Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Nieuw schaakbord?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Alex
forumlid


geregistreerd: 01-11-2010
aantal berichten: 3

Shocked Nieuw schaakbord? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben een student Industrieel ontwerpen en werk op dit moment aan een project waarbij een bestaand product wordt voorzien van een adaptieve skin. Het product reageert op zijn omgeving en geeft informatie weer door zijn uiterlijk aan te passen. Op dit moment heb ik het idee om dit toe te passen op een schaakbord, ik ben zelf niet echt een schaker dus ben zeer benieuwd naar hoe jullie hier tegenover staan.
Het concept is tot nu toe vrij eenvoudig: een schaakbord waarvan de velden omhoog en omlaag kunnen. Deze zullen aan de hand van de stand van de stukken iets weergeven, hierdoor veranderd het bord tijdens het spel in een dynamisch landschap.
Er staat nog niks vast over hoe het bord zich gaat gedragen maar enkele voorbeelden hiervan kunnen zijn: de hoogte van een veld dat afhankelijk is van het aantal stukken waardoor het gedekt wordt, de mogelijke weg dat een stuk aflegt, hoog of laag behoort toe aan een kleur enz.
Ik kan me goed voorstellen dat een fanatiek schaker hier niets in ziet omdat veel de bovenstaande ideeën mogelijk afdoen aan het spel. Het lijkt me ook zeer moeilijk om een toegevoegde waarde te creëren op het hoogste niveau. Mogelijk kan het dienen voor beginnende schakers om ze bewust te maken van bepaalde strategische elementen die normaal onzichtbaar blijven. Een beginnende speler zou een voorsprong kunnen krijgen op een meer gevorderde speler etc.
Zoals jullie zien heb ik een aantal ideeën over de mogelijkheden maar nog niet echt een duidelijke richting die ik op wil. Alle feedback is welkom, misschien bestaat er al iets soortgelijks, al dan niet in software, ik wil het allemaal weten. Ik ben zelf zeer enthousiast over het idee van een dynamisch schaakbord, vooral vanuit esthetisch oogpunt, echter ben ik op zoek naar een toegevoegde functionele waarde.

Een plaatje dat misschien wat meer tot de verbeelding spreektGlimlach


 

01-11-2010 17:46 Alex is offline Send an Email to Alex Search for Posts by Alex Add Alex to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Alex. Leuk dat je ons forum hebt gevonden. Voor 'wedstrijd' schaak zie ik geen mogelijke toepassingen. Al was het maar dat het strijdig is met wat is toegestaan. (De veranderingen van het bord zouden gezien kunnen worden als voorzeggen)

Als ondersteuning bij het geven van les aan groepen kan er wel degelijk meerwaarde zijn. Ik denk overigens dat licht/verlichting beter zal werken dan een bord waarvan velden omhoog gaan. 'Nadeel' is alleen dat dergelijke borden al bestaan (digitaal). Met een beamer en een laptop kom je al een heel einde.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-11-2010 18:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Alex
forumlid


geregistreerd: 01-11-2010
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor je reactie! Wedstrijd niveau heb ik inderdaad al afgestreept van de mogelijkheden, daar moet het spel echt helemaal in tact blijven.
In die bestaande digitale borden ben ik wel geïnteresseerd, deze zijn niet alleen tegenstander maar "projecteren" ook een extra laag informatie over de velden? Waar moet ik op zoeken om hier iets over te vinden, bvb merknaam?

02-11-2010 15:18 Alex is offline Send an Email to Alex Search for Posts by Alex Add Alex to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt de programma's van Chessbase. Wat het programma Fritz bijvoorbeeld kan is pijltjes over rijen of lijnen plaatsen, een veld een bepaalde kleur geven of markeren met een rondje. Dit is dan voor analysedoeleinden: bijvoorbeeld een zwak/sterk veld markeren, of juist een bepaalde dreiging visualiseren.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 02-11-2010 at 19:23.

02-11-2010 19:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Alex
forumlid


geregistreerd: 01-11-2010
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt, heb Fritz nu, ga er morgen eens goed naar kijken.
Op dit moment heb ik mijn bedenkingen over de "extreme" verschillen in hoogtes van de velden:
- overzicht houden wordt zeer moeilijk
- het vastpakken van stukken kan soms moeilijk worden
- meer dan 2 hoogteniveaus zijn niet goed te onderscheiden
- maar enkel hoog-laag communiceert dan weer niet echt veel.

Ik wil de velden subtiel kunnen laten rijzen, mogelijk zal er inderdaad nog iets van licht bij komen. Ik ga proberen om er een fysieke training of demonstratie tool mee te maken met behulp van de functies uit de software. Maar goed, morgen verder.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Alex on 03-11-2010 at 00:42.

03-11-2010 00:42 Alex is offline Send an Email to Alex Search for Posts by Alex Add Alex to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het volgende is niet voor praktisch schaak geschikt, maar:

Je zou de hoogte van de velden af kunnen laten hangen van
- het aantal velden dat een stuk bestrijkt. Actieve stukken staan dan hoger dan inactieve (hoewel de sterkte van het stuk ook meespeelt.) Een slechte loper staat dan lager dan de rest Glimlach
- Het aantal stukken dat een veld bestrijkt. Belangrijke velden (of sterk betwiste velden, in ieder geval) krijgen dan extra aandacht.

Dit kan natuurlijk ook met kleuren (ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld gradaties van eenzelfde kleur een esthetisch plezierig effect opleveren).

Dit soort regels lijkt me vrij makkelijk te programmeren.

Enigszins gerelateerd: ik heb wel eens zitten filosoferen over hoe je een schaakpartij om zou kunnen zetten in muziek. Daar zijn ook leuke dingen bij te bedenken.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-11-2010 03:35 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een partij van Karpov wordt dan de Bolero? :-)

03-11-2010 09:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Check ook dit:

http://www.turbulence.org/spotlight/thinking/chess.html

screenshot
screenshot

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-11-2010 11:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk idee! Het deed mij denken aan een functie die ik ooit tegenkwam in ChessBase . De functie 'meet' hoe lang bepaalde stukken op bepaalde velden staan. Voor mijn laatste 40 witpartijen in de database ziet dit er voor de pionnen bijvoorbeeld als volgt uit.


 


Wat je met een dergelijke functie kunt, weet ik niet. Het schaakspel kent (gelukkig) te veel mogelijkheden om veel nut te ontlenen aan dit soort algemeenheden. Waarom in de ene stelling het ene stellingselement zwaarder weegt dan in een andere, bijna gelijkwaardige stelling, hangt vaak af van details. Dat bezwaar terzijde geschoven, dacht ik in eerste instantie ook aan de voorstellen van Rene, waarbij je stukken hoog en laag zou kunnen zetten en voor velden aan kleuren kunt denken. Dat doet in ieder geval recht aan het veelgehoorde adagium "verbeter je slechtste stuk"! Maar persoonlijk waardeer ik de esthetische aspecten meer Glimlach

03-11-2010 14:10 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Een partij van Karpov wordt dan de Bolero? :-)

Haha. Kasparov is de filmmuziek van Jaws, en bij mij hoor je dan een vrij oninteressant maar correct deuntje wat ineens omslaat in slapstick Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-11-2010 17:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller