Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2007-2008 » Interne competitie (V4): Ted Barendse laat eerste halfje liggen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Interne competitie (V4): Ted Barendse laat eerste halfje liggen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard Oranje is de eerste die in deze fase van de competitie Ted zodanig partij wist te geven dat het Ted ook een half punt kostte; alleen Bob Voogt wist hier echt van te profiteren.
In de topcompetite won Anish Giri na de remise tegen Bianca Muhren nu van Pauline van Nies, terwijl Chiel van Oosterom won van Marten Wortel.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Hora Vlam½-½
2Ted Barendse-Richard Oranje½-½
3Dolf Beltz-Bob Voogt0-1
4Willem-Jan van den Broek-Kees van der Meer½-½
5Jaap Flohil-Raymond Liem½-½
6Roland ten Have-Rufael Mekuria0-1
7Pieter Goossens-Har van Himbergen0-1
8Chiel van Oosterom-Marten Wortel1-0
9Anish Giri-Pauline van Nies1-0


Ook in de B-groep meerdere remises. De hoogstgeplaatste beslissing viel in de partij tussen Diederik van Heijgen en René Torenstra die beiden weigerden de veilige varianten te kiezen en voor bloed gingen: het was René die gewond ter aarde stortte.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Cees Huygen-Simon Broos½-½
2John Spierings-Jack Duijvestijn½-½
3Diederik van Heijgen-René Torenstra1-0
4Theo Rekveldt-Albert Kemeling½-½
5Jan van de Donk-Adriaan ter Mors½-½
6Bart Vlasblom-Coen Leentvaar½-½
7Arno Wiersma-Kees Korving½-½
8Simon Dirkse-Antoon Frehe0-1


In de C-groep waren de Zwartspelers op dreef, Lito van Reede was de enige witspeler die won. Joop van Ham speelde remise tegen Leo Zuijdgeest.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Kees Venema-Frans Palm0-1
2Rick Beekenkamp-Bas Rabeling0-1
3Lito van Reede-Rob Scherpenisse1-0
4Jan Swart-Dolf Mulder0-1
5Aad de Jong-Steven van der Weele0-1
6Jan Torenstra-Paul van Riet0-1
7Leo Zuijdgeest-Joop van Ham½-½



De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 14-04-2008 at 17:42.

01-04-2008 02:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja 'laat puntje liggen'.

Ik gaf in een mislukte opening blind een pion weg, en stond er tien zetten later twee achter. Een toreneindspel met die twee pionnen achter bood nog vage kansen, door gewoon te blijven staan.
Zelfs het resulterende eindspel toren plus randpion tegen toren was nog gewonnen, maar gelukkig was Richard in tijdnood, en zijn toreneindspelen volgens Tartakower altijd remise. Dat bleek.

Ik ben dus gewoon goed weggekomen.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

01-04-2008 12:13 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde met zwart tegen Simon Dirkse. Het werd een heel aardig potje. Thuis had ik gezien dat Simon de vorige keer een rustige Italiaan speelde en dat ik het te aggressief had aangepakt. Ditmaal koos ik dus voor een rustige variant. Te rustig zou blijken. Toen ik even niet oplette werd mijn koningsstelling opgeblazen. De materiele investering van Simon was nihil. Hij leverde een knol en een loper in en kreeg er mijn kale koningsstelling voor terug plus een van mijn torens plus 2 pionnen. Wie zou daar niet voor gekozen hebben? Toch was het nog niet over maar het lijdt geen twijfel dat wit op de een of andere manier moet kunnen winnen.
Verreweg de interessantste periode deed zich voor na wits 22e zet.



Wit heeft net 22. c5 gespeeld. In eerste instantie vond ik deze zet begrijpelijk maar toch zag ik niet meteen het bezwaar van 22... dxc5 en na enige afweging heb ik die dan ook gespeeld. Maar Simon sloeg niet terug en speelde 23. Nc4. Aha, de knuppel in het hoenderhok. Plotseling verandert de partij volkomen. Voorheen had ik toch altijd nog de indruk dat wit langzaam voortgang zou boeken en uiteindelijk zou overwinnen. Nu begint de adrenaline plotseling door de aderen te stromen en is er hoop op complicaties en compensaties. Het is jammer dat juist wanneer het aankomt op heftig rekenwerk, dat die andrenaline dat vrijwel onmogelijk maakt. Je wilt hakken en wel meteen. Meteen duidelijkheid. Meteen een statement maken. Meteen afstraffen. En dat terwijl kalmte op zijn plaats is. Ik kon niet anders dan vol erin. 23... Nxe4 24. Bxe4 Qxe4 25. Nxb6 en nog is de koek niet op. Als ik nu 25... cxb6 speel dan heb ik allezins een redelijke stelling maar het is onmogelijk om niet te kijken naar 25... Ne2+. Stel dat wit 26. Kh8 speelt dan kan ik de toren op g3 hakken en ook eventueel op f1 terwijl wit op a8 hakt. Maar wat als wit rustig 26. Qxe2 speelt en zijn dame ruilt tegen mijn paard en toren op a8? Hoe is de materiaalverhouding dan? Is dat nog een beetje in te schatten? Achteraf was het misschien beter om toch 25... cxb6 te spelen maar ik kon 25... Ne2+ domweg niet laten gaan. Wit ruilde de dame niet af en het ging zo verder: 25... Ne2+ 26. Kh8 Nxg3+ 27. fxg3 Bg4 28. Qd2 cxb6



En nu. Heeft wit nog reele kansen d.m.v. eeuwig schaak mechanismes? Ik denk dat als zwart het goed doet het te winnen moet zijn maar het moet wel voorzichtig. Vanaf nu hebben we beide foutjes gemaakt en het feit dat ik meer tijd had heeft een grote rol gespeeld. Hierdoor kon ik uiteindelijk een te sterk pionnenpaar op de b- en c-lijn krijgen die eigenlijk niet meer te stoppen waren.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 01-04-2008 at 19:13.

01-04-2008 13:57 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bijna de helft vd partijen eindigt in remise, weinig bloeddorstige vereniging dat dsc. Verassend trouwens die uitslag Beltz-Voogt: ik had het idee dat Dolf een heersend paard had ver in de vijandelijke stelling...

01-04-2008 20:56 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslag, Antoon, dank Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-04-2008 21:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Bijna de helft vd partijen eindigt in remise, weinig bloeddorstige vereniging dat dsc. Verassend trouwens die uitslag Beltz-Voogt: ik had het idee dat Dolf een heersend paard had ver in de vijandelijke stelling...


Soms is het de vraag of een paard dan goed of slecht staat... zo'n inschatting heeft mij al weleens halve punten gekost Glimlach
Misschien kan Bob of Dolf duidelijkheid verschaffen?

Ik vraag me bij Antoon trouwens af of Simon bij het eerste diagram echt zo goed staat. OK, de zwarte koningsstelling is kapot, maar het is niet eenvoudig om daar wat mee te doen?

01-04-2008 23:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard Oranje had in het toreneindspel tegen Ted een te grote keuze uit veel mogelijkheden.En dat is altijd moeilijk. Het was geen goed idee om zowel de a-pion te blijven verdedigen en tegelijkertijd op de andere vleugel te proberen twee verbonden vrijpionnen te creeeren. Activeren die toren! En het verslag van Antoon heeft een hoog Hak gehalte. Er springen knollen rond en er wordt flink gehakt. Hakken, hakken. Het wilde westen is terug op het schaakbord!

__________________
Mopper

02-04-2008 00:04 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

De topjeugdcompetite op het web! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onze voorzitter koos voor onze partij het plekje uit naast waar Van Oosterom en Wortel hun partij gingen spelen, en dat bleek een strategisch plekje te zijn. Handenvol toeschouwers kwamen naar die schitterende veldslag kijken. Onze voorzitter en ik behoefden om hun partij te volgen niet op te staan. Ik kon vanuit mijn eigen stoel, als ik toevallig aan zet bleek te zijn, een blik op mijn stelling werpen en een houtje schuiven!
Dat van Van Oosterom en Wortel, dat is echt schaken! Waarom zetten we die partij niet op het web, net als de Eenhoorn voor haar externe partijen doet. Als er dan niets op TV is, kunnen we ons daarmee amuseren.
Onze voorzitter bleek trouwens toch een fijnzinnig strateeg. Zich wel realiserend dat hij een licht initiatief had, en dat ik door toren- en dameruil (door Dg4 schaak en Th8 ) tot een lopereindspel kon komen, stond hij me de afwikkeling toe naar de volgende stelling (analyse Van den Broek - Van der Meer):



Wit aan zet. Het ziet er uit als een remise, maar ik vermoed dat het dat niet is! Wit speelt b2-b4, a2-a4 en a4-a5, en daarna kan ik de vesting alleen houden door Ld8 te spelen. In drie zetten haal ik dat niet vanuit de diagramstelling! Het bord is te klein! Ik zou in de diagramstelling de loper naar f10 moeten spelen.
Ik heb de mogelijkheid tot een afwikkeling als een Trojaans paard beschouwd (de Duitsers spreken dan over een Danaergeschenk). Na de afwikkeling die ik koos stond de loper op g7. Na b2-b4 volgde Lf8 en geen probleem meer.
Zo'n partij als van Van Oosterom en Wortel, dat is een andere categorie. Dat is echt schaak. Genieten. Publiceren! Op het web ermee!!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-04-2008 at 16:04.

02-04-2008 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Diederik en ik speelden een opening die we beiden niet kenden en spendeerden behoorlijk wat tijd aan de eerste 10 zetten. Van de eerste 15 zetten hadden we volgens mij beiden het gevoel dat Fritz er 7 zou afbranden.

Dat viel wel mee. De analyze was interessant; veel geleerd, dus altijd nuttig.

Verder laat Fritz er niet veel heel van. Pion offeren, pion teruggeven, nog een offeren, koning in het midden - Fritz moest steeds even stoppen en de ander weer het voordeel geven. Uiteindelijk verloor ik een eindspel met een pion minder dat wellicht remise te houden was, maar ook daar hebben we in de analyze nog wel het een en ander geleerd Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-04-2008 16:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: De topjeugdcompetite op het web! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm


Wit aan zet. Het ziet er uit als een remise, maar ik vermoed dat het dat niet is! Wit speelt b2-b4, a2-a4 en a4-a5, en daarna kan ik de vesting alleen houden door Ld8 te spelen. In drie zetten haal ik dat niet vanuit de diagramstelling! Het bord is te klein! Ik zou in de diagramstelling de loper naar f10 moeten spelen.


Is

1. b4 Lg7
2. a4 Lf8
3. a5 bxa5

dan verloren? Ik zal onmiddelijk toegeven dat het geen comfortabele stelling is, maar om tot een punt te komen, moet wit volgens mij nog wel even zijn best doen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

02-04-2008 23:01 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

RE: De topjeugdcompetite op het web! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben nu wel beniewd wat er te zien was in dat youtube filmpje in het onderschrift van Baseman. Ik krijg n.l.:

"This video has been removed due to terms of use violation. "

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

03-04-2008 08:29 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

En hoe nu verder? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman

Is 1.b4 g7 2.a4 f8 3.a5 bxa5 dan verloren?




Ik mag aannemen dat je dan:
4.b5!? wilt proberen? Na 5.bxa5 lijkt me niet dat er nog iemand gaat winnen.
4...axb5 5.cxb5 e6 6.c2 a4!
En nu is het zwart die gemeen doorbreekt.
7.b2 d5

Maar wellicht had je iets heel anders in gedachte. Laat het weten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-04-2008 10:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: En hoe nu verder? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Maar wellicht had je iets heel anders in gedachte. Laat het weten.


Zoiets inderdaad. Ik heb er nog niet heel erg diep over nagedacht.

@ Antoon: het was een compilatie van fragmenten van de 'Swedish Chef' uit de Muppetshow. Dertien minuten lang. Happy
De link is weer actief. Ik heb nu een kleinere complilatie opgenomen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

03-04-2008 14:09 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, ik had b4xc5 in gedachten, gevolgd door zetdwangmotieven bij L--xa5- b6 en K--a5. Maar als ik het natel, valt het mee.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

04-04-2008 11:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Nou ja 'laat puntje liggen'.

Ik gaf in een mislukte opening blind een pion weg, en stond er tien zetten later twee achter. Een toreneindspel met die twee pionnen achter bood nog vage kansen, door gewoon te blijven staan.
Zelfs het resulterende eindspel toren plus randpion tegen toren was nog gewonnen, maar gelukkig was Richard in tijdnood, en zijn toreneindspelen volgens Tartakower altijd remise. Dat bleek.

Ik ben dus gewoon goed weggekomen.


Ja!

11-04-2008 17:57 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En eindelijk heb ik alles aangepast en ook de tussenstanden weer online gezet. Dus iedereen kan kijken hoe hoog hij of zij staat.

De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-04-2008 17:47 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller