Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC6 verslaat Schaak TV 4 en blijft op kampioenskoers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 verslaat Schaak TV 4 en blijft op kampioenskoers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC6 heeft met 5-3 van Schaak TV 4 gewonnen. Het bleeft tot het laatst spannend, door winst in de laatste twee nog gaande partijen werd de winst veilig gesteld.

Vanaf het begin van de avond af aan, leek het een spannende confrontatie te worden. Sidney Cadot op bord 1 kreeg al snel grote problemen. Op zet zeven stond zijn koning op e6. Daar tegenover stond dat zowel Corniel Nobel op bord 6 als Roland ten Have op bord 4 goed uit de opening waren gekomen.

Invaller Gerrit Bussman - voor door kiespijn gevelde kopman Albert Kemeling - had een stelling waar niet heel veel aan de hand was.

na 13.d1


Hier gaat Gerrit echter de fout in.
13...f7? 14.xe7+! xe7 15.xf5+-
Met 13...xd3 heeft zwart slechts een klein nadeeltje.

De resterende stelling werd door Gerrits tegenstander soepel uitgespeeld.

Naast hem had Corniel Nobel de volgende stelling bereikt



De stelling is goed voor wit, maar de toren op b6 heeft niet heel veel bewegingsvrijheid, dus oppassen is gewenst.
17...xe4 18.d4 f6
Merk op dat 18...c5? zou worden beantwoord met 19.xg7! met een direct winnende matdreiging g5.
19.a4 d8 20.c4 fd7? 21.xb8?!
Direct 21.xg7 is veel sterker.
21....dxb8 22.xg7 b6?? 23.g5 mat

Ondertussen had Gerard Bilars een duidelijk mindere positie berijkt. Roland stond gewonnen en Simon Dirkse ook, Edgar huisman had een zeer gezonde plus en bij invaller Koen Leentvaar - voor de zieke teamcaptain René Gelpke - had een stelling die in evenwicht was, maar beide partijen hadden goede winstkansen. Kortom we hadden goede kansen om te winnen, maar een nederlaag was ook nog mogelijk.

Gerard wist zijn positie niet meer te redden en Simon en Roland wonnen, waardoor het 3-3 stond. Edgar kwam steeds beter te staan en ook Koen leek een klein plusje te hebben. Toen hij dat wist te verzilveren was de winst zo goed als binnen. Niet lang daarna won Edgar en de derde winst op rij was een feit.

Met gemiddeld 6-2 hebben we de eerste wedstrijden gewonnen, dat is een lekker begin, maar er kan nog van alles mis gaan. Deze wedstrijd waren we kwetsbaar. Daartegen over staat dat we ondanks twee sterke spelers nog steeds gewonnen hebben.

De volgende ontmoeting is tegen DD 5. We gaan er het beste van maken. Ik heb vertrouwen dat het dan goed komt.


 DSC61665-Schaak TV 416185-3
1Sidney Cadot1653-Danny Lindhout17150-1
2Edgar Huisman1754-Remy Thierry16911-0
3Gerard Bilars1723-Niek Wisse16410-1
4Roland ten Have1715-Piet Sikkes16551-0
5Coen Leentvaar1660-Geurt Jan van der Meiden16091-0
6Corniel Nobel1646-Jan Verheijen16011-0
7Gerrit Bussmann1627-Ruben Wiegerink16390-1
8Simon Dirkse1516-Pascal de Leeuw14611-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 27-03-2007 at 14:59.

05-12-2006 01:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schaakcombinatie HTV Glimlach

05-12-2006 09:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had het genoegen te mogen aantreden tegen een tegenstander die ik in het verleden twee keer ontmoet en verslagen had. Bijkomend voordeel was dat ik net als tijdens onze vorige ontmoeting - Noteboom 2006 -wit had. In die partij overspeelde ik mijn tegenstander in de opening en stond na 13 zetten een volle toren voor. Mijn tegenstander zuchtte dan ook luid toen ik hem de hand schudde.

Tegenstander: "Weet je nog hoe de vorige keer ging?"
Ik: "Ja, maar je snapt dat ik dat nu ga laten zien hoe dat ging, met oog op deze partij."
Tegenstander: "Zucht."

De psychologische strijd had ik in ieder geval vast gewonnen. Ik wil trouwens direct van de gelegenheid gebruik maken om te benadrukken dat Jan Verheijen en ik een prima verstandhouding hebben. Zijn zuchten - benadrukte hij nog eens tijdens de analyse - was meer dat ie bang was om kansloos te gaan verliezen.

Nobel-Verheijen, Delft 2006



Deze stelling kregen we 10 maanden geleden ook al op het bord. Toen speelde mijn tegenstander 9...Pxe4? waarna het hard ging met 10.Dg4 (zie hier hoe het verder ging toen).

Nu ging zwart verder met:
9...b6
Dat is beter dan de partij, maar nog steeds goed voor wit.
10.Tb1 d6? 11.Pd4 Dc7 12.Pb5 Dc6


13.Pxa7!?
13.e5! was nog sterker geweest: 13...dxe5 14.La3 en de koning blijft gevangen in het centrum.
13...Dxc3 14.Pxc8 Dxc8 15.Txb6

Hoe deze stelling afliep heeft u al kunnen lezen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-12-2006 17:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: DSC6 verslaat Schaak TV 4 en blijft op kampioenskoers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
DSC6 heeft met 5-3 van Schaak TV 4 gewonnen. Het bleeft tot het laatst spannend, door winst in de laatste twee nog gaande partijen werd de winst veilig gesteld.

Vanaf het begin van de avond af aan, leek het een spannende confrontatie te worden. Sidney Cadot op bord 11 kreeg al snel grote problemen. Op zet zeven stond zijn koning op e6. Daar tegenover stond dat zowel Corniel Nobel op bord 6 als Roland ten Have op bord 4 goed uit de opening waren gekomen.

Invaller Gerrit Bussman - voor door kiespijn gevelde kopman Albert Kemeling - had een stelling waar niet heel veel aan de hand was.

na 13.Td1


Met 13...Lxd3 heeft zwart slechts een klein nadeeltje.



Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zwart heeft nogal wat tijd verloren in deze stelling: wit heeft na Txd3 nog 1 zet nodig om zijn verdubbelde torens op een open lijn te zetten, alle stukken zijn ontwikkeld, de koning staat veilig. De tijd die zwart nog nodig heeft om zijn stukken te ontwikkelen en de koning op een handiger plekje te zetten kan wit gebruiken om het paard op c3 naar een goed veld om te spelen (Pe2-Pf4- Pe6 oid) Denk dat zwart het nog lastig krijgt als wit zijn voorsprong goed gebruikt.

06-12-2006 12:10 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben het wel eens met Corniels kleine voordeeltje. Je kunt niet zomaar op basis van wat algemene vage bewoordingen concluderen dat wit groot voordeel zou hebben. Het witte voordeel is tijdelijk en het ik zie niet hoe hij dat kan omzetten in iets structureels. Wit heeft in de paar zetten die hij heeft voordat zwart ook ontwikkeld is zover ik zie niet de mogelijkheid om er concreet iets overtuigends mee te doen. Hij kan de e-lijn niet veroveren, en het concrete plan van een paard naar e6 doet niks; het staat lucht te happen.

Merk op dat het voor zwart veel makkelijker is om zijn stelling te verbeteren dan voor wit.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 06-12-2006 at 12:32.

06-12-2006 12:32 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Groot voordeel, groot voordeel, zo wil ik het niet betitelen. Wat ik bedoel is dat zwart nogal wat zetten moet doen voordat hij ontwikkeld is. Wit heeft dus tijd om een aantal zetten te doen om zijn stelling te verbeteren. Pe6 was een snel (en wellicht niet effectief) plan; erachter ligt het feit dat het paard op c3 actiever moet worden, en wellicht is een ander plan beter, en daar heeft wit tijd voor.

Maar ik houd van uitdagingen Joram: jij bent aan zet na 14. Txd3

06-12-2006 13:43 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben me zo vrij me er ook tegen aan te bemoeien...

14...Kd7
Na 14...Kf7? 15.Pg5+! komt wit via 15...fxg5 16.Tf3+ Pf5 17.Txf5+ wel zeer actief te staan.
15.Tde3 Te8



En zoals Joram opmerkte, wit heeft een klein plusje, maar dat is tijdelijk. Want wat gaat hij doen met die e-lijn?

Bijvoorbeeld 16.Pe2 Pa6 17.Pg3 Pc7

Dat is alleen maar in het voordeel van zwart.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-12-2006 14:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij nader inzien vrees ik dat remise toch een passende uitslag is. Kan niet echt een aanknopingspunt vinden waardoor het ontwikkelingsvoordeeltje is uit te buiten.

06-12-2006 17:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nivo 1600 toch?

16. Pa4

07-12-2006 00:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, ik had ook al naar 16.Pa4 zitten kijken, maar kwam na 16. ... b6 niet echt verder. De toren heeft wel lekker ruimte op de derde rij, maar meer ook niet.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

07-12-2006 11:35 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik dacht Ta3, op dit nivo een leuk aanknopingspunt

EDIT:
Oh wacht, Kc7 kan toch.... hm, jammer.

07-12-2006 12:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ edit: Ook 17. ... Pc8 is mogelijk.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

09-12-2006 16:31 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Staat zwart dan na torenruil en bv. Te3 niet héél passsief?

10-12-2006 08:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Passiviteit is een tijdelijk probleem. De zwarte stelling lijkt mij solide genoeg en het materiaal voldoende uitgedund om weinig tot geen last te hebben van de betere activiteit van wit. Maar uiteraard wordt die conclusie totaal niet ondersteund door enige vorm van analyse.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-12-2006 04:48 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uiteraard. Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-12-2006 15:26 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grappig dat deze stelling, die me erg remise-achtig voorkomt, zoveel belangstelling trekt. Langzamerhand kan ik me er niet van weerhouden om me er ook mee te gaan bemoeien - ook al omdat ik een idee heb dat op grappige wijze symmetrisch is met wat tot nu toe besproken is.

16.Pa4 vind ik geen goede zet. Zwart kan eenvoudig 16...Pa6 spelen, wat hij waarschijnlijk toch al van plan was. Het witte paard doet dan niets op a4.
Ook principieel gezien heeft het voor wit weinig zin om zich op de damevleugel te richten, want daar staan meer zwarte dan witte stukken.

Wit heeft een ontwikkelingsvoorsprong en wat meer bewegingsvrijheid, maar dat voordeel dreigt binnen enkele zetten (Pa6, Pf5) te verdwijnen. De kans op remise is groot, maar als wit iets wil proberen moet hij op de koningsvleugel in actie komen. De niet ontwikkelde zwarte stukken staan daar namelijk relatief ver vandaan.

Een poging voor wit is 16. Ph4 (ziedaar de symmetrie). De bedoeling van die zet is primair om het paard op e7 van aantrekkelijke velden te beroven. Na 16...Pa6 17.f4 blijft wit wat druk houden en misschien kan hij zijn tegenstander nog tot enige nauwkeurigheid dwingen - er zijn ideeën als f4-f5 plus Pc3-e2-f4 (kijkt naar e6 of h5), of Te3-g3. Maar genoeg voor de winst is het lang niet.

12-12-2006 22:54 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, de beginstelling is ook niet genoeg voor de winst....

Verder ben ik met je eens dat Pa4 een mislukte poging was. Maar goed, dat heb je met 2-ply kijken en dan je mond opentrekken. Ik doe daarin nog een poging met: Pe2 Pa6 (werd eerder gegeven als de beste) Pf4. Idee dat je zowel naar h5 als e6 zou kunnen

13-12-2006 00:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Juist ja, ik had je laatste regel niet gelezen.

13-12-2006 00:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Orginally posted by Martin
Juist ja, ik had je laatste regel niet gelezen.


Quote

Originally posted by Martin
Maar goed, dat heb je met 2-ply kijken en dan je mond opentrekken.



Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 13-12-2006 at 21:55.

13-12-2006 21:54 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller