Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » Verzwakt DSC1 verslaat Toren Arnhem
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Verzwakt DSC1 verslaat Toren Arnhem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een zinderende tijdnoodfase heeft DSC nipt met 5-3 gewonnen van degradatiekandidaat De Toren uit Arnhem.

DSC moest sowieso stellen zonder de verhinderde Marten Wortel en Bram van der Velden, maar op vrijdag en zaterdag moest er nog een invaller gevonden worden voor de zieke Joram op den Kelder. Dit werd uiteindelijk Kees van der Meer. DSC was dus zodanig verzwakt opgekomen, dat de teams precies aan elkaar gewaagd waren geworden.

Halverwege zag het er echter niet echt rooskleurig uit. Met name omdat de DSC-ers vrijwel allemaal minder tijd hadden. Qua stellingen leek het nog wel mee te vallen. Ondergetekende had aan bord 1 met zwart gelijk gemaakt. In eerste instantie blitzde Willy Hendriks de zetten er uit, maar daarna zal hij wel iets verkeerd gedaan hebben, want later was het eigenlijk alleen zwart die voortgang maakte. Aan bord 2 kreeg Lisa in een siciliaan een kwaliteitsoffer op c3 te verwerken. Vermoedelijk was dit theoretisch? De compensatie was in ieder geval evident: de structuur van Lisa werd kapot gemaakt en uiteindelijk won zwart twee pionnen. Het was echter een flinke klus om de torens van Lisa buiten het spel te houden.

Aan bord 3 speelde Sebastiaan met zwart een keurige partij. In een zwart drierijensysteem ging er een witte pion op avontuur in die 3 rijen. Deze werd omsingeld en ingerekend door Sebas, alsmede vervelend spel over de witte velden. Nadeel was dat hij wel telkens weinig tijd had, maar uiteindelijk kwam er een gelijk loper eindspel op het bord met een verre pluspion op het bord. Hij tekende al snel de 1½-½ voorsprong aan, want Kees had aan bord 4 toen al remise gespeeld. Daar kwam een onduidelijk middenspel op het bord. Nadat de jeugdspeler met zwart enkele secure zetten gedaan had, stond er ineens een vrijwel symmetrisch eindspel op het bord met beiden een toren en paard. Zwart wilde dit nog even proberen, maar ik had zelf de indruk dat een winstpoging een verliespoging geweest zou zijn: dus uiteindelijk toch maar draw.

Aan bord 5 speelde JP een voor mij onduidelijke partij. Lang leek er niet zo heel veel te gebeuren, dus was het voornamelijk strategisch spel. Uiteindelijk won JP geloof ik ergens een kwaliteit, maar wel ten koste van 2 pionnen. Waarschijnlijk erg lastig te winnen dus.
Aan bord 6 nam Talitha plaats. Zij kreeg een geisoleerde pion, maar verkreeg daarvoor wel actief stukkenspel. Ik begreep niet goed wat er gebeurde, maar op de een of andere manier werd zwart in zijn hok gehouden en door die activiteit kwam Talitha uiteindelijk in het voordeel en wist ergens materiaal te winnen. Als ik het mij goed herinner eerst een pion en later een stuk.

Martine had eerst een complexe middenspel stelling, waarin wit vol op de aanval speelde en Martine eigenlijk niet helemaal fris leek te staan. Maar een concrete winst was er wellicht niet, waarna Martine met een fraaie combinatie ineens materiaal won. (Martine: Diagrammetje?!) Met een kwaliteit meer was het volgens Martine nog niet zo makkelijk, maar wit maakte het haar wel makkelijk.

Tot slot speelde onze extra 10e man nu voor het eerst mee: Benjamin, broertje van Sebastiaan, voor wie hem nog niet kent. Helemaal uit Groningen via Nuenen naar Delft, hij had er een wereldreis voor over Glimlach
Met wit leek hij een prettige stelling te krijgen, hoewel objectief vermoedelijk niet veel. In een siciliaan kreeg hij met wit een aanvalletje, dus had prettig spel, maar omdat het centrum niet dicht zat leek het allemaal wel te verdedigen. Deze partij had wellicht in remise kunnen eindigen, maar ik begreep dat Benjamin in de eerste tijdnoodfase blunderde en verloor.

Omdat Martine dus won, Talitha met haar dame en sterke paard beslissend binnen kwam en Sebas zijn eindspel keurig won stond het ondanks de wat magere vooruitzichten toch 3½-1½.
Maar de matchpunten waren hiermee nog allerminst zeker. Jan-Pieter had mijn inziens een onduidelijke stelling, Lisa had ergens een kwaliteit weggegeven en stond nu dus in een toreneindspel 2 pionnen achter en ging dus verliezen? Tot slot leek het bij mij wel remiseachtig. Er was na afruil een dame en toreneindspel op het bord gekomen, waarbij ik de open e-lijn beheerste. De eerste zet hierin was echter de 40e. Met 3 minuten over speelde ik wellicht niet de beste, want ineens had wit aardig tegenspel en kon ik lastig met mijn dame binnenkomen. Ik verbruikte daarop veel teveel tijd en bracht met name daardoor mijzelf in de problemen.

Jan-Pieter kreeg daarna een remiseaanbod, wat hij enige tijd aankeek. Ik vond dat hij het moest aannemen, omdat we dan in ieder geval een matchpunt hadden. Uiteindelijk deed hij dat ook, maar niet voordat hij zag dat ik f4 had gespeeld ("als hij rekent en dat doet, dan is het vast remise"). f4 was een schijnoffer en liquideerde de stelling naar een dameeindspel met 3 tegen 3. Jammer dat het mij allemaal zoveel tijd had gekost, want ik denk nu dat het dameeindspel gewoon remise was. Nu ging wit er nog even goed voor zitten.

Gelukkig werden op dat moment de matchpunten verrassend door Lisa binnengehaald. Het toreneindspel werd er uiteindelijk een van 3 tegen 1, maar plotseling zag ik de tegenstander lang nadenken in dezelfde stelling en af en toe min of meer verbijsterd richting mij staren. Ik kon de stelling nog niet goed inschatten, maar het leek mij inmiddels lastig te winnen, dus gezien zijn blik zal het wel niet lukken... Van Lisa begreep ik bij het eten dat dat uiteindelijk op 1 tempo ook klopte! Ik kan het niet goed met woorden omschrijven, dus dit vraag eigenlijk wel om een diagrammetje, Lisa!

Dus nu verwachtte ik eigenlijk dat mijn partij ook wel remise zou worden, want het ging dus alleen nog om de ratingpuntjes. Hij bleef echter een hoop schaakjes geven, maar accepteerde geen remise. Nadat hij het zinloze van deze poging had ingezien ruilde hij de vrijpionnen af en was het 2 tegen 2. Toen vergat ik echter mijn pionnen weer te dekken en was het ineens 2 tegen 0 en vermoedelijk wel gewonnen. Ik begon nu zelf schaakjes te geven en hoewel Willy er uit had kunnen lopen, deed hij dat niet. Nu ik het in mijn hoofd reconstrueer claimde ik daar denk ik remise met 'zo'n 30 tegen 10 seconden. Hij rekte dus wat tijd om later alsnog de pion op a2 maar te geven. Daarna ging hij een reeks damezetten doen die tot niets leken te leiden. Een winstpoging zou mijns inziens betekenen dat de pion of koning naar voren moet. Hij kon een aantal keer mijn dame ruilen, maar dan had ik het sleutelveld gehad. Uiteindelijk ruilde ik zelf de dames op mijn laatste zet, maar doordat hij met de koning terugsloeg (duh) had ik het sleutelveld niet.
De stelling was dus verloren, maar de scheidsrechter besloot tot remise omdat hij het met mij eens was dat Willy Hendriks alleen op mijn tijd speelde. Een coulante beslissing wel denk ik, maar zeker niet onterecht.

Al met al blijven we dus in de race voor de ereplaatsen. Concurrent De Pion verloor van outsider HMC Calder 2, dus daarmee staan we nu op gelijke hoogte. Veenendaal blijft ehcter koploper met het volle pond, door de kleinst mogelijke (en ik begreep onterechte) overwinning op Bergen op Zoom. Alles blijft dus nog mogelijk in deze poule, maar als we willen winnen van Pion en HMC dan moeten we sterker opkomen en spelen.

 DSC12069-De Toren Arnhem20645 - 3
1Martin Glimmerveen2067-IM Willy Hendriks2422½-½
2Lisa Hortensius2148-Bob Beeke2217½-½
3Sebastiaan Smits2151-Jeroen van Onzen20691 - 0
4Kees van der Meer2011-Noud Lentjes1933½-½
5Jan-Pieter Vos2067-Steven Glasbeek1888½-½
6Talitha Munnik2024-Rik Roelofs19291 - 0
7Martine Middelveld2135-Nick Beijerinck20331 - 0
8Benjamin Smits1950-Justin Gunther20240 - 1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 13-12-2010 at 09:54.

11-12-2010 22:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij afwezigheid van Marten en Joram een mooi resultaat , in het bijzonder van Martin aan bord 1 (350 ratingpunten verschil, tegen een Internationaal Meester). Ik zie echter dat de tegenstanders protest hebben aangetekend - wie weet daar meer van? Kunnen ons de matchpunten in het 'worst-case scenario' noch worden afgenomen?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 11-12-2010 at 23:54.

11-12-2010 23:53 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is geen protest mogelijk tegen de beslissing van de arbiter bij een 10.2 claim, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat er echt protest is aangetekend?
Maar ook zonder mijn remise is het 4.5, dus tenzij ik een ander incident gemist heb niet.

12-12-2010 00:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie KNSB bulletin onder klasse 2D: http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak...etitie-ronde-4. Een 10.2 claim zegt mij niets.

12-12-2010 00:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kortweg: ik claim remise op basis van spelen zonder plan. Ik claim dat Willy Hendriks geen constructief winstplan speelt, maar alleen mij door mijn vlag duwt. Volgens mij deed hij ook niet anders, maar het discutabele is nu dat mijn laatste zet (2 tegen 0 seconden) de verliezende was.
Het reglement zegt nu dat de beslissing van de arbiter in deze definitief is, dus dit protest begrijp ik niet.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 12-12-2010 at 00:10.

12-12-2010 00:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De link van Willem-Jan klopt niet, maar dit is wat er staat:

Quote


DSC Delft - De Toren 5 - 3 *

* = onder protest van De Toren


Overigens heeft Martin natuurlijk gelijk, en ook over de reglementen. Een protest op basis van 10.2 heeft geen enkele kans.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-12-2010 01:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom liep Martin rond als een briesende stier die zijn tegenstander niet op de horens mocht nemen. Na afloop van de partij. Ik wist niet beter dat hij de partij verloren had, maar nu lees ik dat de partij remise is verklaard door de arbiter.
Een claim in een dame eindspel is voor een arbiter bijna onmogelijk toe te kennen. Ik moet de eerste arbiter en ook topspeler nog tegenkomen die weet dat een dergelijk eindspel in 259 zetten te winnen is, volgens de eindspelboekjes. Bij wijze van spreken.
Aangezien de 50 zetten regel niet geldt bij het uitvluggeren, niemand noteert meer, heeft de arbiter een onmogelijke taak om te beoordelen of de eerste 25 schaakjes een soort voorspel zijn die weer 25 zetten later wordt omgezet in het naspel, of een reeks schaakjes die alleen tot doel hebben de tegenstander door de vlag te jagen.
Er zijn arbiters die enkel een claim toewijzen bij simpele eindspelen, zoals toren tegen toren of bij simpele stellingen met ongelijke lopers. Dit oordeel was een coulante beslissing van de arbiter maar een vreemde reactie van Martin achteraf. De laatste fout beslist een schaakpartij, ook in de tijdnoodfase.

__________________
Mopper

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Van Dop on 12-12-2010 at 03:53.

12-12-2010 03:44 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arend: op zich heb je gelijk, maar de adrenaline zat tot in het puntje van mijn neus en tenen, was bovendien geirriteerd dat een IM zo puur op tijd speelt en dan krijg je ook nog de reactie van een aantal Toren-spelers meteen er overheen. Daardoor had ik niet meteen door dat de arbiter definitief remise besloot. Wel een beetje dom.

Daarnaast: ik snap dat een dameindspel in tig zetten gewonnen is, maar de arbiter hoeft geen oordeel te vellen over de (slot)stelling. Hij moet een oordeel vellen over het gedrag van de tegenstander. Speelt hij constructief op winst of doet hij alleen zetjes om mij door mijn vlag te duwen. Willy Hendriks gaf dit eigenlijk ook gewoon toe in zijn opmerkingen na afloop.
Nogmaals: de beslissing van de scheidsrechter was moedig, maar ik denk wel terecht.

12-12-2010 09:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik verscheen zelf niet fris aan de start. Ik had vrijdagavond een complexe en zeer inspannende partij gespeeld voor de beker en was (en ben nog) grieperig. Van JP begreep ik dat het alternatief ongeveer niet opkomen op dat bord was.
Mijn tegenstander Lentjens is een jeugdspeler die zo te zien beter speelt dan zijn rating aangeeft. Dat zou voor meer van de Torense jeugdspelers kunnen gelden.
Ik anticipeerde erop dat hij f7-f5 zou spelen met een bekend spelpatroon waarin ik kansen heb, maar zwart verzon De7-f6 (met druk op f3 en f2) en niet hij, maar ik moest nauwkeurig rekenen. Dat was overigens niet teveel gevraagd.
In het resterende eindspel (wederzijds KTP en pionnen abefgh) kon niet veel kapot, maar ieder was nog bezig, de bus naar Arnhem reed nog niet en toen hebben we maar verder gespeeld tot aan een herhaling van zetten in een stelling met Koning en twee pionnen elk (a en f).

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

12-12-2010 12:29 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, alle rompslomp met het regelen van invallers kan me gestolen worden. Knipoog Benjamin en Kees, hartelijk bedankt voor jullie invalbeurten!

Mijn eigen pot was saai en werd eigenlijk alleen maar leuk toen we allebei begonnen te klooien. Mijn tegenstander gaf uit het niets een kwaliteit weg, en in wederzijdse tijdnood deed ik twee pionnen in de aanbieding. In de analyse leek dat zelfs de beste optie, maar ik heb nog niet verder gekeken. Uiteindelijk bleef er een remise-eindspel over.

Wat betreft die claim, het is altijd dezelfde ellende met dat artikel 10.2. Ik ben bepaald geen reglementenkenner (wel jurist Knipoog), maar volgens mij kun je in je laatste 10 seconden beter 3 foutloze zetten doen i.p.v. 9 goede en 1 foute, je hebt immers toch al geclaimd. Maargoed, het blijft een interpretatie van de arbiter, en waar die normaal in het voordeel van de titelhouder uitpakt (niets ten nadele van Willy Hendriks overigens, die al weer vrij snel rustig was) was dat nu een keer anders.

Een oplossing is het schrappen van het artikel, maar dat zal alleen maar tot meer vlaggende Oostblok-titelhouders leiden. Knipoog

12-12-2010 17:35 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martine Martine is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2009
aantal berichten: 11

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even kijken of het lukt mn partij erop te zetten. De opening was volgens mij wel redelijk ok. Al heb ik het misschien beter kunnen doe na een wat gekke zet van mn tegenstander. Zelf vind ik 19...f4 wel een mooie zet Glimlach.

Hm oke, mij gaat dit niet lukken. Ik zal even wat hulptroepen inschakelen Glimlach

12-12-2010 19:56 Martine is offline Send an Email to Martine Search for Posts by Martine Add Martine to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfox
Tja, alle rompslomp met het regelen van invallers kan me gestolen worden.


Ik weet precies waar je het over hebt en ben het met je eens.
Hartelijk dank voor het invallen in DSC4, JP!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-12-2010 09:27 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martine
Hm oke, mij gaat dit niet lukken. Ik zal even wat hulptroepen inschakelen Glimlach


Die zijn hier. Glimlach Ik heb nog even een paar korte opmerkingen toegevoegd.

13-12-2010 10:24 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh, toen ik langsliep dacht ik dat f4 helemaal correct was. Maar, wat is er tegen op 23... Pxf1 (dame staat dan in) 24. Txf1 en dan bijvoorbeeld 24...dxc4 25. d5 Dxa4, waarna zwart een kwal en een pion heeft toch? Als je het met een pc gecheckt hebt, dan zal ik wel wat missen.

13-12-2010 10:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm.. ik heb zelf behoorlijk veel gemist nu ik er nog eens naar kijk. Mijn eigen stelling behoorlijk onderschat en vervolgens ook nog eens een sloot aan tactiek gemist (en dan bedoel ik van 0 naar -2 etc.). Maargoed, wie niet. Glimlach

13-12-2010 10:56 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

jp, het staat niet in de regels, maar waar bij de scheidsrechterscursus de nadruk op gelegd is juist de snelheid en de hoeveelheid.
Als een speler claimt dat een stelling op 10.2 remise moet zijn moet hij snel (vrijwel a tempo) kunnen spelen en veel zetten doen zonder dat het karakter van de stelling verandert. Als hij lang zou nadenken geeft hij daarmee aan dat de stelling niet makkelijk remise is te houden en is het dus geoorloofd voor de tegenstander om iemand door de vlag te beuken: dan had je maar sneller moeten spelen in de rest van de partij.
Vandaar dat elementaire toreneindspelen vaak wel worden toegekend en dame-eindspelen niet (tenzij D tegen D of zo).
Wat wel in de regels staat is dat de beslissing van de arbiter onherroepelijk is, dus dat zit wel goed.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-12-2010 15:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
was bovendien geirriteerd dat een IM zo puur op tijd speelt


Zonder iets over dit specifieke geval te zeggen (is toch moeilijk als je er niet bij bent) hoop ik toch niet dat het uit maakt of dit gedaan wordt door een IM of door een ander persoon Tong

In ieder geval gefeliciteerd met de overwinning.

13-12-2010 21:10 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Chiel, nee op zich niet. Behalve dat hij dit niet zou doen als ik pak em beet 2300+ had gehad. Dus voor een dergelijk ratingverschil moet hij bijna IM zijn, als je mijn drift kan vangen Glimlach

14-12-2010 02:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
jp, het staat niet in de regels, maar waar bij de scheidsrechterscursus de nadruk op gelegd is juist de snelheid en de hoeveelheid.
Als een speler claimt dat een stelling op 10.2 remise moet zijn moet hij snel (vrijwel a tempo) kunnen spelen en veel zetten doen zonder dat het karakter van de stelling verandert. Als hij lang zou nadenken geeft hij daarmee aan dat de stelling niet makkelijk remise is te houden en is het dus geoorloofd voor de tegenstander om iemand door de vlag te beuken: dan had je maar sneller moeten spelen in de rest van de partij.
Vandaar dat elementaire toreneindspelen vaak wel worden toegekend en dame-eindspelen niet (tenzij D tegen D of zo).
Wat wel in de regels staat is dat de beslissing van de arbiter onherroepelijk is, dus dat zit wel goed.

Ja, dat is eigenlijk wel logisch. Bedankt voor de update René Glimlach

14-12-2010 09:49 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie http://www.schaakverenigingdetoren.nl/ve...s-onderuit.html voor verslag van tegenstanders - de overwinning wordt verdiend genoemd.

Quote

Toren 1 wederom met kleine cijfers onderuit
Geschreven door Bob Beeke op zondag 12 december 2010 18:23

Het is voor de Toren 1 een seizoen zoals je hem liever niet ziet. Met 14 bordpunten uit 32 wedstrijden (4 ronden gespeeld) zou je met een beetje geluk met gemak 3 of 4 matchpunten kunnen hebben. We moeten echter genoegen nemen met slechts 1 punt. Afgelopen zaterdag was er echter niet heel veel af te dingen op de 5-3 nederlaag, overigens onder protest van onze zijde.



DSC uit Delft was verzwakt, enkele sterke spelers waaronder voormalig Torenaar Bram van der Velde konden er niet bij zijn. Desondanks zat er een sterk jong team tegenover ons. Aan onze kant waren er ook 2 invallers (Justin en Nick) al leverden we qua rating weinig in.

Noud had op bord 4 een vroeg remiseaanbod afgeslagen. Van het toreneindspel was echter weinig te maken waardoor de punten even later alsnog werden gedeeld. In het uur daarna vielen op 4 borden beslissingen. Justin won na een wat passieve opzet met zwart in een Siciliaan. Ik begreep dat hij won door op het eind een gemene truc in te bouwen. Jeroen was op bord 3 iets te enthousiast in een Siciliaan met c4. Zoals het wel vaker gaat wacht zwart in dit soort stellingen geduldig af en profiteert hij meestal van de complicaties die volgen na opening van de stelling. Een gelijk lopereindspel met een pion minder bleek niet te houden voor Jeroen. Nick kwam in de opening naar eigen zeggen prima te staan in een theoretische Franse stelling met wit. Ik heb het middenspel niet gezien maar kennelijk wilde het op de koningsvleugel niet doorslaan voor Nick. Een ingeleverde kwaliteit werd door zijn tegenstander terug geofferd in het eindspel. Het bleek niet meer te houden.

Rik had met zwart wat stukken van zijn tegenstander in zijn stelling staan maar het zag er op het eerste gezicht houdbaar en solide uit. Toch gingen er dingen mis na een verkeerde manouvre. Langdurig nauwkeurig verdedigen blijft toch erg lastig. Helaas ook hier een 0 dus.

Stand inmiddels dus 3.5  1.5 voor DSC. Op de overige borden zag het er echter niet slecht uit voor de Toren. Steven had een solide stelling met een stuk + 2 pionnen tegen een toren. Er bleek echter weinig progressie te boeken voor beide partijen. Ikzelf kreeg na een bekend kwaliteitsoffer in een Siciliaans met zwart lekker spel met een sterk paard op e4 en een pionnenmeerderheid op de koningsvleugel. Lisa Hortensius, een inmiddels bekende tegenstandster van me bleef echter taai verdedigen nadat ik het voordeel had omgezet in een toreneindspel met 2 pionnen meer. Het werd beloond met een remise waar ik diverse winsten heb gemist.

De match was dus al voorbij toen Willy op bord 1 nog bezig was om zijn eigen eer te redden. Daar stak een onbegrijpelijke dwaling van de arbiter echter een stokje voor:

In het middenspel bleek Willy niet veel bereikt te hebben. Door pure wilskracht wist hij de stelling na het zoveelste irritante remise-aanbod van zijn tegenstander, Martin Glimmerveen, te compliceren. Een ingewikkeld open dame-eindspel was het resultaat met weinig tijd voor Willy's tegenstander. Nu is het zoals we allemaal weten niet handig om weinig tijd te hebben in moeilijke dame-eindspellen. Willy probeerde met verschillende schaakjes fouten uit te lokken. Zijn tegenstander wist de problemen aardig te pareren maar dat kostte hem uiteraard veel tijd. Er gebeurt vervolgens genoeg, er verdwijnen pionnen aan beide kanten, het is wat we wel noemen een spannend tijdnoodduel. Na een reeks schaakjes waarin gemanoeuvreerd wordt, wat volkomen normaal is in dit soort eindspelen, claimt Willy's tegenstander remise met nog 9 seconden op de klok. De arbiter besluit de partij door te laten spelen en een besluit te nemen nadat de partij afgelopen is. Willy wint 2 pionnen waardoor een eindspel rest van D + 2 pionnen van Willy tegen een D van zijn tegenstander. Er volgen veel schaakjes en Willy heeft moeite eruit te komen, ook omdat hij zelf inmiddels ook in zware tijdnood verkeert. Hij besluit één van zijn pionnen te geven. Er volgen een paar zetten later opnieuw schaakjes en er worden dames geruild. Met nog één pion op het bord en een gewonnen stelling (!) voor Willy gaat zijn tegenstander vervolgens door de vlag terwijl Willy zelf nog één of enkele seconden heeft. Hier besluit de arbiter, terwijl hij de eindstelling vermoedelijk beoordeelt als remise, dat Willy 'geen winstplan' zou hebben gehad. Ook zou hij 'het gevoel hebben gehad dat Willy uitsluitend op tijd speelde'. Er werd, wellicht onder invloed van het vele geklaag en gehuil van de zwartspeler en zijn teamleden, door de arbiter remise gegeven.

Beide constateringen van de arbiter zijn natuurlijk compleet onzinnig te noemen. In de eerste plaats was de stelling de hele tijd aan verandering onderhevig, dit heeft iedereen kunnen zien. Het begon met een ingewikkeld dame-eindspel met veel pionnen en eindigde in een eindspel met naakte koningen en één pion. Al die tijd was er geen enkele sprake van een duidelijk remiseachtige stelling. Bij mijn weten mag de arbiter nooit remise toekennen wanneer de stelling in materieel opzicht wijzigt.

In de tweede plaats weet iedereen, inclusief willy's tegenstander en zijn teamgenoten, dat dit type dame eindspelen heel veel nauwkeurigheid en veel gemanoeuvreer vergt om verder te komen. Het is heel normaal dat er vele schaakjes nodig zijn om de dame net op dat ene goede veld te kunnen krijgen om vervolgens met koning of pion progressie te kunnen boeken. In dat proces kan de verdedigende partij ook nog eens gemakkelijk tactische fouten maken. Reden en rechtvaardiging genoeg dus om door te spelen.

In de derde plaats is het niet het probleem van Willy dat zijn tegenstander te weinig tijd overhoudt/reserveert voor een moeilijk dame-eindspel. Kennelijk was het middenspel dermate lastig te houden voor zwart dat het juist als een verdienste van Willy gezien kan worden. In de hypothetische situatie dat beide spelers nog een half uur op de klok (of 5 seconden per zet erbij) hadden gehad in dit eindspel had Willy ook gewoon doorgespeeld omdat er nog meer dan genoeg in zat. Maarja, kennelijk gelden er andere regels en wetten wanneer de zwartspeler zijn tijd slecht heeft ingedeeld, daar in het eindspel zelf last van heeft en dus zogenaamd 'slachtoffer' is.

Nouja, we kunnen er nog lang over praten, wat ons betreft heeft Willy moreel gezien gewoon gewonnen. Jammer alleen dat je daar niks voor koopt. Daarbij hebben we ook nog geleerd dat dit soort opzichtige dwalingen van de arbiter niet aan te vechten zijn bij de bond wegens één of ander uitsluitend artikel. Je bent dus overgeleverd aan dit soort beslissingen en hebt ze als team maar te slikken. Gelukkig ging het niet om matchpunten, dan hadden we de poppen helemaal aan het dansen gehad.

Losstaand van dit voorval helaas wel een verdiende nederlaag van ons tegen DSC. We zullen het in de tweede helft van de competitie moeten laten zien tegen de zwakkere teams. We hebben alles nog in eigen hand maar dan moet het geluksdubbeltje wel wat meer onze kant op gaan vallen.

15-12-2010 00:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller