Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Dolf Beltz Open Kampioen van Kenya 2009
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Dolf Beltz Open Kampioen van Kenya 2009 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen pinksterweekend werd in Nairobi het Open Kampioenschap van Kenya georganiseerd. DSC’er Dolf Beltz bleek de sterkste. Hij stond slechts een half punt af en werd daarmee onbedreigd kampioen.

Het deelnemersveld was voor Kenyaanse begrippen sterk, omdat de sterkste spelers van Kenya en de kampioen van Oeganda aanwezig waren. (sterkste speler van Kenya is Peter Gilruth, rond de 2250, Amerikaan die al jaren in Kenya woont en eerste bordspeler van dit land) Qua rating betekende dit dat er vier spelers waren met een FIDE rating boven de 2200 en zo'n 10 man tussen de 2100 en 2200.

Ook ik dit mee, omdat ik wel eens wilde weten hoe sterk ik nu was in dit Afrikaanse veld.

Organisatie van dit toernooi, en naar ik begrepen heb geld dit voor alle toernooien in deze regio is belabberd. Toernooi begon officieel om 9.30 zaterdagochtend, maar feitelijk starten we pas om 12.30.
Er waren maar 8 klokken aanwezig, rest moest spelen zonder klok. En zo waren er nog meer zaken.

Maar, het toernooi verliep voor mij uitstekend!
Eerste ronde (zwart) wist ik vanuit het damegambiet een iets beter eindspel te verkrijgen, wat ik geduldig uitmelkte totdat mijn tegenstander de beslissende fout maakte.
Tweede ronde met wit was in 12 zetten mat, tegen een speler die uiteindelijk 4 uit 7 haalde.
Hij heeft me nog het hele weekend achtervolgt met welke betere zetten hij kon doen, wat normaal is als je na 12 zetten al mat staat.
[Event "kenya Open"]
[Date "2009.05.30"]
[White "Dolf, Beltz"]
[Black "George, Nderitu"]
[Result "1-0"]
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. d4 exd4 4. Bc4 Bb4+ 5. c3 dxc3 6. bxc3 Qf6 7. O-O Bxc3
8. Nxc3 Qxc3 9. Qd5 Qf6 10. Bb2 Qxb2 11. Qxf7+ Kd8 12. Qf8# 1-0

Derde ronde ging een beetje hetzelfde als de eerste ronde, zwart, klein voordeeltje in het middenspel, geduldig uitmelken en de tegenstander uiteindelijk door de vlag jagen (speeltijd was trouwens 1 1/2 uur pp voor de gehele partij).
Vierde ronde met wit was weer simpel, mijn tegenstander begreep de Taimanov niet en na 20 zetten konden de stukken de doos in.
Na vier ronden stond ik met de Oegandees, Mulambe Hassan. Het was zondagavond en ik was moe. We speelden rtouwens twee partijen op zaterdag, drie op zondag en de laatste twee op maandag. Met wit in een Frans met 3. Pd2 bood ik na 15 zetten in gelijke stand remise aan wat afgeslagen werd. Ben er toen maar eens voor gaan zitten en met een geweldig offer kwam ik vernietigend de konings stelling binnen en WON!
Hiermee kwam ik met 5 uit 5 alleen aan kop en met een punt los van de rest van het veld!! Onverwacht voor mij maar ik moet zeggen, omdat ik de laatste tijd niet veel gespeeld had, speelde ik simpel en dat leidde tot resultaat.

Zesde ronde was met zwart weer redelijk simpel. Kwam minder uit de opening, offerde een pion voor activiteit en won daarna soepeltjes.

[Event "Kenya Open"]
[Date "2009.05.31"]
[ [White "Dolf, Beltz"]
[Black "Mulambe, Hassan"]
[Result "1-0"]
1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nd2 Nf6 4. e5 Nfd7 5. c3 c5 6. Bd3 Nc6 7. Ne2 Qb6 8. Nf3
cxd4 9. cxd4 Be7 10. O-O O-O 11. Nf4 g6 12. Bb1 Re8 13. h4 Nf8 14. h5 g5 15.
Ne2 h6 16. Nh2 f5 17. f4 g4 18. b3 Bd7 19. Kh1 Rec8 20. Be3 Ba3 21. Nxg4 fxg4
22. Ng3 Ne7 23. Qxg4+ Kf7 24. f5 exf5 25. Bxf5 Bxf5 26. Nxf5 Nxf5 27. Qxf5+ Ke8
28. Qf7+ Kd8 29. Rf6 Qb5 30. Rxh6 Rc7 31. Qf5 Be7 32. Rh8 Qe2 33. Bg5 1-0

Dat was dus 6 uit 6! En er waren nog maar twee achtervolgers met 5 uit 6.
Laatste ronde speelde ik bewust op remise, dat was immers voldoende om Kenyaans Kampioen te worden, wat achteraf slechte tactiek was. Kwam in een potremise eindspel terecht wat ik echter door te passief te spelen nog bijna verknalde. Maar uiteindelijk wist ik door een geweldig pionzet de partij binnen de remise marge te houden en met 6½ uit 7 het toernooi te winnen. Peter Gilruth en mijn tegenstander van de laatste ronde werden uiteindelijk gedeeld tweede met 5½ uit 7.

Met dit resultaat ben ik ook in de strijd voor de selectie van het Nationaal team van Kenya, dat in november, geloof ik, de Afrikaanse kampioenschappen speelt en volgend jaar de Olympiade. Wow.
Jammer dat dit toernooi geen rating toernooi was, schat toch in dat ik een TPR rond 2350- 2400 gehaald zou hebben.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 06-06-2009 at 10:06.

06-06-2009 09:46 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hi Dolf,

Gefeliciteerd met deze prestatie, knap!
Je gaat ter voorbereiding op die twee toernooien fanatiek in trainingskamp neem ik aan?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

06-06-2009 10:46 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse Dolf, leuk om te lezen!

06-06-2009 11:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeker leuk verhaal en knappe prestatie!

En dat het zonder klokken niet mag meetellen voor FIDE-rating wekt weinig verbazing Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

06-06-2009 12:31 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Te gek, Dolf, gefeliciteerd! Nationaal kampioen.... Dát staat goed op je schaak-C.V. Voor de olympiade moet je wellicht Keniaan worden? Of hab je al een paspoort?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-06-2009 15:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: Dolf Beltz Open Kampioen van Kenya 2009 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Dolf
Afgelopen pinksterweekend werd in Nairobi het Open Kampioenschap van Kenya georganiseerd. DSC’er Dolf Beltz bleek de sterkste. Hij stond slechts een half punt af en werd daarmee onbedreigd kampioen.

Organisatie van dit toernooi, en naar ik begrepen heb geld dit voor alle toernooien in deze regio is belabberd. Toernooi begon officieel om 9.30 zaterdagochtend, maar feitelijk starten we pas om 12.30.
Er waren maar 8 klokken aanwezig, rest moest spelen zonder klok. En zo waren er nog meer zaken.


Da's nog eens nieuws, van harte Dolf!

Overigens bijzonder om te lezen over de omstandigheden. Hoe moet ik me het spelen zonder klok eigenlijk voorstellen? De dagen zijn opgedeeld in een aantal ronden dus algemeen was er wel een tijdslimiet...gewoon houtjes tellen aan het eind van de ronde als de partij nog niet over is?Knipoog

06-06-2009 19:57 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is nog eens een bijzondere titel! Gefeliciteerd Dolf
Lijkt me eigenlijk ook een leuk verhaal voor het Schaakmagazine van de KNSB.

06-06-2009 20:11 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd Dolf.

Volgens mij heeft DSC nog wel 8 klokken over, uit de erfenis van het Collectief. Beetje oud. Er zijn toernooien in de VS waar de deelnemers zelf stukken, borden en klokken moeten meenemen.

__________________
Mopper

06-06-2009 21:31 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor de leuke reacties.

Goed idee Chiel, misschien dat de KNSB geinteresseerd is in een artikel. Wie heeft er contacten bij Schaakmagazine?

Wat betreft de klokken, het was inderdaad wat Arend meldde in de VS gebeurde ook hier. Een aantal spelers had hun eigen klok meegenomen.

Voor wat betreft het spelen zonder klok, de meeste spelers speelden zoals de jeugdspelers in Nederland, zeer snel waardoor binnen het uur de meeste partijen al beslist waren, uitgezonderd de hoge borden waar meer serieus geschaakt werd.
Er hoefde geen enkele partij gearbitreerd te worden.

07-06-2009 10:26 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dolf, allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd! Het zou mooi zijn als je een plaats kunt krijgen in het Olympiadeteam.

Schaakmagazine kun je benaderen via schaakmagazine@schaakbond.nl , redacteur is Minze bij de Weg ( mbdweg@schaakbond.nl ).

07-06-2009 10:44 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had al aan Dolf gevraagd of hij het nationaal nieuws wilde laten zijn. Toen hij ja zei heb ik het direct doorgestuurd (naar o.a. de KNSB-website). Eens kijken of ze het daar oppakken!

Overigens is de suggestie van Mopper (over klokken) al in het bestuur besproken. Zonder penningmeester kon er echter geen besluit worden genomen, wordt vervolgd.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 07-06-2009 at 19:11.

07-06-2009 18:53 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geweldig leuk nieuws Dolf! Van harte. Ben je eigenlijk nog officieel lid van DSC? Het is voor de cv van de club natuurlijk ook niet onaardig!

08-06-2009 11:58 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jazeker Rene, Dolf heeft laatst zelfs nog ingevallen in DSC3 toen hij toevallig in Nederland was.
@Ted, lijkt me een goede zaak om te helpen als er mogelijkheden voor en behoefte aan is.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-06-2009 at 12:33.

08-06-2009 12:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Fotograaf biedt zich aan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dolf van harte gefeliciteerd, wat een prachtig verhaal. Ik zorg wel voor een goed portret voor bij dat artikel in Schaaknieuws, als daar behoefte aan is. Ik weet natuurlijk niet wanneer je weer terug bent in Nederland. Eventueel vlieg ik op kosten van dat magazine even naar Kenia Koel

__________________
www.zonderland.nl Prodent

08-06-2009 13:55 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kamioen van Kenia Ja! Draaiend hoofd

09-06-2009 14:11 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het nieuws heeft in elk geval de Delftse Post van 12 juni gehaald:

"Delftenaar topschaker van Kenia

Dolf Beltz, werkzaam in Kenia, maar lïd van de Delftse Schaakclub, is open kampioen 2009 van Kenia geworden. Hij stond slechts een half punt af, en werd daarmee onbedreigd eerste. Na zes ronden stond hij al los van de rest van het veld. In de tweede ronde zette hij zijn tegenstander in 12 zetten mat! IN de laatste ronde speelde hij remise. Daarmee is hij ook in de strijd voor de selectie van het Nationaal team van Kenia, dat in november de Afrikaanse kampioenschappen speelt, en volgend jaar de Olympiade."

Dolf, je wordt wereldberoemd!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 13-06-2009 at 00:31.

12-06-2009 13:24 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"Dol Beltz"? Ik hoop dat dat een overtikfout was Glimlach

12-06-2009 15:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

inderdaad!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

13-06-2009 00:32 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller