Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Schaken is goed voor ouderen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Schaken is goed voor ouderen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij deze een url van een interessant en herkenbaar artikel: http://maxeuwe.nl/index.php/activiteit/c...ere-schaakbrein

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

04-01-2013 15:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Idee? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een idee. drie aanleidingen liggen daaraan ten grondslag.
Ten eerste. Al een tijdje vroeg ik me af waarom we Frans Smit niet meer op de club zien. Bij navraag bij enkele mensen op de club viel me op dat er gelukkig een aantal op de hoogte is van zijn fysieke problemen, welke hem, hopelijk tijdelijk, van weerhouden om op de club komen. Maar er waren er ook een aantal die reageerden als volgt; oh ja, ja, die heb ik een tijd niet gezien. Wat zou er aan de hand zijn?
Daarnaast, vorig jaar ontviel ons ineens Steef van Weele. Hij was al begraven voor we er erg in hadden.
Tot slot, ik lees net het uitgebreide artikel waar Kees van der Meer ons in januari al op wees: Schaken is goed voor ouderen!

Nu mijn idee. We hebben aandacht voor de jeugd, organiseren schoolschaak, uitstekend. Maar schaken is ook vooral een sport die je op late leeftijd nog uitstekend kan beoefenen. De gemiddelde leeftijd van de leden van een schaakclub zal vast hoger liggen dan die bij de gemiddelde voetbalclub. Vaker zullen wij een minuut stilte houden omdat er een actief lid de club ontvallen is. Kunnen we ons niet actiever inzetten voor die oudere schakers op de club. En dan bedoel ik met name de clubleden die tijdelijk, of wellicht voor altijd, niet meer op club komen omdat hun fysiek dit niet toe laat.
Kortom een poule van spelers, die zo af en toe, wanneer daar behoefte aan is, bij een clublid langs gaat om een potje te schuiven?

Zo maar een idee!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

10-05-2013 23:24 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helemaal voor, Herman. Ik ben toen een paar keer bij Steven langsgegaan, en we hebben niet eens geschaakt, alleen gekletst.

Maar wellicht moeten we ook denken over vervoer indien nodig, of kennis in huis hebben over hoe bijvoorbeeld de regiotaxi werkt, hoe we makkelijk gebruik maken van de lift (dat wil zeggen, de tussendeur beneden?). Of als de regiotaxi problematisch is qua terugreis: taxi heen, lift terug. Hoewel dat makkelijk gezegd is door een lid zonder auto dat er bijna nooit is Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-05-2013 02:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Haal en breng service Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad René, over een soort haal en breng service had ik ook gedacht. Misschien moeten we een commissie hiervoor oprichten die zich gaat storten op deze 'nazorg'. Gewoon even peilen wie bereid is tot het spelen van partijen aan huis, wie zo af en toe wil rijden, kortom de logistiek moet ook gedaan.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

11-05-2013 13:30 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als er inderdaad een behoefte is, dan zou je ook het middagclubje van Voorschoten als voorbeeld kunnen nemen.
Zie hier voor hoe en wat, en contactpersonen.

12-05-2013 12:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller