Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC2 speelt gelijk tegen PION
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 speelt gelijk tegen PION Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft gelijk gespeeld tegen PION. Gezien het verloop van de dag wellicht een terecht uitslag, maar op het einde had er voor DSC meer ingezeten.

Gert Legemaat moest, na een kwaliteitsoffer van zijn tegenstander, in vliegende tijdnood proberen te blijven staan. Dat lukte wonderwel: na zet 40 was Gert in een kansrijke stelling met dame plus tegenovergestelde lopers beland. Na een kwartiertje denktank bleek het zelfs winst te zijn.

Patrick de Bas wist zijn tegenstander op zet één out-of-book te krijgen. De stelling bleef gesloten, maar Patrick had ruime ontwikkelingsvoorsprong en enig ruimteoverwicht. Dit leverde een pion op, waarna Patrick aan de andere kant van het bord de stelling voor de zwarte koning opende. Alhoewel de zwarte koning een indrukwekkende wandeltocht ondernam (van a8 naar f8) kwamen de witte stukken beslissend binnen, leidend tot stukwinst en het punt.

Kim Meulenbroek kreeg in de opening een tactische kans om een pionnentje op e2 mee te snoepen (met flink voordeel; de witte koning stond nog op e1), maar miste deze combinatie. In het middenspel werden wat stukken geruild. Alhoewel Kim nog wel wat druk had, werd tot een remise besloten.

Ted Barendse leek vanuit de opening goede aanvalskansen te krijgen, maar deze werden gepareerd. Lange tijd leek de partij gelijk op te gaan, totdat Ted in het eindspel dacht een mooie combinatie te hebben. Een aanval op een toren werd genegeerd en met een damezet werd een matdreiging neergelegd. De tegenstander sloeg gewoon de toren eraf en toen bleek dat het paard dat nodig was voor het mat ineens was gepend. Een toren in de min, dus opgegeven.

Borden 5-8 heb ik weinig gezien.

Jan-Peter (5) verliest.

Na een foutje van zijn tegenstander slaagde Bob Voogt erin om de koningsvleugel te verzwakken. Bob offerde een kwaliteit, wat niet werd aangenomen. Even later won hij door middel van een dubbele dreiging een pion. Vervolgens offerde zijn tegenstander een pion voor tegen­kansen. Die pion kreeg hij niet terug en Bob wikkelde af naar een eenvoudig gewonnen toren­eindspel.

Invaller Benjamin Smits krijgt zijn aanval niet lekker van de grond. In het toren­eindspel heeft zijn tegenstander veel meer activiteit en bovendien al een ver-opgerukte vrijpion. Die blijkt beslissend.

Walter koos voor activiteit en ruimte overwicht. De activiteit stelde echter niet zoveel voor, de pion was eigenlijk juist zwak en voor zijn gewelddadige plannen had hij het loperpaar aan zwart gegund. De stelling was niet helemaal in de haak, dus toen Walter remise aangeboden kreeg en de teamcaptain niet kon bereiken, koos hij eieren voor zijn geld.


 DSC22105-PION Groesbeek20714 - 4
1Gert Legemaat2200-Olav Schoonenberg21111 - 0
2Patrick de Bas2109-Wim Molenkamp20931 - 0
3Kim Meulenbroek2145-Luuk de Ruijter2174½-½
4Ted Barendse2186-Theo Wijnhoven20800 - 1
5Jan-Peter van Zandwijk2076-Jan Fleuren21180 - 1
6Bob Voogt2092-Jasper Bons20161 - 0
7Benjamin Smits1966-Wopke Veenstra19460 - 1
8Walter Anema2062-Leo Wijnhoven2027½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 19-12-2011 at 11:49.

17-12-2011 23:40 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer, er had volgens mij meer ingezeten.

Als iemand dit trouwens uit mijn post naar het verslag kan zetten:

 DSC22105-PION Groesbeek20714 - 4
1Gert Legemaat2200-Olav Schoonenberg21111 - 0
2Patrick de Bas2109-Wim Molenkamp20931 - 0
3Kim Meulenbroek2145-Luuk de Ruijter2174½-½
4Ted Barendse2186-Theo Wijnhoven20800 - 1
5Jan-Peter van Zandwijk2076-Jan Fleuren21180 - 1
6Bob Voogt2092-Jasper Bons20161 - 0
7Benjamin Smits1966-Wopke Veenstra19460 - 1
8Walter Anema2062-Leo Wijnhoven2027½-½

18-12-2011 12:37 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een foutje van mijn tegenstander slaagde ik erin om de koningsvleugel te verzwakken. Ik offerde een kwaliteit, wat niet werd aangenomen. Even later won ik door middel van een dubbele dreiging een pion. Vervolgens offerde hij een pion voor tegenkansen. Die pion kreeg hij niet terug en ik wikkelde af naar een eenvoudig gewonnen toreneindspel.

18-12-2011 17:35 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Benjamin hield de witte aanval netjes tegen, ruilde wat stukken en leek heel comfortabel te staan. Wit probeerde nog een lijn te openen: Wit had pionnen g5-h5 tegen f7-g7-h7 en wit speelde g5-g6. Twee keer slaan zou inderdaad eng worden, maar na het antwoord h7-h6 had wit niets meer. Naar mijn idee had zwart de zet daarna met f7xg6 tegenspel op de f-lijn moeten pakken, maar misschien zou er een keer na h5xg6 de torenoffer Th1xh6 nog iets doen. Zoals het ging was in ieder niet goed, want zwart speelde f7-f5 en kwam in een toren-eindspel waar de pion op g6 wel erg vervelend was.
Niet dat ik het op bord 8 veel beter deed (sympatiek bruggetje?). Ik koos voor activiteit (nou ja, een toren op een half-open e-lijn) en ruimte overwicht (witte pion op d5). De activiteit stelde echter niet zoveel voor (wat geschuif in de marge, zwart was net zo actief), de pion was eigenlijk juist zwak (c2-c4 kon ik niet doorzetten) en voor mijn gewelddadige plannen (een keertje f3-f4-f5 en dan ergens een matje verzinnen) had ik zelfs het loperpaar aan zwart gegund (zwarts paard was al wel actief geworden).
De stelling was niet helemaal in de haak (dus maar mijn gepruts maskeren met opmerkingen tussen haakjes).
U begrijpt het (al), toen ik (voor de tweede keer) remise aangeboden kreeg (nu met minder tijd op de klok), en mijn teamcaptain niet kon bereiken (voor overleg), koos ik eieren (een half ei) voor mijn geld (contributie 2011-2012).

18-12-2011 23:58 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bondig verslag van de tegenstander:

Quote

Met bezwaard gemoed was het eerste achttal afgereisd naar Delft. De tegenstander was gemiddeld zon 40 ratingpunten sterker dan de Groesbekers. Toch was daar in de eerste vier uren van de wedstrijd weinig van te merken. De PION-spelers stonden na die tijd bijna allemaal gelijk of beter, behalve Wim Molenkamp, die in een krampachtige stelling terecht was gekomen en langzaam weggedrukt werd. Tegenover zijn onvermijdelijke verlies stonden winstpunten van Jan Fleuren en Wopke Veenstra. Intussen hadden ook Luuk de Ruijter en Leo Wijnhoven verdiende remises geboekt.

In het laatste speeluur lieten de DSCers echter hun klasse zien. Jasper Bons werd weggeschoven en Olav Schoonenberg, die een totaal gewonnen stelling had, zag een venijnige Dame-uitval over het hoofd en werd plotsklaps mat gezet. En zo leek DSC toch de eindzege te behalen, want de partij tussen Theo Wijnhoven en Ted Barendse (rating 2186) leek op remise aan te koersen. Totdat Barendse zijn hand overspeelde door ondekbaar mat te dreigen, maar daardoor een zwakke plek in zijn eigen stelling even blootgaf. Theo offerde tijdelijk een dame, maar hield aan de combinatie een toren over en bracht zo het eerste team op 4-4.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-12-2011 02:11 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller