Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC1 met 5-3 langs Nieuwendam
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC1 met 5-3 langs Nieuwendam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste van DSC heeft met 5-3 van Nieuwendam gewonnen. De beslissing in Delfts voordeel viel echter pas in het laatste uur.

Nieuwendam is afgelopen seizoen als beste nummer twee gepromoveerd naar de tweede klasse. Op papier zou dit team geen problemen op mogen leveren voor DSC1, maar net als Bergen op Zoom verkocht het zijn huid duur. Daar waar Bergen op Zoom er nog met de volle buit vandoor ging, pakte DSC1 deze keer in de laatste fase de twee matchpunten.

De wedstrijd begon prettig met een snelle overwinning van invaller Ted Barendse. Ted bood in een scherpe stelling een stuk aan. Zijn tegenstander durfde het niet te nemen, waarna Ted beter stond. Had zijn tegenstander wel geslagen dan had Ted een goede aanvalskansen gekregen, maar was het niet helemaal duidelijk. Toen Teds tegenstander wat later verzuimde een van de dreigingen te parreren kwam Ted binnen op h3 en gaf wit op.

Arend van Dop speelde vlak voor de eerste tijdcontrole remise. Arend had de hele partij een prettig voordeeltje, maar zag geen weg om hier gebruik van te maken. Daarna trok Nieuwendam de stand gelijk. Chiel van Oosterom verloor op het eerste bord. Chiel had een pion gewonnen, maar zijn tegenstander had er druk over de f-lijn voor terug. Toen Chiel daar een loper op plaatste offerde wit doodleuk een kwaliteit tegen de loper. Wit had daar zeker spel voor, maar of het voldoende was was dubieus. Chiel greep echter even later mis en zag daardoor zijn verdediging instorten.

Het was de tweede invaller, Bob Voogt, die DSC weer op voorsprong bracht. In een mooi gespeelde partij had Bob continu wat druk. In de tijdnoodfase voerde hij de druk op, en prompt ging het mis bij zijn tegenstander. Die verloor een stuk en daarmee de partij.

De overige partijen gaven echter geen geweldig beeld. Marten Wortel stond op bord twee iets beter, op bord drie had Joram op den Kelder beter gestaan, maar er was een dame-eindspel op het bord gekomen dat remise leek. Gert Legemaat had een ingewikkeld eindspel op het bord dat beide kant op leek te kunnen gaan, en Jan-Peter van Zandwijk had in een paardenspel een pionnetje verloren en vocht voor remise.

Gert bracht de marge op twee punten in het voordeel van DSC. Zijn tegenstander had in een pionnen-eindspel met beide spelers een licht stuk zijn paard geofferd. Gert hield een loper over, maar dreeg zijn koningsvleugelpionnen te verliezen en zwart had al een vrijpion. Uiteindelijk promoveerden beide spelers een pion tot dame, maar na dameruil zou Gerts volgende pion snel promoveren.

Jan-Peter van Zandwijk verloor het paard-eindspel helaas. Zijn tegenstander voerde de druk langzaam steeds verder op, tot Jan-Peter niet verder terug kon.

De resterende twee partijen leverden echter geen zekerheid over het behalen van een punt om de twee matchpunten veilig te stellen. Joram was in een dame-eindspel terechtgekomen met een pion meer. Het leek remise-achtig. Marten stond echter niet goed meer. Hij had een verre vrijpion gecreëerd, ten koste van een pion. Teven stond zijn koning in zijn nakie. Het zou een spannend laatst half uurtje worden.

Toen Marten zijn stelling wist te verdedigigen waren de matchpunten wel ongeveer binnen. Martens vrijpion op de a-lijn was dreigend, en zijn tegenstander wist (ook onder tijdsdruk) niets beters te vinden dan eeuwig schaak. Joram kon zijn dame-eindspel niet meer verliezen. Joram ging er in de laatste tijdnoodfase echter nog eens goed voor zitten toen zijn tegenstander niet het handigste plan had gekozen. Joram was zijn extra pion weliswaar kwijt, maar zijn koning was de witte stelling ingewandeld. Met nog twee minuten op de klok wist hij dame-ruil af te dwingen waarna zijn vrijpion snel zou promoveren.

Al met al een nuttige 5-3 overwinning, waarmee DSC1 weer in ‘het linker rijtje’ terecht is gekomen.

Gedatilieerde uitslagen
 DSC12189-Nieuwendam20755-3
1Chiel van Oosterom2319-Cor Croese22360-1
2Marten Wortel2334-Barry Brink2167½-½
3Joram op den Kelder2178-Frank van de Velpen20951-0
4Gert Legemaat2161-Ed Baarslag20681-0
5Bob Vooogt2028-Ron van Dijk20441-0
6Jan-Peter van Zandwijk2190-Martin Beugel20090-1
7Ted Barendse2124-Han Gieske19991-0
8Arend van Dop2176-Wim de Schipper1978½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 16-12-2006 at 22:56.

16-12-2006 22:16 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk, Ted wint! Dat was weer eens nodig geloof ik Glimlach

17-12-2006 12:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uiteraard won Ted; invallers in DSC1 winnen dit seizoen altijd! Kijk de statistieken er maar op na Knipoog

(ik heb Dolf voor de komende wedstrijd al om 3 invallers gevraagd. De rest moet toch in staat zijn 1½ punt te scoren.)

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-12-2006 12:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Angry Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, zelf leverde ik gisteren/eergisteren weer een wanprestatie van formaat. Check deze stelling:



Ik sta een pion voor, ik sta ook nog tijd voor (20 min vs 5 minuten ofzo) en ik heb heel veel nuttige zetten te doen, zoals a5 en (Tb8 en) b4 enzo, simpel uittikken dus. En dat had ik ongeveer 10 seconden geleden bedacht, en toen ging het snel, ik dacht mwah, whatever wat stelt die compensatie voor de kwal nou weer voor en ik deed
27...Lf5?? , twee vraagtekens vanwege het bizarre plan, niet omdat het de winst vergooid ofzo. Er volgde dus 28. Txf5 gxf5 29. Dxf5 Ta7 30. Le4

Voor de lezer die niet echt wenst te visualiseren maar gewoon lekker wil lezen, maar weer een diagrammetje:


Nou inmiddels lijkt het toch wel een beetje irritant geworden, en de winst is gewoon niet eenvoudig meer, maar het moge duidelijk zijn dat als zwart oplet en nauwkeurig speelt en soortgelijke dingen die ik normaal gesproken toch wel van mezelf mag verwachten, dat heel behoorlijk voordeel gewoon wel te halen is, bijv:
30...Dc4 31. g6 De2 32. Tf2 De1+ 33. Kg2 Th6 34. Pe8+ Kf8 35. gxf7 Ld4 36. Tf4 De2+ 37. Kh3 Lg1 38. Lg2 Te7 -+
of 34.Dg5 Dxe4+ 35. Pxe4 Txg6 en ik geef toe dat zal nog best even bikkelen worden voordat daar echt iets van te maken is.

Maar ik speelde 30...Dc3??? 31. Pd7 Txd7 32. Dxd7 Tf8 33. Df5 1-0
En dat terwijl ik Pd7 gewoon nog wel gezien had toen ik Ta7 deed.

Gelukkig wist het team geen matchpunten te verspelen, maar aan mij heeft dat niet gelegen.

Rest mij nog op te merken dat het wel heel opmerkelijk was dat de tegenstander van Bob ergens in de opening een zet deed en vervolgens de klok gewoon niet indrukte. Dat is toch vrij zeldzaam op KNSB-niveau, en ik had dan ook zeker langer nagedacht dan Bob deed.

18-12-2006 00:27 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller