Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC2 verliest van jeugdig Charlois 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 verliest van jeugdig Charlois 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft de wedstrijd tegen Charlois Europoort 1 verloren met 5½-2½. Charlois mocht zich mocht beroepen op een ratingoverwicht, ondanks vijf jeugdspelers die ratingtechnisch ondergewaard zijn.

DISCLAIMER: Naast mijn eigen partij heb ik slechts wat indrukken van de andere partijen overgehouden. De gedetailleerde einduitslag heb ik nog niet gezien, dus hieronder geef ik mijn algemene indrukken van de partij plus ingeschatte resultaten.

Op bord 1 mocht Patrick IM Bruno Laurent proberen te neutraliseren. Dat lukte dermate goed dat Patrick zelfs een gewonnen eindspel op het bord wist te toveren. Een lichtzinnig zetje vergooide de winst echter, waarna de partij in remise eindigde.

Bord 2 was voor Kim. In een gesloten stelling gingen de zware stukken vrij snel van het bord. Het resulterende midden-/eindspel met lichte stukken werd door de man van Charlois wat beter behandeld, wat resulteerde in een pionnencentrum en een vrijpion op de damevleugel. Deze laatste koste Kim een stuk. Ondertussen was het aantal pionnen echter flink uitgedund en kwamen remisekansen in zicht. Dankzij taai verdedigen wist Kim verder af te wikkelen naar een eindspel van 2 pionnen tegen paard en pion. De actieve positie van Kim's koning en de passieve positie van de koning van de tegenstander was genoeg om de laatste pion te neutraliseren en zo een verdiend halfje te noteren.

Op bord 3 trof Gert invaller en kopman(netje) van C/E 2, Albin Dal Borgo. Veel van het middenspel heb ik niet meegekregen. De actieve witte stukken wisten her en der wat pionnen te verorberen. Het resultaat was een toreneindspel met twee pionnen minder voor Gert. Dit bleek onhoudbaar.

Op bord 4 speelde Ted tegen Valery Maes. Het werd een toreneindspel waarbij Ted in nagenoeg gelijkwaardige stelling een remiseaanbod van de tegenstander afsloeg. Vervolgens gingen beide strijders er flink tegenaan: Ted richtte zijn torens op de zwarte koning, terwijl zwart doorbrak op de damevleugel. Bij mijn laatste blik op het bord leek de stelling mij nog remise.

Op bord 5 mochten we Jan-Pieter Vos als invaller verwelkomen. Al vroeg in de opening verwisselde Jan-Pieter twee zetten, waardoor hij twee pionnen mocht inboeten. Tegenstander Roger Meng maakte de partij vervolgens gedecideerd uit.

Van de partij van Bob Voogt heb ik weinig meegekregen. Volgens mij was hij de enige die zijn partij wist te winnen.

Op 7 speelde Richard Oranje tegen Marco Kirana. Ergens in het middenspel heeft Richard zijn dame geofferd/verloren(?) tegen toren plus stuk. Helaas moest Richard ook nog een witte vrijpion op d6 dulden, die de zwarte stukken bonden. Hierdoor was de rest van de stelling niet meer te verdedigen.

Walter mocht het op bord 8 opnemen tegen Michiel de Wit. In het late middenspel leek de stelling van Walter te bestaan uit een rijtje geisoleerde (dubbel)pionnen. Wat er daarna is gebeurd weet ik niet. De partij werd in ieder geval verloren.

 DSC22116-Charlois/Europoort 121882½-5½
1Patrick de Bas2086-IM Bruno Laurent2338½-½
2Kim Meulenbroek2145-Albin dal Borgo2196½-½
3Gert Legemaat2203-Julian van Overdam21230 - 1
4Ted Barendse2178-Valeer Maes2141½-½
5Jan-Pieter Vos2090-Roger Meng22140 - 1
6Bob Voogt2074-Jan van Overdam jr20271 - 0
7Richard Oranje2080-Marco Kirana22000 - 1
8Walter Anema2070-FM Michel de Wit22670 - 1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 10-10-2010 at 19:22.

10-10-2010 17:16 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de statistieken:

 DSC22116-Charlois/Europoort 121882½-5½
1Patrick de Bas2086-IM Bruno Laurent2338½-½
2Kim Meulenbroek2145-Albin dal Borgo2196½-½
3Gert Legemaat2203-Julian van Overdam21230 - 1
4Ted Barendse2178-Valeer Maes2141½-½
5Jan-Pieter Vos2090-Roger Meng22140 - 1
6Bob Voogt2074-Jan van Overdam jr20271 - 0
7Richard Oranje2080-Marco Kirana22000 - 1
8Walter Anema2070-FM Michel de Wit22670 - 1


Albin dal Borgo viel in voor FM Dick de wit die ziek was, las ik op de site van CE. Daardoor wellicht een matchpuntje voor DSC3!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 10-10-2010 at 18:43.

10-10-2010 18:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Albin dal Borgo viel in voor FM Dick de wit die ziek was, las ik op de site van CE. Daardoor wellicht een matchpuntje voor DSC3!


De invaller bij CE2, John van de Laar, haalde juist een vol punt binnen.... Nee!

10-10-2010 20:51 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, je snapt ook wel dat iedereen dan een bord lager had gezeten, behalve wellicht bord 1.
En ja, Henrik moet duidelijk wat vaker interne komen spelen Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 10-10-2010 at 20:57.

10-10-2010 20:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zodra ie er weer tijd (en energie) voor heeft Glimlach
week of 5 nog hopelijk

10-10-2010 21:46 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Dat moet beter. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De opening stelde niet veel voor, maar ik had nog wel een klein plusje. Om het voordeel vast te houden, verbruikte ik echter wel veel tijd en verspeelde daarbij toch mijn voordeel.
Zelfs met de dubbelpion stond het nog ongeveer gelijk, maar ik koos in opkomende tijdnood voor een waardeloos plan. Ik had met e3-d3 een toren kunnen afruilen en een halfje kunnen bijschrijven, maar ik speelde e3-e4 en na f6-f5 zelfs e4-f4. Ik was even vergeten dat de toren vanaf daar totaal klem stond en even later haalde zwart de toren op.
Naast mijn leed waren er meer persoonlijke teleurstellingen, dus kansloos zijn we deze keer niet geweest.

10-10-2010 22:04 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een leuke partij. Na de opening waren de kansen gelijk. Mijn tegenstander zette mij onder druk. Ik stuurde mijn dame en een toren naar de h-lijn. Dat bleek een goed plan te zijn. Er ontstond een ingewikkelde stelling, waarin mijn tegenstander een essentiele penning over het hoofd zag. Ik won materiaal en kreeg een sterke aanval. Vervolgens voerde ik een dameoffer uit, waarna het snel afgelopen was.

10-10-2010 22:58 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja..


We komen erin na 10.Db3. Er is een type stelling ontstaan waarin ik goede ervaringen heb met zwart. Echter niet afgelopen zaterdag... 10 . ... Kh8?!. Ietwat optimistisch claimt mijn engine een zwart voordeeltje na 10. ... Pbd7. Die zet heb ik niet overwogen, aangezien deze de damevleugel blokkeert. Wel overwoog ik 10. ... Pa6. Als dat kan, staat zwart prima. Ik dacht echter dat dit niet kon wegens 11.c5+ Kh8 12.Pg5 met de dreiging Pf7 dan wel Pe6. Echter, na 12. ... Pxc5 13.Pf7+? Txf7 14.Dxf7 volgt Le6! en de witte dame staat ingesloten. Dit had ik niet gezien en daarom besloot ik dus tot Kh8.

Er volgde 11.exf5. Hier had ik 11. ... Dc7 gepland om eerst b7 te dekken, en daarna op f5 te slaan; 11. ... Dd3 met gelijk spel is overigens beter volgens mijn engine. In de analyse kon wit geen voordeeltje claimen na 12.Pg5 met de bedoeling Pge4 en spelen tegen de isolani. 11.Dc2 lijkt dit wel zeker te stellen na 11. ... Pg4 12.Le4 Pf6 (wat anders) 13.f3. In ieder geval was het beter dan wat ik nu deed: 11. ... Lxf5?? 12.Dxb7 Pbd7 13.Dxc6 en wit won uiteraard makkelijk.

Auw.

11-10-2010 08:35 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller