Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » David Bronstein is niet meer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

David Bronstein is niet meer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Via ChessBase.com vernam ik zojuist dat oud wereldkampioen David Bronstein is overleden. Hij werd 82 jaar.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-12-2006 14:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bronstein was nooit wereldkampioen. Hij speelde gelijk tegen wereldkampioen Botwinnik, die daardoor zijn wereldtitel behield.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-12-2006 17:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt gelijk, foutje...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-12-2006 18:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een heel grote schaker. Zijn tornooiboek staat dan ook als een huis, ondanks de ook al vergevorderde leeftijd ervan.
<samenzweringsmode>
Maar misschien wat pech met zijn naam, ik kan me voorstellen dat oompje Jozef geen Bronstein als wereldkampioen wilde hebben.
<\samenzweringsmode>

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

07-12-2006 20:18 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar Had Kasparov een goede oplossing voor: hij nam de naam van z''n moeder aan...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-12-2006 20:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bronstein kwam ik tegen in Londen in 1989. Hij wilde graag meer toernooien in het buitenland spelen, maar had daarvoor wel uitnodigingen van de organisatie nodig. Ik vroeg hem toen of hij eventueel ook tegen computers wilde spelen, en hij was zeer geïnteresseerd - hij had altijd belangstelling voor nieuwe dingen op schaakgebied (een grootmeester tegen een computer was toen nog iets bijzonders). Daarop benaderde ik Cock de Gorter, toen organisator van de Aegon Mens-Computertoernooien. Cock was erg enthousiast dat een speler als Bronstein aan "zijn" toernooi mee wilde doen, en na wat geregel kwam het allemaal voor elkaar. Zo kwam Bronstein in de jaren daarna verschillende keren naar Den Haag om in dit indertijd zeer bekende toernooi mee te spelen. Natuurlijk was hij de grote publiekstrekker.
Jammer dat hij er niet meer is - niet alleen een geweldig schaker, maar ook een heel vriendelijke en interessante man.

08-12-2006 00:50 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb Bronstein dan ook ontmoet bij het 11e AEGON-toernooi. Ik liep rond als assistent-wedstrijdleider, hij was er om zijn boek, The sorcerer's apprentice, te promoten (die ik dan ook gesigneerd in de kast heb staan Grijns ).

Inderdaad was hij een geweldig schaker. Ook als annotator kan ik hem bijzonder waarderen. Zijn toernooiboek Zurich 1953 behoort tot mijn favorieten. Maar boven alles blijft ook bij mij de herinnering van een heel vriendelijke en interessante man.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

09-12-2006 17:20 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller