Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC'ers in Open Kampioenschap Limburg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC'ers in Open Kampioenschap Limburg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van vrijdag 29 mei tm maandag 1 juni wordt het Open Kampioenschap van Limburg georganiseerd. Hieraan doen Martin Glimmerveen, Joram op den Kelder en Koen Lambrechts mee.

Koen begon gisteren met een 0 tegen de Duitser Becker (2350) en Martin had een bye genomen. Joram spande echter de kroon met een zwartoverwinning op de Duitse IM Henrichs (2500!).

Meer info is te vinden op http://www.limburgopen.nl/ .

30-05-2009 10:59 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na bijgekomen te zijn van het Kroeglopertoernooi eens kijken wat er allemaal gebeurd is daar in Limburg. Dan blijkt Joram een boel sterke tegenstanders te hebben gehad:

rondenaamlandratingscorekleurTPRW-We
1IM Henrichs, ThomasGermany25001b00,79
2IM Dambacher, MartijnNetherlands2486½w32350,28
3GM Panchanathan, Magesh ChandIndia24620b2686-0,25
4Nabuurs, MartNetherlands21081w24830,29
5GM Arun Prasad, S.India25520b2484-0,16
6Koenig, ChristianGermany21401w24220,33
7Smith, ThijmenNetherlands1999½b2432-0,32
Totaal   4 23710,96


Indrukwekkende lijst: 2 IGM's en 2 IM's, en daartegen dan ook nog eens 1½ punt gehaald!

Koen Lambrechts en Martin Glimmerveen hebben het ongeveer naar verwachting gedaan, maar beiden hebben ze ook een paar behoorlijk sterke tegenstanders gehad:

Koen Lambrechts
rondenaamlandratingscorekleurTPRW-We
1Becker, Martin AlexanderGermany23500b0-0,27
2Seip, RienNetherlands20141b16150,29
3Mengerink, YnzeNetherlands2025½w2182-0,20
4Koch, MarkusGermany20071w21300,28
5FM Arnaudov, G. PetarBulgaria2449½b21940,33
6IM Pedersen, Nicolai VesterbaDenmark24170w2241-0,20
7Schaeken, YordiBelgium2023½b2210-0,20
Totaal    21840,03


Martin Glimmerveen
rondenaamlandratingscorekleurTPRW-We
1Bye  ½ 0 
2FM Rendboe, JohnDenmark21990b0-0,32
3Nabuurs, JoepNetherlands22271w14640,72
4IM Henrichs, ThomasGermany25000w2213-0,11
5CM Heltzel, JoostNetherlands22670b2155-0,24
6Mueller, ClaudiaGermany20211w20840,44
7Koenig, ChristianGermany21400b2154-0,40
Totaal    20860,09


Ik hoop dat ze het daar in het diepe zuiden naar hun zin hebben gehad, maar het kan natuurlijk nooit zo leuk geweest zijn als op Pinsterzondag hier in Delft! Tong

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-06-2009 13:26 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mja, voor mij was het een beetje een rommelig toernooi.

Ronde 1: bye wegens huwelijksfeest

Ronde 2: FM John Renboe (2199) uit Denemarken. Met zwart bega ik een kleine onnauwkeurigheid in een ongebruikelijke variant. Wit kan hierdoor een flink initiatief opbouwen. Met een oversight bespoedig ik het einde, maar hij had denk ik al voldoende voordeel.

Ronde 3: Joep Nabuurs (2227). Opnieuw een ietwat ongebruikelijke variant, en opnieuw maakt zwart een onnauwkeurigheid. Het resultaat is een stelling waarin alleen wit kan aanvallen, en ik had hem gewoon moeten overlopen. Helaas speel ik niet geduldig genoeg, in plaats van eerst álle stukken goed te zetten ga ik meteen tot actie over.
Uiteindelijk weet ik wel een kleine kwaliteit te winnen, maar zwart heeft duidelijke compensatie. In het eindspel mist hij nog een variant met winstkansen. In plaats daarvan deplaceert hij zijn dame en kan ik alsnog gebruik maken van de zwakke zwarte koning.
Ik probeer nog wel even een diagrammetje te plaatsen.
Wel een terechte overwinning, maar zeer slordig in de uitvoering.

Ronde 4: IM Thomas Henrichs (2500). Joram had al van hem gewonnen, en hetzelfde wist Lennart Dek te doen. Ik combineerde in de opening echter twee plannen door elkaar en ondanks zijn slechte vorm (naar eigen zeggen al 3 toernooien bagger) wist hij dat goed aan te tonen.

Ronde 5: CM Joost Heltzel (2267). Een flexibel systeem met 1. Pf3 deze keer. Maar ondanks dat hij een kenner zal zijn, wist hij niets te bereiken in de opening. Er onstaat een half-open stelling met voor mij loper en paard en voor wit het loperpaar. Dit leek mij niet al te sterk, totdat ik pardoes een pion weggaf door een passieve dreiging. om niet sowieso kansloos in het eindspel te verliezen offerde in een kwaliteit en pakte twee pionnen. Dit eindspel is op zich ook verloren, maar biedt practische kansen. Ik wist behoorlijke voortgang te boeken met mijn verbonden vrijpion, totdat ik weer een tactische grap mogelijk maakte. En daarmee exit.

Ronde 6: Claudia Müller (2021). Met wit werd ik geconfronteerd met een flexibel systeem uit de Moderne verdediging. Opnieuw relatief onbekend terrein, maar ik wist initiatief op te bouwen. Ondanks dat ik over enkele zetten niet tevreden was, ontpopte zich een mooie aanval, waar ik een pion offerde voor langdurig initiatief, met enorm veel tactische wendingen (in mijn voordeel). Ik ben benieuwd hoe dit objectief stond, zal hem proberen te bekijken en analyseren.
Uiteindelijk wist zwart kort te rokeren, maar dit was tegen een grote prijs: de zwarte loper op g7 werd afgeruild en er kwam een ondersteunde witte pion op f6. Ik ging wellicht weer wat kort door de bocht, waaardoor het razend spannend werd met tijdnood op komst. Uiteindelijk werd de 40e minuut gehaald met beiden slechts seconden op de klok. Na mijn 'voor de zekerheid' gespeelde 41e zet bleek het ondekbaar mat en na enkele minuten denken streek de zwartspeelster de vlag.
Ik zou zeggen: opnieuw een verdiende overwinning, maar opnieuw gaf ik zwart onnodig veel tegenkansen denk ik. Leuke partij in ieder geval.

Ronde 7: Christian König (2140). Anticlimax. Opnieuw een variant waar ik me niet geheel in thuis voel. Volgens mij deden beide partijen het niet echt handig. Ik pakte een pion, die wellicht vergiftigd was, maar dat zal nog even moeten bljken. In de afwikkeling had ik een stelling kunnen bereiken met die pluspion, maar mindere structuur. In plaats daarvan bracht ik mijn dame in de problemen en mislukte mijn schwindel om hier uit te komen jammerlijk. Dame kwijt en einde partij.
Lijkt zo langzamerhand wel een laatste-ronde-complex. Die gaan bij mij toch vaak mis.

Hierdoor scoor ik een TPR van 2086, vlak boven eigen rating, maar er had dus meer in gezeten wat bij betreft. Wel een zeer geslaagd toernooi denk ik. Behoorlijke prestaties van iedereen - vermeldenswaardig is de spektakelprijs gewonnen door Joram voor zijn zeer goed uitgevoerde aanval tegen Mart Nabuurs - gezellig, mooi weer en extreem sterke tegenstand.

02-06-2009 15:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller