Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Valsspeler betrapt tijdens KNSB competitie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Valsspeler betrapt tijdens KNSB competitie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik las net dat er bij de wedstrijd Bergen op Zoom - AAS een speler op heterdaad betrapt is op valsspelen. Hij liep, volgens het stukje, telkens met een pda pocket fritz naar buiten, en werd op een gegeven moment door de wedstrijdleider betrapt met zijn stelling op het apparaat.
Benieuwd wat de KNSB hier mee gaat doen...

05-11-2007 17:05 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat geloof je toch bijna niet?!

De bond zal zich aan de sancties moeten houden die ze in het wedstrijdreglement hebben opgenomen; hopelijk kunnen ze hem meerdere jaren schorsen voor de KNSB-competitie, alsmede voor wedstrijden meetellend voor de KNSB-rating.
En wat mij betreft nemen ze in het reglement op dat zo iemand bij herhaling levenslang wordt geschorst.

Sowieso, als de club waar hij lid is een beetje een ethisch gevoel heeft, wordt hij met onmiddellijke ingang geroyeerd. Ik zou het bij DSC verafschuwen als ze bij een lid dat zoiets doet, niet zo'n maatregel nemen.

Edit:
Ik lees nu op de site van Bergen op Zoom dat de valsspelende speler van AAS was. Aangezien de enige van AAS die verloor (einduitslag 6-2 voor AAS) Willem Moene was, ga ik er voorzichtig van uit dat hij het onderwerp van deze consternatie is.
Ik weet dat hij al in een vrij slecht daglicht stond, maar voordat bevestigd wordt dat hij het daadwerkelijk is doe ik daar geen verdere uitspraken over...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 05-11-2007 at 17:41.

05-11-2007 17:34 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel ik het verre van fraai vind - understatement - had ik van een rechtenstudent toch een iets beter onderbouwd betoog verwacht.

De FIDE-reglementen voorzien in (ongeoorloofd) raadplegen van externe bronnen. De sancties zijn minder zwaar dan hier voorgesteld. In een andere tak van sport (waar ik ook actief ben) wordt bij (in dit geval doping) een schorsing opgelegd van 2 jaar.

Groot verschil is echter de frequentie waarmee het voorkomt, voor zover bekend is computerfraude geen groot probleem binnen de schaakwereld - nog niet? - dus de ik vermoed dat de persoon in kwestie hierdoor ook zwaar gestraft wordt door de publieke opinie/mede schakers.

Maar dom is het wel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-11-2007 17:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uhm Corniel, ik stel gewoon dat de KNSB zich aan het reglement moet houden. Dat ik daarbij het reglement niet meteen doorspit om te kijken hoe daarin voorzien wordt, heeft ermee te maken dat ik ondertussen ook aan het studeren ben en gewoon even kort hierop wilde reageren. Daarbij spreek ik de hoop uit dat het reglement hier zware straffen voor biedt.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-11-2007 17:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb er ondertussen ook hele discussies over gelezen. Ik weet niet wat het competitiereglement van de KNSB over dit soort situaties zegt. Persoonlijk hoop ik dat de persoon in kwestie voor de rest van het seizoen van deelname wordt uitgesloten; ik vind dit een zwaar vergrijp. Maar of de reglementen die mening ondersteunen weet ik dus niet. We horen het vanzelf van de KNSB.

Overigens denk ik dat de persoon in kwestie al een behoorlijke straf heeft gekregen; hij zal de komende jaren niet van de reputatie "valsspeler" afkomen. Lijkt me niet echt fijn toernooien spelen....

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

05-11-2007 19:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is niet leuk.
Ik ben benieuwd wie zo nadrukkelijk de fout is ingegaan.
De KNSB zal wel ingrijpen, maar ook de Alternatieve Aalsmeerse Schaamvereniging (met excuus voor de voor de hand liggende tikvout) zal zo iemand wel schorsen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

06-11-2007 15:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


 

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-11-2007 22:02 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

geschorst tot medio 2010 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De KNSB heeft georakeld: betreffende speler mag tot medio 2010 niet in de KNSB competitie uitkomen - de straf voor het gebruik van Pocket Fritz tijdens een KNSB wedstrijd, al dan niet met de bedoeling slechts de eigen partij in te voeren of hiermee goede volgende zetten te vinden.

Voor de beslissing van de competitieleider zie http://www.schaakbond.nl/comp/knsb07a/2c...ergenopzoom-aas.

Voor discussies hierover zie onder meer http://www.utrechtschaak.nl/, en wel onder KNSB-competitie ronde 3.

08-11-2007 22:08 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de discussie (nou ja, slachtpartij!?) op Utrechtschaak een beetje gevolgd en ik zag net ook de uitspraak van de CL. Allereerst vind ik het erg goed dat de KNSB zo snel heeft gereageerd. Wel vind ik de straf een beetje zwaar. Een schorsing tot het einde van het seizoen met mogelijk een zware voorwaardelijk straf leek me beter. Hij zal nu toch overal met argwaan worden aangekeken, dat is waarschijnlijk al erg genoeg.

Bovendien verdient iedereen een tweede kans, en deze straf is zelfs zwaarder dan die voor een dopingzondaar in het prof-wielrennen...

08-11-2007 22:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De straf is inderdaad behoorlijk zwaar. Ik had zelf gedacht dat hij voor de rest van het seizoen zou worden uitgesloten. Maar ik vermoed dat de KNSB een signaal wil laten uitgaan, en daar valt wat voor te zeggen.

Ik heb de discussie op utrechtschaak ook proberen te volgen. En daar ging het er inderdaad niet altijd even genuanceerd aan toe. Het is in ieder geval niet aan te raden om er als nieuwkomer aan te beginnen; je bent dan wel een paar uurtjes zoet om als die pagina's (met meest geschreeuw of herhaling van zetten (da's mijn mening tenminste)) door te ploeteren.

Overigens gaat de KNSB niet over de onderbondscompetities, dus wellicht dat de heer Moene nu voor AAS 2 kan gaan spelen (volgend seizoen dan uiteraard, dit seizoen mag niet meer).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-11-2007 23:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moet zeggen dat ik wel een vermoeden had, dat de KNSB het heel hard zou straffen, puur in een poging het direct uit te bannen.

Kan ik ook niet echt tegen zijn moet ik zeggen.

Overigens kan hij nog in beroep toch?

09-11-2007 10:29 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is een in-triest dieptepunt.
Moene...
In Mariken van Nieumeghen heeft de duivel de naam Moenen.
Zou een mens getekend worden door zo'n achternaam?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-11-2007 10:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, je kon erop wachten en het zal nog wel eens gebeuren. Ook ik vind de straf wel zwaar, maar de boosdoener zal zich wellcht een aantal decennia niet laten zien voor -ie weer schaakt - uit schaamte? Glimlach

Overigens is er naast het gebrek aan zelfbeheersing bij de forumleden op utrechtschaak al geen touw vast te knopen aan dat ouderwetse forumsysteem. Voor mij dan.

Het is nu overal op het web, trouwens. Ook Chessbase en chessvibes en dergelijke.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-11-2007 15:26 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ach, je kon erop wachten en het zal nog wel eens gebeuren. ....



Je bedoelt dat iemand wordt betrapt? Als je het niet zichtbaar doet dan is de kans dat het wordt ontdekt niet zo groot. Wellicht werd deze Fritz wat nonchalant omdat het al lang goed ging, maar als je het zorgvuldig aanpakt is de pakkans echt niet zo groot.

09-11-2007 22:35 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat de pakkans uiteindelijk juist wel heel groot is. Niet zozeer omdat je een PDA wel of niet goed zou kunnen verbergen, maar omdat het dopingeffect zo enorm is gaan de resultaten al snel opvallen. Het is heel moeilijk om je spel een beetje te verhogen. Ik heb wel eens een advanced chess partij gespeeld en het is heel verleidelijk om bijna altijd Fritz e.c. te volgen.

In tegenstelling tot dopinggebruik in - bijvoorbeeld - de wielrennerij, waar je blij mag zijn als je door dopinggebruik 5% wint, wordt je van de inzet van een PDA in een klap al snel 300 (of nog meer) elo-punten sterker. En je moet de doping gedurende de sport-inspanning tot je nemen, dat helpt ook niet echt.

Als ik tijdens mijn wintertrainging voor het komende seizoen zou besluiten de resultaten wat op te krikken kan dat vrij makkelijk zonder dat iemand dat door zou hebben. Niet alleen word ik niet gecontroleerd, maar mn vorderingen zouden niet heel veel beter zijn dan als ik niet gebruik.

In het geval dat ik een PDA zou inzetten deze winter, zou mijn spelniveau spontaan zo'n 600 elopunten stijgen. Ik denk niet dat ik nog een partij niet zo winnen - zolang ik niet gepakt zou worden. De eerste de beste tegenstander die mijn partijen zou analyseren zou zich verbazen over het uitblijven van blunders.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-11-2007 01:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat lijkt me sterk overdreven. Om te beginnen denk ik dat 600 punten erg veel is. Je kunt het immers niet na elke zet doen. Daarbuiten als je een grote stap wil maken, dan moet je het toch vaker gaan doen en gaat het opvallen, zoals bij Dhr. Moene.

Maar wat het gevaarlijk is dat ik denk dat als je het goed timed, dat je met 1, max 2 keer kijken per wedstrijd al zeker 50-100 puntjes kunt winnen. Ik ben blij dat ik geen PDA heb Glimlach

Voor het uitblijven van blunders is het trouwens geen garantie, maar je kunt wel de theorie ophalen en op een cruciaal moment een hulplijn inschakelen.

10-11-2007 01:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Voor het uitblijven van blunders is het trouwens geen garantie, maar je kunt wel de theorie ophalen en op een cruciaal moment een hulplijn inschakelen.


Ik doe regelmatig de fifty-fifty. Vaak fout Glimlach
Ik wil ook graag het publiek vragen, maar die geven geen antwoord.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-11-2007 01:58 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is een populair gesprekonderwerp ook buiten de schaakwereld. ik werd er gisteren tijdens het eten door niet-schakers op aangesproken, het had (oa) het AD gehaald.

Is dat trouwens een manier om het schaken te populariseren: vreemde verhalen, opmerkelijke gebeurtenissen e.d. halen de pers.
Jammer dat het vaak alleen die verhalen zijn, die vaak ook een stigma achterlaten.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

13-11-2007 10:33 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vertel mij wat. Ik ga tegenwoordig ook als wielrenner door het leven, en het enige waar alle niet-wielrenners mij naar vragen is hoe dat toch zit met doping. Het went...

Quote

Dat lijkt me sterk overdreven. Om te beginnen denk ik dat 600 punten erg veel is. (..)

als je een grote stap wil maken, dan moet je het toch vaker gaan doen en gaat het opvallen, zoals bij Dhr. Moene.

QED

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-11-2007 11:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller