Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (4): NS werkt niet mee
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

OPK (4): NS werkt niet mee Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In groep A werd de partij Robbert Fokkink - Hora Vlam niet gespeeld, net als Simon Dirkse - Kees Vellekoop in groep B. Door de problemen met de NS begon een flink aantal partijen later of werd niet gespeeld.
In de genoemde partijen (beide met DSC'ers) is voor zover ik weet niet duidelijk wat er gebeurt, daar de NS als overmacht zou kunnen worden bestempeld. Weet iemand meer?

Arend van Dop won van Julian van Overdam, nadat hij slinks een stuk inpikte van zijn jonge tegenstander. Arend steigt weer wat verder op de ranglijst en staat op 3 uit 4.

René van Alfen verloor van Patrick Tjioe. Wat ik zag toen ik langsliep was een geweldig ingewikkelde stelling waar de beoordeling niet van te doen was in zo'n korte tijd. Patrick leek druk te hebben, maar verspeelde een kwaliteit. Hij hield wel compensatie. Ik vermoed dat tijdnood René de das omdeed.

De partij Ronald de Vries - Henk van Huizen was een kraker: Ronald stond beter, maar in beginnende tijdnood was Henk handiger en een massa pionnen, gesteund door loperpaar en koning, begon een ontstuitbare mars naar de overkant. Met 29 seconden op de klok bood Henk remise aan, wat aangenomen werd. Detail was dat Henk mat in twee had, of hoogstens mat in 4 als zijn tegenstander alles offerde. Wat je noemt: een plusremise!

Willem-Jan van den Broek pleegde broedermoord op Simon Broos. Ik heb de partij nauwelijks gezien, maar de winnaar oogde tevreden.

Arno Wiersma kreeg een reglementair punt omdat zijn tegenstander in India zat.

In groep B besloten Jack Duijvestijn en Rens ter Veen na ongeveer een half uur (Rens was te laat) tot remise. Jack staat op 3/4, Rens op 3½/4.

Ikzelf won met Zwart van Ton Paalvast (7.f3?! in de Svesh.) Ik stond de gehele partij veel beter, en kon de verleiding niet weerstaan om de klassieke truc "Offer op b3, promoveren met a2-a1" uit te voeren. Op dat moment waren er echter al twee manieren om de partij overtuigender uit te maken. Zoals het nu ging won Zwart een kwaliteit, ware het niet dat Ton de nieuwe dame niet ving omdat hij dacht mat te zetten. Dat ging niet door, en met een dame meer lukte het wel. Daardoor sta ik nog op 100%. Ton blijft op 2½.

Diederik stond in een ingewikkelde partij tegen Ike Tjin A Lin beter en een pion voor, maar hij bezorgde de toeschouwers hartkloppingen met zijn - achteraf bezien - uitgekiende time-management. Hij bleef rustig denken totdat er nog 1:47 op zijn klok stond, en toen kon ik het niet meer aan - maar hij won toch. Diederik?
Diederik staat op 3½/4 en wij verwachten de kraker Torenstra-Van Heijgen.

Leo Zuydgeest tenslotte verloor van de jonge Jonathan de Heer.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 23-02-2007 at 16:26.

23-02-2007 15:10 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vraag vooral niet hoe Diederik won! Om dat te voorkomen post ik het maar meteen ;-)
Hij dacht ff handig een toren te ontwikkelen, maar even later werd het dekkende stuk er af gemept. Aldus een stuk kwijt. Behalve dat zijn tegenstander toen "ff handig" mat dacht te zetten. Dit ging niet door, en de dame die het mat afdekte, dekte nu ook de ongedekte toren. Zodat Diederik met 1.5 tegen 6 minuten maar een kwal meer, soepel won...

23-02-2007 15:50 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Slotcombinatie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde voor de 2e keer binnen een paar weken met de witte figuren tegen Simon Broos. Een paar weken geleden betrof het een partij waarin ik weliswaar wat beter stond, het vervolgens eerst rechtsom probeerde en toen dit niet lukte linksom. Simon ging door zijn vlag in een stelling die achteraf remise bleek te zijn,

Ditmaal d.m.v. 1. e4 c5 2. c4 via zetverwissling Simon in een ander Engels stramien gelokt doch ook nu vond hij het juiste tegenspel waarbij ik met een mindere loper werd opgescheept. Daar stond druk tegen zijn koningsstelling en een fraai centraal geposteerd paard tegenover. Na 4x heen-en-weer gespeel van de zwarte koning (Kh7-h6-h7-h6) een truc voorbereid (ook speculerend op verder heen-en-weer-gespeel door zwart) en in de stelling

[wit: Kg1, Th2, Tf2, Lg4, Pe4, pi a2,b3,c4, d3, d5, f5, h4 en zwart: Kh6, Ta6, Tg8, Lf7, Pd4, pi a3, b4, c5, d6, e5, f6, g7 - diagrammen kan ik nog steeds niet produceren...]

was Simon zich niet bewust van de witte bedoeling:

42. Kh6-h7? 43. Pg5! 1-0

23-02-2007 17:37 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

RE: OPK (4): NS werkt niet mee Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
René van Alfen verloor van Patrick Tjioe. Wat ik zag toen ik langsliep was een geweldig ingewikkelde stelling waar de beoordeling niet van te doen was in zo'n korte tijd. Patrick leek druk te hebben, maar verspeelde een kwaliteit. Hij hield wel compensatie. Ik vermoed dat tijdnood René de das omdeed.

Heb gisterenavond eigenlijk van mezelf verloren door (inderdaad) mijn tijd onhandig in te delen. In een onvervalste Leeuwenkuil (een Leeuw met 4. f4 e5) deed ik het na de opening onhandig en veel te traag. De stelling was in evenwicht, maar ondertussen had ik al veel te veel tijd geinvesteerd op zoek naar voordeel. Van enige druk van Patrick was geen sprake, voelde alleen de druk van de klok.

Met minder dan 10 minuten op de klok bied ik in een volkomen gelijke stelling remise aan, maar Patrick ziet nog aanknopingspunten en speelt door. Pardoes geeft hij een kwaliteit weg en komt er niet meer aan te pas. Wits koningsaanval krijgt stormkracht, maar mijn seconden tikken weg. In een gewonnen stelling valt vervolgens mijn vlag...; k*t!

Ik hoop dat Patrick begrijpt dat ik niet méér kon doen dan 'm een hand geven, de stukken weer in de beginstelling zetten en met schaamte naar huis fietsen. In de regen, ook dat nog eens...

__________________
I play against pieces

23-02-2007 18:34 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

en in de stelling wit: Kg1, Th2, Tf2, Lg4, Pe4, pi a2,b3,c4, d3, d5, f5, h4 en zwart: Kh6, Ta6, Tg8, Lf7, Pd4, pi a3, b4, c5, d6, e5, f6, g7 - diagrammen kan ik nog steeds niet produceren... - was Simon zich niet bewust van de witte bedoeling:

42. Kh6-h7? 43. Pg5! 1-0

23-02-2007 19:58 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat als de L op e8 stond? Had je dan nog iets? Ik zie het zo gauw niet

23-02-2007 21:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Wat als de L op e8 stond? Had je dan nog iets? Ik zie het zo gauw niet


...Kh7 is jammer. Geef mij anders maar Zwart Glimlach Alleen al omdat na Tga8 Wit iets moet doen tegen Pxb3, maar misschien is er wel meer uit te halen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-02-2007 21:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alles is beter dan kh7.

Tga8 Ld1 en vervolgens zou het witte plan kunnen bestaan uit koning naar b1, en toren(s) naar g lijn.

Mij lijkt dat wit niet minder staat en d.m.v. duwen en trekken op de koningsvleugel zou kunnen proberen verder te komen.

23-02-2007 23:44 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Alles is beter dan kh7.

Tga8 Ld1 en vervolgens zou het witte plan kunnen bestaan uit koning naar b1, en toren(s) naar g lijn.

Mij lijkt dat wit niet minder staat en d.m.v. duwen en trekken op de koningsvleugel zou kunnen proberen verder te komen.


Mijn gevoel zegt dat Wit strijdt voor remise, maar daarom heb jij ook zoveel puntjes meer Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-02-2007 00:05 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen maandag werden twee partijen ingehaald die, met dank aan de NS, op donderdag niet gespeeld waren.

Hora Vlam remiseerde met zwart tegen Robbert Fokkink, met een pion minder in het eindspel (Robbert bood remise aan omdat hij een 0 verdiend had, zei hij. Hora hield vol dat het remise was. Roel en René promoveerden in de analyze een tempootje te snel voor Hora, maar de tablebases waren offline.)
Hora heeft nu 2½ punt.

Simon Dirkse in groep B stond tegen Kees Vellekoop goed, maar ruilde in tijdnood verkeerd af, wat de dame tegen een toren kostte.
Simon blijft op 1½ punt staan.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-02-2007 16:57 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Simon Dirkse in groep B stond tegen Kees Vellekoop goed, maar ruilde in tijdnood verkeerd af, wat de dame tegen een toren kostte.


In de stelling die ik zag stond Kees Vellekoop echt fantastisch. Maar dat zal wel aan mij liggen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-02-2007 17:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien na de fout die een dame tegen een toren kostte? Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-02-2007 17:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by René Torenstra
Simon Dirkse in groep B stond tegen Kees Vellekoop goed, maar ruilde in tijdnood verkeerd af, wat de dame tegen een toren kostte.


In de stelling die ik zag stond Kees Vellekoop echt fantastisch. Maar dat zal wel aan mij liggen.


Ik heb alleen het slot gezien toen Simon de dame verloor. Dat was niet nodig dacht ik, en het resultaat had een flink materieel voordeel voor Simon moeten zijn. Maar ik heb exact 5 seconden gezien Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-02-2007 17:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Misschien na de fout die een dame tegen een toren kostte?


Nee, ik zag een stelling waarbij zwart (Kees Vellekoop) een zeer sterk loperpaar had gericht op de witte koningsstelling, en wit had daar weinig tegenover staan. Ik ben zeker een minuut blijven kijken om uit te rekenen of het direct won. Dat deed het niet dacht ik, maar ik geloofde toen ik het bord verliet niet dat Simon het droog ging houden...

Just my 2cts.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-02-2007 20:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller