Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC1 behaalt eerste zege van het seizoen tegen De Pion
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

DSC1 behaalt eerste zege van het seizoen tegen De Pion Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft in een stedenontmoeting Delft-Roosendaal (DSC2 speelde ook tegen De Pion) de eerste zege van het seizoen behaald. Thuis tegen De Pion werd het 6½-3½.

De match begon na een kort toekomstwoord van DSC-voorzitter Willem-Jan van den Broek (DSC bestond 17 december op de kop af 110 jaar!). Hij reikte de eerste nieuwe consumtiebonnen uit, en opende een kleine posterexpositie. Daarna werd de massakamp begonnen.

Als eerste was Marten Wortel klaar. Na een slippertje tegen Voerendaal was hij ditmaal weer de oude. Op bord 1 stond hij met zwart eerst ongemakkelijk. Naar eigen zeggen ging hij toen maar een beetje pielen. Hij bracht spanning in het centrum, in de hoop dat zijn tegenstander een vergissing zou begaan, wat inderdaad gebeurde.



Wit speelt hier 24.Pe4? en overzag vermoedelijk zwarts sterke antwoord 24...e2! anders had hij ongetwijfeld 24.Txd3 Dxd5 25.Dxd5 exd5 geprobeerd met voordeel voor zwart.
25.Te1 Dxd5 26.Dxd5 exd5 27.Pg3 Lf8!
Marten speelt de loper op uiterst fraaie wijze om.
28.Td3 Lc5 29.Pd5??
Marten gaf aan dat zijn tegenstander 29.Kh2 had moeten proberen: 29...Pf6 30.Pxe2 Ld6+ 31.Kg1 Tc2 is dan natuurlijk nog steeds goed tot gewonnen voor zwart.
29...Pe5 30.Td2 Pc4 31.Td3 Pxb2 32.Td2 Pc4 33.Td3 Pe5
Het zwarte paard is terug bij af en heeft een lekker pionnetje meegesnoept.
34.Td2 Lb4 en wit geeft het op. Tolhuizen gaf na afloop aan 29...Pe5 volkomen gemist te hebben.

Nick van der Lijn speelde op bord 6 remise. Hij had een waarschijnlijk gewonnen eindspel, maar volgens hemzelf was het nog lang en hard werken, en had hij weinig zin om nog tot een uur of 7 bezig te zijn. Achteraf gezien maakte het weinig uit.

Joram op den Kelder bracht de stand op 2½-½ doordat het offensief van zijn tegenstander tegen zijn koningsstelling niet meer was dan een schijnaanval. Na de afwikkeling liep hij met een pion door en won.

Op bord 3 had Chiel van Oosterom met zwart een gecompliceerde Sveshnikov waarin hij enig materiaal had geïnvesteerd in ruil voor een slechtstaande witte koning. Wit speelde het onhandig en in tijdnood wist Chiel de slechte stelling van de witte koning goed uit te buiten.

Voor zover ik kon zien, kreeg Kees van der Meer op bord 9 na een middenspel waarin zijn tegenstander Kees’ remise-aanbod afsloeg een wat beter toreneindspel, maar de remise waarop het uitliep, kwam gezien de stand niet slecht uit.

De altijd stabiele Arend van Dop deed in wederzijdse tijdnood wat hij moest doen gezien de stand. Hij maakte op bord 4 middels eeuwig schaak remise.

Dolf Beltz verloor helaas op bord 10, zodat onze tegenstanders tenminste ook een partij hadden gewonnen en weer een klein beetje terug kwamen.
Gezien de stand van dat moment van 4½-2½ mocht het niet meer baten.

Ted Barendse had op bord 8 in een positioneel strakke partij na het eerder al sneller af te hebben kunnen maken een beter- waarschijnlijk gewonnen - dame-eindspel gekregen en kon in ieder geval niet meer verliezen.

Gert Legemaat speelde een goede partij op bord 5 en had de touwtjes voortdurend stevig in handen en stond in een inmiddels fantastische stelling twee gezonde pionnen voor. Achteraf verzuchtte zijn tegenstander vol zelfkritiek dat hij zelf niks had gedaan, en alleen maar bezig was geweest met wachten op wat er kwam.

Alleen Leo Hofland stond op bord twee moeilijk in een eindpel met gelijke lopers.

Na de tijdcontrole bleek inderdaad dat DSC1 de winst had gepakt: Ted had het dame-eindspel strak naar winst gevoerd, en Gerts tegenstander dacht na de tijdcontrole niet al te lang meer na alvorens op te geven. Leo’s tegenstander speelde het lopereindspel zeer sterk uit en wist zo helaas nog een extra bordpunt mee terug naar Roosendaal te nemen.

 DSC12158-De Pion 120796½-3½
1Marten Wortel2328-Ludo Tolhuizen22301-0
2Leo Hofland2192-Robert Schuermans21510-1
3Chiel van Oosterom2145-Marc Dogge21431-0
4Arend van Dop2182-Jan Schuurmans2118½-½
5Gert Legemaat2145-Peter Kuijpers20161-0
6Nick van der Lijn2169-Charles Kuijpers2041½-½
7Joram op den Kelder2079-Pim Eerens21061-0
8Ted Barendse2173-Paul Kuijpers20061-0
9Kees van der Meer2099-Bert van Ael2009½-½
10Dolf Beltz2069-Carlo Rens19740-1


Na een desastreuze seizoensstart met drie nederlagen, waarbij de 9-1 nederlaag thuis tegen LSG wel het dieptepunt betekende, heeft DSC1 na het gelijkspel in het Limburgse Voerendaal nu hopelijk definitief de weg naar boven ingeslagen. De volgende wedstrijd tegen een ander team dat onderin staat (RSR/Ivoren Toren) zal cruciaal zijn om uit de onderste regionen te raken. Het vertoonde spel tegen De Pion biedt voldoende houvast om deze belangrijke wedstrijd met vertrouwen tegemoet te kunnen zien.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Ted on 19-12-2005 at 09:20.

17-12-2005 21:17 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

RE: DSC1 behaalt eerste zege van het seizoen tegen De Pion Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder

Joram op den Kederl


Glimlach De enige naam die je fout spelt.

17-12-2005 22:05 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry dat was natuurlijk weer mijn edit. Frons (Joram had alleen voornamen gebruikt vandaar) Maar het was een leuke wedstrijd om te bekijken. Veel leuker dan die van DSC2. Merk op dat Delft-Roosendaal is geindigd in 10-8 voor Delft.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-12-2005 22:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geweldig! Voor de zekerheid hebben wij jullie concurrent D4 met 9-1 afgeslacht, en heb ik ook eindelijk een keer gewonnen Glimlach

17-12-2005 22:13 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ok, dat verklaart het...

De Pion is ook snel met berichtgeving (zijn ze altijd): http://www.depion.nl/

17-12-2005 22:13 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joost
Geweldig! Voor de zekerheid hebben wij jullie concurrent D4 met 9-1 afgeslacht, en heb ik ook eindelijk een keer gewonnen Glimlach

netjes

17-12-2005 22:14 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, mannen! Een zeer welkome overwinning, maar ook één met zelfvertrouwen, meende ik ter plaatse te bemerken.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-12-2005 00:11 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar even een stukje analyse van Martens partij toegevoegd plus de gedetailleerde uitslagen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-12-2005 10:47 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Opmerkelijk in deze klasse:

DSC1 - LSG 2 1 - 9
Voerendaal 1 - DSC1 5 - 5
LSG 2 - Voerendaal 1 2,5 - 7,5

18-12-2005 12:37 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een strakke partij? HM, valt wel mee. na de opening had zwart ongeveer gelijk spel dacht ik. Maar na ruil van wat belangrijke stukken was het eindspel veel beter voor mij, en kon ik cashen. Op de manier waarop ik het dame-eindspel won kon ik wel tevreden zijn. Voor de kenners: ik moest een paar keer denken aan de partij Short-Timman (alleen was dat een middenspel).

Goeie overwinning dus!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

19-12-2005 09:16 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Ted
Het leek mij dat je voortdurend een lekker plusje had vanwege de zwarte vastgelegde pion op d5 en zijn witveldige loper, terwijl jij je zwartveldige loper veel actiever had neergezet en wist af te ruilen en dus gewoon het beste lichte stuk overhield. Naar wat ik had gezien had je een licht initiatiefje na de opening en bent er vervolgens gewoon goed overheen gegaan. Maar misschien was de wens de vader van de gedachte en heb ik een goede mogelijkheid voor zwart om gelijk spel te maken gemist.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

19-12-2005 17:15 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik denk dat Ted het heeft over de fase voordat er een zwarte pion op d5 verscheen

20-12-2005 10:44 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had het inderdaad over de fase voordat de zwarte pion op d5 verscheen. Daarna stond ik gewoon lekker tot duidelijk beter. Toen hij Txe6 toeliet was het over.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

20-12-2005 17:04 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller