Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Chiel van Oosterom en Joram op den Kelder in BDO Schaaktoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Chiel van Oosterom en Joram op den Kelder in BDO Schaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel van Oosterom en Joram op den Kelder spelen mee in het BDO Schaaktoernooi in Haarlem. In dit 9-rondig gesloten toernooi speelt Chiel mee in de eerste groep, Joram in de tweede.

Beiden zijn ze beginnen met een remise. Chiel probeerde het lang tegen Raoul van Ketel. Er kwam een dame-eindspel op het bord waarin Chiel weliswaar twee pionnen voor kwam, maar zijn koning geen veilig heenkomen kon vinden om aan de schaakjes te ontkomen.

De partij van Joram duurde een stuk minder lang. Na twintig zetten stond er een stelling op het bord waarin Joram een pion minder had, met beide spelers een toren en lopers van ongelijke kleur. Beide spelers vonden remise goed bij die stelling passen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-08-2006 21:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, ik zette de partij wel aardig op, maar ik miste het eenvoudige inkoppertje (inkoppertjes zijn misschien wel per deifinitie eenvoudig, maar het kan geen kwaad dit er nog even extra bij te zetten) 31. Dh4 en ik zal vast nog wel meer kansen gehad hebben. Helaas.

26-08-2006 23:22 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eerste partij was nogal saai. De opening was niks voor wit en voor mijn geofferde pion had ik meer dan voldoende compensatie in de vorm van ontwikkelingsvoorsprong en betere coördinatie. Ik miste echter de meest handige voortzetting, waarna de stelling gelijk was. Mijn tegenstander slaagde er namelijk in om zijn stukken te ontwikkelen en hij bood op de twintigste zet remise aan. Er zat niet meer in dan dan zetherhaling en dus nam ik het maar aan (nog steeds in de stelling waarin Untagonklik enkel zegt dat ik een pion achter sta...).

Vandaag had ik een lekker vlug potje:

Joram op den Kelder-Mark Grondsma

1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 a6
6. Bg5 e6 7. f4 Be7 8. Qf3 Qc7 9. O-O-O Nbd7 10. Bd3 b5 11. Rhe1 Bb7 12. Qg3 b4

Dit is echt spelen met vuur, maar deze variant is
sowiezo erg gevaarlijk voor zwart.



13. Nd5!? exd5 14. exd5
Wit heeft goede compensatie voor zijn stuk.
14...g6?
Dit is een enorme kruk. Zwarts zwartveldige loper staat gepend en de zwarte velden op de koningsvleugel zijn aanvalsdoelen, dus wat doen we? Laten we al deze veldjes maar nog meer verzwakken. Het is dan ook geen wonder dat dit tactisch meteen wordt gekraakt. 15. Qh4! en wit staat al gewonnen.
15...Kd8 Wit maakt het nu hard uit.

16. Rxe7! Kxe7 17. Re1+ Kf8 18. Bxf6 Nxf6 19. Qxf6 Kg8



20. Nf5! gxf5 21. Qg5+ Kf8 22. Qh6+ Kg8 23. Re3 1-0

Heerlijk, na mijn saaie potje van gisteren.


(Is er iemand die een computerleek als ik kan uitleggen hoe het invoegen van die diagrammetjes werkt?)
(Bedankt!)

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 10 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 27-08-2006 at 20:10.

27-08-2006 17:43 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dank aan René:

http://www.delftseschaaksite.nl/wbb/thread.php?threadid=1118

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-08-2006 17:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag verloren. Ik liet me een beetje wegschuiven. Ik vond het ook wel een moeilijk partijtje, terwijl het eigenlijk zo eenvoudig is.

27-08-2006 19:44 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat leest een stuk makkelijker!

Leuke pot, Joram, en bedankt voor het verslag Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-08-2006 22:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag weer eens gewonnen. Mijn tegenstander bood al na twaalf zetten theorie remise aan, maar ja, ik had wit en ik zag niet echt een reden om dat aan te nemen (nou ja, we waren wel 10 minuten te laat omdat een zwartrijder het nodig vond om de conducteur en conductrice met de dood te bedreigen, waarna er politie bij kwam, maar 10 minuutjes zijn nog niet zo erg), en na bijna zes uur spelen werd dat beloond.

28-08-2006 20:41 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag speelde ik met zwart tegen de op papier zwakste broeder uit de groep en ik had me dan ook voorgenomen met een interessant pionoffer vol op winst te spelen. Echter zover kwam het niet. Nadat ik door een idioot in de trein die amok maakte toen hij op zwartrijden werd betrapt al ongeveer 10 minuten te laat arriveerde, week mijn tegenstander vroeg af. Mijn concentratie bleek niet helemaal in orde, want ik dacht verschrikkelijk lang na en deed verschrikkelijk slechte zetten. Al snel keek ik tegen een positionele ruďne aan en na 10 zetten stond ik helemaal verloren. Vervolgens maar op de schwindeltoer. Mijn tegenstander stond zo goed dat hij vijf keer achter elkaar de sterkste voortzetting kon missen en nog steeds huizenhoog gewonnen stond. Daarna maakte hij een enorme fout, waardoor ik remise kon maken, maar a tempo gooide ik er weer een blunder uit zodat de status die gedurende de hele partij op het bord stond (wit op winst) gehandhaafd bleef. Al mijn schwindelkunsten waren tevergeefs, totdat mijn tegenstander op zetherhaling inging?!
Engeltje op het bord... / De sterkere speler heeft altijd geluk
(Ter eigen beoordeling; doorhalen wat niet van toepassing is)



In 't Veld, R. - Joram op den Kelder, stelling na 28...De1+

Blijkbaar dacht mijn tegenstander aan eeuwig schaak of iets dergelijks. Dat heb ik natuurlijk niet, want La6 komt er altijd ergens tussen en dan staat wit gewoon een stuk voor. Dus moet zwart die maar ophalen, maar na 29. Kd3 Df1+ 30. Kd2 Dxa6 31. Lf6 kunnen de stukken in de doos. Mijn tegenstander speelde echter 29. Kb3?! Db1+ 30. Kc3 De1+ 31. Kb3? Nu kan wit driemaal dezelfde stelling niet meer uit de weg gaan 31...Db1+ en de stukken gingen in de doos, nu echter met remise als uitslag...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 28-08-2006 at 22:47.

28-08-2006 22:44 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag weer remise afgeslagen, maar in tijdnood ging het beetje mis en uiteindelijk kwam ik in een tricky paardeindspel terecht dat ik gelukkig wist te keepen.

29-08-2006 21:35 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bizarre schotse partij van Chiel vandaag! Ik ken de theorie totaal niet, maar deze variant was erg attractief (zeker als je voor wit bentGlimlach Jammer dat het uiteindelijk tot remise leidde...

30-08-2006 19:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En jorams partij was gewoon erg goed; leek erop dat er meer dan een goede stelling met 1 pion meer inzat voor de tijdscontrole...maar hij moest tot zet 73 doorgaan voor zwart opgaf. 1e plek goed verdedigd dus!

30-08-2006 19:30 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Bizarre schotse partij van Chiel vandaag! Ik ken de theorie totaal niet, maar deze variant was erg attractief (zeker als je voor wit bentGlimlach Jammer dat het uiteindelijk tot remise leidde...


Wj dachten dat f5 niet de handigste zet was, het ziet er wel logisch uit, maar het paard wordt alleen naar een beter veld gejaagd... Ik dacht zelf eerst voorbereiden met in ieder geval 0-0, en evt nog meer. Zelf nog bekeken, Chiel? Ik dacht dat je ruim voldoende compi voor de pion had namelijk.

Klasse Joram trouwens! Volgend jaar A-groep ;-)

30-08-2006 20:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag dus remise gespeeld zoals gezegd. Mijn opening was redelijk obscuur. Voor op een clubavond is het wel een attractieve opening denk ik, maar tegen Roeland kan ik beter toch een opening met een goede reputatie kiezen. Ik volgde een partijtje van Nakamura, maar goed, je weet dat zijn openingsvoorbereiding nogal eens van kwaliteit verschilt (1. e4 e5 2. Dh5 enzo vs. doorplugde hoofdvarianten). En eigenlijk kreeg ik te weinig compensatie voor de pion. 11. f4 was niet helemaal goed, maar ik had daar sowieso geen kansen meer op voordeel, en dat is natuurlijk wel een beetje jammer als je wit bent. Ik denk voorts dat Martin terecht opmerkt dat 15. f5 onhandig was, met 0-0 zou ik nog aardige compensatie gehad hebben.
Maar we hadden een beetje een bizar tijdgebruik, ik weet ook niet waarom ik zoveel nadacht, en toen Roeland voor het rommelige 18...Dxe5 koos ipv 18...Pe3 begon ik weer kansjes te krijgen.
Als ik 23. Dxc5 Lxc5 24. Lxc6 gespeeld had, waarna de loper slaan gecounterd wordt met een aftrekschaak, sta ik beter.
Maar op de 24e zet laat ik mijn kansen echt liggen, hoewel ik enerzijds wel zag dat hij kwetsbaar was aangezien we sneller moesten zetten en zijn koning inmiddels onveilig stond, besloot ik toch te gaan voor saftey first, en koost ik voor 24. Pe4, waarna er vlot naar remise afgewikkeld werd, in plaats van 24. b4 wat toch wel winnend lijkt.
Allebei dus forse kansen gemist, een beetje jammer dan dat ik de laatste kans mis.
Al met al wel een grappig partijtje maar niet met een heel hoog niveau.

NB: Diagrammen zouden dit veel leesbaarder maken, echter daar ben ik te lui voor, en ik reken erop dat de ware liefhebber even op de toernooisite de partij erbij pakt

30-08-2006 21:42 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
NB: Diagrammen zouden dit veel leesbaarder maken, echter daar ben ik te lui voor, en ik reken erop dat de ware liefhebber even op de toernooisite de partij erbij pakt


En jij dacht dat je de enige luie schaker was? Lach Grijns Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-08-2006 22:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag heeft Joram met wit top-seed FM Fred SLingerland (2338) op remise gehouden. Hij had lange tijd een pluspion, maar dat was niet genoeg voordeel. Hiermee behoudt hij de ongedeelde koppositie, aangezien de directe achtervolgers, Martijn Monteban en Daan in 't Veld ook remiseerden. IM Yochanan Afek voegde zich door een overwinning bij die directe achtervolgers...

Chiel deed vandaag zeer goede zaken door met zwart de hoger gerate FM Michiel Abeln (2380) te verslaan! Beetje vreemde partij, slagvaardig gespeeld door Chiel lijkt me. Een score van 2 uit 3 in de laatste rondes betekend volgens mij een IM-norm voor Chiel, maar dat is wellicht ietwat voorbarig aangezien hij nog tegen GM John Van der Wiel (2508) en IM David Smerdon (2480) moet spelen! ;-)

31-08-2006 19:02 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Beetje vreemde partij


Dat kan je inderdaad wel zeggen, ik mishandelde de opening en wist de schade te beperken tot een pion waardoor ik nog remisekansen had. In tijdnood tructe ik hem echter. Hij had Lg1+ gemist.

31-08-2006 19:42 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na gisteren een goede winstpartij met zwart was ik vandaag Fred Slingerland aan het vegen. Martins opmerking dat de pluspion 'niet genoeg voordeel' was slaat wel op mijn belabberde spel in het vervolg, maar zeker niet op de objectieve stellingsbeoordeling. Ik deed wat afwijkends vlak na de opening door de kritieke varianten uit de weg te gaan en niet te snel de stelling vast te leggen in een bepaald patroon. Na 7 zetten achter elkaar paardmanoeuvres (en dat in een open siciliaan) brak ik de stelling open op de damevleugel, waar onze beide koningen geposteerd stonden. Hij deed het onhandig en ik kreeg groot voordeel:



Op den Kelder-Slingerland, stelling na 28. b6

Wit heeft een beetje aangerommeld op de damevleugel met zijn paardenpaar tegen zwarts lopers. Na iets als 28...h4 zal het ongeveer gelijk staan, maar zwart zag de witte koning en toren op dezelfde diagonaal staan en probeerde daarvan meteen te profiteren.

28... f5? 29. Ne5! Bg7 30. Nxf7 Be4 31. Rxe4 fxe4 32. Re3?! Hier wordt de toren maar nodeloos aangevallen. Beter is 32. Rd1. Ik wilde door e4 aan te vallen voorkomen dat zwart 32...Kb7 kan spelen, maar na 32...Kb7 33. Nxd8 Rxd8 34. Nc5+ blijft wit hout voor. 32...d5 33. a4 Rc8 34. Nxh8 Bxh8 35. a5 Bf6?!
Meteen 35... e5 scheelt een tempo. 36. Re2 e5 37. fxe5 Bxe5
38. Rd2?!
38. Rc2!
is logisch en sterk, wel gezien, maar om een onverklaarbare reden niet gespeeld.
Terwijl ik toch echt Te2 had gespeeld om Tc2 te kunnen spelen... 38... Bd6 (De poging om actief te worden met 38... Rf8 levert zwart niets op: 39. Nc5 dreigt een familieschaakje op d7; na 39...Rf1+ 40. Ka2 Bd6 41. Nxa6+ Kb7 42. Nc5+ Bxc5 43. Rxc5 d4 44. Rc7+ Kb8 45. a6
lopen de witten veel vlugger) 39. Rxc8+ Kxc8 40. Kc2 met een winnend eindspel voor wit) 38... Rd8 39. Nc5 e3
40. Re2?
(40. Nxa6+! Ka8 41. Rd1 d4 42. Nb4 e2 43. Re1 d3 44. Nxd3 Rxd3 45. Rxe2 Rd5 46. a6
en wit staat duidelijk gewonnen. Ik had een paar van dit soort stukoffervarianten eerder als onvoldoende getaxeerd, en in de huidige situatie de mogelijkheid niet serieus genoeg genomen en nauwelijks geanalyseerd, terwijl diep rekenen hier toch echt niet nodig is. ) [B]40...d4 41. Kc2 Rc8 42. b4 Bd6 43. Kd3 Bxc5 44. bxc5 Rxc5 45. Kxd4 Rxa5 46. Rxe3 en snel remise.

Niet al te best gespeeld, en met nog de drie achtervolgers op een halfje voor de boeg zou dit helaas wel eens cruciaal kunnen blijken te zijn.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 31-08-2006 at 20:50.

31-08-2006 20:49 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb vandaag remise gespeeld en ik mag daarmee gelukkig zijn aangezien ik zeer weinig van tevoren zag aankomen, terwijl John van der Wiel hele diepe varianten uit had gerekend. Als toppunt kwam Pe3 rauw op mijn dak vallen.
Het zit nu wel mee, waar het in Amsterdam en Hengelo tegen zat.

01-09-2006 21:11 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas verloren, ik had een beetje pech dat mijn tegenstander de gespeelde variant tot heel ver kende, maar toch is het dan alsnog raar dat ik met wit weggespeeld wordt. Nou ja, het zij zo, morgen nog even mijn best doen.

02-09-2006 19:14 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En de laatste ook verloren. Het was moeilijk om goede zetten te vinden na de opening met het witte Le2!? in plaats van het normale Lb3.
Tsja, 4 uit 9, ik kan er nog wel tevreden mee zijn na vorige mindere resultaten.

03-09-2006 19:38 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller