval.
Wouter Dambrink op bord 6 kreeg een kwaliteitsoffer te verwerken. Zijn tegenstander kon minimaal eeuwig schaak maken, maar hij wou ehter meer. Wouter kon ontsnappen en zo afruilen na een gewonnen eindspel.
Ondertussen had Alexander 2 goede mogelijkheden laten liggen op voordeel. Zijn tegenstander won een paar pionnen en later ook de partij.
Alles hing toen af van het resultaat van Rudolf op bord 8. Hij won een stuk en stond eigenlijk gewonnen. Echter ruilde hij verkeerd af en ging met een paard tegen 2 vrij pionnen op beide vleugels een lastig eindspel in. Toen hij ook nog een verkeerde keuze maakte door de vrijpionnen op de koningsvleugel op te halen, kreeg zijn tegenstander vrij baan op door te lopen aan de andere kant. Zo kwam de pijndelijke 4,5-3,5 nederlaag op het wedstrijdformulier.
De volgende wedstrijd is een uitwedstrijd 180 km verder tegen Souburg. Daar moet de eerste overwinning behaald worden.

[I][I]

18-09-2011 20:08 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Corniel (of iemand anders) tekst bold maken lijkt momenteel niet te werken? (in IE wel, FF en chrome niet).

Het zal een aangepaste style sheet zijn. Erg makkelijk gezegd? Eh, Bold werkt wel in FF wanneer je via de web developer plugin bij css ervoor kiest om embedded styles uit te zetten. En dan wordt-ie wel bold. Het ligt aan dss.css.
Als je daar de volgende regels verwijdert, dan werkt bold wel:
body, h1, h2, h3, p, ol, ul, li, span, table, tr, td, th, div {
font-size: 11px;
font-weight: 200;
font-family: Arial, sans-serif;
}

19-09-2011 22:09 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller