Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC2 speelt weer gelijk
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 speelt weer gelijk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 blijft verbazen. Tegen het zeer sterke SOPSWEPS ’29 werd weer een verdienstelijk gelijk spel behaald.

De wedstrijd begon goed voor DSC2. Richard Oranje won op het vierde bord vlot zijn partij. Na een wat onhandige opening van zijn tegenstander kwam deze niet meer onder de witte druk uit. SOPSWEPS bezit schter een aantal zeer sterke topborden, en dat bleek ook tijdens de wedstrijd. Op de eerste drie borden behaalde DSC2 geen punten.

Op het eerste bord verloor Dolf Beltz nadat hij in het middenspel een te passieve opzet had gekozen. Kim Meulenbroek speelde tegen IM Riemersma. Optisch leek hij lange tijd goed te staan; hij stond een kwaliteit voor. Zijn witte stelling bevatte echter een versplinterde pionnenstructuur en toen twee zwarte centrumpionnen uiteindelijk hun opmars begonnen viel de witte stelling uiteen. Op het derde bord kwam Bob Voogt slecht uit de opening, en moest een dame geven tegen een toren en paard. Hij probeerde het nog dapper, maar de witte dame was, mede door de inactiviteit van de zwarte stukken, veel te sterk.

De punten moesten dus worden gepakt op de staartborden, en dat gebeurde ook. Lucien van de Lisdonk was op het achtste bord sneller met zijn koningsaanval dan zijn tegenstander. Op het zevende bord kwam Walter Anema erg prettig uit de opening. Toen zijn voordeel verdwenen leek, won hij alsnog door een fraai mat.

Hiermee was de tussenstand op 3-3 gekomen. Jan-Peter van Zandwijk en Kees van der Meer waren nog bezig. Jan-Peter stond beter; hij had een pionnetje meer. Kees stond wat passiever, maar de stelling leek houdbaar.

Jan-Peter probeerde zijn betere stelling in winst om te zetten. Daarbij koos hij echter een totaal verkeerde opzet. Toen hij zich realiseerde dat hij ondanks zijn pion meer ondertussen verloren stond bood hij remise aan, hetgeen zijn tegenstander aannam. Dit tot afgrijzen van zijn teamgenoten.

Bij Kees van der Meer gebeurde precies hetzelfde, maar dan net andersom. Kees' tegenstander had remise afgeslagen, maar diens winstplan bleek een verliespoging. Kees zag echter het pad naar de winst niet, en bood - tot afgrijzen van zijn teamgenoten - remise aan, hetgeen werd aangenomen.

Zo werd de uitslag uiteindelijk 4-4. DSC2 heeft nu 6 matchpunten uit 6 wedstrijden. Het gat met de degradatie plekken echter nog steeds slechts 2 matchpunten, dus het team is nog niet helemaal veilig. Aan de andere kant staan de koplopers maar 3 matchpunten voor, dus het team kan ook nog dromen van een hoge klassering.

Extra
Verslag SOPSWEPS ’29

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-02-2008 at 11:44.

09-02-2008 22:10 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mmm... Op papier een zeer goed resutaat! Aan het begin van de middag dacht ik dat het tweede het tweede het erg moeilijk zou gaan krijgen, maar het werd steeds maar beter. Toen het 3-3 stond, waren de stellingen van zowel Jan-Peter als Kees beter. Ik dacht dat ze beiden remise zouden worden, maar toen ik naar huis ging, stond Kees inmiddels huizenhoog gewonnen. ben benieuwd hoe hij dat nog heeft laten glippen... Weet iemand dat misschien?

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

10-02-2008 00:24 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zich een mooi resultaat maar Jan Peter - zo bleek ook achteraf - heeft bij 3-3 stand gewonnen gestaan; in de slotstelling had hij echter het geluk dat zijn tegenstander winst over het hoofd zag...

10-02-2008 08:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij de link van het verslag van SOPSWEPS: http://sopsweps29.blogspot.com/2008/02/s...lijke-spel.html
Het is hen ook een raadsel waarom Kees met remise genoegen nam in de slotstelling.... Kees, dat vraagt om een toelichting Frons
Over mijn partij ben ik dik tevreden; mijn rekenvaardigheden lieten me niet in de steek waardoor ik wist dat mijn aanval winnend zou zijn. Eindelijk gerechtigdheid nadat ik in Purmerend een vol punt verknald had in tijdnood.

10-02-2008 22:00 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit het verslag van SOPSWEPS over de laatste partij die bezig was, bij een stand van 3½-3½, nummer 47 tegen Kees van der Meer:

"47 speelde een bizarre partij. Hij had eigenlijk de gehele partij bijna niets, maar zijn tegenstander gaf op de een of andere manier blijk dat hij IMMER tevreden was met remise. Toen 47 als laatste zat te spelen bij een stand van 3½-3½ probeerde hij het heel omzichtig, ook toen zijn tegenstander te kennen had gegeven dat thuis zijn vrouw en kinderen zaten te wachten. 47, een van de liefste Soppers, bleek heel gevoelig voor deze opmerking en wilde zijn winstpogingen onmiddellijk staken. 'Niets daarvan 47', zei een boze teamcaptain, 'onze vrouwen en kinderen wachten al zestien jaar op ons. Jij speelt gewoon door en zult winnen.'

De aangeslagen 47 vervolgde zijn winstplan maar raakte volledig van de kook en stond in no-time straal verloren. Toen de gehaaide Delftenaar met de dame binnen kwam, stond de stelling van wit op instorten. Echter, zwart had wel een eeuwigschaakmechanisme. De man keek nog maar eens op zijn horloge en bedacht zich geen moment: remise!"

Tsja... laat ik mijn mond er verder maar over houden, het is waarschijnlijk toch wel bekend wat ik erover denk...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

11-02-2008 02:05 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Een blunder en het instinct voor lijfsbehoud Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na vijf uur spelen ging het mis.
De hele partij had ik al minder gestaan, maar door zorgvuldig stutwerk was de zwarte stelling houdbaar gebleken.
In een eindspel met Dame Loper en Paard aan beide kanten stond mijn zwarte koning pathetisch pion e5 te dekken, het zwarte paard beschutte vanaf h7 het invasieveld g5, ook geen luxe plek voor een paard, en de loper op diagonaal a6-f1 verhinderde een wit Pd3, waarna de zwarte stelling instort. Steeds kon ik juist alle invasievelden bestrijken.
De stand was 3 1/2 - 3 1/2 en ik wou die remise wel: 4-4 is mooi. Daarbij kwam, dat mijn dochter en haar partner van vakantie terugkwamen en ik had de familie toegezegd te trachten om een uur of kwart over vijf weer thuis te zijn. Ik had al remise aangeboden, niet helemaal netjes want mijn tegenstander, nummer drie in rating van SOPSWEPS, stond duidelijk beter. Hij wees dat af, dat is zijn goed recht. Een heel vriendelijk en sympathiek iemand. Ik had natuurlijk kunnen opgeven maar dat is ook weer zo wat, dat nemen teamgenoten me niet in dank af en ik vermoedde dat mijn stelling bij goed spel houdbaar moest zijn.
Na vijf uur spelen speelde ik de verkeerde... Je kunt je voorstellen dat ik woest op mezelf was toen zag dat ik de verkeerde... Ik zag even wat ik gedaan had, en weerstond de aandrang om weet-ik-wat. Bah!!! Wat had ik een hekel aan mezelf. Bij 3 1/2 gelijk, het team verliezen door mijn stommiteit, na al die uren zorgvuldig de wacht houden bij mijn territoir ... Ik citeer Donner: in orgastische razernij dreigde hij zich het mannelijk lid uit te rukken omdat hij Db6 in plaats van Df6!! - maar Donner was groter dan ik.
In plaats daarvan ging ik grommend naar ons psychiatrische emergency centre, ik bedoel de bar, de bar in om wat te halen en zei tegen mezelf dat ik hem verdorie toch nog ging verliezen ... en zag even later dat hij niet van de mogelijkheid om zijn stukken om te groeperen gebruik maakte.
Ik besloot dat dat mijn laatste stommiteit was geweest. Mijn instinct voor lijfsbehoud stelde me in staat de partij verder rechtop te houden.
Mijn tegenstander vermeed later een eeuwig schaakmechanisme en even later zelfs een herhaling van zetten. Toen zag ik zelfs twee eeuwig schaak mogelijkheden! De een was gemakkelijk, de ander moeilijk. En waarom zou je het moeilijk doen als het makkelijk kan, nietwaar? 1/2.
Als ik beter had gekeken, had ik gezien dat dat andere eeuwig schaak wel erg eeuwig schaak was geweest, zeg maar mat. Mijn instinct voor lijfsbehoud zag de variant wel, maar het ontging mijn instinct voor lijfsbehoud dat de witte koning op f3 geen vluchtvelden meer heeft, dat had ik gemist.
Detail.
Mijn instinct voor lijfsbehoud ging tevreden naar de bar, haalde daar een Mars en reageerde onthutst toen ik van 20 eurocent geen wisselgeld kreeg (sorry Arno!), ging naar huis en excuseerde me door te zeggen dat mijn tegenstander me niet losliet en sterker was dan ik. Het is me niet in dank afgenomen.
Mijn clubgenoten zeg ik hartelijk dank voor de goede wensen voor mijn gezondheid na afloop van de partij.
Er was ook een clubgenoot die na afloop zei tevreden te zijn: dank je! Dat had ik wel even nodig.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-02-2008 at 11:22.

11-02-2008 10:51 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn medeleven, Kees: na vorige maandag zelf een bordpunt, een matchpunt en misschien wel het behoud weggegeven te hebben weet ik perfect hoe je je voelt Frons

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

11-02-2008 17:17 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Instinct voor lijfsbehoud Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Na vijf uur spelen speelde ik de verkeerde... Je kunt je voorstellen dat ik woest op mezelf was toen zag dat ik de verkeerde... Ik zag even wat ik gedaan had, en weerstond de aandrang om weet-ik-wat. Bah!!!

Zaterdag ging ik al vroeg in de fout, want ik was pas aanwezig, toen de klokken liepen. Wat een opluchting, dat geen van mijn teamgenoten mij een reprimande gaven, maar dat ik gewoon aan de slag kon.
(En Kees, bedankt dat je mijn bliksem-afleider wilde zijn, zodat ik ook niet na afloop kritiek op het forum hoefde te lezen.)
Vanwege een ziek kind thuis was ik te laat en vertrok ik na de wedstrijd direct weer naar huis. En dat terwijl ik me al een half jaar had verheugd op het bijpraten met mijn "oppo", een oude schoolgenoot.
Mijn partij verliep in eerste instantie prima. Ik kreeg initiatief, ruimtevoordeel en een loperpaar, en dit alles zonder er ook maar een halve pion voor te moeten offeren. Toen wits dame ook nog naar a3 ging, was de heer des huizes op h1 klaar voor de slachtbank.
Matgeven? Nee, ik dacht ten onrechte dat ik misschien de dame op a3 nog verder lastig zou kunnen vallen, maar liet juist alle witte stukken weer actief worden. En daar "offerde" ik ook nog een pion voor.
Ik zag wat ik gedaan had, Bah!

Ik had zwart.
Was het mijn instinct voor lijfsbehoud? In ieder geval moest ik hier iets verzinnen, want die pseudo gepende loper en de dreigende paardschaakjes leken dodelijk. Met een verre regering (regering = tegengesteld aan oppositie, je moet bij een pionneneindspel als verdediger in de regering gaan zitten als je oppo nog een reserve tempo heeft) zette ik wit in ieder geval onder druk. Er volgden nog 2 slechte zetten:
26 ... Kh8 !! 27. h3 ? , Le1 28. De7?, Df1+ 29.Kh2, Lg3+
en wit geeft op, het loopt mat.
Bij de tussenstand 3-3 liet ik mijn medespelers achter. Ik had er geen fijn gevoel over. Bij mijn buurman was een veelbelovende damevleugel actie verzand in een remise-achtig toren-eindspel, en Kees had een gedrukte stelling tegen een zware oppo. Maar dit zijn natuurlijk wel heren uit DSC2: die laten zich niet zomaar kisten als het even tegen zit.
En zo behaalden we toch nog een fraaie 4-4!

14-02-2008 22:51 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie mat! Duurde even voor ik het zag...De venijnige pointe van Kh8 had ik even gemist Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 15-02-2008 at 09:09.

14-02-2008 23:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller