Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC7 maakt het soepel af tegen Rijswijk 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

DSC7 maakt het soepel af tegen Rijswijk 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 heeft de 1-0 voorsprong omgezet in een eclatante over­winning. In eigen huis werd de voorsprong uitgebouwd tot 6-2.

Op bord 1 speelde de tegenstander van Adriaan ter Mors (met wit) een slappe variant van het Frans:
1.e4 e6 2 g3 d5 3.g2 dxe4 4.xe4 f6

Not a great day for the theory of chess”, aldus Seirawans (geloof ik) commentaar in Chessmaster 10. In de partij keek wit vrijwel de hele partij tegen een klein minnetje aan totdat het volgende eindspel werd bereikt:

Henk van der Tol-Adriaan ter Mors
Delft 2009


Wit is hier aan zet en speelt 31.b3??
Dit verliest, al is nog enig rekenwerk vereist om de winnende lijn te zien.
31...c3 32.c1??
Nu is het wel duidelijk hoe zwart wint.
32...c2 en wit gaf op.

Op bord twee investeerde Coen Leentvaar een aantal pionnen om een kwaliteit te winnen. De resulterende stelling leek me goed voor hem. Toen Coen echter meerdere malen op dame ruil aanstuurde gaf hij de kwaliteit terug. Nog steeds was zijn stelling niet heel slecht, en bovendien had zijn tegenstander veel meer tijd verbruikt, zodat Coen remise kon maken.

Op bord vier kwam Jolle Lont snel een pion voor. Ik heb de partij niet heel goed gevolgd, maar ik geloof dat er het volgende gebeurde: zijn tegenstander, met zwart, had een pion op c6 en een dame op c7 toen hij b5 speelde. De pion op c6 stond echter gepend door de witte dame op c2, zodat Jolle xb5 kon spelen. Uiteindelijk kreeg Jolle vrije a -en b-pionnen. Hij gaf de a-pion terug om de b-pion door te laten lopen. Kort daarop gaf zijn tegenstander op.

Op bord vijf speelde Jordy Krempel met zwart. Ik geloof niet dat het evenwicht in de partij ooit verbroken is geweest, en toen zijn tegenstander remise aanbod in een gesloten toren-eindspel kon Jordy dat makkelijk aannamen (we stonden al 2-0 voor).

Op bord zeven leek Paul van Riet lange tijd onder druk te staan met de zwarte stukken. Met name zijn dame op b8 stond inactief tegen een pion op d6 aan te kijken, die geblokkeerd werd door een pion op d5. Daar tegen over stond dat Paul een mooie voorsprong op de klok had opgebouwd van meer dan een half uur. Zijn tegenstander wist activiteit niet om te zetten in materieel voordeel, en Paul kon de rollen geleidelijk aan omdraaien. In de slotstelling had Paul alleen pionnen en zijn tegenstander ook nog een toren, maar hij kon niet verhinderen dat Paul een dame ging halen.

Herman Zonderland speelde in zijn tweede optreden voor DSC7 op bord zeven een leuke pot. In de complicaties toonde hij zich de handigste:

Herman Zonderland - Azzaad Ramsaroep
Delft 2009
Na 11...c8-g4

12.xf7+ xf7?
Na 12...d7! heeft wit niet beter dan remise na 13.xg4+!! xg4 14.e6+ met eeuwigschaak.
13.xg4 0-0?? 14.e6!
13...xd4 14.exd4 0-0 en wit staat een gezonde pion voor, maar er moet nog veel gebeuren.
14...xe3+ 15.h1
En zwart gooit de handoek in de ring.

Op bord acht speelde Tabitha Snikkers een spannende partij. Haar lange rokade was riskant gezien de vooruitgeschoven c-pion (ik vermoed dat ze met 1.c4 opende), zeker toen de tegenstander kort rokeerde, zodat een Draak-achtige structuur op het bord verscheen. Haar tegenstander leek de hele partij in de aanval, maar toen de dames van het bord verdwenen had Tabitha wel een kwaliteit meer. Daar stond tegen over dat zwart een aantal pionnen meer had. Een zwarte pion of f2, gedekt door een loper, gecombineerd met een vrij-pion op de h-lijn zorgden er voor dat Tabitha geen activiteit kon ontwikkelen met haar toren, die op h1 stond ingesloten. Het wachten was toen tot de zwarte koning was binnengedrongen op g2, waarna Tabitha opgaf.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 04-03-2009 at 11:58.

03-03-2009 10:44 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Invallen DSC 7 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht weer eens invallen in het 7e. Da's erg leuk, temeer we dit jaar met het 8e slechts 5 externe partijen spelen. Ik had alleen meer tegenstand verwacht. Het was een eenvoudig potje moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Waar ik wel trots op ben is dat ik de fouten goed en direct heb afgestraft. Na 13. Lxf7 had hij nooit 13....Pxf7 moeten spelen. Met de analyse van Corniel ben het dan ook eens.
Na 13. ....0-0 was 14.Pe6 wel leuk.
Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

03-03-2009 15:39 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

RE: DSC7 maakt het soepel af tegen Rijswijk 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

12.xf7+ xf7?
Na 12...d7! heeft wit niet beter dan remise na 13.xg4+!! xg4 14.e6+ met eeuwigschaak.



Wit zal na 12...Kd7 toch niet de eeuwig schaak moeten pakken? Na 13. Db5+ c6 14. Db3 denk ik dat wit beter staat omdat de zwarte koningsstelling een beetje onveilig is en zwart (daarom) ook moeite heeft de stukken goed te coordineren. Dat lijkt me zwaarder wegen dan de zwakte van e3.

04-03-2009 09:12 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog even een kort verslagje van de andere borden.

04-03-2009 11:17 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

RE: DSC7 maakt het soepel af tegen Rijswijk 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors

Henk van der Tol-Adriaan ter Mors
Delft 2009


Wit is hier aan zet en speelt 31.b3??
Dit verliest, al is nog enig rekenwerk vereist om de winnende lijn te zien.
31...c3 32.c1??
Nu is het wel duidelijk hoe zwart wint.
32...c2 en wit gaf op.


Misschien ligt het aan de tijd van mijn posten nu, maar ik zie na b3 ?? c3 sowieso niet meer hoe wit het nog zou kunnen houden... Verward

(Of doel je erop dat zwart na b3 c3 Kf1 c2 Ke1 wel Txh2 moet zien?)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 05-03-2009 at 02:13.

05-03-2009 02:08 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

RE: DSC7 maakt het soepel af tegen Rijswijk 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote


Misschien ligt het aan de tijd van mijn posten nu, maar ik zie na b3 ?? c3 sowieso niet meer hoe wit het nog zou kunnen houden... Verward

(Of doel je erop dat zwart na b3 c3 Kf1 c2 Ke1 wel Txh2 moet zien?)


Inderdaad Marco, de voortzetting voor zwart ligt voor de hand, maar als je nog van een taaie verdediging zou kunnen spreken is dat Kf1, en niet Tc1.

05-03-2009 11:00 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ok Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-03-2009 14:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller