Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC4 vliegt uit de startblokken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

DSC4 vliegt uit de startblokken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde team is goed begonnen met een (licht geflatteerde) 7-1 overwinning tegen DD3.

Het rating­verschil was alles bij elkaar opgeteld 10 punten in ons voordeel; de uitslag deed anders vermoeden. We hadden wat mazzel, maar de winst is eigenlijk nooit echt in gevaar geweest.

Henrik Tamerus speelde snel remise. Hij had wat nare ervaringen met doorspelen in een marginaal betere stelling in deze opening en besloot dus deze keer geen ijzer met handen te breken.

Jan-Pieter de Vries zorgde voor het eerste punt. Na een rustige opening (!!!!) won hij een pion en wat later een stuk. Soms lijkt schaken zo simpel.

Twee minuten later zorgde Evert van den Hoove voor 2½-½. Hij overspeelde zwart in een Siciliaan, met een offer hier en een offer daar. Ik heb hem zelden zo gelukkig gezien.

Hans Stam aan bord 1 speelde een rustige remise. Dat was 3-1.

Toen was het even stil. Jaap Flohil stond minimaal beter, Kees van der Meer had een kwaliteitsoffer over zich heen gekregen en moest nauwkeurig spelen, Pieter Goossens stond iets minder en Arno Wiersma was in het middenspel een pion kwijtgeraakt.

Kees had kunnen verliezen maar zorgde toch voor het vierde punt. Pieter bood toen remise aan, wat uiteraard geweigerd werd en Arno was twee pionnen achter gekomen in een eindspel met allebei dame en paard.

Arno had twee en tegenstander vier pionnen. Na het missen van een aantal winst­voortzettingen gaf Arno’s tegenstander pardoes een dame weg: punt 5.

Pieter kwam steeds beter te staan wikkelde af naar een eindspel loper tegen paard met een pion meer, waarin zijn tegenstander het snel voor gezien hield: punt 6.

Jaap had met sudderen, pappen en nat houden en subtiel manoeuvreren een toren/paard (allebei) met twee pionnen meer op het bord gekregen. Het duurde lang maar de winst kwam niet in gevaar: punt 7

Alles bij elkaar geflatteerd maar de winst is eigenlijk nooit in gevaar geweest. Het gaat een mooi seizoen worden!

 DD 31930-DSC419401-7
1H. Happel2057-Hans Stam2061½-½
2P. Smeele2021-Jaap Flohil20160 - 1
3D. Kolodkin1865-Jan-Pieter de Vries19700 - 1
4T. van Orsouw1912-Kees van der Meer19380 - 1
5R. Henn1890-Evert van den Hooven18810 - 1
6E. de Waard1905-Pieter Goossens18760 - 1
7W. Vink1884-Henrik Tamerus1826½-½
8E. Koreman1908-Arno Wiersma19480 - 1

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 28-09-2012 at 19:42.

28-09-2012 01:00 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat 'licht geflatteerd' zat hem o.a. in mijn partij. Na een achteraf niet zo handige keuze in het vroege middenspel kwam ik niet meer onder de druk vandaan. Ik kwam in een eindspel van ++ - ++ terecht, waarbij mijn koning een aanval van de vijandelijke dame en paard moest zien te overleven. Dat had me mijn ongedekte paard moeten kosten. Mijn tegenstander was echter op zoek naar mat, en keek na g5+ verbijsterd toen ik c5xg5 speelde, hetgeen hem de dame kostte... Ik zal kijken of ik er straks nog een diagrammetje bij kan zetten.

Kees' tegenstander heeft kansen op een beter resultaat laten liggen. De andere partijen zijn voor zover ik het heb kunnen volgen sterk gespeeld door de DSC'ers.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 28-09-2012 at 14:16.

28-09-2012 13:16 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zoals gezegd: DSC4 ging vliegend uit de startblokken!
Het ratingverschil was alles bij elkaar opgeteld 20 punten in ons voordeel; de uitslag deed ander vermoeden. We hadden wat mazzel, maar de winst is eigenlijk nooit echt in gevaar geweest.
Henrik speelde snel remise in. Hij had wat nare ervaringen met doorspelen in gelijke stand met de man tegenover hem en besloot dus deze keer geen ijzer met handen te breken.
Jan-Pieter zorgde voor het eerste punt. Na een rustige opening (!!!!) won hij een pion en wat later een stuk. Soms lijkt schaken zo simpel.
Twee minuten later zorgde Evert voor 2 1/2. Hij overspeelde zwart in een siciliaan, met een offer hier en een offer daar. Ik heb hem zelden zo gelukkig gezien.
Hans aan bord 1 speelde een rustige remise: dat was punt 3.
Toen was het even stil. Jaap stond minimaal beter, Kees had een kwaliteitsoffer over zich heen gekregen en moest nauwkeurig spelen, Pieter stond iets minder en Arno was in het middenspel een pion kwijtgeraakt. Kees had kunnen verliezen maar zorgde toch voor het 4e punt. Pieter bood toen remise aan, wat uiteraard geweigerd werd en Arno was 2 pionnen achter gekomen in een eindspel met allebei dame en paard en hij 2 en tegenstander 4 pionnen. Na het missen van een aantal winstvoortzettingen gaf Arno's tegenstander pardoes een dame weg: punt 5. Pieter kwam steeds beter te staan wikkelde af naar een eindspel loper tegen paard met een pion meer, waarin zijn tegenstander het snel voor gezien hield: punt 6. Jaap had met sudderen, pappen en nat houden en subtiel manoeuvreren een toren/paard (allebei) met twee pionnen meer op het bord gekregen. Het duurde lang maar de winst kwam niet in gevaar: punt 7

Alles bij elkaar geflatteerd maar de winst is eigenlijk nooit in gevaar geweest. Het gaat een mooi seizoen worden!

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Goossens on 28-09-2012 at 14:32.

28-09-2012 13:27 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

wow ! DD doet nietmeer mee !

28-09-2012 14:14 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog niet zo lang geleden verklaarde Pieter Goossens dat hij nooit meer een verslag zou schrijven op de DSC-site. En nu doet hij het toch weer.
Dan lees ik ook nog een post van de FC-DenHaag supporter Oranje. "DD doet niet meer mee!".
Schaakclubs zijn geen voetbalclubs. De voetbalmeute kan helaas niet zonder externe vijanden, de schakers van DSC-4 hebben geen behoefte aan dit soort voetbalvijandsgedachten. DD is een beschaafde club, met beschaafde schakers en beschaafde leden.

__________________
Mopper

29-09-2012 02:09 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals toegezegd een diagrammetje van hoe het mis ging voor mijn tegenstander.

Eric Koreman - Arno Wiersma


In deze stelling die voor wit gewonnen is, speelde mijn tegenstander 49.g5+. Het deed me denken aan mijn pepermolen-zet in de eerste ronde van de KNSB-competitie, waarin ik plompverloren een stuk weggaf.

Gelukkig voor mijn (overigens zeer vriendelijke) tegenstander, had het geen invloed op de matchpunten.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 29-09-2012 at 12:26.

29-09-2012 12:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dd doet niet meer mee, is gewoon een constatering. na de 1-7 nederlaag. maar bovendien is dit een forum voor schakers, dus ga zelf weer eens spelen ipv commentaar leveren.

06-10-2012 22:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller